גירסת הדפסה          
קבוצות דיון משפטים נושא #703 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 703
dotanm1
גולש אורח
   16:36   13.06.02   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

של מי אתה ילד?  

 
  
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 13.06.02 בשעה 16:38
 
של מי אתה ילד?

ביהמ"ש המחוזי בתל אביב החליט להעביר שני תיקים, המצויים בשלב מתקדם של הדיון, לבימ"ש השלום, עקב הסכמת הצדדים. אולם שופט בימ"ש השלום עודד אל-יגון, קבע כי התיקים אינם בתחום סמכותו העניינית, וכי יש להחזירם לביהמ"ש המחוזי. של מי התיק הזה לעזאזל?

מערכת סקירה משפטית


השופט ע.אל-יגון

בראשית דבריו התייחס השופט אל-יגון לסעיף 20(א) לחוק יסוד: השפיטה, על פיו הלכה שנפסקה בבימ"ש תנחה בימ"ש של דרגה נמוכה ממנו. הובהר כי הסעיף מתייחס להלכה משפטית ולא להלכה מינהלית. החלטות ההעברה שנתקבלו בביהמ"ש המחוזי, מינהליות באופיין. הן אינן מנומקות, ואינן מהוות "הלכה שנפסקה", לפיכך אינן בעלות תוקף מנחה כלפי בימ"ש השלום.

לעניין הסמכות העניינית, כאשר הוגשו התביעות לביהמ"ש המחוזי, היה הוא בעל הסמכות העניינית הבלעדית לדון בהן. במהלך הדיון נכנס לתוקף התיקון לחוק בתיהמ"ש, אשר הגדיל את סמכות בימ"ש השלום לדון בתובענות עד לסכום של 2.5 מיליון ₪. (צו בתיהמ"ש (הגדלת סכום התביעות האזרחיות בבימ"ש השלום התשס"א-2001)). התיקון לא לווה בהוראות מעבר, ובעקבותיו לא התאפשרה העברת תיקים שטרם הוחל בהם בשמיעת העדויות. קל וחומר לגבי תיקים בהם כבר הוחל בשמיעת העדויות, כמו בענייננו.

על כל פנים, במקרה זה, החלטות ביהמ"ש המחוזי אינן מאזכרות את הרחבת הסמכות של בימ"ש השלום, והן נובעות רק מהסכמת הצדדים. לעניין זה, הדגיש אל-יגון כי כאשר קיימת בידי השופט הדן בתיק מסוים סמכות עניינית בלעדית, לא ניתן להעביר תיק זה להמשך טיפול בערכאה אחרת. במקרה כזה גם הסכמת הצדדים אינה מועילה, ואין בכוחה לסייע להקניית סמכות במקום שלא ניתן להקנותה. אם לא נאמר כן, יהפוך המושג "סמכות בלעדית" לריק מתוכן (בש"א 358/89, 359 מ"ג(4) 41, בג"צ 2174/94 נ(2) 214, בג"צ 6103/93 מח(4) 591 ועוד).

הפגם של העדר סמכות עניינית אינו ניתן לתיקון גם אם יבקשו התובעים לתקן את כתבי התביעה, במטרה להתאימם לסמכות בימ"ש השלום. שמיעת ההוכחות שהתקיימה בביהמ"ש המחוזי הביאה למצב שבו ניתנה בידי השופטת סמכות עניינית אישית, שלא ניתן להשתחרר ממנה. יתר על כן: מהימנותם של העדים חיונית ביותר לצורך הכרעת הדין, והשופט ששמע אותם במו אוזניו, הוא המסוגל להעריך נכונה את מהימנותם.

האם רשאי יהיה בימ"ש השלום להעביר את התיק על אף שכבר הועבר? לעניין זה הדגיש אל-יגון כי במקרה של החלטה שיפוטית להעביר את הדיון עקב חוסר סמכות, מכוח סעיף 79(א) לחוק בתיהמ"ש, חל סעיף 79(ב) לחוק זה, הקובע כי ביהמ"ש שאליו הועבר העניין לא יעבירנו עוד. אולם בענייננו המצב שונה, ומדובר בהחלטה שיפוטית על העברה עקב הסכמת הצדדים, ולא מחמת חוסר סמכות, ועל כן הכלל "לא יעבירנו עוד" אינו חל לגביה.

לאור כל זאת, הורה אל-יגון על העברת התיקים לביהמ"ש המחוזי, מכוח סמכותו לפי סעיף 79(א) לחוק בתיהמ"ש. כעת ממתין התיק על שולחנו של נשיא ביהמ"ש המחוזי אורי גורן, למתן החלטה באשר להמשך הטיפול.

א(שלום ת"א) 118855/01, 159808/02, 13 עמ', 13.05.2002


http://www.interlaw.co.il/legalgate/gate.asp?page=art&sec=4064



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות