גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #23386 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 23386   
ZioNLight לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 22.4.16
35829 הודעות, 294 מדרגים, 364 נקודות.  ראה משוב
יום שני ד' בטבת תשע''ז    21:04   02.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

לא שתי מדינות ולא סיפוח, קונפדרציה /מירון רפפורט   

 

01.01.2017 20:00 מירון רפפורט 
הארץ | Sun Jan 01 20:00:00 IST 2017


בואו נתחיל מהסוף. הפתרון שמציע כעת א.ב. יהושע — תושבות ישראלית לפלסטינים בשטחי סי — הוא לא באמת פתרון. אין בו דבר שיכול לקרב את הסכסוך הישראלי־פלסטיני לסופו. אין בו בשורת שוויון, כי רק ל–100 אלף הפלסטינים בשטחי סי יינתנו זכויות, וגם הן יהיו מדרגה שנייה. ואין בו בשורת שחרור, כי הכיבוש הצבאי על 95% מהפלסטינים יימשך. וכמובן, אין בו כל ביטוי לאומי לעם הפלסטיני, לא בדמות מדינה ולא בשום צורה אחרת.

גם לישראלים אין בו רווח ואין בו הבטחה לסיום הסכסוך האלים. אפילו למאות אלפי המתנחלים אין בו בשורה של ממש. סיפוח שטחי סי על ידי ממשלת ישראל לא ישנה מהותית את מצבם. כדי להבטיח את עתידם הם זקוקים ללגיטימציה בינלאומית, ערבית ופלסטינית. צעד חד־צדדי של ישראל לא יקרב אותם לשם. להיפך. הוא ימקד את תשומת הלב העולמית במאבק נגד ההתנחלויות והסיפוח.

ייתכן שאותם 100 אלף פלסטינים החיים בשטחי סי ירוויחו מהמהלך. זכויות תושב ותעודת זהות כחולה יעניקו להם חופש תנועה ותעסוקה בישראל. זה מן הסתם עדיף על חיים בין מחסום למחסום, כפופים לשרירות לב השלטון הצבאי. זה אולי מה שמבדיל את א.ב. יהושע מנפתלי בנט, שמציע מתווה דומה: יהושע רוצה להציל כמה שיותר פלסטינים מזרועות הסטטוס קוו המייאש, בנט רוצה להפוך את הייאוש הפלסטיני למצב קבוע.

אבל כל זה אינו מבטל כמה מהאבחנות של יהושע. בראש ובראשונה, האבחנה שדה־פקטו נוצרה כאן מציאות דו־לאומית. ואני אפילו לא מדבר על ירושלים, עם יותר מ–350 אלף הפלסטינים החיים בה, ועל יותר מ–350 אלף הישראלים החיים בגדה. יותר מ–20% מאזרחי ישראל הריבונית, בגבולות 1967, כלומר כל אזרח חמישי, הם ערבים־פלסטינים. מה זה אם לא מציאות דו־לאומית?


גם טענתו שפתרון שתי המדינות נהפך לסוג של "רעיון משיחי" ראויה לדיון. ב–23 השנים שחלפו מאז הסכמי אוסלו אפשרות המימוש של הרעיון הזה רק התרחקה: יותר התנחלויות, יותר התמוססות של הקו הירוק בתודעה הישראלית. אמונה שמחר בבוקר אפשר פשוט להקים חומה, להפריד בין העמים, "להעיף את הפלסטינים מהעיניים", ולקבל שלום — קשה להחשיבה לתפישה ריאלית של המציאות. אם "משיחיות" פירושה ניתוק מהמציאות, אז יש באמונה בפתרון שתי המדינות, שהולך אתנו מאז ימי אוסלו, אלמנט כזה.

יהושע צודק באומרו שמול המציאות החדשה צריך להציב פתרון אחר, חדש. אבל מה שהוא מציע, כמו מה שמציע בנט, איננו אלא אמצעי להנשמה מלאכותית של הסטטוס קוו. אני מאמין שהתנועה שאני חבר בה, "שתי מדינות מולדת אחת", מציעה פתרון כזה. פתרון שמבטיח הקמת מדינה פלסטינית עצמאית וסיום הכיבוש, אבל מכיר בכך שהפרדה בין העמים קשה מאוד לביצוע ובעיקר אינה רצויה.

לכן אנחנו מציעים מתווה של קונפדרציה, ששתי המדינות יהיו חברות בה, ויבטיח חופש תנועה, ובהדרגה גם חופש מגורים לכולם, פלסטינים וישראלים, בכל רחבי הארץ, שגם היהודים וגם הפלסטינים רואים בה מולדת. אנחנו מאמינים שהפתרון הזה יותר קרוב למציאות שנוצרה כאן לא רק מאז 1967, אלא מאז 1948 ואולי אפילו מאז התחלת ההתיישבות הציונית בסוף המאה ה–19. אבל הוא מעמיד את המציאות הזאת על עקרונות יותר שוויונים וצודקים.

בניגוד למה שכותבת אמילי מואטי ("הארץ", 22.12), הפתרון שלנו לא נובע מייאוש. להיפך. הוא נובע מתקווה ומאמונה, ששותפות בין שני העמים היא לא מציאות שצריך לברוח ממנה, אלא לקבל אותה, להפנים אותה, להפוך אותה למקור של כוח ולחנך לאורה את שני העמים. אסור לתת לייאוש או לפחד להדריך אותנו.

© כל הזכויות שמורות להוצאת עיתון הארץ בע"מ

read:http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.3192513



₪ £ $ € £ $ ₪ הכותב שמאלן קיצוני , ציוני קיצוני וקיבוצניק טהור ₪ £ $ € £ $ ₪


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  לא תודה. פרה אדומה 02.01.17 21:17 1
  סוף כל זרובבל 03.01.17 00:14 2
  ###קונפדרציה היא הפתרון הנכון והיחיד/ אורי אבנרי  ZioNLight 03.01.17 08:43 3
  ### קונפדרציה עכשיו / פרופ' אורן יפתחאל ZioNLight 03.01.17 08:48 4

     
פרה אדומה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.4.12
36212 הודעות, 255 מדרגים, 508 נקודות.  ראה משוב
יום שני ד' בטבת תשע''ז    21:17   02.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. לא תודה.  
בתגובה להודעה מספר 0
 


עקפו אותך מימין בכביש? אתה לא בנתיב הנכון! שמור על הימין.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
זרובבל
חבר מתאריך 14.9.16
823 הודעות
יום שלישי ה' בטבת תשע''ז    00:14   03.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. סוף כל  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
סוף הרעיון שאיש לא חשב עליו ואין כל ספק שעכשיו יימצא הפרטנר



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ZioNLight לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 22.4.16
35829 הודעות, 294 מדרגים, 364 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ה' בטבת תשע''ז    08:43   03.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. ###קונפדרציה היא הפתרון הנכון והיחיד/ אורי אבנרי   
בתגובה להודעה מספר 0
 

ערכתי לאחרונה בתאריך 03.01.17 בשעה 09:09 בברכה, ZioNLight
 
טבעם של רעיונות נכונים הוא, שהם צצים שוב ושוב. מקדימים את זמנם, נעלמים, וחוזר חלילה, עד שמגיע הרגע ההיסטורי הנכון והם מתגשמים. כמו הרעיון של איחוד אירופה, מאה שנה אחרי שהגו אותו לראשונה. אבא אבן אמר פעם: "ממשלות ועמים עושים תמיד את הדבר הנכון — אחרי שכל שאר האפשרויות מוצו".

הוא הדין ברעיון שתי המדינות, המשולבות זו בזו בקונפדרציה.
אורן יפתחאל במאמרו המאלף "למה קונפדרציה" ("הארץ", 21.8) מגיב על דברי נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בזכות פדרציה ישראלית־פלסטינית בין הירדן לים. יפתחאל ציין את היוזמה החדשה שלו ושל חבריו, ושמה "שתי מדינות — מולדת אחת", המבוססת על רעיון דומה. אכן, אין חדש תחת השמש.

במהלך מלחמת סיני ב–1956 טילפן אלי נתן ילין־מור, מנהיג הלח"י לשעבר. שנינו היינו נסערים: ילין־מור זעם על הברית הבלתי קדושה עם בריטניה וצרפת, שתי מדינות קולוניאליות שוקעות, ואני כעסתי על הניסיון להפיל את משטר גמאל עבד־אל־נאצר, שבו ראיתי בעל ברית פוטנציאלי של מדינת ישראל. בעקבות שיחה זו קמה הקבוצה שנקראה בשם "הפעולה השמית", שבה היו חברים מלבד שנינו, בועז עברון, עמוס קינן, ראובן ירדור, בנימין ישראלי ואחרים. החלטנו לפרסם תוכנית מפורטת לשינוי המדינה מן היסוד, בכל התחומים כמעט.

עוד כתבות בנושא

במשך שנתיים התכנסנו מדי שבוע לדיון, ובין ישיבה לישיבה התכנסו ועדות משנה. הייתי בראש ועדת המשנה שדנה בפרק על יחסי ישראל, העם הפלסטיני והעולם הערבי כולו. התוצאה היתה המסמך "המנשר העברי". מהדורה ראשונה שלו פורסמה בספטמבר 1958, ובה 82 סעיפים. פרופ' יפתחאל עשוי להתפלא על הדמיון בין רעיונו ובין התוכנית ההיא.

תחת הכותרת "השתלבות במרחב" נאמר בסעיף 11: "ישראל היא חלק בלתי־נפרד מארץ־ישראל. ארץ־ישראל היא חלק בלתי־נפרד מן המרחב השמי". בסעיף 15 נאמר: "ארץ־ישראל היא ארץ אחת — מן הים ועד המדבר. איחודה מחדש של ארץ־ישראל, שאיפת היסוד של כל בניה, לא ייכון אלא על ברכי שותפות־אמת בין האומה העברית והאומה הערבית בארץ". יש לזכור, שבימים ההם היתה הגדה המערבית תחת שלטון ירדן, ורצועת עזה תחת שלטון מצרים.

בסעיף 21 נאמר: "ארץ ישראל השלמה היא מולדתן של שתי אומותיה — העברית, שהשיגה את עצמאותה במסגרת מדינת־ישראל, והערבית־הפלסטינית, שלא זכתה עדיין לעצמאותה. מדינת־ישראל תושיט עזרה מדינית וחומרית לתנועת־שחרור של בני האומה הפלסטינית בממלכת ירדן, ברצועת־עזה ובמחנות־הפליטים, השואפים להקים מדינה פלסטינית חופשית, שתהיה שותפה למדינת־ישראל". ובהמשך: "(יקום) איחוד פדרטיבי של חלקי ארץ־ישראל, תוך שמירת הריבונות של המדינות המשתתפות בו". סעיפים נוספים דיברו על קונפדרציה של כל מדינות "המרחב השמי".

נראה, שתוכנית זו הקדימה את זמנה בהרבה, וה"מנשר העברי" נשכח. במהלך מלחמת ששת הימים (1967) פירסמתי בעיתון היומי שהוצאתי אז, שנקרא בשם "דף", ובשבועון "העולם הזה" תוכנית להקמה מיידית של מדינה פלסטינית.

נפגשתי לשיחה ארוכה עם ראש הממשלה לוי אשכול. אשכול הקשיב בסבלנות והגיב: אורי, איזה מין סוחר אתה? במשא ומתן דורשים בהתחלה את המקסימום ומציעים את המינימום, כדי להגיע בסוף לפשרה. ואתה רוצה להציע את הכל מראש?

עניתי: "כשרוצים למכור סוס, זה נכון. אבל זה לא נכון כשרוצים לחולל שינוי היסטורי". ההמשך ידוע.

בתחילת שנות ה–90, אחרי בחירת יצחק רבין, הקמנו את תנועת "גוש שלום". בין היתר הפצנו חולצת־טי ועליה דגלי ישראל ופלסטין והסיסמה: "שתי מדינות — עתיד משותף". הגוש דוגל בשתי מדינות, שהגבולות ביניהן פתוחים, וירושלים בירת שתיהן.

הרעיון של פדרציה או קונפדרציה של שתי מדינות עולה שוב ושוב מפני שהוא נכון. הוא משלב את שני היסודות של השלום: את השאיפה של שני העמים לעצמאות לאומית, כל עם במדינה משלו, ואת אהבת שני העמים לארץ כולה. לכן אין תחליף לפתרון זה.

הרעיון השלילי של "הפרדה" בין שני העמים לא יצלח, וגם לא הרעיון האוטופי של חיי שני העמים במדינה אחת. במדינה כזאת תשרור מלחמת־אזרחים מתמדת, מיומה הראשון עד יומה האחרון.

אגב: ההבדל בין פדרציה לקונפדרציה איננו קבוע. למלים יש משמעות שונה בשפות שונות ובארצות שונות. מקובל להניח, שקונפדרציה היא איחוד רופף יותר, ואילו פדרציה היא איחוד הדוק. ארצות הברית היא פדרציה (וניהלה מלחמת־אזרחים נוראה נגד דורשי הקונפדרציה). גרמניה היא פדרציה ושווייץ היא קונפדרציה. מה ההבדל?

על כל פנים, יש לברך מכל הלב על היוזמה החדשה של יפתחאל וחבריו. ייתכן שגם עכשיו הרעיון מקדים את זמנו — אך זמנו בוא יבוא. לא רק מפני שזה הפתרון הנכון, אלא מפני שזה הפתרון היחיד.

© כל הזכויות שמורות להוצאת עיתון הארץ בע"מ
read:http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2719455



₪ £ $ € £ $ ₪ הכותב שמאלן קיצוני , ציוני קיצוני וקיבוצניק טהור ₪ £ $ € £ $ ₪


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ZioNLight לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 22.4.16
35829 הודעות, 294 מדרגים, 364 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ה' בטבת תשע''ז    08:48   03.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. ### קונפדרציה עכשיו / פרופ' אורן יפתחאל  
בתגובה להודעה מספר 0
 

ערכתי לאחרונה בתאריך 03.01.17 בשעה 09:18 בברכה, ZioNLight
 
שאלות ותשובות:
http://2states1homeland.org/faq


הרעיון של קונפדרציה של שתי מדינות עם גבולות פתוחים, שהעלה באחרונה הנשיא ראובן ריבלין, מתסיס את שרידי שיח השלום מעל דפי "הארץ". רוית הכט סונטת ברעיון וסבורה שרק פתרון של שתי מדינות המבוסס על הפרדה מוחלטת יוביל לשלום צודק ("ריבלין ניצח את שתי המדינות", 12.8). תמיכת אנשי שמאל בריבלין היא בעיניה "היגררות נרפית ומיואשת אחרי האלימות והבריונות של תנועת ההתנחלות". גדעון לוי לעומתה מאיץ בריבלין להתקדם למסקנה המתבקשת: "אם לא שתי מדינות — כי אז רק מדינה אחת" ("פרדריק דה־קלרק או שמעון פרס?", 9.8).

לוי טועה, כי הוא מזלזל בחשיבות מוסד המדינה לשתי התנועות הלאומיות. אף מדינת לאום בעידן האו"ם לא ויתרה על קיומה הריבוני. מדוע שישראל תהיה הראשונה לוותר ולהתמזג עם פלסטין? מדוע שפלסטין תוותר על זכותה? בנוסף, פתרון המדינה האחת זהה לחלומות הרטובים של קנאי הדת בשני הצדדים, וייתן להם רוח גבית. מתווה המדינה האחת הדמוקרטית גם הוא אשליה.

אז מה כעת? תנועת "שתי מדינות, מולדת אחת" מציעה מוצא שהוא המסלול היחיד שנותר לשלום, והוא הרעיון הקונפדרטיבי. קונפדרציה היא מבנה גיאוגרפי־פוליטי שבו מדינות ריבוניות מתאגדות ומאצילות סמכויות למוסדות משותפים, תוך שיתוף כלכלי וחופש תנועה ביניהן. לאחר שלוש שנים של עבודת שטח פיתחה התנועה מתווה מפורט של "איחוד" פלסטיני־ישראלי, שממחיש את האפשרויות הטמונות בגישה.

הרעיון המרכזי הוא כיבוד הקשר ההיסטורי והדתי של שני העמים לכל המולדת שבין הירדן לים, בצד זכותם למדינה נפרדת, תוך הכרה בכך שהגיאוגרפיה היהודית־פלסטינית ברוב הארץ תישאר מעורבת. לפי המתווה שפיתחנו יתקיימו שתי מדינות, בגבולות 67', עם חופש תנועה לכל תושבי "האיחוד". יהודים שיחפצו לחיות בשלום בפלסטין יורשו להישאר או להגר אליה כאזרחים ישראלים. הערבים אזרחי ישראל יזכו בזכויות מלאות של מיעוט לאומי.

עוד כתבות בנושא

זכות השיבה הפלסטינית תמומש רק במדינה הפלסטינית, אך חופש התנועה יאפשר לפליטים (שיהפכו לאזרחי פלסטין) לחדש את הקשר עם כל ארצם ועם משפחותיהם, שמהם נותקו בתש"ח. חופש התנועה יקודם בהדרגה, בהסכמה הדדית. עוולות העבר יתוקנו, בלא לחולל עוולות חדשות.

ירושלים תהווה מחוז בירה אוטונומי, תחת ניהול משותף ושוויוני בסגנון בריסל, ועם פיקוח בינלאומי במקומות הקדושים. במקביל יוקמו מוסדות משותפים לניהול תחומים כגון משאבי טבע, יבוא ויצוא, הגירת עבודה, זכויות אדם וכו'. שתי הכלכלות יתפקדו בשיתוף פעולה תוך מאמץ לסגור פערים של דורות בין ישראל לפלסטין ובין המרכז לפריפריה.

מחקר של מומחים מהמרכז למחקרים אסטרטגיים (INSS) מראה שבממד הביטחוני המתווה הקונפדרטיבי ישים בהחלט. המחקר קובע שניתן להבטיח באופן סביר את ביטחון האזרחים על ידי קיום גבולות חיצוניים "קשים", בצד גבולות "רכים" בין ישראל ופלסטין, בהנחה שכל ארגוני הטרור בשטח יפורקו מנשקם.

תושבי אזורים רבים בעולם חוו על בשרם את הפצעים שמותירים סכסוכים אתניים ממושכים. חלקם פנו למתווה הקונפדרציה בהצלחה, כפי שעשו לאורך ההיסטוריה קנדה, בריטניה ושווייץ, למשל. בבוסניה נפתר סכסוך דמים נורא על ידי מבנה קונפדרטיבי המחזיק מעמד כבר שני עשורים. גם פתרון הסכסוך בצפון אירלנד כולל מרכיבים של קונפדרציה. הדוגמה הבולטת ביותר היא האיחוד האירופי, שבו, לאחר הקטל הגדול בהיסטוריה, יושם בהדרגה מודל קונפדרטיבי. המדינות שומרות על ריבונותן, אך מאפשרות חופש תנועה ומגורים לתושבי האיחוד בכל השטח, תוך איחוד כלכלי.

תנועת "שתי מדינות, מולדת אחת" כבר כוללת מאות חברים, בהם חילונים, דתיים, פלסטינים ישראלים, חרדים, מזרחים, אשכנזים ורוסים — גיוון נדיר במדינתנו. אף שרבים מעדיפים לפטור רעיונותיה בטענה שהם אוטופיים, ניתוח המצב מראה שהם נכונים, מוסריים ומעשיים יותר מהפתרונות המוצעים היום.

רעיון הקונפדרציה גם מספק תשתית ותקווה למאבק יהודי־פלסטיני משותף, ולחיבור של ישראל למזרח התיכון, שבלעדיהם לא יהיה ביטחון אמיתי לקיום היהודי בארץ. רעיון הקונפדרציה אפוא אינו מבטא התקפלות — להיפך, הוא מבקש לעשות צעד אמיץ קדימה "מחוץ לקופסה", שיחדש את תקוות הישראלים והפלסטינים גם יחד לפיוס אמיתי.

פרופ' יפתחאל חוקר ומלמד גיאוגרפיה פוליטית ומשפטית, והוא ממייסדי תנועת "שתי מדינות, מולדת אחת"

© כל הזכויות שמורות להוצאת עיתון הארץ בע"מ
read:http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2712367



₪ £ $ € £ $ ₪ הכותב שמאלן קיצוני , ציוני קיצוני וקיבוצניק טהור ₪ £ $ € £ $ ₪


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות