גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #23391 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 23391   
ZioNLight
חבר מתאריך 22.4.16
35829 הודעות
יום רביעי ו' בטבת תשע''ז    12:29   04.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מורה נבוכים| מה העונש המקסימלי שאזריה עשוי לקבל? וכיצד אלאור אזריה יכול לקבל חנינה  

 

כמה שנים נגזרו על החייל הקודם שהורשע וכיצד אלאור אזריה יכול לקבל חנינה

מה העונש המקסימלי שאזריה עשוי לקבל, מה יהיו ההשלכות על צה"ל אם יזוכה, כיצד שר הביטחון עשוי לסייע לו, והאם השופטים יקבעו באופן נחרץ האם היה ירי בזדון ■ שאלות ותשובות

04.01.2017 05:00 גילי כהן עקוב באתר התראות במייל 
הארץ | 2017-01-04T05:00:00+0200

הכרעת בית הדין הצבאי, שתתקבל היום בתיק אלאור אזריה, לא צפויה להיות סוף פסוק בפרשה. לצד גזר הדין והערעורים שאולי יוגשו, אם אזריה יורשע עשויה להתקבל גם בקשת חנינה. "הארץ" משיב לשאלות הצפויות לעלות בימים הקרובים.

מה העונש המקסימלי שיכול להינתן לאלאור אזריה?

העונש המרבי על עבירת ההריגה לפי חוק העונשין הוא 20 שנות מאסר, אבל לא סביר שגזר הדין, אם אזריה יורשע, יתקרב לתקופת מאסר כה ממושכת. החייל האחרון שהורשע בהריגה היה תייסיר אל־הייב, לוחם בגדוד הסיור הבדואי שהורשע ב–2004 בהריגת טום הורנדל, פעיל שלום בריטי, ברפיח. הוא נדון לשמונה שנות מאסר, ובהמשך קוצר עונשו כך שריצה שש שנים וחצי בכלא. אם אזריה יורשע, סביר שהשופטים יתחשבו בנסיבות המקרה, כמו גם בנסיבות האישיות: הירי בוצע בחברון, לאחר פיגוע דקירה, על ידי חייל עם ניסיון מבצעי דל שזו הפעם הראשונה שלו בזירת פיגוע. גם מצבו האישי של אזריה צפוי להילקח בחשבון — העובדה שהתעקש לשרת בשירות קרבי — מצבם הבריאותי של הוריו וכיוצא בזה.

האם השופטים יקבעו באופן נחרץ האם היה ירי בזדון?

תיק אזריה סובב על מצבו הנפשי בזמן האירוע: האם ירה במחבל בשל תחושת סכנה כפי שהוא טוען, או עשה זאת בזדון וממניע נקמני, כפי שהתביעה הצבאית מייחסת לו. לכן, החלטת השופטים תחרוץ למעשה את הסיבה לירי. מובן שכל נוסח שבו יבחרו השופטים כדי לתאר את נסיבות הירי יהיה משמעותי, ולכן הכרעת הדין תהיה חשובה גם מעבר לשאלה אם אזריה יורשע או יזוכה.

מה יהיו ההשלכות על צה"ל במקרה של זיכוי מלא?

זיכוי מלא יהיה בעל משמעויות דרמטיות לצבא. הוא יסתור את התחקיר הצבאי שנערך ואת קביעות המפקדים בשטח, שהגדירו את הירי כחריג וכסותר את ההוראות הצבאיות. משפט אזריה אמנם מתמקד באירוע הירי הספציפי, אבל הוא מציב שתי שאלות מהותיות יותר: האם חיילים באזורים מבצעיים חסינים מהעמדה לדין והאם הוראות פתיחה באש תלויות בפרשנות הסובייקטיבית של החייל בשטח.


במקרה של הרשעה, כיצד שר הביטחון צפוי לסייע לאזריה כפי שהבטיח?

אין בידי שר הביטחון אפשרות לבטל את הכרעת השופטים, אך אם תוגש בקשת חנינה לאזריה, יהיה לו תפקיד משמעותי: הוא עתיד לגבש את חוות דעתו בנושא – ולמסור אותה לידי נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שיכריע בבקשת החנינה. מלבד שר הביטחון, מגבשים את חוות דעתם בנוגע לחנינה (כלשהי, לא רק בעניין זה) גם הפרקליט הצבאי הראשי, ראש אגף כוח האדם, והרמטכ"ל. חוק השיפוט הצבאי מאפשר גם להקל בעונשם של מורשעים, אך אפשרות זו תהיה רלוונטית רק אחרי מתן גזר הדין, אם אכן אזריה יורשע. הסמכות נתונה בידי אלוף הפיקוד (אם לא יהיה ערעור) או הרמטכ"ל (במקרה שכן יהיה ערעור, והעונש ייגזר על ידי בית הדין הצבאי לערעורים). 

האם האפשרות שבנט מציע — הרשעה ואז חנינה — אפשרית?

אם אזריה יורשע, עורכי דינו צפויים קודם כל לערער על ההחלטה בפני בית הדין הצבאי לערעורים. בכל מקרה, כדי לבקש חנינה, על אזריה להגיש בקשה מפורטת שתגיע לפתחו של נשיא המדינה. בנוסף, צריכות להתקבל חוות דעת של הפרקליט הצבאי הראשי, הרמטכ"ל, ראש אכ"א ושר הביטחון טרם החלטת הנשיא — כך שהתהליך הזה אורך זמן רב. ריבלין אמר בעבר על המשפט כי "יש לנו מפקדים טובים ביותר, יש לנו רמטכ"ל שאין כמוהו, וצריך לשמוע להם ולקבל את החלטותיהם כי אלו חוקי המשחק". מכאן אפשר רק לשער כי הנשיא לא ימהר לתת חנינה.

האם היה מקרה דומה של חייל שמואשם בהריגה של מחבל פצוע?

תיאור מקרה דומה לזה של אזריה לא נמצא, על אף טענות של עורכי דינו. אלו נדחו על ידי שופט צבאי כשאמרו כי אזריה סובל מאכיפה בררנית ביחס למקרים אחרים, כמו זה למשל של מפקד החטיבה המרחבית בנימין, אל"מ ישראל שומר, שירה למוות בנער פלסטיני לאחר שזרק על מכוניתו אבן. אבל היו חיילים שהואשמו בהריגת פלסטינים בפעילות מבצעית, ואף הורשעו בכך. כך למשל, בימי האינתיפאדה הראשונה, הורשע טוראי אלי ידיד בהריגת תושב כפר בידו, שאחריו רדף. השופטים הכריעו כי על אף שלא נשקפה לידיד סכנה לחייו, הוא ירה כדור גומי לראשו של הפלסטיני, שהביא לפציעתו הקשה ובהמשך למותו. נגזרו עליו 21 חודשי מאסר, משום שבית הדין הצבאי התחשב בכך שהוא בתחילת שירותו, וסופח עם יחידתו, שלא הייתה מאומנת ללחימה, לשטחים. "הארץ" פרסם בעבר בדיקה על אירועים קודמים בהם הואשמו חיילים בהריגת פלסטינים באירועים מבצעיים, אותה ניתן לקרוא כאן.


http://images.haaretz.co.il/polopoly_fs/1.3050786.1472342853!/image/418705489.jpg_gen/derivatives/size_748xAuto/418705489.jpg

© כל הזכויות שמורות להוצאת עיתון הארץ בע"מ
© כל הזכויות שמורות להוצאת עיתון הארץ בע"מ
read:http://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-1.3195956



₪ £ $ € £ $ ₪ הכותב שמאלן קיצוני , ציוני קיצוני וקיבוצניק טהור ₪ £ $ € £ $ ₪


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  תודה למאמר המסביר 04.01.17 23:14 1

     
המסביר
גולש אורח
יום רביעי ו' בטבת תשע''ז    23:14   04.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. תודה למאמר  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות