פיקדתי על חרדים בצבא ועבדתי בהכשרה מקצועית של חרדים, הנה 5 דברים שהייתי רוצה שתדעו:🧵
1. הם לא חייזרים והם דווקא כן מתביישים - גם בקרב חלקים בציבור שמבקרים את הציבור החרדי, וגם בקרב חלק מהאפולוגטיקנים של הציבור החרדי נשמעות טענות שלפיהן החרדים הם "מעולם אחר". שהם והציבור הישראלי הלא חרדי הם כמו שמן ומים. שהפער התפיסתי והערכי הוא כל כך גדול ובלתי ניתן לגישור.
לדעתי ולחוויתי זו טעות גם בהבנת המציאות וגם בדרך לשפר אותה. רובם הגדול של האנשים שעבדתי איתם, שהגיעו מקבוצות מגוונות בציבור החרדי, היו בעיניי יותר "דומים" מאשר "שונים". את רובם הגדול חיבבתי, מרובם לא חוויתי זלזול, ועם רובם מצאתי שפה משותפת. זו החוויה שלי.
בהרבה מאוד מקומות אנשים שואלים, לפעמים באופן רטורי ולפעמים כתהיה אמיתית: "איך זה שהחרדים לא מתביישים?". איך הם לא מתביישים מזה שאחיהם נאנקים תחת עול המילואים בשנה הזו והם יושבים בבית שלהם? אני בעיקר רוצה להגיד משהו שאולי ישמע מפתיע: הם כן מתביישים. כלומר, לפחות לא מעטים מהם.
רוב החרדים שאני פוגש לא אדישים לעובדה שישראלים אחרים נמצאים עכשיו במילואים. הם תמיד נבוכים, או מתנצלים, או מדברים באריכות על כמה כל הכבוד למי שבמילואים. אגב, זה קורה גם כשאני מספר שאשתי במילואים.
השיחות האלה תמיד מלוות בהשפלת מבט מסוימת. "דאכיל מן חבריה בהית מסתכל ביה".
אני בטוח שזו לא התגובה של כל חרדי, אבל זו התגובה של כמעט כל החרדים שאני פוגש. מבחינתי, זה דבר נוסך אופטימיות. "לא חרבה ירושלים אלא מפני שלא היה להם בושת פנים".
2. יותר "תעלת בלאומליך" מאשר "ספר הכוזרי" – כלל ידוע בפוליטיקה הישראליות אומר שלרוב אם אתה לא בטוח אם זה "בית הקלפים" או "פולישוק" זה כנראה פולישוק. כלומר, אם אתה לא בטוח אם משהו הוא מזימה מתוחכמת או פארסה, זו כנראה פארסה.
בהקבלה, אחד הדברים שהכי הייתי רוצה שאנשים שלא מכירים את הנושא מקרוב ידעו הוא זה: אין לכם מושג כמה דברים נופלים לא בגלל אידאולוגיה אלא בגלל התנהלות גרועה. כמה דברים נופלים לא ברובד של הדיון התאולוגי ("ספר הכוזרי") אלא ברוב הפארסה הניהולית ("תעלת בלאומליך").
אני לא מכחיש שיש כאן מחלוקת דתית ואידאולוגית עם ההנהגה של הציבור החרדי. אני גם לא מכחיש את זה שיש פה החלטות פוליטיות שצריך לקבל כדי לשנות את המציאות הבלתי-אפשרית הנוכחית. אבל גם במציאות הנוכחית יש הרבה מאוד שאפשר לעשות ושנופל לא בגלל אידאולוגיה אלא בגלל ניהול לא מספיק טוב.
זו לא תופעה שייחודית רק לנושא הזה. אחרי הכל – מדינת ישראל היא מדינה שיודעת להרים את מבצע הביפרים, אבל שלא עושה כוננות עם שחר בגבול.
אני מבקש שתדעו שזה חלק הרבה יותר גדול מהסיפור ממה שאתם חושבים.
3. תהיה סיירת חרדית לפני שתהיה חטיבה חרדית – חבר כנסת אף פעם לא הייתי, ואני לא יודע מה הקונסטלציה הפוליטית שבזכותה דברים יוכלו להשתנות.
אני כן רוצה לצטט חבר חרדי שהסביר לי איך נראים שינויים בציבור החרדי:
"תראה, כשאני הייתי ילד לא היה דבר כזה שלחרדי יהיה מחשב בבית – היום זה די מיינסטרים. פעם חרדים לא גרו בפריפריה – היום זה מאוד נפוץ. איך זה קורה?
בהתחלה כמה אנשים עושים את זה בשוליים, אחר כך אדמו"ר של אחת החסידויות הולך על זה ושולח לשם את החסידים שלו, ובסוף זה מגיע גם למיינסטרים הליטאי. אתה תראה שזה גם מה שיהיה עם הממ"חים (בתי הספר הממלכתיים-חרדיים) וגם עם הגיוס".
הציבור החרדי הוא לא מקשה אחת, ותהליכי השינוי בו קורים בהדרגתיות. האם ההדרגתיות תהיה מהירה או איטית? האם היא תגיע כתוצאה מסנקציות כלכליות או כתוצאה מהידברות? אני לא יודע. אבל ההבנה הזו כן משפיעה על האופן שבו נכון לבנות את התהליכים הללו.
לצערי, הבהילות של סוגיית השתלבות החרדים, מייצרת אצל רבים מהשחקנים המעורבים את התפיסה שהשינוי חייב להיות מ-0 ל-1. מסיבי ומהיר.זה כמובן נכון, חוץ מזה שזה לא עובד.
הנסיון להוביל לשינוי רחב היקף ומהיר מובילה להשקעה לא ממוקדת ובזבזנית של משאבים. הנסיון לעשות דברים מהר גורם לחוסר רצינות וחוסר מקצועיות. הנסיון למלא את השורות במהירות האפשרית מביא פנימה אנשים שהם או לא ממש חרדים או לא ממש מתאימים למשימה.
ומעבר לכל זה יש כאן אי הבנה עמוקה של הפסיכולוגיה החרדית. בבסיס הדברים חילונים חושבים על תהליכי השתלבות חרדים כתהליכים שבהם אדם נחות (לא ממהותו, אלא מנסיבות חייו) משתלב בחברה הכללית.
ואכן, אדם שלא למד מתמטיקה ואנגלית, ושמגיע עם רקע תרבותי אחר – מתקשה הרבה פעמים להשתלב בסביבה שבה הדברים האלה נלקחים כמובנים מאליהם.
אבל החרדים לא רק שלא תופסים את עצמם כנחותים, אלא שההצטיינות עומדת בבסיס עולמם. החברה החרדית היא חברה מבוססת-סטטוס באופן חריג, והמחיר של להיות בינוני בה - הוא מחיר גבוה.
בנוסף, בניגוד לחברה הישראלית שבהשפעת הציונות מקדשת את השוויון ואת המלאכה, החברה החרדית לא מקדשת את הערכים האלה, ולכן גם מי שכבר יוצא מעולם הישיבה – מכוון את עצמו כמה שיותר מהר לעבודה שאיננה עבודת-כפיים ועם סטטוס גבוה.
במקביל, הפער התרבותי, וחוסר ההיכרות עם העולם הלא-חרדי גורמת לקניית אשליות מהירה שהרבה פעמים מסתיימת במפח נפש. מן הידוע בקרב מי שעוסקים בהכשרות חרדים ש"כל חרדי שיצא מהישיבה רוצה להיות גביר, ביזנסמן או לפחות מנהל".
כנראה שרוב מי שקורא את השורות האלה והוא לא חרדי נע בין גיחוך להתפחלצות למקרא השורות האלה, אבל זו המציאות וצריך להבין איך לעבוד איתה.
לדעתי, פתרונות כמו "נעשה ישיבה חרדית שבה במקביל קצת יעשו גם שמירות", או "נעשה מסלול מקוצר עם הקלות כאלה וכאלה" – עושים בדיוק את האפקט ההפוך ממה שצריך לכוון אליו.
החרדים שמשתלבים בצבא ובתעסוקה לא צריכים הקלות, הם צריכים מסלול שיעזור להם להדביק את הפער בין התפיסה העצמית שלהם, לבין המיקום הנוכחי שלהם.
השדר לא צריך להיות "תראו אנחנו מבינים שאתם חרדים אבל אנחנו צריכים שתהיו גם חיילים אז תהיו חיילים מינוס", אלא "אם אתם כרגע לא בישיבה, בואו אלינו להצטיין ולבנות את החיים שלכם באופן שבו תהיו גאים במי שאתם, ושתוכלו לתרום למשפחה שלכם ולמדינה שלכם".
4. צריך לחשוב באופן יצירתי על המסלול – בציבור הישראלי הלא-חרדי יחסית ברור איך נראה מסלול החיים בכל הנוגע לגיוס ולעבודה. מתגייסים בגיל 18 או 19, לפעמים אחרי שנה של מכינה, ישיבה או התנדבות, מסיימים את השירות, מטיילים, לומדים, מתחילים לעבוד.
לרוב גם לא מתחתנים או מביאים ילדים לפני תחילת העבודה, וחוץ מחלק מהציבור הדתי-לאומי – גם לא לפני הלימודים.
אצל הציבור החרדי זה נראה אחרת. אם אתה מתחתן בגיל 20, ובגיל 24 יש לך שלושה ילדים, מציאות החיים שלך היא אחרת. גם אם החלטת לצאת לעולם העבודה, היכולת שלך להתפנות ללימודים היא אחרת. גם אם החלטת להתגייס – ההקשר של זה בחיים שלך הוא אחר.
אפשר להחליט, ולא בלי מידה של צדק, שההחלטות האלה הן עניינו הפרטי של כל חרדי. גיוס צריך להיות אחיד לכולם והוא קורה בגיל 20 לכל המאוחר.
אבל יש גם אפשרות אחרת, והיא לאפשר מסלולי גיוס יותר מגוונים, אבל כן כאלה אמיתיים ורציניים. ייתכן שאדם יתגייס בגיל מבוגר יותר, או למשטרה ולא לצבא. הוא אפילו יקבל משכורת החל משלב מסוים בשירות. אבל למשל, הוא יתחייב ל-5 שנים, או אפילו ל-7 שנים, ולא ל-3.
אני לא אומר שצריך לתת את האפשרות הזו לכל אחד, או שצרכי הפרט צריכים לאפשר דריסה של מה שהם בסופו של דבר צרכי המדינה. אני כן מציע לחשוב על פתרונות יצירתיים שיאפשרו את היצירה של מסה קריטית של חרדים שלוקחים חלק בנשיאת הנטל של מדינת ישראל.
רוצים דוגמא קונקרטית? נכון להיום צה"ל לא מוכן לגייס לשירות משמעותי חרדים מעל גיל 27, גם לתפקידים עורפיים. מלבד זה שלא אמור להיות הבדל מהותי ביכולת לבצע תפקיד עורפי בין צעיר בן 25 לאחד בן 28, יש כאן בעיניי גם פגיעה ביכולת לייצר מסה קריטית שתוביל לשינוי ביחסי הציבור החרדי והצבא.
להתרשמותי, הרבה פעמים החרדים שעוזבים את הישיבה בגילאים צעירים יותר הם חרדים שלא מצליחים להסתדר במסגרת הישיבתית ולא מופרך לחשוב שהם יתקשו יותר להסתדר גם במסגרת של לימודים או במסגרת צבאית.
לעומת זאת, צעיר חרדי שמחליט לצאת מהישיבה בגיל 28, עושה זאת הרבה פעמים כי "נגמר לו הסוס", או כי יש לו שלושה ילדים שהוא מבין שהוא צריך לפרנס. במקום להבין שזה פלח האוכלוסייה שדרכו אפשר להוביל שינוי, המדינה מחליטה "לוותר" על אותם צעירים כי הם כבר "מבוגרים מדי".
גם אם יוחלט מכאן ולהבא על מדיניות נוקשה יותר שמחייבת גיוס מוקדם – המקרה הזה מדגים את חוסר החשיבה האסטרטגית של הצבא (וכנראה גם של משרד האוצר) בנוגע לסוגיה. ייתכן שיש כאן גם עוד שיקוף לאופן שבו הויכוח האידאולוגי בנושא מסיט אותנו מפתרונות פרגמטיים.
5. האתגר החרדי מאיר שתי בעיות בחברה הישראלית הכללית - הסוגיה החרדית היא אתגר גדול לפתחה של מדינת ישראל. אבל היא ממש לא האתגר היחיד. במידה רבה – הסוגיה החרדית היא האתגר שהכי נח לנו לעסוק בו.
הסוגיה החרדית בשוליה מאירה שתי בעיות אחרות שנוגעות אל הציבור הישראלי הלא-חרדי. הראשונה היא קו השבר שנמצא באמצע המפה הפוליטית. כדי לפתור את הסוגיה החרדית אנחנו חייבים לתת את הדעת על קו השבר הדתי/מסורתי-חילוני, והאשכנזי-מזרחי שנמצא באמצע המפה הפוליטית הישראלית.
גם ברמת הלחץ הפוליטי, וגם ברמת השדר הערכי-חברתי כלפי הציבור החרדי, יהיה קשה מאוד לפעול לפתרון סוגיית המעורבות החרדית בחברה הישראלית כשאין מיינסטרים ישראלי חזק ומגובש.
הבעיה השניה נוגעת להחלשות האתוס הקולקטיבי והאידאליסטי שעמד בבסיס המדינה עם הקמתה. אם במערכות הציבוריות (שבסוף אמונות בין היתר על קליטת המתגייסים החרדים) לא יהיו האנשים הנכונים שיגרמו לזה לקרות – לא יהיה גיוס חרדים.
ואם השדר לחרדים הוא שצריך להתגייס רק בשם "שיח הזכויות" אינני בטוח שזהו שדר מספיק משכנע עבור מרבית הציבור החרדי.
הרגע הזה אל מול הציבור החרדי, אחרי ה-7 באוקטובר, ואל נוכח מופעי הגבורה וההקרבה הבלתי נתפסים בהם חזינו בשנה האחרונה - הוא רגע שבו עלינו להזכיר לעצמנו מי אנחנו. ובשם מה אנחנו דורשים מאחרים להצטרף אלינו. /סוף
מקור:
לחץ כאן לצפיה דרך טוויטר
חבר מתאריך 29.1.22
13069 הודעות, 60 מדרגים, 111 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
עתודאים, חזרה לשירות משמעותי וסיום סדיר. למעשה יהיה אפשר לבנות הרבה מסלולים, לא זו הבעיה.
הבעיה היא שפרנסי העדה מתחלחלים מהחשיפה לחילוניות של צאן מרעיתם. זו ליבת המלחמה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
85433 הודעות
בתגובה להודעה מספר 1
המטרה של גיל הגיוס ההזוי היא כמובן לשרת את אנשי הקבע שיוצאים לפנסיה בגיל 40. אם אתה מגייס חיילים חדשים בגיל 30 אז פתאום הרבה יותר קשה להסביר למה אנשי קבע באותן יחידות יוצאים לפנסיה בגיל 40.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.4.12
65806 הודעות, 385 מדרגים, 756 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 24
אמנם חרדים של טוויטר.
ומניין אבחנותיך לומר שדבריו שטויות? האם כבודו חרדי?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.1.22
13069 הודעות, 60 מדרגים, 111 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 24
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.07
131536 הודעות, 409 מדרגים, 644 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 28.12.17
11581 הודעות, 44 מדרגים, 72 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.10.24
124 הודעות
בתגובה להודעה מספר 2
פיקוד ששולח חיילים לשמור על משאיות אספקה לנוח׳בה הם חרא גרמני משולשל.
מגובה בכנסת מהונדסת על ידי בג״צ מהנדסי התודעה שלא נבחרים בקלפי, אלא הם הריבון
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 28.12.17
11581 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
יחידות שמותאמות לחרדים עם התחשבות מלאה באורח חייהם, ומפקדים מתאימים שמכירים את אורח החיים החרדי שיקחו את זה לגמרי ברצינות בלי מריחות יעשה את זה, הציבור עוד יהיה מופתע מההענות ומהביצועים של יחידות כאלה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.1.19
46903 הודעות
בתגובה להודעה מספר 3
הרבה מהמנהיגות החרדית מצווחים היום, לא מתגייסים בשום מקרה, גם עם התאמות.
הפסקנו להאמין לכם.
במקום ללמוד בישיבות יושבים על הברזלים ומציקים לנערות חילוניות או עסוקים במציאת תירוצים.
מעט מאוד באמת יושבים ולומדים.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.1.21
1932 הודעות, 17 מדרגים, 24 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
ואין צורך לחזור על זה שגדלת שם וכו'
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.1.19
46903 הודעות
בתגובה להודעה מספר 11
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 6.3.18
60951 הודעות, 166 מדרגים, 320 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.1.19
46903 הודעות
בתגובה להודעה מספר 29
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.07
131536 הודעות, 409 מדרגים, 644 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 3
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 28.12.17
11581 הודעות, 44 מדרגים, 72 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 7
ואצל החילונים אין מיעוט שמאלני קיצונים שמניפים את דגלי אש"ף? אז האם הללו מייצגים את כל החילונים?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.1.19
46903 הודעות
בתגובה להודעה מספר 14
איפה כל החרדים שהם לא מיעוט?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.4.12
65806 הודעות, 385 מדרגים, 756 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 15
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.1.19
46903 הודעות
בתגובה להודעה מספר 16
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.1.19
46903 הודעות
בתגובה להודעה מספר 16
הרושם המתקבל הוא שהחרדים מרגישים וחשים שהם יוצאים ידי חובתם כשהם מרכינים ראש מתביישים, אומרים הי"ד על כל חלל, והם ממש ממש אפילו קצת מתביישים.
מכאן עד התכלס של השורה התחתונה הוא עצום. מי שכואב לו שאחרים נהרגים ויש הרבה אלמנות ויתומים קם ועושה מעשה ומנסה לגרור אחריו את כל הסביבה הקרובה שלו.
אם יש איזה שהוא ניתוק בין כלל הבוחרים למנהיגות, למה אני צריכה לסבול רק בגלל שהם בוחרים במנהיגות מאוסה? והרי מאופיין שם שהציבור החרדי אוהב להצטיין. במה הוא אוהב להצטיין? בינתיים הוא מצטיין בכך שהוא מתבייש אפילו כשאישה עושה מילואים, כשיש יתומים וכו'. לאחר גמר טקס הבושה הוא ממשיך בחייו כרגיל בניגוד גמור לחיילי המילואים שחיי המשפחה בפני התפרקות, לימודים שנידחו ועסקים שקורסים. אבל היי, הם מתביישים.
לומר לנו שזה מיעוט זה קשקוש. הם מתראיינים ללא בושה (הם זה צעירי בני ברק) ושואגים כמו בהמות נמות ולא נתגייס.
אז אל תגידו קיצוניים ומיעוט.
חוזרת על השאלה: איפה החרדים שלא במיעוט?
היום חייל משתחרר מהסדיר ומיד מקבל צו 8, ללא בושה.
אבל הם מתביישים.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 28.12.17
11581 הודעות, 44 מדרגים, 72 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 15
הבעיה שאין רצון אמיתי אצל צמרת הצבא הנוכחית להסדר כזה, כי הם לא רוצים באמת שיהיו חיילים חרדים בתוך הצבא.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.1.19
46903 הודעות
בתגובה להודעה מספר 21
כשהרבנים שלכם אומרים מצווה לא לשרת. אתם נשמעים להם.
אתם מחפשים תירוצים אין סופיים ובלתי נגמרים.
חשבת אולי שזה קצת קשה להקים צבא מקביל שיענה על דרישות שונות ומשונות?
במלחמה אף אחד לא מעניין אותו אם אתה דתי או לא.
יאללה לצבא. אחר כך תעשו מה שבראש שלכם.
והעיקר תפסיקו להעמיד פנים שכואב לכם.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
85433 הודעות
בתגובה להודעה מספר 22
אם את יודעת שהגיוס לצבא החרדי יגרום לחלק גדול מהחיילים החילונים לחזור בתשובה?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.10.24
124 הודעות
בתגובה להודעה מספר 7
הצבא לא ערוך להתמודד עם יהודים ששמים את ההלכה לפני החוק הגרמני.
עוד תכף ישלחו אותם לבצע תרגיל בחטיפת פלסטינים על ידי מתנחלים. חיחיחיחי.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
17807 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
ערכתי לאחרונה בתאריך 11.11.24 בשעה 08:44 בברכה, אלמוני
שחרדים צריכים להתגייס כמו שבזמן דוד התגייסו כמו יהושע כמו החשמונאים
הבעיה שהוא לא הבין מה הטענה של החרדים טענה שלהם שהם נלחמים נגד המתיוונים מדינת ישראל מתייבנת כמו שרואים את הטענות על החילון בצבא .
גם פוסט זה מייגע ולא העמקתי אבל כנראה בנוי על משאלות לב סטיגמות .
הגישה הכי בונה לפי דעתי זה הגישה של הרב לוינשטיין ראש מכינת עלי.
הוא הסביר בדיוק מה הבעיה של הצבא
יש את כל פמנסטיות שדוחפות בנות לכל יחידה כולל של חרדים וכל הטמטום הזה וכו' וכו'
הוא בא עם ידיים נקיות לא בא בהתנשאות וכמוכיח בשער
מבין את הבעיה מבין את הטעויות של הצבא ובא עם פתרונות
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 28.12.17
11581 הודעות, 44 מדרגים, 72 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 6
הם משתמשים בדרישה לגיוס חרדים רק כתירוץ וככלי להפלת הממשלה מתוך תקוה שאם יכפו על גיוס חרדים אז המפלגות החרדיות הזועמות יפילו את הממשלה, ולכן הם יצעקו וידרשו בכל תוקף את גיוס החרדים, אבל יטרפדו ויהרסו כל הסדר שיאפשר הקמת יחידות שמתואמות עבור חרדים, כי הם לא רוצים באמת לראות בתוך הצבא חרדים במדים בעלי זקן ופיאות מסולסלות, זה מטריף את דעתם.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
17807 הודעות
בתגובה להודעה מספר 18
שינגבו לעצמם את הדמעות
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.05
181371 הודעות, 411 מדרגים, 473 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
אם נדבר גלויות אז הבעיה אינה הלכתית, אינה חינוכית ואינה נובעת נהציבור החרדי. הבעיה כולה מתרכזת במנהיגות נבזית ומרושעת, שמטילה שלטון טרור על צאן מרעיתם, ומכתיבים להם אורחות חיים שמבטיחות את השלטון של המנהיגות.
אין שום הצדקה הלכתית להשתמטות. שלטון האימים (אני מודה שזה ביטוי חריף, אבל הוא מתאר את מה שאני רואה בחברה החרדית) של המנהיגות החרדית, מנתק את הצעירים מהחיים והמציאות כדי לשמור על שליטתו. זאת הסיבה שהם כל כך פוחדים שהגיוס יגרום לצעירים ללפקוח עינים ולהשתחרר מהמוסרות. לא משמירת מצוות, לא מאמונה, אלא מציות עיוור לחבורה שלקחה לעצמה את התואר "גדולי התורה".
יש מעט מדי, אבל מספיק בשביל להבחין, דוגמאות של השתלבות של חרדים, פעילים בכל ענפי העבודה והחיים. והם מצליחים להשאר אדוקים בדתם, הם מוצאים עצמם ברחוב, במכונית, במשרד יחד עם חילונים ועם רחמנא ליצלן נקבות, וחוזרים הבייתה בריאים ושלמים - וחרדים. די לראות שחברי אותן חסידויות, אותן עדות, שחיים בק"ק ניו יורק מצליחים להשתלב בחברה סביבם בהקפים אסטרונומיים לעומת המתרחש בארץ.
השרות בצבא של החרדים אינו שונה מכל התחכחות עם החיים מחוץ ל"גטו". ועכשו כשמדובר בצורך קיומי למדינה, אסור לוותר עליו. על האמצעים להשיג זאת - אפשר לנהל דיון נפרד.
ועכשו אני מקווה שלא אצטרך להכנס למרחב מוגן מפני אלה שיכריזו עלי כעוכר ישראל...
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.1.21
1932 הודעות, 17 מדרגים, 24 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 8
לכזו שאינה..
למען הסר ספק, שלך היא זו הפחות מעמיקה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.05
181371 הודעות, 411 מדרגים, 473 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 10
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 9.4.24
7748 הודעות, 25 מדרגים, 34 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 8
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.1.21
1932 הודעות, 17 מדרגים, 24 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
לכתוב יפה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
85433 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.22
40124 הודעות, 176 מדרגים, 319 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
אני בכלל לא מדבר אל עיקר הבעיה מנקודת המבט שלי:
ישנה דרישה רק ממגזר אחד לתקן עוולות ולהשתנות
זה אף פעם לא הדרך, וזה יגיע בסוף בצורה של כפיה הפוכה של שינוי של המגזר הכופה
וגם ההתייחסות אל החרדים הליטאים בלבד ושהאדמורים החסידים הם רק םילטר היא קצת מגוחכת, אבל ניחא
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 9.4.24
7748 הודעות, 25 מדרגים, 34 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
https://www.maariv.co.il/news/politics/article-1147636
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
146414 הודעות, 318 מדרגים, 514 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 34
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד