ננעל בתאריך 18.06.21 בשעה 16:51 על-ידי Xeneize. סיבה: פרשנות, כולל הכותרת
(לפני קריאה: הכתבה מכילה גם פרשנות של הכותב גיל גרטל, יש לנפות את התבן מתוך הבר. עמבה) הדוקטורט של ד"ר יפעת שאשא ביטון, שרת החינוך החדשה, עסק בתפיסות שלום ומצא שבעוד שילדים יהודים רוצים שלום "שלילי", כלומר העדר אלימות, ילדים פלסטינים רוצים שלום "מבני" ועמוק. צריך לקוות שהתובנות האלה יחלחלו לתוכניות של משרד החינוך
תענוג לקרוא את מחקר הדוקטורט שערכה יפעת שאשא ביטון, שרת החינוך הנכנסת, באוניברסיטת חיפה בשנת 2002. אני לא שוכח שהיא שותפה פוליטית של גדעון סער, שהיה שר חינוך של הפרטה ושל שנאת האחר; ועם זאת, אי אפשר להתעלם מתוכן המחקר, כמו גם מעצם היותה של השרה משכילה ובעלת תעודה בתחום אחריותה.
שאשא ביטון מצאה במחקרה שלבני נוער ישראלים (יהודים) ופלסטינים (מהרשות) יש פרשנות שונה למושג "שלום". ציפיותיהם מהשלום נובעות מתוך הנרטיב הלאומי הנבדל: ישראלים יהודים עסוקים בהיותם נרדפים, ולכן מבקשים שלום של אי-לחימה; בעוד הפלסטינים עסוקים בהיותם מנושלים ולכן מבקשים שלום של צדק ושוויון זכויות.
זאת ועוד, תוכניות חינוך לשלום מטפלות בעיקר בתפיסת שלום שלישית, שלום של ידידות ושכנות טובה, ולכן אין בהן מענה לצרכים ולציפיות של אף אחד מהצדדים.
שאשא ביטון לא הציגה את עמדתה ומסקנותיה במסגרת המחקר הכתוב. את המסקנות אני כותב על אחריותי: יש פלסטינים, יש להם (כמו גם לציונים) נרטיב משלהם, והנרטיב משפיע על עמדותיהם וציפיותיהם מהעתיד. הנוהג של מערכת החינוך להציע לתלמידים עמדה ופתרון משלה הוא חסר ערך ומיותר.
צריך לחזור ליסודות הפדגוגיה הביקורתית, ולהעניק לגיטימציה לתפיסת המציאות ולצרכים, כפי שהם נתפסים על ידי התלמידים. המהלך החינוכי אינו הכרזה על נרטיב אחד כלגיטימי ועל האחר כפסול. המהלך החינוכי כרוך בחשיפת הצורך האותנטי של כל אחד מהצדדים. כשהם נחשפים, מתברר שהמענה הדרוש לצד האחד אינו בהכרח על חשבון אי-מענה לצד השני. זה נכון לא רק לסכסוך הישראלי פלסטיני, אלא לכל הקבוצות המוחלשות והמדוכאות בחברה הישראלית ובמערכת החינוך.
שלושה מובנים שונים לשלום
שאשא ביטון ערכה את מחקר הדוקטורט שלה בשנת 2002, במסגרת החוג לחינוך באוניברסיטת חיפה, בהדרכת פרופ' גבי סלומון המנוח. ברקע התיאורטי היא הבחינה בין שלוש הגדרות שונות של שלום: שלום הנתפס כהיעדר מלחמה, ומכאן הגדרתו כ"שלום שלילי". הכוונה לביטחון קיומי שפיגועים או אלימות אינם מאיימים עליו; שלום המוגדר על דרך החיוב: מצב של יחסי ידידות ושכנות טובה; ו"שלום מבני" (או מהותי), שבו לא רק שהצדדים אינם תוקפים זה את זה, ולא רק שהם מיודדים זה עם זה, אלא הם שואפים לשוויון ולצדק בין הקבוצות המתחרות.
בספרות המחקרית נטען ששלוש פרשנויות השלום הן מדורגות, וקשורות לשלבי ההתפתחות האישיים. כלומר, מתקיימת התפתחות שכלית הירארכית המתחילה עם שלום שלילי, מתקדמת אל תפיסת שלום חיובית, ובשיאה מגיעה אל תפיסת שלום מהותי.
שאשא ביטון בחרה בכיוון מחקר חדש, והציעה שתפיסת השלום אינה רק הירארכית ותלויה בגיל ובהתפתחות, אלא נגזרת מתוך הנרטיב הקולקטיבי (הלאומי) של הקבוצה. כלומר תפיסת שלום אחת אינה בהכרח נעלה ומתקדמת יותר מתפיסת שלום אחרת, אלא שהן שוות ערך ומתגבשות לנוכח הצרכים של כל קבוצה.
היחס לנרטיבים במערכת החינוך ובחינוך לשלום
שאשא ביטון הגדירה את הנרטיב הקולקטיבי "כסיפור ההיסטוריה של חברה, כפי שסיפור זה משתקף בעיניה". במצב של קונפליקט בין חברות, מתרחשים שני תהליכים משלימים: מצד אחד מעצימים את הסיפור הלאומי ואת מאמצי הנחלתו לדור הצעיר כדי ליצור סולידריות ונכונות להקרבה אישית. מצד שני, מנהלים מסע דה-לגיטימציה והכפשה כלפי הסיפור של הצד השני, על ידי הצגתו כשקרי ומופרך.
מערכת החינוך משמשת כאחד הכלים המרכזיים לביצוע שני המהלכים. בנקל ניתן להראות כיצד מערכת החינוך הישראלית, כמו גם זאת הפלסטינית, שוקדות להנחיל את הסיפור הלאומי של כל צד, כמו גם להכפיש ולפסול את הסיפור של הצד הנגדי.
תוכניות חינוך לשלום פועלות, בדרך כלל, למתֵן את פסילת הסיפור האחר. הן אינן מנסות להחליש את הסיפור הלאומי שמוכר לתלמידים, אלא לחזק את הלגיטימיות של עצם קיומם של סיפורים מקבילים. במובן זה, מושגי המפתח הם הכרת האחר, אמפתיה לנקודת המבט ולסבלו את האחר, ושאיפה לפתרון באמצעות דיאלוג. כללו של דבר, תוכניות חינוך לשלום נוקטות גישה של שלום חיובי: בואו נהייה ידידים.
תפיסת השלום לנוכח הנרטיבים הישראלי והפלסטיני
במוקד הנרטיב הישראלי (הציוני), כפי שמתואר במחקרה של שאשא ביטון, עומדת תחושת הנרדפות ההיסטורית. ארץ ישראל נתפסת כמולדת העם היהודי, אולם במהלך ההיסטוריה היא נכבשה על ידי זרים שוב ושוב. כיבושים אלה הביאו איתם אסונות וגלויות, אולם "רציפות" הישוב היהודי לא פסקה מעולם. בכל דור ודור "קמים עלינו לכלותינו", והערבים הם רק חוליה עכשווית בשרשרת המבקשים לחסל את העם היהודי או להרחיקו ממולדתו.
הנרטיב הפלסטיני מוצג במחקר תחת הדגשת תחושת הגזילה והנישול. הפלסטינים הם ילידי הארץ והם ישבו ויושבים על אדמתם מאז ומעולם. החל מהמאה ה-19 היגרו לכאן היהודים הציונים, וגזלו את אדמתם של הערבים. בהקשר זה מובא ציטוט המדגים כיצד תופסים הפלסטינים את הצהרת בלפור: "זה שאין לו קניין נתן לזה שאין לו זכות", ויחד הם הצליחו לגזול את האדמה מבעלי הזכויות והקניין.
הבדלים אלה בסיפור הלאומי, כך שיערה שאשא ביטון, יקבלו ביטוי בהבדלים בתפיסת מושג השלום. הפלסטינים, שבמוקד הסיפור שלהם נמצאים העוול והנישול, יבקשו שלום שיתקן את אי הצדק ההיסטורי, ויביא לשוויון. כלומר, הם זקוקים ל"שלום מבני".
הישראלים הציונים לעומת זאת, שבמוקד הסיפור שלהם נמצאים הנרדפות והצוררים, יבקשו שלום שיעניק ביטחון קיומי ואי-מלחמה. כלומר הם זקוקים ל"שלום שלילי".
מערך המחקר של שאשא ביטון
המחקר נערך על בסיס תוכנית חינוך לשלום שמוביל "מרכז ישראל פלסטין למחקר ולמידע" (IPCRI), ארגון שנוסד בשנת 1988 על ידי מחנכים ישראלים לפלסטינים לקידום פתרונות של שלום. התוכנית נקראה "נתיבי התפייסות" (שפותחה בשיתוף מכון אדם) וכללה תכנים של דמוקרטיה ושלום, ששולבו בתוכניות הלימודים כגון ספרות, היסטוריה וסוציולוגיה.
המדגם כלל כאלף בני נוער בגיל 15 עד 16, מחציתם ישראלים יהודים ומחציתם פלסטינים מהרשות הפלסטינית. מחצית מהמדגם השתתפו בתוכנית החינוכית, ומחציתם לא השתתפו בתוכנית ושימשו קבוצת ביקורת.
הנבדקים מילאו שאלון הבוחן את תפיסת מושג השלום, לפני ההשתתפות בתוכנית החינוכית ולאחריה. השאלון כלל חמש שאלות פתוחות, כגון: מהו הדבר הראשון שעולה בדעתך כשאתה שומע את המושג שלום? וכן 24 שאלות סגורות, שבהן יש חזרה בנוסחים שונים על אותם היבטים. למשל: באיזו מידה יביא השלום לדעתך ביטחון ורגיעה? באיזו מידה יבטיח השלום את קיום המדינה וביטחונה?
ישראלים ופלסטינים מבינים אחרת
בניתוח תשובות התלמידים, בכל הסוגים והנוסחים של השאלות, התבררה תמונה דומה: רוב מוחלט של בני הנוער הישראלי יהודי הבינו את השלום במונחים של אי-לחימה, כלומר שלום שלילי. לעומת זאת, רוב מוחלט של בני הנוער הפלסטיני, הבינו את השלום במונחים של צדק ושוויון זכויות, כלומר שלום מבני.
לדוגמה, בתרשים המצורף מוצגות תשובות התלמידים לפני השתתפותם בתוכנית החינוכית לשאלה פתוחה מספר 4: "אם יהיה שלום, מה תהייה התועלת העיקרית שלו לדעתך?" 97.7 אחוז מהישראלים ציינו תועלת ביטחונית, כלומר "שלום שלילי". בצד הפלסטיני, 88.3 אחוז ציינו את תיקון העוול של הנישול, ועוד 7.4 אחוז מהפלסטינים ציינו את החופש, שניהם ביטויים של "שלום מבני".
הפתרון החינוכי: לחשוף את האמת של התלמידים
יש בעבודת המחקר ניתוחים נוספים, רבים וחשובים, אולם העיקר הוא בזה: פלסטינים וישראלים יהודים מדברים בשפות מקבילות.
כאמור, שאשא ביטון לא הציגה במחקר הכתוב את עמדתה ומסקנותיה. מסקנותיי שלי הן אלה: ראשית, כאשר ישראלים יהודים אומרים שידם מושטת לשלום והפלסטינים לא רוצים, או כאשר הפלסטינים אומרים שדווקא הישראלים הם סרבני השלום, הם צודקים. צודקים במובן זה שלכל אחד מהצדדים יש ציפיות שונות מהשלום, שאינן מקבלות מענה בהצעות הצד השני.
שנית, התוכניות החינוכיות שמופעלות בבתי הספר מציעות לתלמידים "פתרון בית ספר" סטרילי, שאינו רלוונטי לאף אחד מהצדדים. מה שנחוץ הוא לחשוף את האמת האותנטית של כל צד, כדי לחפש את הדרך שבה הקווים המקבילים ייפגשו.
הלוואי ששרת החינוך תשתמש במסקנות מחקרה, ולא רק בהקשר הפלסטיני, אלא תכיל את התובנות החשובות על כל קבוצה מוחלשת או מדוכאת בחברה הישראלית.
https://www.mekomit.co.il/%D7%94%D7%93%D7%95%D7%A7%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%98-%D7%A9%D7%9C-%D7%A9%D7%90%D7%A9%D7%90-%D7%91%D7%99%D7%98%D7%95%D7%9F/
ביביזם, רלביזם, בנטיזם, אותה אדרת בשינוי גברת.
חבר מתאריך 8.10.20
5096 הודעות, 43 מדרגים, 82 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
אין מה להשוות למינויים של ביבי כמו גלנט בחינוך, אוחנה בבטחון פנים, כץ באוצר, רגב בתחבורה, אמסלם בסייבר.... האנשים הכי פחות מתאימים בכל תפקיד. והתוצאות בהתאם.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 17.2.15
9250 הודעות, 54 מדרגים, 40 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.10.20
5096 הודעות, 43 מדרגים, 82 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 16
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 13.10.09
16484 הודעות, 153 מדרגים, 294 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 29
מניח שגם אותו תשמח לקבל כשר חינוך
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.10.20
5096 הודעות, 43 מדרגים, 82 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 46
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.9.14
2239 הודעות, 19 מדרגים, 34 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 29
א: לומר שהיא עולה על גלנט בכל, זה קצת מעיד על ליצנות מצדך. היא עוד לא שמה את החפצים על השולחן.
ב: אני כופר בשיטתך, זה שהיא עם השכלה בתחום לא אומר כלום. אף אחד לא מבקש ממנה להעביר שיעור. היא צריכה לנהל מערכת ענקית. איך היא כמנכ״לית? שאלה מעולה.
מה שבטוח, גלנט בא עם ניסיון ניהולי מוכח.
אדריכלות בע"מ
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.1.15
639 הודעות, 1 מדרגים, 2 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
בהיסטוריה של צה״ל. מה לו ולחינוך?
אבל הוא בצד הלא נכון של המפה, אז בוא נזרוק רפש.
מביך.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
69810 הודעות, 235 מדרגים, 468 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
הערבים המתקראים פלסטינים.
Make Orwell 1984 Fiction Again
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.11.14
18973 הודעות, 111 מדרגים, 201 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
69810 הודעות, 235 מדרגים, 468 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 19
אם אני מבין את הדברים נכון אז הדרישה ממני כישראלי היא לקבל או יותר נכון להחליש את הנרטיב שלי בשביל שנגיע לשלום, אני לא מקבל את זה.
Make Orwell 1984 Fiction Again
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.11.14
18973 הודעות, 111 מדרגים, 201 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 31
ולא קשור לקיומם של הבלסטינים.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 10.5.13
19608 הודעות, 196 מדרגים, 342 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 19
יש כאלו שקוראים לעצמם בלסטינים ויש גברים שקוראים לעצמם נשים, יש אנשים שאומרים שכדור הארץ שטוח ויש סיינטולוגים שטוענים שיש להם קשר עם חייזרים.
המציאות היא שיש אנשים שקרנים ו/או מדומיינים, לא שהדימיון שלהם מציאותי.
ישראל חייבת זהות.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.11.14
18973 הודעות, 111 מדרגים, 201 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 32
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
69810 הודעות, 235 מדרגים, 468 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 43
מקבל את זה שהם נקראים פלסטינים זה אומר שאתה גם צריך להגיע לפשרה כלשהי איתם ולקבל חלק מדרישותיהם
Make Orwell 1984 Fiction Again
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.11.14
18973 הודעות, 111 מדרגים, 201 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 49
ואין שום צורך להגיע לפשרה או וואטאבר רק לשם הפשרה. צריך לפעול בהתאם לאינטרס של העם היהודי בכל דרך אפשרית
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 10.5.13
19608 הודעות, 196 מדרגים, 342 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 43
הבעיה מתחילה כשאנחנו לא יודעים לעמוד על שלנו, הם לא יתנדבו להגיד שארץ ישראל שלנו אם לא נבהיר להם שגם אנחנו חושבים ככה. רובם מחכים שאנחנו ניקח אחריות ונכבוש את הארץ לגמרי. רובם גם יעדיפו לקבל תעודת תושב בישראל מאשר אזרחות "פלסטינית". אתה מוזמן לעשות איתי סיבוב ולראות איך מדברים עם ערבים.
ישראל חייבת זהות.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 4.10.18
8395 הודעות, 68 מדרגים, 136 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 43
תבין מהי המציאות האמיתית ומהו הנראטיב הנאור ששולט במדינת ישראל
המציאות האמיתית -
ארגוני טרור קיקיוניים ערבים בארץ ישראל התאגדו לכדי ישות לאומית בשנת 1964, וכך הומצא הארגון לשחרור ״פלסטין״, או בעברית פשוטה יותר הארגון לשחרור ארץ ישראל מכל יהודיה (מהחרדי ועד האתאיסט, מהציוני או הישראלי ועד היהודי), כל יהודיה.
הנראטיב הנאור -
המהפכה החוקתית ב92 ובעקבותיה הסכם אוסלו ב93, התעסקנו בערכי הזהות והצדק של הכלי הלאומי שלנו שנקרא מדינת ישראל, ומאז אוסלו זו פשוט לא ארצם של היהודים, מסרנו במו ידינו את ערך הצדק לאויב והפכנו עצמנו לקולוניאליסטים בארצנו היחידה.
המציאות האמיתית -
תהליך מדיני עם ה״פלסטינים״ שיוביל למצב אסטרטגי של שלום בארץ ישראל הוא לא אפשרי, מהסיבה הפשוטה שכל מטרת הקמתם והמצאתם זה עצם גירוש כל היהודים, כ״פלסטינים״ לעולם הם לא יכירו בישות יהודית (ובטח שלא ״ציונית״ כופרת) כריבון לגיטימי.
שלום אינו מטרה אלא נגזרת של מצב אסטרטגי ביטחוני תקין, בכל מקום ולאו דווקא בארץ ישראל.
הנראטיב הנאור -
רק בעזרת תהליך מדיני עם ה״פלסטינים״ נוכל להגיע לשלום, הם כאן והם קיימים כ״פלסטינים״ ושלום הוא בכלל מטרה ולא נגזרת, והמציאות שמתנגשת בפרצוף יכולה לקפוץ, הנראטיב חשוב ממנה והוא מייצר את המציאות על פיו.
"Good man must not obey the laws too well"
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 21.1.15
6540 הודעות, 78 מדרגים, 156 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 5.8.20
2967 הודעות, 53 מדרגים, 51 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
--- נצח ישראל לא ישקר ---
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.10.16
26370 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
הספיק לי
תהיה פה מלחמה על קוצו של יוד מול הרשע הזה. נרעיד שמיים וארץ על ההתנהלות הזאת של האיש הזה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.8.12
28798 הודעות, 76 מדרגים, 114 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.11.17
6258 הודעות, 90 מדרגים, 172 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
היא מתייחסת לנרטיב שלהם.
ביביזם, רלביזם, בנטיזם, אותה אדרת בשינוי גברת.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.10.16
26370 הודעות
בתגובה להודעה מספר 14
לכתוב את זה :
"מערכת החינוך משמשת כאחד הכלים המרכזיים לביצוע שני המהלכים. בנקל ניתן להראות כיצד מערכת החינוך הישראלית, כמו גם זאת הפלסטינית, שוקדות להנחיל את הסיפור הלאומי של כל צד, כמו גם להכפיש ולפסול את הסיפור של הצד הנגדי."
כבר פוסל כמעט הכל מהבחינה החינוכית .
אני לא רואה כיצד מערכת החינוך היהודית לאומית ממלכתית מכפישה את הצד השני או פוסלת את הצד השני .
זה קורה רק בצד הפלשתי .
ישראל מחנכת את ילדי ישראל לקבל את האחר ולהיות סבלני וסובלני כלפיו , להבדיל ממערכת מקרטעת והזויה בצד השני .
זה לא בר השוואה בכלל.
להניח הנחה שגויה ועוד בשנת 2002 שהנרטיב הפלשתי הוא שלום מבני , כלומר כזה ששואף לצדק ושיוויון זכויות , זו משאלה של כותבת הדוקטורט ולא משהו שבטח היה נכון לאותה השנה וגם לא לאלו שבאו אחכ . מבחינתי , מדובר במחשבה ודעה הזויה ותו לא .
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 21.10.18
12511 הודעות, 57 מדרגים, 103 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 21
בביקורת עמיתים.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.10.16
26370 הודעות
בתגובה להודעה מספר 40
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 13.6.15
27589 הודעות, 244 מדרגים, 482 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.10.16
26370 הודעות
בתגובה להודעה מספר 35
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 5.10.20
2080 הודעות, 14 מדרגים, 24 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.8.12
28798 הודעות, 76 מדרגים, 114 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 6
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 5.10.20
2080 הודעות, 14 מדרגים, 24 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 12
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.6.21
17 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
התעלמות מהקבוצות הדתיות ב2 הצדדים היא לא חכמה במיוחד ולא נכונה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 17.4.12
4201 הודעות, 27 מדרגים, 50 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.11.14
18973 הודעות, 111 מדרגים, 201 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
יש האומרים שאם חושבים ומתפללים מספיק חזק על זה שאין כזה דבר "פלסטינים", ילד ערבי ביו"ש קם בבוקר וצועק שהוא ירדני חסר כל נרטיב.
אגב, אין שום קשר לימין או לשמאל בהכרת העובדות הבסיסיות האלו. הקשר היחיד הוא להכרת המציאות..
ימין או שמאל זה מה שעושים בהינתן כל העובדות
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
69810 הודעות, 235 מדרגים, 468 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 9
דעתה זכותה אך זכות האחרים לבקר את ה"עובדות" שלה.
Make Orwell 1984 Fiction Again
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.11.14
18973 הודעות, 111 מדרגים, 201 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 20
או ירדו על הברכיים ויגידו תודה יאבו יאיר תודה שגילית לנו שאנחנו ירדנים או מצרים..
לגבי התוכן עצמו, אני מאמין שהמחקר מבוסס על סקרים, ולא סתם המצאות של שאשא ביטון
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
69810 הודעות, 235 מדרגים, 468 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 23
גם הכותרת לא נכונה עובדתית.
אם אני צריך לקבל את זה שהיא נכונה עובדתית אז אני אצטרך לקבל עוד הרבה נרטיבים ",עובדתיים" של הערבים המתקראים פלסטינים.
Make Orwell 1984 Fiction Again
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.11.14
18973 הודעות, 111 מדרגים, 201 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 33
ואכן צודק, גם את הכותרת היא לא רשמה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
69810 הודעות, 235 מדרגים, 468 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 41
דעה ולא בדעות של שאשא ביטון, האומנם לא קראתי רק את הכותרת אבל כנראה שפספסתי את הפסקה בה נאמר שזה לא מה שהיא אמרה במחקר.
Make Orwell 1984 Fiction Again
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.11.14
18973 הודעות, 111 מדרגים, 201 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 44
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
69810 הודעות, 235 מדרגים, 468 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 48
אפשר להגיב עניינית בלי לתקוף את כותב המחקר או המאמר.
Make Orwell 1984 Fiction Again
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 17.4.12
4201 הודעות, 27 מדרגים, 50 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 9
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.8.12
28798 הודעות, 76 מדרגים, 114 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
109262 הודעות, 268 מדרגים, 440 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
בעמוד הח"כ שלה בכנסת מצויין, כבר שנים, כי "בדוקטורט שלה עסקה בהיבטים חינוכיים ופסיכולוגיים של הסכסוך הישראלי–פלסטיני".
מה השתנה?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.11.17
6258 הודעות, 90 מדרגים, 172 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 11
את המשפט הסתום הנ"ל ותו לא...
ביביזם, רלביזם, בנטיזם, אותה אדרת בשינוי גברת.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.10.20
5096 הודעות, 43 מדרגים, 82 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 11
אני משווה את איוש התיקים בממשלה הזאת מול הקודמת, וההבדל באיכות האנשים והתאמתם לתפקיד הוא מדהים. דוגמא נוספת היא בר לב מול אוחנה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.4.02
109262 הודעות, 268 מדרגים, 440 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 24
https://www.facebook.com/guy.horowitz/posts/10158317101535547
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.10.20
5096 הודעות, 43 מדרגים, 82 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 39
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 6.4.21
651 הודעות, 1 מדרגים, 2 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 24
אתה בטח גם מאמין שאיציק שמולי היה שר רווחה טוב יותר מחיים כץ (מידיעה התשובה לא ובגדול)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.10.20
5096 הודעות, 43 מדרגים, 82 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 47
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.7.17
20632 הודעות, 88 מדרגים, 133 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
עוד שמאלנית מצוייה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 11.5.21
94 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
ערכתי לאחרונה בתאריך 18.06.21 בשעה 16:30 בברכה, אליחי
https://www.inn.co.il/news/295099
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.1.21
242 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
בהכללה כמובן
נער יהודי משיב בכנות יחסית
נער ערבי נותן תשובה שתראה נאורה, זאת בניסיון להסתיר את כל מה שחונך לו מבית
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 27.11.20
970 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
"שאשא ביטון לא הציגה את עמדתה ומסקנותיה במסגרת המחקר הכתוב. את המסקנות אני כותב על אחריותי: יש פלסטינים, יש להם (כמו גם לציונים) נרטיב משלהם, והנרטיב משפיע על עמדותיהם וציפיותיהם מהעתיד. הנוהג של מערכת החינוך להציע לתלמידים עמדה ופתרון משלה הוא חסר ערך ומיותר."
הכותרת של הסקופ: "הדוקטורט של שאשא ביטון: יש פלסטינים ויש להם נרטיב"
כלומר: שאשא ביטון לא אמרה שיש פלסטינים ויש להם נרטיב אלא כותב הכתבה. הסקופ כבר מציג בכותרת כאילו מדובר בטענה של שאשא ביטון.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.8.17
13753 הודעות, 50 מדרגים, 99 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.2.12
7706 הודעות, 62 מדרגים, 108 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
יהודי,
חייבר חייבר יה יהוד, ג'ס מוחמד יה יעוד,
הם נכספים לעשות ליהודים בימנו, את מה שעשה צבאו של מוחמד לשבט היהודי שחי תחת שלטונם, אונס הנשים ורציחת היהודים, ולא נראה לי שבקריאה הקצבית והמתמשכת, הם עושים הבחנה בין יהודי מהשמאל, או יהודי ימני,
קריאה כזו מעודדת את הנוער שלהם לעשות הכל על מנת להגשים את תאוותם של המוסלמים מאז מוחמד, זה כ-1400 שנה, ואני שואל , אם זו לא הסתה, מהי הסתה ?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 4.10.18
8395 הודעות, 68 מדרגים, 136 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
אז לא יהיה שום תענוג ושום שלום, להיפך, כל עוד הם ״פלסטינים״ זו ארצם, כולה, וזכותם וחובתם להתנגד לקולוניאליסט הזר והאכזר.
העם היהודי צריך להתפכח ולזכור שארגוני הטרור שהתאגדו לכדי ישות לאומית כביכול מטרתם אחת, שחרור ארץ ישראל מכל יהודיה, לצערי לבנתיים אנו מהונדסי תודעה, בלתי מוסריים, לא צודקים ותומכי טרור.
"Good man must not obey the laws too well"
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 21.10.18
12511 הודעות, 57 מדרגים, 103 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.07
77830 הודעות, 332 מדרגים, 556 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 4.8.18
1306 הודעות, 3 מדרגים, 6 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
ערכתי לאחרונה בתאריך 18.06.21 בשעה 16:42 בברכה, החלילן
חושבים שיהיה שלום רק אחרי שכל פלסטין, מהנהר עד הים תשוחרר, כולל חיפה, תל אביב, באר שבע וכד' וכל היהודים יגורשו בכח למקומות מהם באו ובתיהם ורכושם יהיו פיצוי על העוול שהציונים עשו ולכן יוחרמו ללא תמורה.
https://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&om=704401&forum=scoops1&viewmode=all&keywords=%E4%E7%EC%E9%EC%EF#65
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 6.9.19
7933 הודעות, 21 מדרגים, 34 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 4.8.18
1306 הודעות, 3 מדרגים, 6 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 54
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.4.12
47574 הודעות, 327 מדרגים, 645 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
רצתה דוקטורט, וזה הכיוון כנראה של המנחה שלה.
בנט גנב לי את הקול. בוז.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 6.1.18
1010 הודעות, 3 מדרגים, 6 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.7.14
1775 הודעות, 10 מדרגים, 16 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
נו באמת, מזכיר לי את הילדות כהשתתפתי בכל החילופי ילדים לשלום, לא נשמע שהיא פגשה את הילדים ושחחה עימם באמת
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
18459 הודעות, 79 מדרגים, 134 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
"יום אחד נהיה פה רוב ואז אללה יסטור מה יהיה איתכם היהודים"
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
צה''ל נמצא דרך קבע בשני מצבים: מלחמה או הכנה למלחמה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 7.7.16
16 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
שהופך את הנרטיב של כל אחד ללגיטימי בלי מחקר היסטורי.
היא לא שמה גבולות לזכות הבעת הנרטיב .
לדוגמא לפי הדוקטורט שלה , אפשר להגיד שלגרמנים , לפי הנרטיב שלהם , היהודים לקחו מקומות עבודה , הבתים שלם וכו ׳ לכן היה מותר לעשות מה שבא לרוחם כי זה הנרטיב שלהם !!
צריך לשים גבולות לנרטיב ? או שהגל מותר למענה?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד