גירסת הדפסה        
   
קבוצות דיון סקופים נושא #715651 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 715651        
miklo לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
5053 הודעות, 29 מדרגים, 57 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    14:22   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

החזק לא שורד: כשמאה מטוסים הביסו יותר מאלפיים  

 
  

מלחמת החורף הנשכחת בין בריה"מ ופינלנד פרצה במקביל למלחמת העולם השנייה ונבלעה בצילה העצום - אך היתה זו מלחמה לא פחות אלימה ומטורפת. היא הוכיחה שאפילו מטוסים מתקדמים וטייסים מנוסים לא יכולים להביס יריב תחמן שמגן על הבית שלו. "הקברניט" מציג: הפנים האמיתיות של "ניצחון מעטים על רבים"


לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב

שלום, כאן הקברניט; כל עם ותרבות אוהבים להתהדר בקונספט "ניצחון מעטים מול רבים" - היינו אמורים להפסיד משום שהיינו פחות מהיריב, אבל ניצחנו כי היינו נחושים יותר, צודקים יותר, קדושים יותר, מבורכים יותר או הכל יחד (יש כפל מבצעים). כשמנצחים נגד כל הסיכויים, קל להגיד שזו הוכחה שדרכנו היא הנכונה, שהיקום רצה שננצח. אבל כשמסתכלים על הפרטים הקטנים, לפעמים מתברר שה"סיכויים"הם לא מה שנדמה.
–––––––טורים קודמים–––––––
הקברניט👨‍✈️📸באינסטגרם
קליעי הקסם: מעוף הפניקס - הטיל האיראני שמאיים על טייסי צה''ל
טסלה עם כנפיים: מתי יהיו מטוסי נוסעים חשמליים, ומה נרוויח מכך?
מלאכים ושדים: המסוקים המוזרים של מלחמת העולם השנייה
אלף כבאים: איך עובד מטוס לכיבוי שריפות?
סוחוי שחמט: הכירו את החמקן הרוסי שמטיל צל ענק על ה-F35
––––––––––––––––––––––––
בהיסטוריה של הלחימה האווירית היו לא מעט מקרים מדהימים של ניצחון מעטים מול רבים; למשל, טייס אמריקאי שהביס לבדו טייסת שלמה. לטעמי, המרשים ביותר הוא האייס היפני סאבורו סאקאי, שניצח לבדו 15 מטוסי אויב בלי לירות כדור אחד ובלי להיפגע מכדור אחד, הישג שאף טייס לא הצליח (או רצה) לשחזר.

אבל הסיפור של היום שונה בתכלית: מככב בו צבא עם 114 מטוסים שניגב את הרצפה עם צבא של 2,500 מטוסים. זה סיפור נידח של מלחמה נשכחת, שנבלעה בצל מלחמת העולם השנייה האיומה והפוטוגנית - ועדיין, מלחמה שהצליחה להשפיע לא מעט על ההיסטוריה; של התעופה ובכלל.

מטוסי פוקר D21 בשירות חיל האוויר של פינלנד (צילום: SA-Kuva CC BY 4.0)

סיפורנו מתחיל בסוף שנות השלושים בצורה לא אגדית במיוחד: איש אחד שחטף עצבים. נו, אתם יודעים - לכל אחד יש חבר או חברה שמתחממים בקלות על שטויות, וברור שזה ייגמר רע אם לא תתפסו ותגידו להם "נו חלאס, מה נסגר איתך? למה לחפש צרות בכוח?".

ובכן, גם לרוסיה היה פעם חבר כזה, וקראו לו החבר סטאלין; הוא עלה לשלטון בגלל שהיה חסר רחמים ולעס את מתנגדיו - ובילה את כל ימיו בלפחד שיעלה מבין השורות חסר רחמים אחר וילעס גם אותו. מה עשה? דילל את השורות; אלפי קצינים, פוליטיקאים ואנשי חברה הודחו, נכלאו, נרדפו ונקברו בקברים רדודים עם כדור בעורף.

זועם, פרנואיד, מסוכן. סטאלין (צילום: Wikimedia)

וסטאלין הסתכל כך גם על מדינות: בעיניו היה ברור שכל שותפה של רוסיה תבגוד בה, ולכן חובה להתכונן. מבחינת סטאלין, פינלנד היתה גשר נוח עבור האויב הגרמני השנוא, גשר להגעה קרוב-קרוב לעיר לנינגרד, שנחשבה ערש הקומוניזם.

אז בחורף 1939 פנה רשמית לפינלנד וביקש להציב כוחות צבא בשטחה, או לפחות שתזיז את הגבול ביניהן כמה מאות ק"מ הלאה מלנינגרד. פינלנד השיבה בגרסה דיפלומטית ומנומסת ל"תגיד לי, אתה השתגעת?" ונתנה לצבאה פקודת חירום; הפינים ידעו היטב שהנהגת רוסיה לא מוברגת עד הסוף, ובשקט-בשקט בנו תוכניות מגננה במשך שנים.

חייל פיני וחבר (צילום: SA-Kuva CC BY 4.0)

כצפוי, סטאלין הזועם קידם כוחות לחזית, חצי מיליון חיילים, בהובלת קיריל מרצוב ושאר הגנרלים הכי נאמנים שלו. האם הם היו גנרלים טובים? את מנהיג בריה"מ זה לא הטריד. הוא ידע שיש בידיו כזו עדיפות מספרית, כך שאפשר להתפשר על האיכות.

כשנכנסה רוסיה ללחימה, הביאה איתה כ-2,500 מטוסים; חיל האוויר האדום עמד להכות בפינים החצופים האלה עם מיטב הנדסת התעופה הרוסית.

מטוסי פוליקרפוב I16 של חיל האוויר האדום (צילום: גטי)

כדי להבין כמה כושלת היתה המלחמה באוויר, נתחיל דווקא בטעויות שנעשו על הקרקע: הצבא האדום הגיע לקרבות בשלג עם מעילים חומים כבדים, בעוד הפינים - עם מעילים לבנים.

הסובייטים נעו על מספר מאוד מצומצם של צירים בשיירות ארוכות, בעוד הפינים - הסתובבו על מגלשי סקי ועברו מאין שרק רצו. והסובייטים גם זלזלו באויב ובשטח שלו, בעוד הפינים למדו היטב את את היריב. התוצאה, בקיצור, היתה מטווח ברווזים באפס מעלות. הרוסים איבדו המוני חיילים, ועשו פשוט כל טעות אפשרית.

חיילי פינלנד מוסווים היטב בעמדת אש, מחכים לטרף (צילום: SA-Kuva CC BY 4.0)

במקרה אחד, חצה כוח סובייטי חצה אגם שנראה קפוא. מארב פיני ידע כמה דק מעטה הקרח, וירי מדויק פשוט גרם לו להתבקע; עשרות רוסים טבעו למוות כי לא טרחו לבדוק שהאגם באמת קפא.

הפינים גם פיזרו כוחות קטנים על שטחים גדולים, כדי שהסובייטים לא יפסיקו לרדוף אחריהם, בלי לדעת אם איתרו כוח חלוץ שמעיד על הימצאות יחידה גדולה ומסוכנת; משחק של חתול שמן והיסטרי ועכבר תחמן. ועתה, נעבור למלחמה באוויר; האמינו או לא, היא היתה אפילו יותר חובבנית.

פוליקרפוב I16 רוסי ששתל באדמה כמו פרוסטי איש השלג (צילום: SA-Kuva CC BY 4.0)

נתחיל בכישלון מטוסי הקרב של רוסיה: על הנייר, המלחמה היתה אבודה מבחינת הפינים. כשפרצה, היו להם מטוסי בריסטול בולדוג בריטיים, פוקר C5 ופוקר C10 הולנדיים שהם דו כנפיים - ונשענו כולם על טכנולוגיה של שנות העשרים, מנועים חלשים וגוף שעשוי ברובו מעץ ובד.

המטוס הכי מתקדם של פינלנד היה הפוקר D21, בעל ארבעה מקלעים (לעומת שניים ביתר המטוסים), מנוע קצת יותר חזק וגוף מתכתי שעוטף שלדה עמידה. טייסי פינלנד היו מיומנים מאוד והתאמנו לעיתים קרובות.

פוקר D21 של חיל האוויר הפיני (צילום: MPM productions)

אגב, אני יודע שסמל צלב הקרס הכחול שעל מטוסיהם מדליק נורות אדומות; בפועל, אימצה פינלנד את הסמל הזה עוד ב-1918, הרבה לפני שקיבל את המשמעות האיומה שאנו מכירים כיום.

מערך הקרב של הרוסים נשען על מטוס ה-I16 שתכנן ניקולאי פוליקרפוב. מדובר באווירון קטנטן וקל שרבע מגופו - מנוע. הוא נבנה בעיצוב דומה לשל מטוסי מירוץ, אך עם שלדה עמידה ביותר - מטוס חי"רניק, כזה שיודע לחטוף הרבה ולהמשיך לטוס. טייסי בריה"מ מאוד אהבו את המטוס הזה, וכינו אותו "פרד"; פשוט כי היה בהמת עבודה.

רוב המטוס הוא מנוע. I16 (צילום: ICM)

הפרד היה בעל ביצועים טובים בהרבה משל מטוסי פינלנד, ואוי למסכן שנפל לו לכוונת: לצד צמד המקלעים הקלאסי של התקופה, נשא גם זוג תותחים 20 מ"מ. מדובר במטוס מהיר וזריז מאוד, שהפינים כינו "סנאי מעופף". והוא היה גם קשוח ביותר: במלחמת רוסיה-סין השנייה תועדו מקרים בהם טייסי I16 נגחו במטוסי אויב כשאזלה התחמושת, הפילו אותם והצליחו לנחות בשלום.

איך התמודדו הפינים מול המטוס הזה? עם עליונות טקטית עצומה. הרוסים טסו במבנה שנקרא וי (V) - טקטיקה מיושנת מימי מלחמת העולם הראשונה. במסגרתה, קל יותר לכל הטייסים לראות זה את זה, ולשבור הצידה כשהם תחת אש מבלי להיעלם לחבריהם. בכל וי היו לרוב שלושה מטוסים, שנלחמו כיחידה אחת - איתרו מטוסי אויב, ואז אחד תקף אותם (לפעמים שניים) בעוד האחרים חיפו עליו.

כוח מטוסי I16 בדרכו למטרה - שתי שלישיות, שיתפצלו לשני V כשייתקלו באויב (צילום: airwar)

השיטה הזו נראתה מאוד הגיונית לסובייטים; מזג האוויר הבעייתי חייב טיסה צמודה ונמוכה גם כדי לנווט וגם כדי שאף מטוס לא ייעלם. הפינים עבדו אחרת: הם טסו במבנה בשם ארבע אצבעות, בו ארבעה מטוסים המחולקים לזוגות; כל זוג הוא יחידה אחת, ולעיתים קרובות טסו במרחק-מה זה מזה.

כך יצא שכל מבנה סובייטי של שלושה כלים מסוגל לטפל במטרה אחת, בעוד מבנה פיני של ארבעה כלים יכול לטפל בשתי מטרות.

מימין: החיסרון הסובייטי, מול היתרון הפיני (צילום: eduard wings)

בנוסף, לטייסי חיל האוויר הפיני היתה רוח לחימה פשוט לא נורמלית: גם מטוס קרב בודד שזיהה כוח רוסי פשוט הסתער עליו בכל הכוח; לעיתים קרובות קרה שכוח פיני התנפל על כוח רוסי גדול פי עשרה ויותר. הסגנון האגרסיבי הזה היה לא רק ממקום של חייל שמגן על ביתו - אלא גם עם היגיון אופרטיבי.

למגן יש יתרון אינהרנטי על התוקף: האויב תמיד יגיע אליו. ושטחה הנרחב של פינלנד משמעו שהרוסים יגיעו תמיד עם מגבלת דלק יותר בעייתית. ולכן, כל מטוס שמעכב כוח מפציצים יאלץ אותו לתמרן ולשרוף יותר דלק, ויוכל לשבש את המשימה. לעיתים קרובות קרה שמטוסי רוסיה הסתבכו בקרבות מטוס פיני בודד והמבצע נכשל. ולפעמים קרה שהפינים פשוט שחטו אותם; למשל, ב-6 בינואר 1940 נתקל אלוף ההפלות יורמה סרוונטו בשבעה מפציצי איליושין DB3, והפיל שישה מהם תוך ארבע דקות.

מפציץ סובייטי שהופל (צילום: SA-Kuva CC BY 4.0)

הכישלון השני הגיע בדמות קמפיין ההפצצה האסטרטגי: ההערכה היתה שצבא שיבוא עם הרבה מפציצים יוכל לגרוס לפתיתים את מפעלי הנשק, התחמושת והציוד של היריב ולחסל את יכולתו להילחם. והסובייטים אכן באו עם המוני מפציצים.

מהר מאוד גילו צוותי המפציצים שכוונות ההפצצה הפרימיטיביות ומזג האוויר הקשה חייבו טיסה נמוכה כדי למצוא את המטרות ולתקוף אותן. כשהנמיכו המפציצים - לרוב, מדגם טופולב SB דו מנועי - זכו לקבלת פנים חמה מיחידות הנ"מ של פינלנד.

מפציץ טופולב SB (צילום: ICM)

ניצולי הנ"מ היו טרף קל למטוסי הקרב הפיניים: לרוסים לא היו מטוסי קרב לטווח ארוך, כך שלא היו מסוגלים ללוות את ה-SB והצוותים נותרו לבדם מול טייסי האויב.

במקור, תוכנן ה-SB להיות מפציץ מהיר שיוכל לברוח לרודפיו, אך כמו מטוסים רבים בגזרה, צויד במגלשיים לנחיתה על שלג; בגובה נמוך הם ייצרו הרבה גרר, וה-SB היו טרף קל ביותר. עד סוף המלחמה חוסלו 200 מהם ועוד מאות ניזוקו קשה.

חיילים מצטלמים עם הריסות מפציץ רוסי (צילום: FORTEPAN / Csorba Dániel CC BY-SA 3.0)

וגם כשהצליחו המפציצים להגיע למטרה, להטיל פצצות ולפגוע - היתה המשימה חסרת תועלת, משום שמערכי הייצור של פינלנד לא רוכזו באזורי תעשייה גדולים, אלא פוזרו על פני המדינה. התוצאה: גם לאחר 2,075 מבצעי הפצצה נפרדים והטלת רבבות פצצות, נפגע כושר הייצור הצבאי של פינלנד רק ב-5%.

הכישלון השלישי היה מודיעיני: פה בישראל אוהבים לדבר על בנק המטרות הצה"לי, ולחשוש שיאזלו מטרות האיכות בטרם יושגו יעדי המבצע. הרוסים פלשו לפינלנד ב-1939 עם בנק מטרות כללי, ושלחו המון מטוסי סיור במחשבה שתוך כדי תנועה ימצאו בסיסים ומפקדות, נתיבי תנועה של כוחות וכן הלאה. מה מצאו בפועל? קדחת; כל מחנות פינלנד היו מאולתרים ודילגו עם הכוחות. הרוסים בנו על תקיפת גייסות בכבישים - אך אלו נקברו בשלג והפינים כלל לא השתמשו בהם. בקיצור, פשוט לא ידעו מה והיכן להפציץ. אחת המתקפות הכי מוצלחות של רוסיה היתה נגד שדה תעופה בו במקרה שהו שישה מטוסים, שהושמדו על הקרקע. שאר מטוסי פינלנד פעלו מאגמים קפואים אי שם בשממה הלבנה, כשהדלק והתחמושת מועברים על מזחלות איילים ומגדל הפיקוח הוא בית על עץ.

מפציץ בלנהיים פיני בשדה תעופה פיני. כן, ככה הם נראו (צילום: SA-Kuva CC BY 4.0)

מלחמת החורף המשיכה להסתבך ונראתה כאסון ממש מכל זווית; על הקרקע תועדו מקרים בהם חיילים רוסים היו מבודדים ומוקפים בידי אויב שבועות ארוכים ללא אספקה, ומתו מרעב (לא לפני שהגיעו לקניבליזם). ולאחר רצף הכשלונות הזה, סטאלין רתח מזעם, ושלח את הגנרל סימיון טימושנקו למערכה ביחד עם עתודות עצומות. מה שלא עבד בכוח, יעבוד בעוד הרבה יותר כוח.

טימושנקו, שהיה מוכשר בהרבה מקודמיו, הבין שצריך לשנות את השיטה בשטח ואכן חל שיפור בטקטיקה הרוסית. אבל המצב החל להשתנות לטובת הסובייטים בעיקר בגלל שלפינלנד התחילה להיגמר התחמושת. ולמרות הסכמים וקריאות לעזרה, בריטניה וצרפת לא נקפו אצבע.

המתנדבת אלן קיורו מדגמנת משקפת בעמדת תצפית נ"מ פינית (צילום: SA-Kuva CC BY 4.0)

בפברואר ויתרה רוסיה והגישה הצעה להפסקת אש; לראיית מוסקבה, המלחמה הזאת הפכה יקרה ומסובכת מדי, ובקיץ תהפוך לקטלנית יותר. פינלנד קיבלה אותה בלית ברירה, ונאלצה לקבל את תנאי הסובייטים - לוותר על כ-11% משטחה ולהעביר ממקומם חצי מיליון אזרחים.

אבל בריה"מ היתה המפסידה האמיתית בסיפור הזה: חיל האוויר האדום איבד יותר מ-500 מטוסים בקרבות אוויר ואש נ"מ, ועוד מאות רבות ניזוקו בצורה כה קשה שלא היה טעם לתקן אותם. המוני טייסים נטשו וקפאו למוות, ביניהם קצינים מנוסים שהיוו מקור ידע ביחידות שלהם. בסך הכל, איבדה רוסיה ב-105 ימי המלחמה הזאת יותר ממאה אלף מבניה, הכל בשם הפראנויות של סטאלין. הפינים, אגב, איבדו 62 מטוסים.

מפציץ רוסי מוכן למשימת הפצצה (צילום: aviadejavu)

ואולם, היה שחקן בינלאומי אחד שמאוד התלהב ממלחמת החורף, עקב אחריה באדיקות ולמד ממנה המון: פיהרר גרמניה אדולף היטלר. הוא ראה עד כמה מבולגן הוא צבא ברית המועצות, וכמה חלש חיל האוויר הרוסי הענק אל מול טקטיקה עדיפה.

הוא גם ראה עד כמה פוגעת הפרנואידיות של סטאלין באיכות הצבא, כמה הססניות בריטניה וצרפת וכמה אימפוטנט הוא חבר הלאומים. וכל השיעורים הללו חיזקו את תוכניות הכיבוש שלו, לכינון רצף גרמני שישלוט בכל אירופה.

השראה לכיבוש אירופה. היטלר (צילום: אי פי)

מלחמת החורף הנשכחת היא אחד העימותים הפחות מוכרים בהיסטוריה המודרנית, למרות שהיתה איומה ועקובה מדם. ב-2006 פרסמה ממשלת פינלנד מאגר של מאות תמונות שצילמו חייליה בימי המלחמה. הן מציגות תמונות זוועה של מוות, הוצאות להורג, חיילים שגוועו ברעב ושאריות של כאלה שנאכלו בידי חבריהם. לדעתי, המלחמה הזו היתה אחת הקשות והמופרעות ביותר במאה ה-20 - תואר מפוקפק במיוחד, בהתחשב במה שקרה באירופה בעולם בשנות הארבעים, ובעימותים כווייטנאם, איראן-עיראק, מלחמת האזרחים ברואנדה ועוד.

אז מה למדנו? שיש דבר כזה, "ניצחון מעטים על רבים", אבל הוא לא קורה בגלל שצד אחד "נבחר לנצח", אלא בגלל שהוא נערך בהתאם והצד השני כנראה לא ידע לנצל את העדיפות המספרית שלו. ושאסור לזלזל באף אויב אף פעם, אפילו אם הוא נראה הכי חלש וזניח - ובטח כשיוצאים להתמודד מולו אצלו במגרש הביתי. טיסה נעימה!

👨‍✈️הקברניט👨‍✈️:
https://www.calcalist.co.il/technology/article/ry2zuk11xf



שלדג https://youtu.be/IAEYStljnS8


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה         (ניהול: למבזק)        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  תודה על עוד שבוע עם אשכול סופר מעניין חדש על המדף 17.09.21 14:24 1
     לגמרי... לא ידעתי על השימוש הפיני המוקדם בצלב. מסתבר שחיה''א שלהם השתמש בו מאז נוסד, ב-1918, ועד ממש לאחרונה ilanka 17.09.21 15:35 11
         אגב, סמל ביה''ס לטיסה של חיה''א שלהם - עדיין כולל את הצלב ההוא: ilanka 17.09.21 15:43 13
         גם גרמניה השתמשו לפני זה Red Hot 17.09.21 17:55 32
  הצבא של הרוסים היה משחטה של בני אדם, ככה זה כשלא הטובים ביותר מקודמים אלא המקורבים ביותר. pingi 17.09.21 14:32 2
     דווקא הצורר מגרמניה דיויד מהקריות 17.09.21 15:21 9
     הצבא הסובייטי נלחם בחורף הרבה יותר קשה ממה שגרמנים פגשו ברוסיה Red Hot 17.09.21 17:53 31
         כל מה שרשמת עבר גם על הצבא הגרמני בדצמבר 41 סביב מוסקבה Liran401 17.09.21 18:46 41
             מה בדיוק מוזר? Red Hot 17.09.21 18:50 42
                 אתה מפספס את התמונה הגדולה. הפוך גוטה 18.09.21 04:13 56
                     חחחח חזק אתה Red Hot 18.09.21 09:11 59
  הפינים השתתפו אחר כך באחד מפשעי המלחמה הגדולים ביותר - הרעבת לנינגרד. אלכס מהכרמל 17.09.21 14:35 3
     מה זה ''הרעבת לנינגרד'' בידי הפינים? ספר אם אתה יודע, אל תסתיר את הסקופ! wwwuser 17.09.21 16:07 15
         ''בידי פינים'' עשוי להיות מטעה... ראה כאן ilanka 17.09.21 16:27 19
     אין ספק שהרעבת אזרחי לנינגרד הייתה פשע, אבל אם סטאלין לא היה פולש לפינלנד מלכתחילה יריחו3 17.09.21 16:19 16
     זה פשע של סטאלין, צריך לדעת לקחת אחריות הגרוק 17.09.21 17:11 26
     צר לי להגיד את זה אבל Red Hot 17.09.21 17:50 30
         אתה אומר משהו רע על Мама Russia ? max 18.09.21 01:00 53
             רק אנשים נוטים לליצנות מדברים במוסגים כאלה Red Hot 18.09.21 09:14 60
     כמו שענו לך פה, האויב הכי גדול של אנשי לנינגרד היה סטלין, ואולי (אויב נוסף) גם הגאווה הרוסית. הפוך גוטה 18.09.21 04:31 58
         איזה שטויות! Red Hot 18.09.21 09:15 61
             אתן לך בדוגמה קיצונית וקלה שאולי תדבר אליך . הפוך גוטה 18.09.21 10:44 65
                 שחור לבן Red Hot 18.09.21 12:02 67
                     שורה תחתונה - חיסול הדיקטטור זה הפיתרון הכי טוב. ולענייננו, האויב הכי גדול של העם הרוסי היה סטלין. הפוך גוטה 18.09.21 12:10 68
                         נו חיסלו אותו Red Hot 18.09.21 18:32 71
                             אוקיי הפוך גוטה 18.09.21 19:19 72
  סופר מעניין, תודה! KobyBD 17.09.21 14:45 4
  אחלה מיקלו-מרתק כתמיד 8 זה בדם 17.09.21 14:52 5
  מדהים ענק השפלה 17.09.21 14:54 6
  מוסר השכל?גם ארגון טרור קיקיוני יכול להוריד צבא מפואר על הברכיים נבל עשור 17.09.21 14:57 7
     לא כזה קיקיוני כי הוא כאן בשביל להישאר. הייתי הולך יותר על מוקיוני שמוריד על הברכיים. DR_hoffman 17.09.21 15:07 8
  הקברניט- אחד הטובים. יוסף 17.09.21 15:29 10
  מרתק כרגיל , תודה yd33 17.09.21 15:38 12
  מעניין ומעשיר כרגיל ,תודה ושנה טובה! ליאונרדו 17.09.21 15:57 14
  תודה על עד אשכול מעניין ומעשיר. איל השרון 17.09.21 16:23 17
  כמה כיף לקרוא! הלמדן 17.09.21 16:26 18
  תודה רבה! כמו תמיד, מעניין! מירי 17.09.21 16:27 20
  כמה פרטים מעניינים על מלחמות פינלנד-ברה''מ ביריון 17.09.21 16:42 21
     תודה רבה, השכלתי! ilanka 17.09.21 16:45 22
         שמחתי להשכילך. ביריון 17.09.21 16:46 23
     מעניין עד מאוד! הגרוק 17.09.21 17:13 27
         תודה ביריון 17.09.21 17:14 28
     מדהים, לא ידעתי 8 זה בדם 17.09.21 18:17 36
         תודה רבה ביריון 18.09.21 19:34 73
     תודה, מאד מעניין דודידו 17.09.21 21:09 45
         תודה לך ביריון 18.09.21 19:34 74
     איזו מציאות מטורפת Dalev 18.09.21 00:31 50
         אכן ביריון 18.09.21 19:34 75
  מרתק!!! השחר_העולה 17.09.21 17:00 24
  תודה! פינלנד המדינה היחידה ליד רוסיה שהשתתפה במלחמה ששמרה על עצמאותה אחרי המלחמה ולא הפכה סובייטית תשבץ 17.09.21 17:04 25
  רוסיה זילזלה מאד בפינלנד בתחילה, גם על הקרקע Gustav 17.09.21 17:17 29
  תודה 1984 17.09.21 17:57 33
  לא כל כך ברור מה פינים ניצחו במלחמה הזו? Red Hot 17.09.21 18:02 34
     הניצחון הפיני היה שמירה על עצמאות שלהם דודידו 17.09.21 21:10 46
         עצמאות פינים קיבלו מקומוניסטים Red Hot 17.09.21 21:18 47
  עונג שבת. תודה! דרשפיגל 17.09.21 18:09 35
  לפני שאתם מתחילים ''להעריץ'' את הפינים, כמה עובדות חשובות (ויקיפדיה) ONE1 17.09.21 18:23 37
     לדעתי המלחמה הייתה מוצדקת Red Hot 17.09.21 18:32 38
  יותר מדי אי-דיוקים מעורבבים ביותר מדי דעות אישיות כבשה פועה 17.09.21 18:34 39
     זה לא קשור Red Hot 17.09.21 18:38 40
         מי זה גיטלר? דיויד מהקריות 18.09.21 00:45 52
             היטלר, ברוסית אומרים גיטלר max 18.09.21 01:05 54
         נסה לקרוא לפני שאתה מגיב. כבשה פועה 18.09.21 10:31 64
             זה שימוש לא מדוייק במוסגים Red Hot 18.09.21 12:14 69
  עד היום בכל יום שני הראשון בכל חודש בשעה 12 בצהריים מושמעת ברחבי פינלנד אזעקת תרגול. אופניק 17.09.21 19:10 43
     מפחדים שנורבגיה תפתיע ותפלוש? Dalev 18.09.21 00:33 51
  שעור בהסטוריה. תודה רבה אחד האדם 17.09.21 19:12 44
  מעניין ומרתק כרגיל! יגאל פת-אל 17.09.21 22:08 48
  אני ממש מתעניין במלחמת העולם השניה אהרון5 18.09.21 00:16 49
     כנראה שהתשובה הקצרה נוגעת לכך, שלא לחמו ב-5 צבאות סדירים. אלא ב... כוחות כאלה ואחרים מתוך אותם צבאות ilanka 18.09.21 09:46 63
         מעניין, תודה אהרון5 18.09.21 11:21 66
  חברי היקר: תודה, נהנתי לקרוא, את הקישורים והסרטון אשמור למחר. ANTI-PC 18.09.21 02:52 55
  חיילים יהודים בצבא פינלנד שרו7 18.09.21 04:23 57
  ✌🙏 ישי-ברא 18.09.21 09:31 62
  מעניין ומרתק כרגיל, תודה! נאפו 18.09.21 13:32 70
  מעניין מאוד, תודה! מיכל שיטרית 18.09.21 20:48 76

   
   
חדש על המדף לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 21.6.21
594 הודעות, 16 מדרגים, 32 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    14:24   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. תודה על עוד שבוע עם אשכול סופר מעניין  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
שכרגיל אשמור למוצש עם נס ועוגה חח
תודה אלוף !!



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ilanka לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 25.4.02
111655 הודעות, 271 מדרגים, 446 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    15:35   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. לגמרי... לא ידעתי על השימוש הפיני המוקדם בצלב. מסתבר שחיה''א שלהם השתמש בו מאז נוסד, ב-1918, ועד ממש לאחרונה  
בתגובה להודעה מספר 1
 

בחלק מן היחידות שלו: https://www.bbc.com/news/world-europe-53249645



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ilanka לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 25.4.02
111655 הודעות, 271 מדרגים, 446 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    15:43   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. אגב, סמל ביה''ס לטיסה של חיה''א שלהם - עדיין כולל את הצלב ההוא:  
בתגובה להודעה מספר 11
 

https://ilmavoimat.fi/en/air-force-academy



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    17:55   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  32. גם גרמניה השתמשו לפני זה  
בתגובה להודעה מספר 11
 
  
הבעיה שיפנים נלחמו עם סמלים האלה לצד גרמני ואת זה צריך לקחת בחשבון



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
pingi לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 9.9.14
18084 הודעות, 42 מדרגים, 64 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    14:32   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. הצבא של הרוסים היה משחטה של בני אדם, ככה זה כשלא הטובים ביותר מקודמים אלא המקורבים ביותר.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
לא סתם נהרגו הכי הרבה לוחמים רוסים במלחמת העולם השניה.
הצבא הרוסי בעצם בשנות ה20 פורק ונבנה מחדש בגלל סטאלין
לכן הגנרלים הטובים לא היו בשורות הצבא.
בנוסף, במלחמות חורף הדרישה היא להתנהגות שונה לגמרי מאשר מלחמות קיץ/אביב ורואים שהרוסים לא הבינו את זה והיו שאננים.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דיויד מהקריות לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 21.1.19
4480 הודעות, 27 מדרגים, 51 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    15:21   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. דווקא הצורר מגרמניה  
בתגובה להודעה מספר 2
 
  
הצטער שלא טיהר את הפיקוד העליון בסוף המלחמה
הוא הבין שבסוף הוא היה סביב בוגדים וסטאלין עשה צעד חכם בטיהור הגדול



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    17:53   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  31. הצבא הסובייטי נלחם בחורף הרבה יותר קשה ממה שגרמנים פגשו ברוסיה  
בתגובה להודעה מספר 2
 
  
הצבא של הרוסים היה משחטה של בני אדם, ככה זה כשלא הטובים ביותר מקודמים אלא המקורבים ביותר.

גובה שלג הייתה לפעמים 4 מטר קור של מינוס 40 חוסר כבישים יערות אגמים בקיצור מצב צבא גרמני בחורף ברוסיה היה גן עדן יחסית למצב צבא סובייטי בחורף בפינלנדיה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Liran401 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 23.10.16
8634 הודעות, 58 מדרגים, 100 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    18:46   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  41. כל מה שרשמת עבר גם על הצבא הגרמני בדצמבר 41 סביב מוסקבה  
בתגובה להודעה מספר 31
 
  
קצת מוזר להגיד שלגרמנים היה גן עדן לעומת מלחמת החורף



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    18:50   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  42. מה בדיוק מוזר?  
בתגובה להודעה מספר 41
 
  
החורף שגרמנים פגשו ברוסיה היה הרבה פחות קשה מכל הבחינות וגם תנאי שטח היו הרבה יותר טובים
בנוסף הגרמנים התחילו מלחמה בקיץ ורצו לסיים אותה עוד לפני החורף הם לא יצליחו אבל גרמו נזק כבד רוסים נלחמו בפינלנדיה רק בתנאי חורף גם שם של המלחמה ״מלחמת חורף״
ועוד הבדל קטן
הרוסים ניצחו וגרמנים הפסידו



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הפוך גוטה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.3.16
26154 הודעות, 231 מדרגים, 445 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    04:13   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  56. אתה מפספס את התמונה הגדולה.  
בתגובה להודעה מספר 42
 
  
''הרוסים ניצחו וגרמנים הפסידו''.

סטלין ניצח. אבל הרוסים (והיטלר) הפסידו.
העם הרוסי (והעמים שנשלטו על ידו) נשחט כבשר תותחים כדי להגן על הישרדותו של סטלין.
- הוקרב ככבשים ונשחט בידי הצבא הפיני/הגרמני בקרב.
- נשחט בידי קציניו של סטלין (מי שלא התקדם, נורה מאחור).
- דוכא ולפעמים נרצח גם בשנים שאחרי אותו 'ניצחון'.

בצד הגרמני, הדיקטטור הפסיד במלחמה, מה שאיפשר לעם שלהם להשתקם אחרי המלחמה (להבדיל מחסרי המזל שנתקעו בצד של סטלין).

שורה תחתונה - העם שהדיקטטור שלו ניצח, הוא זה שלמעשה יצא הכי מפסיד.
(ועוד מספר לעצמו שהוא ניצח).



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    09:11   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  59. חחחח חזק אתה  
בתגובה להודעה מספר 56
 
  
הרוסים (והיטלר) הפסידו.

לא ידעתי שרוסים והיטלר נלחמו יחד נגד סטלין
אתה מדבר כאילו אם היטלר היה מנצח עם רוסי היה מרוויח מזה
הבחירה הייתה בין רע לרע מאוד והעם בחר במשטר סובייטי כי כולם היו מבנים שמשטר סובייטי יגמר מתישהו ומשטר גרמני אם ינצח כבר לא יתן שום סיכוי להשתחרר מזה
אנכנו דיברנו על תוצעות מלחמה ותיפקוד של צבאות לא דיברנו על פילוסופיה ודברים כאלה
אז לא צריך לבלב בין הדברים
ועוד דבר כאשר אתה מדבר על עמים גדולים ומדינות גדולות צריך לקחת פרקי זמן גדולים
מלחמת עולם 2 כמה שהיא גדולה זה רק אפיזודה קונה בהיסטוריה של עם רוסי



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אלכס מהכרמל לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 18.2.14
12627 הודעות, 213 מדרגים, 412 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    14:35   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. הפינים השתתפו אחר כך באחד מפשעי המלחמה הגדולים ביותר - הרעבת לנינגרד.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
כמו כן, סמל צלב הקרס שימש כסמל חיל האוויר שלהם עד לתקופה האחרונה.


ליצירת קשר alexmehakarmel at gmail


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
wwwuser
חבר מתאריך 4.1.20
232 הודעות
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    16:07   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. מה זה ''הרעבת לנינגרד'' בידי הפינים? ספר אם אתה יודע, אל תסתיר את הסקופ!  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ilanka
חבר מתאריך 25.4.02
111655 הודעות
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    16:27   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  19. ''בידי פינים'' עשוי להיות מטעה... ראה כאן  
בתגובה להודעה מספר 15
 

http://oferkem.blogspot.com/2010/03/blog-post_04.html

ולא פחות מעניין (אם כי בלי התיחסות לעניין הפיני):

איך הגיעו תושבי לנינגרד לקניבליזם ורצח ילדים למאכל

ומדוע העניק הנשיא קנדי את עיטור הכבוד הגבוה ביותר לגנרל הנאצי שרצח
רבבות יהודים ונטל חלק בתכנית היטלר להרעיב עד מוות את תושבי לנינגרד
http://www.zeevgalili.com/2012/07/17025



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יריחו3 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 22.11.12
9596 הודעות, 77 מדרגים, 150 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    16:19   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  16. אין ספק שהרעבת אזרחי לנינגרד הייתה פשע, אבל אם סטאלין לא היה פולש לפינלנד מלכתחילה  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  
וגוזל ממנה שטחים, אני מניח שהפינים לא היו מתנקמים ברוסיה בצורה כזאת



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הגרוק לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 3.8.18
6883 הודעות, 101 מדרגים, 200 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    17:11   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  26. זה פשע של סטאלין, צריך לדעת לקחת אחריות  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    17:50   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  30. צר לי להגיד את זה אבל  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  
הרעבת לנינגרד.

לא באמת הייתה או יותר נכון להגיד הייתה אבל מי שעשה אותה היו קומוניסטים
לנינגרד לא היה סגור מכל הצדדים הייתה אפשרות לעביר הספקה לעיר דרך אגם גם בקיץ וגם בחורף היה מספיק ספינות רכבים וציוד אחר בשביל לספק לעיר כל מה שהעיר הייתה צריכה
הבעיה שחברים של סטלין פשוט לא שלחו שום דבר
פינים נלחמו בצד גרמני כמו שזה היה צפוי לפני המלחמה כלומר הרחקת גבול פיני היה פעולה נכונה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
max לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.11.14
15462 הודעות, 263 מדרגים, 522 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    01:00   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  53. אתה אומר משהו רע על Мама Russia ?  
בתגובה להודעה מספר 30
 
  
מה עובר עלייך ?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    09:14   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  60. רק אנשים נוטים לליצנות מדברים במוסגים כאלה  
בתגובה להודעה מספר 53
 
  
אני לא אומר משהו טוב או משהו רע אני אומר מה היה באמת



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הפוך גוטה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.3.16
26154 הודעות, 231 מדרגים, 445 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    04:31   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  58. כמו שענו לך פה, האויב הכי גדול של אנשי לנינגרד היה סטלין, ואולי (אויב נוסף) גם הגאווה הרוסית.  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  
תראה למשל את הצרפתים שנכנעו, ולא נפל אפילו בורג אחד ממגדל אייפל + הצרפתים לא רעבו ללחם.

אנשים רואים את זה כמלחמה בין עמים, אבל יש גם את הדיקטטורים (סטלין, היטלר), שכל אחד מהם יכול להיות מסווג כעם בפני עצמו.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    09:15   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  61. איזה שטויות!  
בתגובה להודעה מספר 58
 
  
הדיקטטורים (סטלין, היטלר), שכל אחד מהם יכול להיות מסווג כעם בפני עצמו.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הפוך גוטה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.3.16
26154 הודעות, 231 מדרגים, 445 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    10:44   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  65. אתן לך בדוגמה קיצונית וקלה שאולי תדבר אליך .  
בתגובה להודעה מספר 61
 
  
נניח שיש מלחמה בין צפון קוריאה לדרום קוריאה.

אני בעצם רואה את זה כמלחמה בין כל העם הקוריאני (צפון קוריאה, דרום קוריאה ומנהיגי דרום קוריאה) לבין הדיקטטור הצפון קוריאני ועוד כמה מבכירי הצבא שלו.

הרי אם צפון קוריאה תפסיד במלחמה, למעשה רק הדיקטטור יפסיד וכל השאר ינצחו. לא?

נכון, הדוגמה איננה מושלמת, כי מדובר באותו עם (ולא עם רוסי מול עם גרמני), אבל הרעיון ברור. ואם גם היטלר וגם סטלין לא היו קיימים, יש מצב שגם העם הרוסי וגם העם הגרמני היו מרוויחים (כלומר, לא מתים ולא רעבים וכו). לא?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    12:02   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  67. שחור לבן  
בתגובה להודעה מספר 65
 
  
הרי אם צפון קוריאה תפסיד במלחמה, למעשה רק הדיקטטור יפסיד וכל השאר ינצחו. לא?

תלוי איך מפסידים
אם יהיה נגיד שמוש בנשק גרעיני ורוב אכלוסיה של צפון או דרום יושמד ואחרי זה בשטח כבוש יהיו מחנות ״סינון״ או ריכוז
ואחרי זה יהיה משבר כלכלי פוליטי רעב וכו.
לא כל כך בטוח שמישהו היה מרוויח מזה ובטח לא צד שמפסיד
גם לפני היטלר וסטלין הייתה מלחמת עולם הראשונה והמדינות נלחמו
כך שאתה מייחס חשיבות גדולה מדי לדיקטטורים



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הפוך גוטה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.3.16
26154 הודעות, 231 מדרגים, 445 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    12:10   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  68. שורה תחתונה - חיסול הדיקטטור זה הפיתרון הכי טוב. ולענייננו, האויב הכי גדול של העם הרוסי היה סטלין.  
בתגובה להודעה מספר 67
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    18:32   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  71. נו חיסלו אותו  
בתגובה להודעה מספר 68
 
  
ומה זה עזר? ב 1953 סטלין חוסל אבל עד היום הבעיה לא נפתרה
גם את היטלר היו יכולים לחסל והיו יכולות לכל מני מדינות כולל ברה״מ אבל לא רצו
כי נגיד אתה מחסל את היטלר ומחליף אותו באדם יותר מקובל על מדינות מערב(לדוגמה)
ואז מדינות מערב עושות הסכם שלום עם המחליף ומתחילים מלחמה משותפת נגד ברה״מ
חיסול דיקטטור לא פותר בעיה
אבל יש להם משקל ללא ספק אני ממליץ לך בחום לקראו ראיון לעיתוני של דוקטור יונג על סטלין היטלר ו מוסוליני משנת 1938



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הפוך גוטה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.3.16
26154 הודעות, 231 מדרגים, 445 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    19:19   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  72. אוקיי  
בתגובה להודעה מספר 71
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
KobyBD לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 28.9.10
6569 הודעות, 34 מדרגים, 60 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    14:45   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. סופר מעניין, תודה!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
8 זה בדם לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 26.2.18
12153 הודעות, 96 מדרגים, 181 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    14:52   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. אחלה מיקלו-מרתק כתמיד  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
שבת שלום לכל עם ישראל



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ענק השפלה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 26.5.18
613 הודעות, 3 מדרגים, 2 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    14:54   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. מדהים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
נבל עשור לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 26.3.19
9637 הודעות, 43 מדרגים, 48 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    14:57   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. מוסר השכל?גם ארגון טרור קיקיוני יכול להוריד צבא מפואר על הברכיים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
ראוי ללמוד לקח זה ומוטב שעה אחת קודם



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
DR_hoffman לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 3.7.14
4311 הודעות, 88 מדרגים, 171 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    15:07   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. לא כזה קיקיוני כי הוא כאן בשביל להישאר. הייתי הולך יותר על מוקיוני שמוריד על הברכיים.  
בתגובה להודעה מספר 7
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יוסף לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.3.18
18001 הודעות, 236 מדרגים, 466 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    15:29   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. הקברניט- אחד הטובים.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
תודה לך אח יקר


מאחל ומייחל שיהיה היום- יום שמח לעם ישראל, לארץ ישראל ולכל החפץ בטובתם באמת.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yd33 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.8.10
20592 הודעות, 126 מדרגים, 245 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    15:38   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. מרתק כרגיל , תודה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ליאונרדו לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 22.3.09
9157 הודעות, 30 מדרגים, 60 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    15:57   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. מעניין ומעשיר כרגיל ,תודה ושנה טובה!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
איל השרון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 8.10.20
7245 הודעות, 50 מדרגים, 96 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    16:23   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  17. תודה על עד אשכול מעניין ומעשיר.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הלמדן
חבר מתאריך 26.11.20
108 הודעות
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    16:26   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  18. כמה כיף לקרוא!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
שנה טובה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מירי
חבר מתאריך 27.8.19
6384 הודעות
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    16:27   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  20. תודה רבה! כמו תמיד, מעניין!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
שנה טובה!



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ביריון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.07
81933 הודעות, 337 מדרגים, 561 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    16:42   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  21. כמה פרטים מעניינים על מלחמות פינלנד-ברה''מ  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
לצבא הפיני היתה טקטיקה מעניינת, צלפים מוסווים בלבוש לבן שנעו בזריזות על מגלשי סקי.
מעניינות במיוחד היו המטרות שבהם ירו צלפים מיומנים אלו, המטרה הראשונה והמובנת היתה קצינים וכך חוסלה שכבת הפיקוד.
מפתיעה היתה המטרה השניה, טבחים.
הפינים הבינו שבאין אוכל מבושל טעים וחם המוטיביצה של חיילי האויב תצנח פלאות
נפוליון לא סתם אמר   Une armée marche à son estomac
ועברית: הצבא צועד על קיבתו.

במלחמת ההמשך קיבלו הפינים סיוע מהוורמאכט הנאצי ומאחר שבצבא הפיני שרתו גם יהודים נוצרה תופעה מוזרה, יהודים נלחמו לצד הגרמנים כתף אל כתף נגד אויב משותף.
בהתקרב הימים הנוראים, פנו חיילים יהודים מצבא פינלד למפקד הגזרה הגרמני בבקשה לספק להם את כל הדרוש לשם הקמת בית כנסת לתפילות ראש השנה ויום כיפור.
הקצין הגרמני חרק שיניים בתעוב אבל נאלץ למלא דרישה זו...
היו שלושה יהודים בצבא הפיני שזכו לאות צלב הברזל הגרמני בשל אומץ ליבם אך הם סרבו לקבלו.

סרן, סלומון קלאס, שהציל יחידה גרמנית מכיתור במבצע צבאי נועז.
רב-סרן לאו סקורניק היה קצין רפואה שביצע ניתוחים בתנאי שדה קשים. מספרים שרב-סרן סקורניק אמר לגרמנים, "אני אנגב את התחת עם העיטור שלכם".
העיטור השלישי ניתן לדינה פוליאקוף, ששירתה בארגון הנשים ההתנדבותי "לוטה סבארד". ה"לוטות", כפי שכונו, לא נשאו נשק אבל מילאו תפקידי עזר שונים כאחיות, תצפיתניות בעמדות להתראה מפני התקפת מטוסים ועוד תפקידים כאלה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ilanka לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 25.4.02
111655 הודעות, 271 מדרגים, 446 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    16:45   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  22. תודה רבה, השכלתי!  
בתגובה להודעה מספר 21
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ביריון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.07
81933 הודעות, 337 מדרגים, 561 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    16:46   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  23. שמחתי להשכילך.  
בתגובה להודעה מספר 22
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הגרוק לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 3.8.18
6883 הודעות, 101 מדרגים, 200 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    17:13   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  27. מעניין עד מאוד!  
בתגובה להודעה מספר 21
 
  
לא הכרתי,
תודה רבה לך על התוספת החשובה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ביריון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.07
81933 הודעות, 337 מדרגים, 561 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    17:14   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  28. תודה  
בתגובה להודעה מספר 27
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
8 זה בדם לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 26.2.18
12153 הודעות, 96 מדרגים, 181 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    18:17   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  36. מדהים, לא ידעתי  
בתגובה להודעה מספר 21
 
  
תודה על הידע- ובכלל חייב לציין שאתה איש אשכולות.
תודה לך



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ביריון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.07
81933 הודעות, 337 מדרגים, 561 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    19:34   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  73. תודה רבה  
בתגובה להודעה מספר 36
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דודידו לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.9.17
12277 הודעות, 72 מדרגים, 104 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    21:09   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  45. תודה, מאד מעניין  
בתגובה להודעה מספר 21
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ביריון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.07
81933 הודעות, 337 מדרגים, 561 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    19:34   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  74. תודה לך  
בתגובה להודעה מספר 45
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Dalev לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.12.08
19674 הודעות, 71 מדרגים, 71 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    00:31   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  50. איזו מציאות מטורפת  
בתגובה להודעה מספר 21
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ביריון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.07
81933 הודעות, 337 מדרגים, 561 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    19:34   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  75. אכן  
בתגובה להודעה מספר 50
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
השחר_העולה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 4.10.07
9761 הודעות, 159 מדרגים, 295 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    17:00   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  24. מרתק!!!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


בַּבָּתִּים אֵין פֶּרֶץ,בָּרְחוֹבוֹת אֵין הָמוֹן,וְשָׁלוֹם וְשַׁלְוָה בָּעִיר – וְשִׁמָּמוֹן.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
תשבץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.10.04
76756 הודעות, 328 מדרגים, 625 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    17:04   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  25. תודה! פינלנד המדינה היחידה ליד רוסיה שהשתתפה במלחמה ששמרה על עצמאותה אחרי המלחמה ולא הפכה סובייטית  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
אמנם ספגה מהלומות כלכליות כבדות בעקבות ההתנהלות הדו-צדדית אבל אין מחיר לעצמאות



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Gustav לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
18740 הודעות, 133 מדרגים, 260 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    17:17   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  29. רוסיה זילזלה מאד בפינלנד בתחילה, גם על הקרקע  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
וזה עלה להם ביוקר.
מאוחר יותר הם למדו את הלקח וחזרו מוכנים אבל את הטעם המר לא יהיה ניתן למחוק לעולם.
יש כמה פרקים על החזית הזו בספר מאד מומלץ של אנדרו רוברטס, שחושף עוד הרבה דברים על המלחמה הנוראה ההיא שלא פורסמו לפני צאתו. גם פרקים על שואת עמנו.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
1984 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.3.11
3172 הודעות, 35 מדרגים, 58 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    17:57   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  33. תודה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    18:02   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  34. לא כל כך ברור מה פינים ניצחו במלחמה הזו?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
ערכתי לאחרונה בתאריך 17.09.21 בשעה 18:09 בברכה, Red Hot
 
ברה״מ ניצח במלחמה וקיבל כל מה שדרש לפני המלחמה ו בצדק כי היה ברור שיפנים יהיו בצד גרמניה וכך באמת היה אחרי שגרמנים התחילו מלחמה
איך בדיוק חיל אוויר פיני ניצח גם לא כל כך ברור
כי חיל אוויר רוסי היה מפציץ פינלנדיה בצורה קשה מאוד וזה היה אחד הסיבות להסכם שלום לפי דרישות של ברה״מ
אבדות של 500 מטוסים בסה״כ כלומר מאש נ״מ מטוסים תאונות ובעיות אחרות קצת הרבה אבל סביר יחסית לתנאים קשים של מזג אוויר ופעילות מעל שטח אויב ובעיות אחרות
לא ברור איזה נזק הצליח לגרום חיל אוויר פיני ומה היו אבדות שלו…



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דודידו לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.9.17
12277 הודעות, 72 מדרגים, 104 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    21:10   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  46. הניצחון הפיני היה שמירה על עצמאות שלהם  
בתגובה להודעה מספר 34
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    21:18   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  47. עצמאות פינים קיבלו מקומוניסטים  
בתגובה להודעה מספר 46
 
  
בתמורה לזה שהם לא עזרו לכוחות של ״לבנים״ במלחמת אזרחים ברוסיה
הם היו יכולים להסכים לחילופי שטחים בלי מלחמה ואף אחד לא היה נכנס בעצמאות שלהם
כי מדינות כאלה לא כל כך חשובות אם הם שומרים על סטטוס מדינה נייטרלית



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דרשפיגל
חבר מתאריך 19.7.16
307 הודעות
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    18:09   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  35. עונג שבת. תודה!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ONE1
חבר מתאריך 20.7.21
129 הודעות
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    18:23   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  37. לפני שאתם מתחילים ''להעריץ'' את הפינים, כמה עובדות חשובות (ויקיפדיה)  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
פינדלנד שיתפה פעולה עם היטלר במבצע ברברוסה ובוודאי לא היתה מה"טובים" בסיפור הזה, מה שאומר שהיה להם חלק בלתי נפרד בשואה, גם אם בעקיפין:

"... שיתוף הפעולה בין גרמניה לפינלנד הלך והתהדק. אדולף היטלר תכנן את מבצע ברברוסה, וייעד לפינלנד תפקיד בו. הפינים אמורים היו להתקיף במערבה או משני צדיה של ימת לדוגה, וכן לנסות ולכבוש בחזרה את האנקו. במאי 1941 התירה גרמניה למתנדבים פינים להצטרף אל ה-SS. גדוד בן 1,200 איש גויס וצורף לדיביזיית "ויקינג" הרב-לאומית של הואפן אס אס. במהלך המלחמה הצטרפו לכוח זה 200 פינים נוספים.
ככל שהתקרב זמנו של מבצע ברברוסה, התהדק שיתוף הפעולה בין פינלנד וגרמניה, ב-7 ביוני הכניסה גרמניה שתי דיוויזיות ללפלנד הפינית, ולאחר מכן קיבל הצבא הפיני פקודת כוננות בגבול, ואזרחים פונו מאזורי הגבול. כשנפתחה המלחמה התירה פינלנד לגרמניה לתדלק את מטוסיה בשדות התעופה הפינים, ולהשתמש במתקני הצי שלה.
בהכרזת המלחמה על ברית המועצות ב-22 ביוני 1941 הכריז היטלר כי לצדו עומדות פינלנד ורומניה. פינלנד הכריזה מלחמה ב-25 ביוני, לאחר שרוסיה הפציצה את שדות התעופה שלה ועיירות בתחומה, בטענה ששיתוף הפעולה של פינלנד עם גרמניה הוא פרובוקציה המאפשרת לברית המועצות לנקוט כנגדה בצעדים....
השתתפות פינלנד במלחמה הביאה לגרמניה תועלת רבה: הצי הסובייטי נחסם במפרץ הפיני והקריגסמרינה יכול היה לנוע בחופשיות בים הבלטי ולהעביר לרייך השלישי ניקל מפינלנד וברזל משוודיה. החזית הפינית סייעה גם לגרמנים בעת המצור על לנינגרד באיגוף העיר מצפון באוגוסט 1941 (אך הפינים סירבו לתקוף את העיר) בעת שקבוצת ארמיות צפון בפיקוד ריטר פון לב איגפו את העיר מדרום."

בשורה התחתונה -
משתפי פעולה עם הנאצים שבאופן אלגנטי מסתירים את העבר האפל מאוד שלהם.
חבל שזה לא מוזכר בכתבה.




            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    18:32   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  38. לדעתי המלחמה הייתה מוצדקת  
בתגובה להודעה מספר 37
 
  
היו חייבים להרחיק את הגבול פיני גם יבשתי וגם ימי הבעיה שהתחילו את המלחמה בחורף
בתנאים מאוד קשים לכל צבא בעולם גם היום
אבל ניצחו במחיר גבוה אבל זה היה ניצחון לכל דבר
בגלל זה לא כך כך ברור רצון לשקר ולהציג את הסיפור כמו ניצחון של פינלנדיה בכל החזיתות
לא ברור גם רצון להצדיק שיתוף פעולה פיני עם נצים
ולא ברור רצון להלבין צלבי קרס פינים



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
כבשה פועה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.5.21
1207 הודעות, 8 מדרגים, 15 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    18:34   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  39. יותר מדי אי-דיוקים מעורבבים ביותר מדי דעות אישיות  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
1. מרוב התלהבות, נשכחה עובדה קטנה - פינלנד הפסידה במלחמה ונאלצה לקבל תכתיב רוסי.
2. הרוסים הציעו שטח כפול בגודל לפינים תמורת השטח אותו דרשו.
3. פינלנד היתה טריטוריה רוסית, כמה עשרות שנים קודם.
4. התבוסה הצבאית של הרוסים עודדה את היטלר לחשוב שיהיה לו קל בברברוסה אבל לא יצרה את מלחמת העולם - זו כבר נפתחה כחצי שנה קודם לכן.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    18:38   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  40. זה לא קשור  
בתגובה להודעה מספר 39
 
  
4. התבוסה הצבאית של הרוסים עודדה את היטלר לחשוב שיהיה לו קל בברברוסה אבל לא יצרה את מלחמת העולם - זו כבר נפתחה כחצי שנה קודם לכן.
תגובה
בתגובה להודעה #0

א. כתבתה שרוסים ניצחו אז איך בדיוק הם גם הפסידו?
ב. להגיד שגיטלר התחיל מלחמה נגד ברה״מ בגלל מלחמה בפינלנדיה זה כמו להגיד שברה״מ התפרק בגלל אפגניסטן כלומר שטויות
הסיבות היו הרבה יותר עמוקות



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דיויד מהקריות לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 21.1.19
4480 הודעות, 27 מדרגים, 51 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    00:45   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  52. מי זה גיטלר?  
בתגובה להודעה מספר 40
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
max לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.11.14
15462 הודעות, 263 מדרגים, 522 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    01:05   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  54. היטלר, ברוסית אומרים גיטלר  
בתגובה להודעה מספר 52
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
כבשה פועה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.5.21
1207 הודעות, 8 מדרגים, 15 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    10:31   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  64. נסה לקרוא לפני שאתה מגיב.  
בתגובה להודעה מספר 40
 
  
הרוסים הובסו בחצי הראשון של המלחמה - לא פירטתי כי הפירוט ניתן בפוסט של הקברניט. כמובן שבסוף הם ניצחו וכבשו את כל אותם השטחים בהם רצו. הקברניט מסיבותיו הוא הסתיר עובדה זו ועל כך הגבתי.

מעולם לא טענתי שהיטלר פתח במלחמה נגד רוסיה בגלל הקמפיין נגד פינלד, אבל ביצועי הצבא הרוסי באותו קמפיין כן עודד אותו לחשוב שיהיה לו קל.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Red Hot לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.6.19
11711 הודעות, 49 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    12:14   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  69. זה שימוש לא מדוייק במוסגים  
בתגובה להודעה מספר 64
 
  
הרוסים הובסו בחצי הראשון של המלחמה

על איזה שלבים אתה מדבר? כל המלחמה הייתה 3.5 חודש ״מלחמת חורף״ בתחילת מלחמה כמות חיילים בצד רוסי היה 550 אלף בצד פיני 450 לרוסים היה יתרון גדול בשריון ארטילריה חיל אוויר אבל בגלל תנאי שטח ומזג אוויר לא ניתן היה לנצל את היתרון
זה שרוסים לא יצליחו לשבור כל קווי הגנה פינים כבר בחודש הראשון של המלחמה לא אומר שהם הובסו



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אופניק לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.12.14
952 הודעות, 5 מדרגים, 10 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    19:10   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  43. עד היום בכל יום שני הראשון בכל חודש בשעה 12 בצהריים מושמעת ברחבי פינלנד אזעקת תרגול.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Dalev לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.12.08
19674 הודעות, 71 מדרגים, 71 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    00:33   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  51. מפחדים שנורבגיה תפתיע ותפלוש?  
בתגובה להודעה מספר 43
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אחד האדם לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 15.1.15
38416 הודעות, 61 מדרגים, 99 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    19:12   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  44. שעור בהסטוריה. תודה רבה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יגאל פת-אל לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.12.11
31316 הודעות, 209 מדרגים, 358 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''א בתשרי תשפ''ב    22:08   17.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  48. מעניין ומרתק כרגיל!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אהרון5 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.10.15
58887 הודעות, 246 מדרגים, 426 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    00:16   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  49. אני ממש מתעניין במלחמת העולם השניה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  

מלחמה משוגעת.
שמעתי את הפודקאסט של יובל מלחי. 30 פרקים.
לצערי נראה לי שהמלחמה הבאה שלנו גם אמורה להיות קשה מאוד.
אפרופו מעטים מול רבים, מעניין למה ניצחנו במלחמת השחרור?
כמה עולים ציונים ניצחו 5 צבאות סדירים פלוס אספסוף המהגרים הערבים שהיו פה.
יש הסבר לתופעה? מילשטיין בטוח יודע, אבל אני מעדיף תשובה קצרה יחסית.
בדיעבד כל הכבוד לבן גוריון, אבל הכרזת המדינה הייתה התאבדות.
לא?


ההסברה המושלמת: https://normot.000webhostapp.com/hasbaraheb.html


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ilanka לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 25.4.02
111655 הודעות, 271 מדרגים, 446 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    09:46   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  63. כנראה שהתשובה הקצרה נוגעת לכך, שלא לחמו ב-5 צבאות סדירים. אלא ב... כוחות כאלה ואחרים מתוך אותם צבאות  
בתגובה להודעה מספר 49
 

ושפערי הכוחות (במקרים שהיו בכלל) כשבוחנים זאת ביחס לכל מערכה בנפרד - היו פחות משמעותיים מכפי שביקשו באותה עת (וגם שנים אחר כך) לקבע בזכרון הלאומי, כחלק ממיתוס המעטים מול רבים.
(אגב, מקובל להזכיר אפילו 7 צבאות ערב, ולא 5).

מובן שאין בדברים הללו כדי להפחית במשהו מהאומץ, הנחישות, שפע תושיה וכמובן תחושת הלהיות או לחדול, שעמדה ברקע. אבל בחינה מאוחרת של הדברים, בפרספקטיבה הסטורית, לא צריכה להרתע גם מדיון כזה.

תשובה ארוכה ניתן למצוא, למשל, כאן: http://humanities1.tau.ac.il/zionism/images/stories/Israel20_BarOn.pdf



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אהרון5 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.10.15
58887 הודעות, 246 מדרגים, 426 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    11:21   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  66. מעניין, תודה  
בתגובה להודעה מספר 63
 
  

הנה כמה קטעים ספציפיים:

עובדות היסוד מוכרות: מלחמת 1948 התנהלה בחלקה הראשון בין היישוב היהודי שמנה כ־ 650,000 נפש ובין האוכלוסייה הערבית הפלסטינית שמנתה כ־ 1,250,000 נפש, פי שניים ממספר היהודים.

מהקמת המדינה באמצע מאי 1948 עמדו כוחות היהודים, שבמהרה ייקראו בשם 'צבא ההגנה לישראל', מול צבאותיהם הסדירים של ארבע מדינות ערביות שאוכלוסייתן הכוללת מנתה באותם ימים כארבעים מיליון תושבים, למעלה מפי 75 מאוכלוסייתה של מדינת ישראל.

העדיפות הדמוגרפית של הערבים בקרב אוכלוסי פלשתינה־א"י לא הייתה מובהקת כפי שהמספר הגולמי מרמז. לערביי ארץ ישראל היו הרבה יותר ילדים וזקנים בהשוואה לאוכלוסייה היהודית.

מדינות ערב, שנמצאו בראשית היווצרות צבאותיהן ובניגוד ליהודים ולפלסטינים לא נלחמו על עצם קיומן, השקיעו במלחמה בארץ ישראל רק חלק קטן מהפוטנציאל הלאומי שלהן, שהיה נמוך למדי.

לקראת המבצעים הגדולים של סתיו וחורף 1948-1949 ,הצליחו היהודים להעמיד בשדות הקרב גם סוגי חימוש שהקנו להם עדיפות ברורה. עמיצור אילן מסכם וכותב: 'נתוני הפתיחה המשופרים של ישראל, איפשרו לה ליצור פערי עוצמה צבאית לטובתה, היא לא היססה לממשו בשדה הקרב'.

במלחמת העצמאות היו מקרים לא מעטים שבהם הצליחו מעטים להביס כוחות עדיפים
עליהם פי כמה וכמה, ואיכות הלחימה, הן מבחינת רוח הלוחמים וכושר עמידתם בקרב
והן מצד תבונת המצביאים והמפקדים שניהלו את הקרבות, הכריעה את הכף. אולם ברוב
העימותים הקשים שהתחוללו הגיעו לשדה הקרב כוחות שווים, פחות או יותר

בהחלט מעניין. תודה.


ההסברה המושלמת: https://normot.000webhostapp.com/hasbaraheb.html


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ANTI-PC לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 8.8.18
6745 הודעות, 116 מדרגים, 223 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    02:52   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  55. חברי היקר: תודה, נהנתי לקרוא, את הקישורים והסרטון אשמור למחר.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שרו7
חבר מתאריך 10.11.15
44 הודעות
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    04:23   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  57. חיילים יהודים בצבא פינלנד  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
במלחמת פינלנד רוסיה נלחמו יהודים תושבי פינלנד בצבא פינלנד נגד סטאלין וגם יותר מאוחר לצד יחידות של הוורמכט הנאצי.לא ידוע לי אם גם שרצו בחיל האויר הפיני.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ישי-ברא לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 7.10.15
617 הודעות, 1 מדרגים, 2 נקודות.  ראה משוב
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    09:31   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  62. ✌🙏  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
נאפו
חבר מתאריך 23.11.15
508 הודעות
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    13:32   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  70. מעניין ומרתק כרגיל, תודה!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
]



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מיכל שיטרית
חבר מתאריך 4.9.21
162 הודעות
יום שבת י''ב בתשרי תשפ''ב    20:48   18.09.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  76. מעניין מאוד, תודה!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות