גירסת הדפסה        
   
קבוצות דיון סקופים נושא #728797 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 728797        
kipa_co_il
חבר מתאריך 28.5.10
777 הודעות, 6 מדרגים, מינוס 4 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    16:41   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

בריחת המוחות: החמ''ד מאבד 96 אחוזים מהמחוננים שלו עד התיכון  

 
  
מספר המחוננים בבתי הספר היסודיים בחמ"ד גבוה ביחס לחלקם באוכלוסייה, אך בחטיבות הביניים ובתיכונים הנתונים מתהפכים וכמעט לא ניתן למצוא מחוננים דתיים. בכיר במשרד החינוך: "עוד בגיל האיתור ההורים מוותרים בגלל הכיתות המעורבות"
ישי אלמקייס, חדשות כיפה

הכתבה המלאה בכיפה https://g.kipa.co.il/1124706/r/

במשך שנים אהב הציבורי הדתי לאומי לטפוח לעצמו על השכם ולהתגאות באיכות ובמצוינות של תלמידיו. גם היום, בתי הספר הדתיים מובילים בממוצעי הבגרויות הגבוהים, ומדורגים גבוה ברשימות המתפרסמות מדי שנה. אך למרות הנתונים היפים, מבדיקה של חדשות כיפה עולה כי קיימת בעיה עמוקה סביב הטיפול במחוננים במוסדות החמ"ד.  

כל הורה משוכנע שהילד שלו גאון, אבל כשאנחנו עוסקים במחוננים ככל הנראה אנחנו כנראה לא מדברים על הילד שלכם, שכן רק שלושה אחוזים מהאוכלוסייה מוגדרים כמחוננים, לרובם יש IQ מעל 130 נקודות.

בכיתה רגילה, ניתן יהיה לזהות את המחונן פעמים רבות דווקא כתלמיד המתוסכל והמשועמם, זאת בשל מחסור בגירוי אינטלקטואלי ובאתגרים לימודיים. לפעמים דווקא התלמידים המחוננים יקבלו את הציונים הנמוכים במבחנים, "הוא לא יפריע בכיתה אבל אם הוא לא יקבל מענה, אז הוא יקרא ספר באנגלית מתחת לשולחן ויבזבז את הזמן שלו", מנסה "להרגיע" זאב יבניאלי, מומחה לתחום, ומסביר שזוהי הסיבה המרכזית לכך שישנה חובה לזהות את התלמידים המחוננים בשלב מוקדם ולהשאיר אותם במערכת תומכת לאורך כל שנות הלימודים. 

רק אחד מ-17 מחוננים בתיכון - תלמיד החמ"ד

מנתונים שהגיעו לידי חדשות כיפה, עולה כי מספר תלמידי החמ"ד, בבתי הספר היסודיים המשתתפים בתכניות למחוננים, עומד על 2,304 תלמידים. מדובר בכ-19 אחוזים מכלל המחוננים בגיל זה בישראל, שיעור גבוה משמעותית מחלקם של כלל תלמידי החמ"ד במערכת החינוך. 

עם המעבר לחטיבות הביניים צונח מספר תלמידי החמ"ד המחוננים ל-738 תלמידים, שמהווים כ-11 אחוזים מתוך כלל מחונני חטיבות הביניים בישראל. המצב מחמיר אף יותר בגילאי התיכון, שם לומדים רק 92 תלמידים, פחות מ-6 אחוזים מכלל המחוננים בשכבת הגיל.

92 המחוננים במוסדות החמ"ד התיכוניים, מהווים ארבעה אחוזים בלבד מתוך מספר המחוננים הדתיים שהחלו את המסלול אי אז בבית הספר היסודי, קרי - 96 אחוזים לא שרדו, גם לעומת הנתון הארצי שעומד על קצת יותר מ-12 אחוזים מדובר בנתון שצריך להדיר שינה מעיניהם של ראשי החינוך הממלכתי דתי.

בשיחה עם חדשות כיפה, מבהיר בכיר במשרד החינוך כי הירידה במספר המחוננים במעבר מבתי הספר היסודיים לחטיבות הביניים קיימת בכל המגזרים ולא רק בציבור הדתי, כשהסיבות המרכזיות לכך הן לחצים חברתיים, הרצון להיות "מקובל" וגם העומס של מבחני הבגרות בכיתות הגבוהות. לדבריו, יש סיבות ייחודיות לאחוז הגבוה של מחוננים הדתיים שמוותרים על מסגרת ההמשך בחטיבה ובתיכון.

לדברי הבכיר במשרד החינוך, הגורם הראשון לירידה הוא ההליכה של הבנים לישיבות תיכוניות ושל הבנות לאולפנות, שם לא מאפשרים להם ללמוד במרכזי המחוננים. גורם נוסף הוא העובדה כי פעמים רבות, במיוחד בזרם התורני, מסגרת המחוננים לא תואמת למה שההורים רוצים. מה שהיה תקין מבחינתם בכיתות הנמוכות, מתחיל להפריע בחטיבת הביניים ובתיכון. הבכיר מציין שהדבר המשמעותי יותר שמפריע להורי המחוננים לשעבר הם הכיתות המעורבות בין בנים לבנות: "לפעמים עוד בגיל האיתור ההורים אומרים כי אם הכיתות מעורבות אז הם מוותרים על המסגרת". אחוז ניכר מ"פרישות" המחוננים נובע מתכנים לימודיים העוסקים בתיאוריות הבריאה וניתוח טקסטים שכתבו פילוסופים לא יהודים - תכנים אותם מבקשים ההורים למנוע מילדיהם.

חוג רובוטיקה - זה לא פתרון למחוננים

זאב יבניאלי, מורה למחוננים העוסק בשנים האחרונות בפיתוח תכניות והכשרת מורים לשילוב מחוננים בכיתות רגילות, טוען כי בבתי הספר לא יודעים איך להתייחס לאותם תלמידים: "בהרבה מוסדות אומרים שהם יודעים מה זה מחוננים, אבל אף אחד לא באמת למד על זה. כל מוסד שמוסיף לשם שלו 'מצוינות' או שמביא חוג רובוטיקה ישר חושב שהוא נותן מענה למחוננים - זה פשוט לא נכון". 

"נכון, משרד החינוך עובד על השתלמויות למורים המסבירות מה זה 'מחוננים', וזה מחלחל לאט לאט", אומר יבניאלי, "אבל מורים לא יודעים מה עושים עם ילד מחונן בשעה הפרטנית. כמה מחוננים מקבלים הכוונה ליכולות שלהם בשעה הזאת? יש גם כאלה שאומרים למחונן: 'סיימת מהר את החומר אז תעזור למורה או לילדים אחרים', זה חשוב לעזור אבל זה לא התפקיד שלו. זאת נקודה שהרבה טועים בה".


מחונן בגיל ההתבגרות שלא מקבל מענה יכול להגיע לתת-הישגיות 


יבניאלי, בעברו תלמיד מחונן בישיבה תיכונית והיום מורה בעצמו בכיתת מחוננים באמית בר אילן בפתח תקווה, מבהיר כי "אנחנו עלולים לפספס את התלמידים הללו. המחונן הוא סוג של 'משאב לאומי' - עכשיו משקיעים בו ואחר כך הוא מחזיר את זה בתעשייה ובאקדמיה. יש עניין של מוטיבציה ושל עבודה קשה לאורך זמן - ככה מעידים כל זוכי פרס נובל, והדברים הקוסמטיים החיצוניים - פה האקתון, שם תחרות - זאת לא העבודה היום יומית שהם צריכים. בשביל להבין מה הם צריכים, חובה ללמוד את זה. בשלב מסוים הם צריכים את 'קבוצת השווים' שלהם, ולכן בתקופה של הישיבה התיכונית והאולפנה לא קל להם, למרות שהם יכולים להתאפק ולהיות שקטים עד הצבא והתואר. בינתיים זה יתבטא בכך שהם יעשו יותר סיומי מסכת מאחרים כי הם רוצים להתמיד בכל דבר, אבל הזיהוי והליווי, ולא ברמה החד פעמית - חסרים".  

אנחנו גוזרים עליהם ועלינו בינוניות

מחקרים רבים מראים שילד שלא נמצא במסגרת שממצה את יכולותיו משלם על כך מחיר כבד: "מחונן בגיל ההתבגרות שלא מקבל מענה יכול להגיע לתת-הישגיות", טוען יבניאלי ומסביר כי, "כמו שתלמיד עם לקויות למידה יכול לשרוד בעזרת שיעורי עזר ותמיכה בבית, אבל עדיין יהיה לו קשה בלי הכרה והבנה של המערכת, כך גם המחונן".

רובד נוסף שצריך להטריד אותנו נוגע להסתכלות רחבה יותר על המחוננים בוגרי המגזר הדתי. כשהם לא מקבלים את הכלים המתאימים כדי ללמוד, לחקור ולפתח את יכולותיהם הגבוהות, אנחנו גוזרים עליהם ועלינו בינוניות ומה יודע אם פספסנו את ישראל אומן ועדה יונת של הדור הבא.

אז מה צריך לעשות עכשיו כדי לעזור למחוננים האלה?

"הדבר הכי משמעותי שצריך לעשות זה חשיבה מערכתית", מבהיר יבניאלי, "אין כאן עניין של מי זוכה במחונן, הישיבה התיכונית או מרכז המחוננים, אנחנו מדברים על צורך של ילד וכולם צריכים להושיט יד - הילד זקוק לכולם. זאת לא תחרות. אגף המחוננים הוא המומחה לתחום, אז תנו למקצוענים לעבוד ותבינו שאף אחד לא מאיים על האחר.


הכתבה המלאה בכיפה https://g.kipa.co.il/1124706/r/



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה         (ניהול: למבזק)        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  יש תיכונים דת''לים למחוננים. הם שווים הרבה יותר מהתוכניות של משרד החינוך למחוננים. הכתבה מנותקת מהמציאות. כינוי 18.01.22 16:42 1
     גם אני הזדעזעתי מהקישקוש הזה: סטטיסטיקאי 18.01.22 17:21 11
  זה טוב לשונאי הדת להציג את הדתיים כנבערים זופ-ניק 18.01.22 16:44 2
     יש כאן גולשים שעושים חילול השם בלי הפסקה. מפגינים את בורותם ושנאתם ישר 18.01.22 16:58 6
         אם יש מדוע כתוב שהם נעלמים? ומדוע משרד החינוך לא מקצה כיתות נפרדות למחוננים זה אינטרס של המדינה. זופ-ניק 18.01.22 17:27 12
             המגזר שלי הוא החרדים לדבר השם ואין אצלינו ליסטים כלל ישר 18.01.22 18:36 16
     ''שונאי הדת'' - אתר כיפה שמסתמך על מורה למחוננים באמי''ת ובוגר ישיבה תיכונית בעצמו. סקפטי 18.01.22 17:11 9
         אני מדבר על משרד החינוך ולא על השליח שמביא את העניין לידיעת הציבור זופ-ניק 18.01.22 17:28 13
             הבנתי, מי שמצביע על בעיה במגזר הקדוש ומציע פתרונות הוא שונא דת. סקפטי 18.01.22 18:19 15
  מחונן לא מחונן, כולם רוצים קורת גג אוכל ושאכטה פייזר 18.01.22 16:45 3
  התוכניות למחוננים לא תורמות כלום. המחוננים יכולים לבטא את יכולותיהם ולהצטיין במסגרות החינוכיות הקיימות מאירקה 18.01.22 16:54 4
  מה זה חמ''ד? קוסיגין 18.01.22 16:58 5
     חינוך ממלכתי דתי lioneye 18.01.22 16:59 7
     חינוך ממלכתי דתי ישר 18.01.22 16:59 8
  כותרת שקרית. החמ''ד לא מאבד את המוחות. המוחות מפסיקים להשתתף בתוכניות המחוננים. סתם עוד אחד 18.01.22 17:14 10
     הבת שלי עזבה את תוכנית המחוננים כי העדיפה לבלות עם חברות באולפנה סטטיסטיקאי 18.01.22 17:30 14

   
   
כינוי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 18.6.21
11746 הודעות, 32 מדרגים, 63 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    16:42   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. יש תיכונים דת''לים למחוננים. הם שווים הרבה יותר מהתוכניות של משרד החינוך למחוננים. הכתבה מנותקת מהמציאות.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
"אחוז ניכר מ"פרישות" המחוננים נובע מתכנים לימודיים העוסקים בתיאוריות הבריאה וניתוח טקסטים שכתבו פילוסופים לא יהודים - תכנים אותם מבקשים ההורים למנוע מילדיהם." - קשקוש שמראה את רמת אתר כיפה


לא היה דתי במטכל עשור. צהל מקבל עשרות מיליארדים רק בשביל מודיעין וחימושים שמונעים פגיעה באזרחי האויב


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
סטטיסטיקאי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 17.5.10
44009 הודעות, 233 מדרגים, 442 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    17:21   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. גם אני הזדעזעתי מהקישקוש הזה:  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
אחוז ניכר מ"פרישות" המחוננים נובע מתכנים לימודיים העוסקים בתיאוריות הבריאה וניתוח טקסטים שכתבו פילוסופים לא יהודים - תכנים אותם מבקשים ההורים למנוע מילדיהם.

ואני אבא לשני ילדים מחוננים ואני מכיר את זה מקרוב, זה פשוט קישקוש.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
זופ-ניק לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.4.12
15732 הודעות, 167 מדרגים, 308 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    16:44   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. זה טוב לשונאי הדת להציג את הדתיים כנבערים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ישר
חבר מתאריך 6.7.14
8935 הודעות
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    16:58   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. יש כאן גולשים שעושים חילול השם בלי הפסקה. מפגינים את בורותם ושנאתם  
בתגובה להודעה מספר 2
 
  
לגופו של עניין, בתוכניות כמו מגשימים, אודיסאה, אלפה ועוד המיועדים למצטיינים ומחוננים יש כמות גדולה מאוד של דתיים חובשי כיפות סרוגות. אין חרדים.

החרדים הגאונים והמחוננים חסרי השכלה בסיסית - זה ממש פשע כי רוצים שהם יהיו ליסטים



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
זופ-ניק לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.4.12
15732 הודעות, 167 מדרגים, 308 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    17:27   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. אם יש מדוע כתוב שהם נעלמים? ומדוע משרד החינוך לא מקצה כיתות נפרדות למחוננים זה אינטרס של המדינה.  
בתגובה להודעה מספר 6
 
  
אה ואם אתה מדבר על ליסטים בדוק את כמות הליסטים במגזרך לפני שאתה בא להטיף מוסר



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ישר
חבר מתאריך 6.7.14
8935 הודעות
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    18:36   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  16. המגזר שלי הוא החרדים לדבר השם ואין אצלינו ליסטים כלל  
בתגובה להודעה מספר 12
 
  
כי ליסטים בהגדרה הם לא חרדים לדבר השם רק מתחזים לכאלו בחיצוניות מסוימת.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
סקפטי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 26.7.18
7825 הודעות, 25 מדרגים, 40 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    17:11   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. ''שונאי הדת'' - אתר כיפה שמסתמך על מורה למחוננים באמי''ת ובוגר ישיבה תיכונית בעצמו.  
בתגובה להודעה מספר 2
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
זופ-ניק לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.4.12
15732 הודעות, 167 מדרגים, 308 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    17:28   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. אני מדבר על משרד החינוך ולא על השליח שמביא את העניין לידיעת הציבור  
בתגובה להודעה מספר 9
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
סקפטי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 26.7.18
7825 הודעות, 25 מדרגים, 40 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    18:19   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. הבנתי, מי שמצביע על בעיה במגזר הקדוש ומציע פתרונות הוא שונא דת.  
בתגובה להודעה מספר 13
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פייזר
חבר מתאריך 28.11.21
395 הודעות
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    16:45   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. מחונן לא מחונן, כולם רוצים קורת גג אוכל ושאכטה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מאירקה
חבר מתאריך 13.11.20
737 הודעות
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    16:54   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. התוכניות למחוננים לא תורמות כלום. המחוננים יכולים לבטא את יכולותיהם ולהצטיין במסגרות החינוכיות הקיימות  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
מכיר את הנושא מקרוב.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
קוסיגין לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.4.18
1378 הודעות, 9 מדרגים, 18 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    16:58   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. מה זה חמ''ד?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
קשה לקרוא כתבה כזו



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
lioneye לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.4.12
1759 הודעות, 14 מדרגים, 28 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    16:59   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. חינוך ממלכתי דתי  
בתגובה להודעה מספר 5
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ישר
חבר מתאריך 6.7.14
8935 הודעות
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    16:59   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. חינוך ממלכתי דתי  
בתגובה להודעה מספר 5
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
סתם עוד אחד לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.4.12
20375 הודעות, 148 מדרגים, 292 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    17:14   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. כותרת שקרית. החמ''ד לא מאבד את המוחות. המוחות מפסיקים להשתתף בתוכניות המחוננים.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
אצל הבן שלי למשל, זה ממש לא היה קשור לסיבות מהכתבה - פשוט התוכנית של המחוננים לא הייתה מספיק אטרקטיבית, ולא הצדיקה את המאמץ שהיא דרשה (בטח על רקע הקורונה).


חצילים. לא מדבר אלי.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
סטטיסטיקאי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 17.5.10
44009 הודעות, 233 מדרגים, 442 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ט''ז בשבט תשפ''ב    17:30   18.01.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. הבת שלי עזבה את תוכנית המחוננים כי העדיפה לבלות עם חברות באולפנה  
בתגובה להודעה מספר 10
 
  
חברה שלה שהמשיכה סיימה תואר ראשון בסוף התיכון.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות