גירסת הדפסה        
   
קבוצות דיון סקופים נושא #756062 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 756062        
Spike לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 11.12.14
20734 הודעות, 51 מדרגים, 80 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    08:21   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

בלי חיסון: גירעון קופות החולים זינק ל-1.9 מיליארד שקל  

 
  
הגירעון של קופות החולים זינק ברבעון הראשון של 2022 לאחר שנרשמה ירידה בתמיכות שהן קיבלו עם סיום הקורונה, במקביל לעלייה בהוצאות; גל האומיקרון הוביל את הקופות לטפל במספר שיא של חולים, במקום בתי החולים; כללית מובילה עם גירעון של כמיליארד שקל, מכבי עם גירעון חריג של 414 מיליון שקל

גירעון ארבע קופות החולים, בניכוי תמיכות וסיוע חד־פעמי, טיפס ברבעון הראשון של 2022 לסכום חריג של 1.88 מיליארד שקל. הגירעון אחרי תמיכות מטריד לא פחות, והוא עמד ברבעון הראשון על 1.13 מיליארד שקל, אף הוא סכום עתק במונחים היסטוריים. כך עולה מניתוח שביצע האגף לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות והגיע לידי "כלכליסט".

בעקבות המספרים החריגים כתבו אנשי הפיקוח לראשי משרד הבריאות וראשי האוצר שאליהם מיועד הניתוח את המסקנות הקשות הבאות: "העלייה בגירעונות המוצגים, בשילוב הירידה בהיקפי התמיכות מחייבים התייחסות והסדרה, לרבות לבסיס התקציב, שכן ככל ומצב זה יימשך קופות החולים יסיימו את שנת 2022 בגירעונות גבוהים מאוד".

רק מה שמעניין - הצטרפו לערוץ כלכליסט בטלגרם

גירעון ללא תמיכות של כ־1.9 מיליארד שקל מהווה זינוק חד של 31% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז הקורונה עוד היתה נוכחת ומסע החיסונים והבדיקות היה בשיאו. כלומר ההוצאה של הקופות זינקה משמעותית, למרות שברבעון הראשון של 2022 מגפת הקורונה היתה הרבה פחות משמעותית לעומת הרבעון הראשון ב־2021. "הזינוק בגירעון נובע בעיקרו מירידת ההכנסות מתמיכות בעקבות הקורונה ומאידך בגידול בהוצאות, ביניהן הוצאות רכש שירותים רפואיים, גידול בתרופות, באשפוז ובשכר הרופאים עקב הגידול בשימושים", נכתב בדו"ח.

עוד נכתב כי "במהלך חודשים אלו (ינואר־מרץ 2022) מספר חולי הקורונה היה בממוצע כ־806 אלף לחודש לעומת כ־130 אלף לחודש בתקופה המקבילה אשתקד. גל האומיקרון היה הגל העיקרי בתקופת הדו"ח לעומת גל הדלתא שהיה בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות מתמיכות עבור קורונה בתקופת הדו"ח היו כ־312 מיליון שקל לעומת כ־632 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד".

כלומר, היו הרבה יותר חולים ברבעון הראשון של 2022, שהיו פחות קשים ולכן רובם נפלו על הקהילה (קופות) והרבה פחות על בתי החולים - אך דווקא ברבעון הראשון של 2022 קיבלו הקופות תמיכות בהיקף נמוך ממחצית התמיכות ב־2021. גורמים במערכת הבריאות מסבירים כי "הקופות פתחו מוקדים, האריכו את שעות הקבלה, סיפקו טיפול מרחוק והגדילו משמעותית את היקף השירות ואת איכותו. הקורונה אמנם דעכה אבל הקופות לא יכולות בבת אחת להוריד את רמת השירות".

כללית, הקופה הגדולה במדינה שמבטחת יותר ממחצית מהישראלים, רשמה גירעון של מעל 1 מיליארד שקל בשלושה חודשים. דווקא מכבי, הנחשבת לקופה העשירה ביותר (עם אוכלוסיה צעירה, עמידה ובריאה יותר) רשמה גירעון של כ־8% מהמחזור והציגה גירעון שיא שמאוד לא מאפיין אותה והפתיע את המערכת – 414 מיליון שקל (ללא תמיכות), כאשר מתברר כי היא סבלה מהוצאות חריגות בגלל האומיקרון. יתרה מזו, מכבי נקלעה לגירעון שיא כאשר היא זו שדווקא הגדילה בשיעור הנמוך ביותר את ההוצאה לנפש ברבעון (3.8% לעומת יותר מ־6% בכללית, ו־4.8% במאוחדת ובלאומית).

המסקנה המתבקשת, כפי שצוין גם בדו"ח, היא כי בהינתן סל הבריאות הבסיסי, בלי סיוע מיוחד או תמיכה חריגה וייעודית, הקופות בקצב הוצאה אדיר שלא מתכתב עם התקציב שהוקצה להן. כלומר הגירעון המבני שלהן (ההוצאות הקבועות והלא חריגות פחות ההכנסות הקבועות ללא תמיכות מיוחדות) גדל בקצב שמסכן את יציבותן הפיננסית. כפי שעולה מהגרף, המגמה הזו רק הולכת ומחריפה עם השנים.

לכך יש להוסיף עוד נתון חשוב: עד נובמבר 2022 הקופות לא צפויות לקבל כל סיוע משמעותי. זאת, מכיוון שאנו בתקופת בחירות וכל הסכם עלול לעורר קשיים משפטיים. נוסף על כך, שר הבריאות ניצן הורוביץ נותר לא רלבנטי בעליל אחרי שכוחו הפוליטי נמחק והוא איבד את תמיכת המערכת. המשרד עצמו סובל מחולשה חסרת תקדים, לעומת משרד אוצר חזק.

המשך המצב הנוכחי יחייב את הקופות לנסות ולצלוח את החודשים הקרובים עד סוף השנה ולהמתין לממשלה חדשה כדי לחתום מולה על הסכמי ייצוב – אותן חבילות סיוע שניתנות בדיעבד, מעין גלגלי הצלה של הרגע האחרון שהאוצר משליך לעבר הקופות כדי לחלץ אותן מגירעון עתק. זאת, כמובן בתמורה להתייעלות וגזרות נוספות שפקידי האוצר דורשים עבור הסיוע. בשל הסיוע החריג שקיבלו הקופות במהלך הקורונה הסכמי הייצוב לא עודכנו והסכומים שהן קיבלו בשנתיים האחרונות זהים לאלו שקיבלו ב־2019 (ולכן נשחקו בגלל גידול האוכלוסייה והתייקרות תשומות הבריאות).

מה שברור כעת הוא כי הפעם התייעלות של הקופות לא תספיק והאוצר יצטרך להכניס את היד עמוק לתוך הכיס. הרי עדיין התורים ארוכים ואזרחי ישראל התרגלו לרמת השירות של עידן הקורונה, שעדיין רחוקה מאוד מלהיות מושלמת, ולכן כבר אי אפשר לחתוך בבשר החי.

אלא שגם הגירעון אחרי התמיכות והסיוע החד־פעמי מטריד ביותר: 1.13 מיליארד שקל – פי 2.5 לעומת הרבעון המקביל אשתקד - סכום שכולל הכרה בהכנסות עבור שנים קודמות בסכום של כ־156 מיליון שקל (אחרת היה עומד על כמעט 1.3 מיליארד שקל) ועוד כ־312 מיליון שקל עבור הקורונה. הגירעון הכולל של כללית כמעט שילש עצמו לעומת התקופה המקבילה אשתקד; הגירעון הכולל של מכבי זינק פי 5.4 לעומת אשתקד; הגירעון של מאוחדת זינק ב־63% לעומת אשתקד, ואילו לאומית שמרה כמעט על אותו גירעון. הבעיה הגדולה היא שהתמיכות והסיוע הנדיב עבור הקורונה הולכים ונעלמים, ומנגד ההוצאות השוטפות לא קטנות, וכמעט אין הוצאות קורונה.

מצבן של הקופות הקטנות מורכב מאוד: כאשר מתבוננים על הגירעון כחלק מהמחזור, פרמטר חשוב זה עומד על 6% בלאומית ובמאוחדת זינק לכ־8.6% כאשר משרד האוצר אינו מאפשר גירעונות של מעל 5% מהמחזור. כלומר, הגירעון של הקופות הקטנות מטריד, זאת מעבר לעובדה שהן בעלות הון עצמי שלילי. אם מביטים על הגירעונות ללא תמיכות ביחס למחזור, התמונה מעוררת דאגה גדולה מאוד: מעל 10% (למעט מכבי). וזאת כאשר ראשי הקופות משוכנעים כי המצב ברבעון השני כלל לא השתפר.

ישנו עוד סימן מטריד שעולה מהניתוח של אגף קופות החולים: הגירעון של שירותי הבריאות הנוספים (שב"ן), אותו ביטוח וולונטרי שמבוטחי הקופות משלמים להן עבור התוספות שאינן כלולות בסל. בתקופה הנסקרת הוא הסתיים בכ־116 מיליון שקל, לעומת כ־7 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. כללית תרמה את רוב הגירעון (87 מיליון שקל, שהם שלושה רבעים מהגירעון הכולל) כאשר מאוחדת הציגה עודף של 9 מיליון שקל. המשמעות היא כי הקופות גם לחצו על הגז בשירותים בתשלום ומשרד הבריאות לא ימהר להעלות את הפרמיות על 80% מאזרחי ישראל שרכשו את הרובד הזה, מכיוון שפעילות השב"ן חייבת להיות מאוזנת. לכן גם בהקשר הזה יש לקופות אתגר נוסף.

במשרד האוצר לא הופתעו מהמספרים בדו"ח. הם גם מודעים לזעקות השבר של הקופות כבר כמה חודשים. עם זאת, הפרסום הרשמי של המספרים לא מסייע לאוצר שכן הדבר עלול ליצור לחץ על תוספות תקציב שלא משרת אותם. ובכל זאת, יש להם גם תשובות. ראשית, לטעמם, הגרעונות של רבעון אחד אינם מייצגים. שנית, בתקופה הנסקרת ארע גל קורונה שהקפיץ את ההוצאה בעיקר של הקופות (הרבה פחות של בתי החולים). שלישית, אין מבחינתם הרבה משמעות לגירעון הכולל אלא לכל קופה סיפור אחר, ולכן גם טיפול אחר.

שר הבריאות ניצן הורוביץ ושר האוצר אביגדור ליברמן | צילומים: מוטי מילרוד, עמית שעל

כמו כן, באוצר מזכירים כי במסגרת תקציב 2021–2022 גדל המקדם הדמוגרפי - אותו מנגנון של טייס אוטומטי שמקפיץ את תקציב סל הבריאות בכל שנה ובאופן קבוע. באוצר יש גם ביקורת על ההוצאה המופרזת עבור הקמפיינים המיותרים של מכבי ומאוחדת עם כוכבי הטלוויזיה שגבו מיליוני שקלים.

באוצר לא אהבו גם את ההוצאות התופחות על "מתאמי קהילה" – שם קוד למקדמי תורים בקרב החברה החרדית שהופכת לפלח שוק נחשק. בנוגע לשני נושאים אלו אגף הפיקוח על הקופות הוציא הנחיות חדשות ומגבילות. כך שבאוצר סבורים כי יש עוד הרבה מקום לשפר את אופן ההוצאה לבריאות. נוסף על כך, במשרד גם מאוד מוטרדים ממשבר ההנהגה בתאגיד הבריאות הגדול במדינה, כללית, אחרי הדחתה הבעייתית של המנכ"לית רות רלב"ג על ידי יו''ר הדירקטוריון יוחנן לוקר, ובתמיכת הוועד.

עם זאת, באוצר לא מתנערים מהמצב. לדברי בכיר במשרד, "נמשיך עד סוף השנה כמו שזה. ב־2023, תהיה ממשלה, לא תהיה קורונה אנו מקווים, או לפחות פחות התרגשות ממנה, ואז נהיה הרבה יותר חכמים ונסדיר את כל הסוגיה הזו. אנו מבטיחים שגם הפעם מערכת הבריאות תאמר שהתוספת לא מספיקה".

https://m.calcalist.co.il/Article.aspx?guid=s1supbs05



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה         (ניהול: למבזק)        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  שיטת הישראבלוף - נכנסים לגרעון והמדינה תשלם המקור 14.08.22 09:01 1
     רפואה ציבורית זה גוף נתמך בהגדרתו אפרים 14.08.22 09:42 6
  לכל שבת יש מוצאי שבת. מי ששם את כל יהבו על החיסונים והמדיניות ההרסנית במקום שיקום מערכת הבריאות, משלם על שיקול מלמ 14.08.22 09:07 2
  נותנים טיפולי חינם לשאינם אזרחים... Zair 14.08.22 09:09 3
  ״שר הבריאות ושר האוצר״ חח נראים כמו מלכת דראג והבוס שלה Django 14.08.22 09:09 4
  ככה זה ששופכים כסף ממטוס למען חודש ולא למען 2 עשורים קדימה. זה נכון גם לממשלה הזו וגם לקודמת mek2 14.08.22 09:11 5
  ליברמן השאיר.את כולם עם גירעון ומתהדר בעודף בקופה... סמיילי הפוך 14.08.22 10:13 7
  העיקר להוציא כסף על פרסומות לחיסון, בוטים, קמפיינים וחיסונים לפעוטות שאף אחד לא רוצה the_coon 14.08.22 10:33 8
     + פייזר 14.08.22 10:52 10
  מעניין, לאן הכסף זולג. .. חד כתער 14.08.22 10:35 9
  היה ברור שכל הסאגה הזאת פירנסה יפה בעלי אינטרסים והכל על הגב שלנו אניהיא 14.08.22 10:58 11
  משעשע, במנהל הציבור הטיפול בlong COVID מהווה מעמסה כלכלית עצומה בכל מדינה העיקר שמכילים... שונר 14.08.22 11:05 12

   
   
המקור
חבר מתאריך 19.2.09
59114 הודעות
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    09:01   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. שיטת הישראבלוף - נכנסים לגרעון והמדינה תשלם  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אפרים
חבר מתאריך 11.8.22
27 הודעות
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    09:42   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. רפואה ציבורית זה גוף נתמך בהגדרתו  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
וחוצמיזה, בשנה האחרונה - שר האוצר ליברמן שחט וסחט את האזרחים עם גזירות המיסוי שלו .



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מלמ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.3.21
3567 הודעות, 15 מדרגים, 22 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    09:07   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. לכל שבת יש מוצאי שבת. מי ששם את כל יהבו על החיסונים והמדיניות ההרסנית במקום שיקום מערכת הבריאות, משלם על שיקול  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
דעת לקוי



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Zair לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.4.12
6028 הודעות, 21 מדרגים, 37 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    09:09   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. נותנים טיפולי חינם לשאינם אזרחים...  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Django לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.5.13
5741 הודעות, 53 מדרגים, 89 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    09:09   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. ״שר הבריאות ושר האוצר״ חח נראים כמו מלכת דראג והבוס שלה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
בושה שמייצגים את המדינה שלנו אנשים שכמותכם



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
mek2 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.2.07
81910 הודעות, 235 מדרגים, 460 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    09:11   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. ככה זה ששופכים כסף ממטוס למען חודש ולא למען 2 עשורים קדימה. זה נכון גם לממשלה הזו וגם לקודמת  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
סמיילי הפוך לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 24.6.14
21435 הודעות, 298 מדרגים, 523 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    10:13   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. ליברמן השאיר.את כולם עם גירעון ומתהדר בעודף בקופה...  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
גם אני רושם במכולת ומצליח לחסוך בסוף החודש..



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
the_coon לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 9.2.21
5019 הודעות, 41 מדרגים, 28 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    10:33   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. העיקר להוציא כסף על פרסומות לחיסון, בוטים, קמפיינים וחיסונים לפעוטות שאף אחד לא רוצה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פייזר
חבר מתאריך 28.11.21
2496 הודעות, 21 מדרגים, מינוס 2 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    10:52   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. +  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חד כתער
חבר מתאריך 5.2.08
12877 הודעות
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    10:35   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. מעניין, לאן הכסף זולג. ..  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אניהיא לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.1.16
39900 הודעות, 273 מדרגים, 525 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    10:58   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. היה ברור שכל הסאגה הזאת פירנסה יפה בעלי אינטרסים והכל על הגב שלנו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
פלא שמשרד הבריאות הפך ליחצן של פייזר?

יאללה נגמרה החגיגה. לקפל את הבאסטות.

הדוכן לממכר דבש יעבור למכור לימונים.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שונר לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.11.16
9473 הודעות, 33 מדרגים, 63 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז באב תשפ''ב    11:05   14.08.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. משעשע, במנהל הציבור הטיפול בlong COVID מהווה מעמסה כלכלית עצומה בכל מדינה העיקר שמכילים...  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
כמובן שה"שוק" כאילו מפתיע שיגלו באיזה שלב שנוצרה סיבת תמותה חדשה ומשמעותית הקרויה קורונה. מעבר לקטגוריית חולי שהציבור הפשוט משלם בגופו וכיסו שרמוזה בסיבה לגרעון בכתבה...



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות