גירסת הדפסה        
   
קבוצות דיון סקופים נושא #797478 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 797478        
החדשות החמות לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.3.16
23602 הודעות, 124 מדרגים, 226 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ח' בסיון תשפ''ג    13:37   28.05.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מחקר חדש: בין הגורמים שמעלים את הסיכון לפתח רעלת הריון – שימוש תדיר בקרם הגנה ומגורים באזור כפרי  

 
  
*מחקר חדש: בין הגורמים שמעלים את הסיכון לפתח רעלת הריון – שימוש תדיר בקרם הגנה ומגורים באזור כפרי*

רעלת הריון, אחת המחלות המסוכנות ביותר לנשים הרות ולעובריהן, אשר מחייבת לעיתים סיום מוקדם של ההריון ופגות ואף עלולה לסכן את חיי האם והעובר, היא מושא למחקרים רבים המנסים לשפוך אור על הסיבות להתפתחותה ופיתוח דרכים להרחבת האפשרויות המועטות הקיימות כיום למניעה וטיפול. מחקר חדש, המשותף לקריה הרפואית רמב"ם ולפקולטה לרפואה בטכניון, מצא כמה תשובות מעניינות המסייעות בהבנת התעלומה.

המחקר, שנערך במהלך השנים 2019-2021, סקר את הרגלי התזונה של כ-600 נשים ובחן את הקשר בין התפתחותה של רעלת הריון להרגלי צריכת מזון שונים ואורחות חיים. את המחקר הובילו הדוקטורנטית בפקולטה לרפואה של הטכניון, שני אבוטבול-ורד, המנחים ד"ר גילה רוזן, חוקרת ויועצת בתחום רפואה מונעת ופודטק, ד"ר עידו שולט, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר במרכז הרפואי רמב"ם ועוזרת המחקר של המחלקה לתזונה קלינית ברמב"ם, ד"ר כרמית שני לוי, בשיתוף עם חברת כרמל דיאגנוסטיקה.

המחקר בחן את התזונה והרגלי החיים של נשים, 3 חודשים לפני כניסתן להריון (על ידי שאלון תדירות צריכת מזון), ובהמשך עקב אחרי תוצאות ההריון, ביניהם התפתחות רעלת הריון.

מתוצאות המחקר עולה כי נשים המתגוררות באזור כפרי, מגדילות את הסיכוי שלהן לפתח רעלת הריון בסבירות של פי 4.3 פעמים, בהשוואה לנשים המתגוררות באזור אורבני. על פי החוקרים, הסברה היא כי באזורים כפריים ישנה פחות נגישות למעקב וטיפול במהלך ההריון, וכך נשים המתגוררות באזורים הללו אינן מאובחנות בזמן. הסבר נוסף לממצאים הוא הסברה כי הדברה של גידולים חקלאיים באזורים כפריים יתכן ותורמת לזיהום סביבתי, הגורם להתפתחות רעלת הריון בקרב האוכלוסייה הזו.

ממצא מעניין נוסף העולה מתוצאות המחקר הוא הקשר בין המחלה לשימוש בקרם הגנה נגד השמש, שנמצא כמנבא משמעותי להתפתחות רעלת הריון. "שימוש בקרם הגנה באופן תדיר יותר הביא לסיכוי גדול יותר לפתח רעלת הריון", אומר ד"ר עידו שולט, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר ברמב"ם, אשר לקח חלק במחקר, בהתייחס לנתונים שעלו ממנו, ולפיהם נשים שהשתמשו באופן תמידי בקרם הגנה העלו את הסיכון לפתח רעלת היריון ב-77%. "ממצא זה ככל הנראה מתקשר לכך שבשימוש נרחב יותר בקרם הגנה, אנו חוסמים את ייצורו של ויטמין D בעור. חסר בוויטמין D מקושר להתפתחות רעלת הריון", מסביר ד"ר שולט ומוסיף, "מומלץ לנשים להרות כשגופן מכיל מאגר ויטמין D, לדאוג לבדיקת סטטוס ויטמין ה-D לפני הכניסה להיריון ובהתאם לצרוך תוסף תזונה המכיל את הוויטמין. לוויטמין יתרונות רבים מבחינת התפתחות תקינה של ההיריון והעובר".

*גם במגירת התרופות וגם בארון המטבח: אלו המוצרים שיכולים למנוע רעלת הריון או לחשוף נשים למחלה*

באשר להרגלי תזונה נוספים המשמעותיים לסיכויי לפתח רעלת הריון, נמצאו במחקר שניים עיקריים:
נשים שצרכו תוספי תזונה בהריון, סיכוייהן לפתח רעלת הריון פחתו ב-48%. תוספי התזונה המשמעותיים ביותר שנמצאו בהקשר הזה הם: מולטי-ויטמין וחומצה פולית, "צריכת מולטי-ויטמין בהריון הפחיתה את הסיכוי לפתח רעלת הריון ב-56%, ואילו צריכת חומצה פולית במהלך ההריון הפחיתה את הסיכוי לפתח רעלת הריון ב-51%", מציינת שני אבוטבול-ורד, הדוקטורנטית שביצעה את המחקר, "מדובר בבשורה טובה לנשים המתכננות הריון, כיוון שנהוג לקחת כחלק מתהליך ההכנה חומצה פולית על בסיס יומי, אם כי מסתמן שרצוי להקפיד ולהמשיך ליטול חומצה פולית גם במהלך כל ההיריון".

"באשר למולטי-ויטמינים העניין קצת יותר מורכב", מסבירה ד"ר רוזן, לשעבר מנהלת המחלקה לתזונה קלינית ברמב"ם, ואחת מיוזמות המחקר, "נשים בהריון נוטלות אותם על פי המלצות פופולריות, ולא תמיד בהתאם למה שנחוץ להן. מאוד מומלץ להתייעץ עם דיאטנ/ית או רופאי נשים העוסקים במיילדות".

אולם, הממצא המעניין יותר התמקד במוצר שקיים במזווה של כל בית ישראלי: "מצאנו שנשים שצרכו יותר קטניות בתזונתן, הפחיתו את הסיכון שלהן לפתח רעלת הריון ב- 49%", מציינת ד"ר רוזן, "מדובר במוצר שאנו ממליצים בחום לשלב באופן תכוף בתזונה היומיומית, בזכות יתרונותיו הרבים".

בהתייחס לקבוצות סיכון או קריטריונים לסברה גבוהה יותר לפתח רעלת הריון, המחקר מצא כי נשים הסובלות מעודף משקל (overweight), סיכוייהן לפתח רעלת הריון גדלו ב-24%, ואילו בקרב נשים עם השמנה (obesity עם מדדי BMI מעל 30), הסיכויים לפתח רעלת הריון גדלו ב-95%!

בנוסף, נמצא כי הסיכוי לפתח רעלת הריון יורד ב-98%, ככל שנשים צרכו אוכל טבעי, לא מעובד.
"שילוב מוגבר של חומצות שומן טראנס בתפריט התזונתי, למשל, העלה את הסיכוי לפתח רעלת הריון ב-4%", מדגישה ד"ר רוזן את אחד הנתונים שעליו הצביע המחקר בהקשר של צריכת מזון מתועש.

ממצא חדש שנמצא במחקר, הראה כי עלייה בצריכת מאכלים המכילים את חומצת האמינו טריפטופן מגדיל את הסיכוי לפתח רעלת הריון. לדברי החוקרים, ההמלצה לא לצרוך תוספים של טריפטופאן בהריון אשר יכולים להעלות לחץ-דם היא מוכרת, אך הממצא לגבי המזון חדשני ואין עדיין המלצות לגבי הפחתת מוצרי מזון עשירים בטריפטופאן שכן הם חשובים מאוד לאספקת חלבון איכותי וסידן בהריון. הנושא צפוי להיבדק במסגרת מחקר המשך.

*האם בקרוב נוכל לנבא רעלת הריון בשלב מוקדם?*

חלק נוסף במחקר עסק בבחינת כלי של חברת כרמל דיאגנוסטיקה המודד רמות עקה חימצונית בנוזלי הגוף. במסגרת המחקר, נעשה בירור באמצעות אותו הכלי, באשר לרמת העקה החימצונית בשתן של נשים בשבוע מוקדם של ההריון (שבוע 16), בדיקה לא פולשנית ונוחה, ללא צורך בבדיקת דם.

"הנחת היסוד הייתה שככל שרמת העקה החימצונית גבוהה יותר, כך יש יותר סמנים בשתן המעידים ככל הנראה על התפתחות רעלת הריון", מסבירה אבוטבול-ורד את הגישה המחקרית ומציינת כי במחקר נמצא כי הכלי רגיש מספיק לבדיקת נוזל השתן, הן בנשים בריאות והן בנשים חולות ברעלת הריון.

"זה כלי מעניין לבחינה כאינדיקציה להתפתחות רעלת הריון בשלב שנחשב למוקדם יחסית, ואולי אפילו עוד בשלב תכנון ההריון כבסיס לתוכנית מניעתית", אומר ד"ר שולט, "אך נדרשים פה מחקרים בעלי מדגם גדול יותר בכדי לבחון את הכלי".
"הריון תקין ובריא הוא משמעותי לבריאות העובר, אך גם להמשך חייו לאחר הלידה", מסכמת ד"ר רוזן, "תשעת חודשי ההריון הם חלון הזדמנויות להתפתחות של פרופיל בריאותי לכל מהלך החיים הבוגרים, והוא נקבע במידה רבה משמירה על תזונה נכונה ואימוץ אורח חיים בריא. ממצאי המחקר בהחלט מחזקים את הקשר הזה".



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה         (ניהול: למבזק)        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  תודה על הידיעה אוהב ידע 28.05.23 14:08 1
  יש עוד דבר שמפחית את הסיכון לרעלת הריון (preeclampsia) ושקשור לסבילות אימונולוגית של האם לעובר ע''י חשיפה דרך הפה SlevinKelevra 28.05.23 14:56 2

   
   
אוהב ידע
חבר מתאריך 15.12.21
2206 הודעות
יום ראשון ח' בסיון תשפ''ג    14:08   28.05.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. תודה על הידיעה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
SlevinKelevra
חבר מתאריך 2.4.12
19110 הודעות
יום ראשון ח' בסיון תשפ''ג    14:56   28.05.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. יש עוד דבר שמפחית את הסיכון לרעלת הריון (preeclampsia) ושקשור לסבילות אימונולוגית של האם לעובר ע''י חשיפה דרך הפה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
לגורמים אימונולוגיים וגנטיים של האב הביולוגי...

מקור:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pre-eclampsia



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות