נכון לעכשיו, החוק האנגלי אוסר על מתן סיוע לאנשים המבקשים למות, גם אם הם חולים סופניים.לפי הצעת חוק פרטית, מבוגרים, חולים סופניים, יוכלו לבקש סיוע למות בהתקיים התנאים הבאים:
1. מדובר בבגיר, תושב אנגיה או ווילס, שרשום אצל רופא משפחה אנגלי לפחות שנה;
2. הוא כשיר בנפשו, ובקשתו אינה תוצר של כפיה או לחץ;
3. הוא צפוי למות תוך ששה חודשים;
4. הוא הציג שתי הצהרות שלו, בפני עדים, ובהפרש של שבוע, על רצונו למות;
5. הוא הציג עמדה של שני רופאים, שמסכימים שהתמלאו בו תנאי הזכאות הנ"ל.
על יסוד זה, בקשתו תובא לאישור בפני שופט, ולאחר מכן, ואם השופט אישר, יהיה עליו להמתין עוד 14 יום. בעבור פרק זמן זה, רופא יהיה רשאי להכין את התרופה הקטלנית, אך המטופל יהיה חייב ליטול אותה בעצמו (בכך נבדל נושא 'הסיוע למות לחולה הנוטה למות' מ'המתת חסד').
כאמור בכותרת, מחר הצעת החוק תעלה להצבעה ראשונה בפרלמנט.
ההצעה מעוררת מחלוקת בציבוריות הבריטית, והיא חוצת מפלגות. גם לממשלה אין עמדה רשמית, ויש חופש הצבעה לחברי הפרלמנט.
ראש הממשלה הנוכחי, וראש הממשלה לשעבר דיויד קמרון הודיו שהם בעד ההצעה. מצד שני, ראשי הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון ותרזה מי הודיעו שהם מתנגדים להצעה.
המתות חסד או סיוע למוות מוכרות בצורות שונות במספר מדינות בעולם: שוויץ, אוסטריה, חלק ממדינות ארה"ב וחלק ממדינות אוסטרליה, ספרד, קולומביה, הולנד, בלגיה, לוקסמבורג וניו-זילנד.
מקור (הכולל מידע נוסף):
https://www.bbc.com/news/uk-47158287
חבר מתאריך 31.3.19
53641 הודעות, 235 מדרגים, 359 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
אחת מתופעות הלואי המובהקות של המורפיום הוא דיכוי מרכז הנשימה.....
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 4.9.24
408 הודעות
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.1.24
2334 הודעות, 24 מדרגים, 23 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מה שמשותף לשניהם זה חוסר חשיבות מהאחר. זלזול ביום במנוחה של האחר לא מפליא שיזלזלו בחייו גם.
מה שאני זוכר ששמעתי מפי תלמיד חכם, ומקווה שאני זוכר נכון:
גם גוסס שהוכרז על ידי הרופאים שממש עכשיו עמוד למות, אסור לעצום את עיניו.
אפילו קיצור של מספר שניות נחשב רצח.
לדעתי, תמיד אפשר להרדים את החולה אם הוא סובל או לתת לו סמים ולהמשיך את המכונות. תמיד יש תקווה וכל שעה יכול להגיע פתאום פתרון רפואי חדש.
מי נותן להם את הזכות לקצר חיים?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.1.24
2334 הודעות, 24 מדרגים, 23 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
המעצים: "סוגר את עיניו".
אלא, יש להמתין עד שימות. והמעצים עם יציאת הנפש — הרי זה שופך דמים, שהוא מקרב על ידי כך את המוות. (מתוך פירוש שטיינזלץ).
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.1.13
56630 הודעות, 416 מדרגים, 806 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
לדעתי אתה טועה בניתוח:
התומכים בחוק הזה ובדומיו מייחסים חשיבות רבה לאחר: לרצונו של האחר, שהוא ביטוי של כבודו של האחר.
אני מבין את המתנגדים בשם הערך של קדושת החיים - גם על חשבון כבוד האחר ורצונו - אבל "חוסר חשיבות מהאחר" אין כאן.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.4.20
4850 הודעות, 144 מדרגים, 280 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 4
לפי ההיגיון של ״רצון האדם וכבודו״ יהיה פשע לנסות להציל אדם שמנסה לשים קץ לחייו.
כנ״ל לקחת סמים וכנ״ל לחגור חגורת בטיחות. כולם נוגדות את רצון האדם וחירותו וזכותו של אדם על גופו וכו׳
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.1.13
56630 הודעות, 416 מדרגים, 806 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 12
חגורת בטיחות וסמים - יש בהם היבט פטרנליסטי, ומכאן הדמיון ושאלתך; מצד שני יש בהם גם היבט רחב של הגנה על אחרים או התמודדות החברה כולה עם התוצאה - ולכן ההשוואה לא לענין.
אתה צריך למצוא חוק שהוא פטרנליסטי׳טהור׳ כדי להשוות… וספק אם החוק הזה יהיה מוצדק.
לגבי הצלת מתאבד, אני חושב שהתשובה פשוטה:
אין טענה שקדושת החיים אינה חשובה, ואין טענה שהרצון הוא חזות הכל. מנסים לאזן בין שיקולים שונים. גם לפי הצעת החוק הנזכרת - יש תנאים כדי לקבל את הסיוע; לא כל מי שרוצה יזכה לסיוע למות; וברוב המתאבדים תנאים אלה לא מתקיימים.
אגב, גם אתה תסכים שקדושת החיים היא לא חזות הכל. יש הצדקה להסתכן - ולהקריב חיים אם צריך - במלחמה. יש גם ׳יהרג ובל יעבור׳.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.4.20
4850 הודעות, 144 מדרגים, 280 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 22
לדעתי אפשר להסדיר בחוק את הנצרך רק לדברים שאינם נוגעים לחברה בנוגע לסמים ולחגורות בטיחות בצורה שלא תפגע בחופש של האדם להזיק לעצמו (שוב, לשיטתך שאכן זה ערך).
אני מסכים שהאיזון הוא מה שצריך עם זאת לסייע למישהו לסיים את חייו, וודאי רופא, שתפקידו לרפאות ולא לרצות אלטרנטיבות תהיה הימנעות מסיוע ולא רצח אקטיבי.
לגבי החלק האחרון אני מסכים חלקית, יש דברים מעטים שעליהם נאמר יהרג ואל יעבור אבל אנו כבני אנוש לא יכולים לקבוע מתי כן ומתי לא, רק מי שנתן את החיים יכול לקבוע שיש זמן שחיים כאלו לא ראויים להתקיים.
לגבי הצלה, ישנו כלל של ״חייך קודמין״ ואסור למות בשביל השני, (אלא אם כן תהרוג אותו בידיים ואז שוב נכנסים לג׳ עבירות חמורות ) השאלה תהיה להיכנס לספק פיקוח נפש כשהוא בודאי פיקוח נפש, זו שאלה.
אבל ערך של למות בשביל השני?
זה אין.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.1.13
56630 הודעות, 416 מדרגים, 806 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 26
אם התייחסת בדבריך גם למלחמה, לדעתי אתה שוגה: במלחמה יש מימד נוסף, שלא קיים ביום-יום, ושבגינו הכללים של 'וחי בהם' ושל 'חייך קודמים לחיי חברך' - לא קיימים.
ראה למשל ציץ אליעזר, יג, סימן ק'
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14512&st=&pgnum=222
יש מצוות המוטלות על כלל ישראל, כגון (לשיטת הרמב"ן) 'והורשתם את הארץ', ובהם לא שייך נושא פיקוח הנפש של היחיד.
מנחת חינוך, תכה
https://www.sefaria.org.il/Minchat_Chinukh.425.1.1?lang=he
אלה הן מלחמות ישראל... ולכן ברור שיש ערכים חשובים מקדושת החיים.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.4.20
4850 הודעות, 144 מדרגים, 280 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 28
אעיין בהם מאוחר יותר.
(כמובן שאם נכנס ספציפית לנושא הפוגרומים בארץ הקודש נסטה לחלוטין מנושא האשכול אז נשמור את הדיון על זה לאשכולות אחרים. )
כתמיד, כיף לדון איתך ותודה על הידיעה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.9.19
9430 הודעות, 37 מדרגים, 39 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
16600 הודעות, 104 מדרגים, 120 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
זה מתחיל באיסור על חשיפת מרפק ונגמר באינוס של ילדים
השוואה מפגרת, נכון? זה מה שאתה עשית פה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.6.14
9384 הודעות, 118 מדרגים, 236 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
זה זלזול בחיי אדם?
גם בהלכה מוזכר להתפלל על האדם שנמצא במצב סופני וסובל ב"הטוב בעיניך עשה.."
אני לא יודע מה ההלכה אבל בכלל לא בטוח שההלכה שציינת קשורה לגויים, מעבר לזה שאם ההלכה לא הייתה מתייחסת לגבי יהודים הייתי מצליח להבין את הרצון גם פה..יש אנשים שסובלים מאוד שלא נדע וטוב להם מותם מחייהם..הם לא רוצים נס או המצאה חדשנית הם רוצים להמשיך הלאה..
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 8.2.24
791 הודעות, 2 מדרגים, 4 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 10.1.18
14642 הודעות, 82 מדרגים, 159 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 23.4.12
479 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.12.19
10845 הודעות, 56 מדרגים, 64 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.4.20
4850 הודעות, 144 מדרגים, 280 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
הרי התפקיד של רופא הוא לרפאות, לא?
בדיוק ההיפך מלהמית.
אם יש חולים שרוצים לשים קץ לחייהם, אז שיהיה צוות תליינים בכל בית חולים שזה תפקידם.
למה להפוך רופא לרוצח?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.12.19
10845 הודעות, 56 מדרגים, 64 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 10
האם תדרוש מרופא לרפא את היטלר או סינווואר? מדוע לא, הרי התפקיד שלו הוא לרפא?
מפני שהרופא הוא קודם כל אדם.
אז מאותה סיבה, רופא יכול לסייע להקל על סבל של אדם לפי רצונו.
כי הוא אדם.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.4.20
4850 הודעות, 144 מדרגים, 280 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 11
״אקבע את הדיאטה הנחוצה לחולה כמיטב כושר השיפוט שלי וכמיטב יכולתי; אשמור על החולים מאי-צדק ולעולם לא אזיק להם.״
הרופא הוא קודם כל רופא ואם הייתי רוצה אדם שיטפל בי הייתי הולך לסבתא שלי.
הולכים לרופא בגלל המקצוע שלו ולא בגלל האישיות שלו, אם הוא קובע החלטות לפי ה״אדם״ שהוא, הרי הוא רוצח בפוטנציה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.12.19
10845 הודעות, 56 מדרגים, 64 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 13
שאול המלך סבר שלא.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.4.20
4850 הודעות, 144 מדרגים, 280 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 14
שאול המלך סבר שהנזק שיצא מזה שהוא ייתפס בחיים הוא יותר גדול מהנזק למות בידי עצמו וזו היתה החלטה לאומית.
אתה סובר שלהרוג מישהו זה לא נזק?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.12.19
10845 הודעות, 56 מדרגים, 64 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 15
ואני אכן סובר שלסייע לחולה סופני וסובל לסיים את חייו לבקשתו, זהו מעשה חסד שאין גדול ממנו.
האם בר קפרא לא הפסיק את התפילות על רבינו הקדוש?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.4.20
4850 הודעות, 144 מדרגים, 280 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 18
להעביר את המושכות לאלוקים זה משהו אחר ואני אגב לא כל כך נגד במקרה של הפסקת טיפול, זה משהו אחר.
לסייע בידיים לאדם לסיים את חייו זה רצח.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.12.19
10845 הודעות, 56 מדרגים, 64 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 19
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.4.20
4850 הודעות, 144 מדרגים, 280 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 20
תודה על דיון מכובד ומעניין
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.12.19
10845 הודעות, 56 מדרגים, 64 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 21
אז אתה יכול להיות רגוע בעניין הזה 😊
ותודה גם לך ☺️
מאחל לכולנו חיים ארוכים בריאים ורגועים, ושלא נצטרך לעולם לשאלה הזו
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.4.20
4850 הודעות, 144 מדרגים, 280 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 23
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.8.20
16328 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 23.2.20
15894 הודעות, 33 מדרגים, 50 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד