מאת אליזבת היי
עודכן: 16:50 BST, 9 במאי 2025https://www.dailymail.co.uk/news/article-14695815/electric-car-bursts-flames-driveway-family-home.html?ito=social-whatsapp-main
הרגע המחריד בו מכונית חשמלית פרצה לפתע באש על שביל חניה תועד ב-CCTV, כאשר הרכב עורר שריפה משתוללת שהתפשטה לטנדר ולבית משפחה.
התמונות המזעזעות מציגות כדור אש קורע כלי רכב מחוץ לבית 550,000 פאונד בצ'נדלר'ס פורד, המפשייר, בשעות הבוקר המוקדמות.
המכונית חנתה על שביל הכניסה ונטענה במהלך הלילה כאשר עלתה באש בסביבות השעה 5 בבוקר.
תמונות שצולמו לאחר השריפה חושפות את היקף הנזק המזעזע, כולל הריסותיהם של שלושה כלי רכב - אחד מהם הוא טנדר. גם חזית הבית נשרפה קשות.
מלבד הטנדר, כל כלי הרכב בנסיעה הצטמצמו לשרידים חרוכים. המותג והדגם של הרכבים אינם ברורים.
הבית בכביש שקט שייך למשפחה צעירה, לדברי השכנים.
למרבה המזל, המשפחה הצליחה לצאת בשלום ולא דווח על נפגעים.
אחד השכנים אמר: 'כנראה הייתי האחרון ששמע על זה בבלוק. האש כבתה כשקמתי, והבית התחיל לתפוס.
התמונות המזעזעות מציגות כדור אש קורע כלי רכב מחוץ לבית 550,000 פאונד בצ'נדלר'ס פורד, המפשייר, בשעות הבוקר המוקדמות.
דובר מכבי האש וההצלה של המפשייר אמר כי צוותים משלוש תחנות כיבוי שונות הגיעו למקום
המכונית חנתה על שביל הכניסה ונטענה במהלך הלילה כאשר עלתה באש בסביבות השעה 5 בבוקר
״להבות יצאו מהדלת והחלון. נבהלתי בשביל המשפחה הצעירה״.
השריפה כובתה בהצלחה בשעה 7:30 בבוקר.
דובר מכבי האש וההצלה של המפשייר אמר שצוותים משלוש תחנות כיבוי שונות הגיעו למקום.
הם אמרו: "הכבאים התמודדו הבוקר בשריפה בה היו מעורבים מספר כלי רכב שהתפשטו לבית ב-Charlecote Drive בצ'נדלר'ס פורד.
צוותי איסטלי, רדברידג' וסנט מרי קיבלו התראה מעט לפני 5 בבוקר, כאשר מספר 999 שיחות בוצעו לחדר הבקרה שדיווחו על השריפה.
"באמצעות מכשירי נשימה נכנסו כבאים לנכס כדי לכבות את השריפה באמצעות סלילי צינור וסילונים.
"למרבה המזל, לא היו נפגעים.
"אספקת החשמל, הגז והמים לבניין הייתה מבודדת לפני שהאירוע הועבר לידי השוטרים של המפשייר והאי וייט".
זו לא הפעם הראשונה שרכב חשמלי עולה באש באמצע הלילה.
תמונות שצולמו לאחר השריפה חושפות את היקף הנזק המזעזע, כולל הריסותיהם של שלושה כלי רכב - שתי מכוניות וטנדר
גם חזית הבית נשרפה קשות בשריפה, שהתרחשה הבוקר
למרבה המזל המשפחה הצעירה המתגוררת בבית הצליחה להימלט ללא פגיעה
בינואר סיפרה אמא של ווסטר איך הרכב שלה עלה בלהבות בחניה של המשפחה בזמן שהיא וילדיה ישנו.
היא אמרה: 'אני ישנה, כל הילדים ישנו ופשוט שמעתי חבטה אדירה.
״בהתחלה חשבתי שהטלוויזיה נפלה מהקיר אבל כשהסתכלתי החוצה ראיתי את השתקפות הלהבות בחלונות של השכן שלנו. ״הייתי בהלם. ״אני בטראומה, הילדים בטראומה. תפסתי את שלושת ילדיי ואת הכלב ויצאתי מהר מהבית מהר ככל שיכולתי.
״זאת הייתה פיג'ו חשמלית עם 24 רג שקניתי במאי, השריפה הייתה כל כך חמורה שאי אפשר אפילו לזהות יותר.
'עכשיו זה נראה כמו מכונית מירוץ ישנה שננטשה'.
חבר מתאריך 22.8.11
28434 הודעות, 126 מדרגים, 191 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
ChatGPT said:
כן, זה בהחלט מקרה מפחיד — וישנם כמה דיווחים מהשנים האחרונות על מכוניות חשמליות שנדלקו במהלך טעינה. מקרים כאלה נדירים מאוד, אבל כשהם קורים, הם עלולים לגרום נזק חמור, במיוחד אם הרכב נמצא ליד מבנה כמו בית.
הסיבות האפשריות להצתה בזמן טעינה כוללות:
תקלה בסוללה – סוללות ליתיום-יון, כמו אלו שנמצאות במכוניות חשמליות, עלולות להתחמם יתר על המידה (thermal runaway) במקרה של תקלה, מה שעלול להוביל לשריפה.
שימוש במטען לא תקני או פגום – חיבור לחשמל לא תקני או שימוש בכבל או מטען באיכות ירודה עלול לגרום לקצר או התחממות.
תשתית חשמל לקויה בבית – תשתית ישנה או לא מתאימה יכולה לגרום להתחממות או קצרים בזמן טעינה.
נזק פיזי קודם לרכב – אם הרכב עבר תאונה או חבלה שגרמה נזק סמוי לסוללה, זה עלול להתבטא דווקא בזמן טעינה כשהמערכת נמצאת תחת עומס.
כדי להפחית סיכון, הנה כמה אמצעי זהירות מומלצים:
להשתמש במטען תקני ומאושר על ידי יצרן הרכב.
לוודא שתשתית החשמל בבית מותאמת לטעינה של רכבים חשמליים.
לא לטעון את הרכב בכבלים שנפגמו או שמראים סימני בלאי.
להתקין מערכת ניתור חום או אזעקת עשן במוסך, במיוחד אם טוענים בלילה.
לבדוק דיווחים על ריקולים (recalls) לדגם הספציפי של הרכב.
רוב המקרים האלה באמת חריגים מאוד, אבל הזהירות היא תמיד במקום, במיוחד כשמדובר באנרגיה גבוהה כמו בסוללות של רכבים חשמליים.
רוצה שאמצא את הדיווח הספציפי שקראת עליו באנגליה?
You said:
כן
ChatGPT said:
כן, הדיווח שקראת עליו אכן התרחש באנגליה. ב-9 במאי 2025, מכונית חשמלית התלקחה בזמן טעינה בחניית בית משפחתי בצ'נדלרס פורד, המפשייר. השריפה התפשטה במהירות, גרמה לנזק כבד לבית ולרכבים סמוכים, אך למרבה המזל, בני המשפחה הצליחו להימלט ללא פציעות .
The Daily Sceptic
מקרה נוסף התרחש באוקטובר 2024, כאשר מכונית מרצדס EQA התפוצצה והתלקחה על חניית בית משפחת בייליס בנורת'האמפטונשייר. האירוע תועד במצלמות אבטחה והראה את הרכב פולט אדים לפני שהתלקח. השריפה גרמה לנזק משמעותי לבית, כולל לחדר השינה הקדמי .
מה גורם לשריפות כאלה?
למרות שמקרים אלו מדאיגים, חשוב לציין כי הם נדירים. סוללות ליתיום-יון, המשמשות במכוניות חשמליות, עלולות להיכנס למצב של "בריחה תרמית" (thermal runaway) במקרה של תקלה, מה שעלול להוביל לשריפה. גורמים נוספים כוללים:
תקלות במערכת הטעינה
שימוש במטענים או כבלים לא תקניים
נזק פיזי לסוללה
תשתית חשמלית לקויה בבית
האם מכוניות חשמליות מסוכנות יותר?
נתונים מראים כי מכוניות חשמליות נוטות פחות להתלקח בהשוואה למכוניות בנזין או דיזל. עם זאת, כאשר מתרחשת שריפה, היא עלולה להיות עזה וקשה יותר לכיבוי .
כיצד ניתן להפחית את הסיכון?
השתמש במטענים וכבלים מאושרים על ידי יצרן הרכב.
ודא שתשתית החשמל בבית מתאימה לטעינת רכבים חשמליים.
הימנע מטעינה ממושכת ללא השגחה, במיוחד בלילה.
התקן גלאי עשן במוסך או באזור הטעינה.
בדוק אם קיימים קריאות לתיקון (recalls) לדגם הרכב שלך.
אם תרצה, אוכל לסייע לך במציאת מידע נוסף על בטיחות רכבים חשמליים או לבדוק אם קיימות קריאות לתיקון לדגם הספציפי שלך.
Sources
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.12.14
14710 הודעות, 68 מדרגים, 117 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.8.22
2887 הודעות, 10 מדרגים, 5 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 9.10.23
1419 הודעות, 9 מדרגים, 17 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.8.11
28434 הודעות, 126 מדרגים, 191 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 4
הוא יכול פשוט להשתלט על מנגנון הנהיגה ולגרום למכונית להאיץ ל-200 קמ"ש ואז להסיט את ההגה חזק ימינה או שמאלה לאיזה מדרון תלול. זה אגב לא עניין שקשור למכונית חשמלית או בנזין, זה יותר קשור למכונית אוטונומית בלי נהג, שמחוברת לאינטרנט.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 6.6.22
8905 הודעות, 34 מדרגים, 66 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 4
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
10353 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.8.11
28434 הודעות, 126 מדרגים, 191 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.7.08
24562 הודעות, 73 מדרגים, 136 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
כעת בוודאי יכניסו הנחיות בטיחות שבכל חניה כזו יש צורך להתקין אמצעי כיבוי אוטומטיים.
הבעיה הינה סוג הסוללות שיש ברכב. אם מדובר בליתיום מתזים ( ספרינקלרים ) לא יעילים לסוג זה של התלקחות.
יש צורך בחומרים מיוחדים בשל החום הרב שמפיקה סוללה כזו וכיבוי במים לא מספיק לקרר את הסוללה המתלקחת וסביר שהאש תבער שוב.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.12.22
332 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
אה רגע, הלובי שלהם חזק מספיק למנוע את זה...
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.10.23
3280 הודעות, 8 מדרגים, 12 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
את שאר הדברים מהסוללה- ניתן להאט את השריפה עם מטף CO2
לנסות לקרר את האזור ואת הסוללה- אבל לכבות לא ניתן!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.8.11
28434 הודעות, 126 מדרגים, 191 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 10
מתרחש תהליך כימי הנקרא "בריחה תרמית" (Thermal Runaway), שבו החום שנוצר מגביר את התגובה הכימית, משחרר גזים דליקים ויוצר שרשרת של תגובות שקשה לעצור.
הסיבות לכך:
תגובה עצמאית: ההתלקחות אינה תלויה בחמצן חיצוני בלבד, שכן הסוללה עצמה מכילה חומרים מחמצנים (כמו תרכובות קובלט או ניקל) שמזינים את האש.
חום קיצוני: הטמפרטורות הגבוהות שנוצרות (יכולות להגיע למאות מעלות צלזיוס) מקשות על קירור מהיר של הסוללה.
גזים דליקים: הסוללה פולטת גזים כמו מימן ופחמימנים, שמתלקחים בקלות ומגבירים את הסיכון לפיצוץ.
שיטות התמודדות (לא כיבוי מלא):
חומרי כיבוי: שימוש בחומרים כמו קצף כיבוי מיוחד (F-500) או אבקה יבשה (כמו גרפיט) יכול להפחית את הלהבות, אך לא תמיד עוצר את הבריחה התרמית.
קירור: שימוש בכמויות גדולות של מים לקירור הסוללה יכול לעזור, אך מים עלולים לגרום לקצר חשמלי או לשחרור גזים נוספים.
בידוד: במקרים מסוימים, מכסים את הסוללה בחול או בחומר מבודד כדי להגביל את הגישה לחמצן, אך זה לא פתרון מלא.
מיכלים מיוחדים: כיום מפתחים מיכלי אחסון וכיבוי ייעודיים לסוללות ליתיום, שמבודדים את השריפה ומונעים התפשטות.
אתגרים:
חוסר יעילות: רוב שיטות הכיבוי המסורתיות (כמו מטפים מבוססי CO2) אינן יעילות נגד שריפות ליתיום.
סיכונים סביבתיים: חומרים המשתחררים מהסוללה (כמו חומצה הידרופלואורית) עלולים להיות רעילים.
חוסר בתקן אחיד: אין עדיין פרוטוקול כיבוי סטנדרטי שמתאים לכל סוגי סוללות הליתיום.
מחקר עתידי:
חוקרים עובדים על פתרונות כמו:
סוללות עם כימיה בטוחה יותר (כמו סוללות מצב מוצק).
חומרי כיבוי מתקדמים שמפריעים לתגובה הכימית.
מערכות זיהוי מוקדם לבריחה תרמית שיכולות למנוע התלקחות מראש.
לסיכום, כיום ההתמודדות עם התלקחות סוללות ליתיום מתמקדת יותר בהכלה ובמניעה מאשר בכיבוי מלא, בשל המורכבות הכימית והתרמית של התהליך.
עשה DeepSearch
DeepSearch
Think
Edit Image
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 25.10.23
3280 הודעות, 8 מדרגים, 12 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 11
אופניים חשמליים
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.1.14
8970 הודעות, 52 מדרגים, 100 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
https://www.caranddriver.com/features/a63306863/solid-state-batteries-evs-explained/
סיכום צ׳אט גיפיטי:
הכתבה ב-Car and Driver מסבירה את הפוטנציאל והאתגרים של סוללות מצב מוצק (solid-state batteries) בתעשיית הרכב החשמלי.
יתרונות מרכזיים של סוללות מצב מוצק:
• צפיפות אנרגיה גבוהה יותר: שימוש באנודת ליתיום-מתכת מאפשר אחסון אנרגיה גדול יותר, מה שמוביל לטווח נסיעה ארוך יותר.
• בטיחות משופרת: האלקטרוליט המוצק מפחית את הסיכון לשריפות ודליפות, בניגוד לאלקטרוליטים נוזליים הנפוצים כיום.
• טעינה מהירה יותר: הולכת יונים יעילה יותר מאפשרת זמני טעינה קצרים יותר.
• עמידות תרמית גבוהה: יכולת פעולה בטווח טמפרטורות רחב יותר, מה שמתאים לתנאים קיצוניים.
אתגרים ביישום טכנולוגיית סוללות מצב מוצק:
• ייצור בקנה מידה גדול: המעבר מייצור מעבדתי לייצור המוני מציב אתגרים טכנולוגיים וכלכליים.
• עלות גבוהה: החומרים והטכנולוגיות הנדרשות עדיין יקרים, מה שמקשה על תחרות עם סוללות ליתיום-יון הקיימות.
• בעיות טכניות: כמו יצירת קשרים יציבים בין האלקטרוליט המוצק לאלקטרודות ומניעת היווצרות דנדריטים (מבנים דמויי מחט) שעלולים לגרום לקצר חשמלי.
מבט לעתיד:
מספר יצרניות רכב, כמו טויוטה, ניסאן והונדה, משקיעות בפיתוח סוללות מצב מוצק ומצפות לשלב אותן ברכבים מסחריים בשנים הקרובות. עם זאת, עדיין לא ברור מתי הטכנולוגיה תהיה מוכנה לייצור המוני ותהיה תחרותית כלכלית מול הטכנולוגיות הקיימות.
לסיכום, סוללות מצב מוצק מציעות יתרונות משמעותיים לרכבים חשמליים, אך נדרשת עוד עבודה כדי להתגבר על האתגרים הטכנולוגיים והכלכליים לפני שהן יהפכו לסטנדרט בתעשייה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.11.16
15716 הודעות, 47 מדרגים, 87 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד