קבוצות דיון
בית המדרש
נושא #23612
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
עיתונאי מקוון
צל"ש
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום חמישי כ''ג באדר א' תשע''ט
09:10 28.02.19 |
|
שיעור התניא היומי
|
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 20.06.19 בשעה 20:48 על-ידי גבעתי (מפקח) <font color="#0066ff"> באמצעות היישומון 'תפילולרי' ותחנת הרדיו ברשת האינטרנט 'מבשר טוב' </font>תקציר הפרק הקודם (ל''א) בפרק זה הסביר רבנו הזקן נ''ע , שכאשר אדם מתבונן כדי להגיע ללב נשבר, עלול הוא לבוא לידי עצבות על מעמדו הרוחני, ואין הוא צריך לחשוש מכך. למרות שעצבות היא מקליפת נוגה (המעורבת טוב ורע), כאשר העצבות היא על מצבו הרוחני – הרי היא מהטוב שבקליפת נוגה. וכדי לשבור את הקליפה המסתירה (במצב של טמטום הלב) צריך להשתמש גם כן בקליפה, רק בטוב שבה, וזו המרירות על מצבו הרוחני. שעת הכושר להתבוננות זו היא כשהוא בין כה עצוב מענין אחר, שאז יהפוך את העצב למרירות על מעמדו הרוחני, ובכך יפטר מהעצבות שהיה נתון בה בתחילה. לאחר שהאדם הגיע למרירות ולב נשבר, עליו להתבונן שלמרות שהוא רחוק מה׳ ומצבו הרוחני קשה, זה רק מצד לנפשו הבהמית, והרי יש בו גם נפש אלוקית שנמצאת רק ב'גלות' ולכן עליו לרחם על הנפש האלוקית ולרצות להוציאה מגלותה בגוף ולהחזירה ליחודה עם הקב״ה - ע״י שיתחזק בתורה ומצוות בכלל ותפילה בפרט, לזעוק לה׳ להוציא את הנפש האלוקית מגלותה. התחזקות זו צריכה להיות מתוך שמחה, מפני שבכך הוא מוציא את הנפש האלוקית מגלותה בגוף ומחזירה לשורשה. לשם כך יתבונן, שאמנם הוא רחוק מה׳, אך מצב זה אפשרי רק מפני שהקב״ה ברא את האדם באופן כזה שהנפש האלוקית מלובשת בנפש הבהמית והגוף. וירידה זו של הנפש האלוקית היא לצורך עליה, שע״י קיום תורה ומצוות (במחשבה,דיבור ומעשה) מתעלה גם נפשו הבהמית ולבושיה לאלוקות. ולמרות שמהות הנפש הבהמית אינה נהפכת לטוב עדיין, אך הנפש האלוקית יותר יקרה בעיניו מגופו הנחות. לרפואת הילד בן ה-8 חייל בצבאות ה' *אברהם אהרון בן גאולה* לעילוי נשמת *נינה בת רחל* תנצב"ה. תניא ליום כ"ג אדר א' ה'תשע"ט (תחילת) פרק לב והנה ע"י קיום הדברי' הנ"ל להיות גופו נבזה ונמאס בעיניו רק שמחתו תהיה שמחת הנפש לבדה הרי זו דרך ישרה וקלה לבא לידי קיום מצות ואהבת לרעך כמוך לכל נפש מישראל למגדול ועד קטן.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום ששי כ''ד באדר א' תשע''ט
10:44 01.03.19 |
|
1. השיעור היומי להיום ולמחר (שבת קודש)
בתגובה להודעה מספר 0
|
(המשך הפרק) תקציר תניא : | כ״ד אדר א׳ - פרק ל״ב. אחת הדרכים להגיע לקיום מצות 'ואהבת לרעך כמוך', היא ההתבוננות בכך שמצד גופו (הירוד) הוא לא אוהב את עצמו יותר מאשר את הזולת, ומצד נפשו יתבונן בכך, שכל הנשמות הם במדרגה אחת ומשורש אחד ורק מצד הגוף הנשמות נפרדות. לכן כאשר אדם עושה את גופו עיקר ונפשו טפלה לא יכולה להיות אהבת ישראל אמיתית, (אלא רק אהבה מוגבלת התלויה בדבר). תניא ליום כ"ד אדר א' ה'תשע"ט כי מאחר שגופו נמאס ומתועב אצלו והנפש והרוח מי יודע גדולתן ומעלתן בשרשן ומקורן באלקי' חיים. בשגם שכולן מתאימות ואב א' לכולנה ולכן נקראו כל ישראל אחים ממש מצד שורש נפשם בה' אחד רק שהגופים מחולקי'. ולכן העושי' גופם עיקר ונפשם טפלה אי אפשר להיות אהבה ואחוה אמיתית ביניהם אלא התלויה בדבר לבדה.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
תניא ליום כ"ה אדר א' ה'תשע"ט וז"ש הלל הזקן על קיום מצוה זו זהו כל התורה כולה ואידך פירושא הוא כו'. כי יסוד ושורש כל התורה הוא להגביה ולהעלו' הנפש על הגוף מעלה מעלה עד עיקרא ושרשא דכל עלמין וגם להמשיך אור א"ס ב"ה בכנסת ישראל כמ"ש לקמן דהיינו במקור נשמות כל ישראל למהוי אחד באחד דוקא ולא כשיש פירוד ח"ו בנשמות דקב"ה לא שריא באתר פגים וכמ"ש ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך וכמ"ש במ"א באריכות:
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום ששי א' באדר ב' תשע''ט
09:43 08.03.19 |
|
8. שיעורי התניא להיום ולמחר (שבת קודש)
בתגובה להודעה מספר 7
|
תקציר תניא : | ל׳ אדר א׳ - פרק ל״ד.מי שיכול להרגיש את אחדות ה׳ האמיתית, הם רק אנשים שבדרגת האבות או משה רבנו, שהרגישו תמיד את יחוד ה׳ והיו בטלים תמיד לקב״ה. ואילו בני ישראל, כשניסו לעמוד בהתבטלות מול הקב״ה במעמד הר סיני מיד פרחה נשמתם. לכן ציווה ה' שיעשו לו משכן ובו קודש הקודשים ושם ישכון. תניא ליום א' אדר ב' ה'תשע"ט
ומשחרב בהמ"ק אין להקב"ה בעולמו משכן ומכון לשבתו הוא יחודו ית' אלא ארבע אמות של הלכה שהוא רצונו ית' וחכמתו המלובשים בהלכות הערוכות לפנינו ולכן אחר שיעמיק האדם מחשבתו בענין ביטול הנ"ל כפי יכלתו זאת ישיב אל לבו כי מהיות קטן שכלי ושרש נשמתי מהכיל להיות מרכבה ומשכן ליחודו ית' באמת לאמיתו מאחר דלית מחשבה דילי תפיסא ומשגת בו ית' כלל וכלל שום השגה בעולם ולא שמץ מנהו מהשגת האבו' והנביאים אי לזאת אעשה לו משכן ומכון לשבתו הוא העסק בת"ת כפי הפנאי שלי בקביעות עתים ביום ובלילה כדת הניתנה לכל אחד ואחד בהלכות תלמוד תורה וכמאמר רז"ל אפי' פרק אחד שחרית כו' ובזה ישמח לבו ויגיל ויתן הודאה על חלקו בשמחה ובטוב לבב על שזכה להיות אושפזיכן לגבורה פעמים בכל יום כפי העת והפנאי שלו כמסת ידו אשר הרחיב ה' לו. תקציר תניא : | א' אדר ב'- פרק ל"ד. מאז שחרב בית המקדש, אין מקום לה' שבו הוא מתגלה, אלא באמצעות לימוד וקיים התורה, שהיא רצון ה' המלובש בהלכה. על האדם להתבונן, שבגלל השכל המצומצם שלו ושורש נשמתו הוא איננו מסוגל ל"תפוס" ולהשיג את ה', אלא רק ע"י לימוד התורה. יש לקבוע עתים ללימוד התורה, עד כמה שהאדם מסוגל. זה ישמח את האדם שזכה להיות מארח לה'. תניא ליום ב' אדר ב' ה'תשע"ט ואם ירחיב ה' לו עוד אזי טהור ידים יוסיף אומץ ומחשבה טובה כו' וגם שאר היום כולו שעוסק במשא ומתן יהיה מכון לשבתו ית' בנתינת הצדקה שיתן מיגיעו שהיא ממדותיו של הקב"ה מה הוא רחום וכו' וכמ"ש בתיקונים חסד דרועא ימינא ואף שאינו נותן אלא חומש הרי החומש מעלה עמו כל הארבע ידות לה' להיות מכון לשבתו ית' כנודע מאמר רז"ל שמצות צדקה שקולה כנגד כל הקרבנו' ובקרבנות היה כל החי עולה לה' ע"י בהמה אחת וכל הצומח ע"י עשרון סלת אחד בלול בשמן כו' ומלבד זה הרי בשעת התורה והתפלה עולה לה' כל מה שאכל ושתה ונהנה מארבע הידות לבריאות גופו כמ"ש לקמן. ''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום ששי ח' באדר ב' תשע''ט
09:58 15.03.19 |
|
16. השיעורים היומיים להיום ולמחר: המשך הפרק
בתגובה להודעה מספר 15
|
תקציר תניא: | ח' אדר ב' - פרק ל״ו. תכלית כל השתלשלות העולמות היא העולם התחתון, שע״י כפיית היצר הרע והכנעתה לקדושה, מתהפך החושך לאור גדול בהרבה יותר מאשר האור בעולמות העליונים, אור שיאיר בעולם בימות המשיח, רק שכעת אור זה בהעלם. תניא ליום ח' אדר ב' ה'תשע"ט והנה תכלית השתלשלו' העולמו' וירידתם ממדרגה למדרגה אינו בשביל עולמות העליוני' הואיל ולהם ירידה מאור פניו ית' אלא התכלית הוא עו"הז התחתון שכך עלה ברצונו ית' להיות נחת רוח לפניו ית' כד אתכפיא ס"א ואתהפך חשוכא לנהורא שיאיר אור ה' אין סוף ב"ה במקום החשך והס"א של כל עוה"ז כולו ביתר שאת ויתר עז ויתרון אור מן החשך מהארתו בעולמות עליונים שמאיר שם ע"י לבושים והסתר פנים המסתירים ומעלימים אור א"ס ב"ה שלא יבטלו במציאות.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
תניא ליום ט' אדר ב' ה'תשע"ט ולזה נתן הקב"ה לישראל את התורה שנקר' עוז וכח וכמארז"ל שהקב"ה נותן כח בצדיקים לקבל שכרם לעתיד לבא שלא יתבטלו במציאות ממש באור ה' הנגלה לעתיד בלי שום לבוש כדכתיב ולא יכנף עוד מוריך והיו עיניך רואות את מוריך וכתיב כי עין בעין יראו וגו' וכתיב לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם וגו' כי ה' יהיה לך לאור עולם וגו'. ונודע שימות המשיח ובפרט כשיחיו המתים הם תכלית ושלימות בריאות עולם הזה שלכך נברא מתחילתו:י הגהה (וקבלת שכר עיקרו באלף השביעי כמ"ש בלקוטי תורה מהאר"י ז"ל):י ''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום שני כ''ה באדר ב' תשע''ט
12:17 01.04.19 |
|
31. השיעור היומי: המשך הפרק
בתגובה להודעה מספר 30
|
תקציר החומש היומי : | פרשת תזריע - יום ראשון.לאחר שה' לימד את משה דיני טומאה וטהרה במאכלם של ישראל הוא ממשיך כעת ללמד דיני טומאה וטהרה בגופם. משה מפרט את דיני הטומאה של יולדת, בין אם הפילה או ילדה, בן או בת, וכיצד מיטהרת בסוף תקופת הטומאה. טומאת נגעי צרעת – בעקבות חטא של לשון הרע היו מופיעים נגעים מיוחדים על היהודי (נגעים שלא מצויים כיום), המצורע היה צריך לעבור תהליך של הרחקה מהמחנה, חזרה בתשובה, טהרה והבאת קרבנות. התורה מפרטת מהם סימני הצרעת, ומה הם פצעי וכתמי עור רגילים. רק לאחר שהכהן רואה את המצורע וקובע שהוא טמא חלים עליו דיני המצורע. תקציר תניא : | כ"ד אדר ב' - פרק לח. הנבראים של העולם הזה נחלקים לארבע מדרגות: דומם, צומח, חי ומדבר - כנגד ארבע אותיות שם הויה. כשם שהחיות וההארה האלוקית שבדומם ובצומח אין להם ערך ודמיון כלל לחיות ולהארה האלוקית שבחי ובמדבר, כך אין ערך ודמיון בין ההארה הנמשכת במצוות המעשיות ובדיבור, לגבי ההארה הנמשכת בכוונת המצוות המעשיות וכוונת התפילה. תניא ליום כ"ה אדר ב' ה'תשע"ט ולא שדביקות המחשבה ושכל האדם בו ית' היא מצד עצמה למעלה מדביקו' קיום המצות מעשיו' בפועל ממש כמ"ש לקמן אלא מפני שזהו ג"כ רצונו ית' לדבקה בשכל ומחשבה וכוונת המצות מעשיו' ובכוונ' ק"ש ותפלה ושאר ברכות והארת רצון העליון הזה המאירה ומלובשת בכוונה זו היא גדולה לאין קץ למעלה מעלה מהארת רצון העליון המאירה ומלובשת בקיום המצות עצמן במעשה ובדבור בלי כוונה כגודל מעלת אור הנשמה על הגוף שהוא כלי ומלבוש הנשמה כמו גוף המצוה שהוא כלי ומלבוש לכוונתה ואף שבשתיהן במצוה ובכוונתה מלובש רצון אחד פשוט בתכלית הפשיטות בלי שום שינוי וריבוי ח"ו ומיוחד במהותו ועצמותו ית' בתכלית היחוד אף על פי כן ההארה אינה שוה בבחינת צמצום והתפשטות:י הגהה (וכמ"ש בע"ח שכוונת המצות ותלמוד תורה היא במדרגת אור וגוף המצות הן מדרגות ובחי' כלים שהם בחי' צמצום שע"י צמצום האור נתהוו הכלים כידוע לי"ח):י ונחלקת גם כן לארבע מדרגות כי גוף המצות עצמן ממש הן ב' מדרגות שהן מצות מעשיות ממש ומצות התלויות בדבור ומחשבה כמו תלמוד תורה וק"ש ותפלה וברכת המזון ושאר ברכות. וכוונת המצות לדבקה בו ית' שהיא כנשמה לגוף נחלקת ג"כ לשתי מדרגות כמו שתי מדרגות הנשמה שהן בגוף החומרי שהן חי ומדבר. ''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום ראשון ט' בניסן תשע''ט
12:39 14.04.19 |
|
43. השיעור היומי: סיום פרק מ'
בתגובה להודעה מספר 42
|
תקציר תניא : | ט׳ ניסן - פרק מ'. אמנם אהבה ויראה הן חלק מתרי״ג המצוות, אך בכל זאת הן נקראות 'כנפיים', זאת מפני שהמטרה באהבה שתביא לעבודת ה׳. ומכיוון שהאהבה (והיראה) משמשות כאמצעי לעבודת התורה והמצוות לכן הן נקראות 'כנפיים'. אהבה שאיננה מביאה לקיום התורה והמצוות אלא היא תכלית לעצמה, נקראת' אהבה בתענוגים', שהיא מדרגה עליונה ביותר - להתענג מאלוקות, אהבה זו היא מעין התענוג שבעולם הבא. אך מי שלא הגיע למידה של 'אהבה בתענוגים', ויש בו אהבה וצימאון לה׳, צריך להרוות את צימאונו ע״י לימוד התורה, ואם הוא אינו עושה זאת, אלא רק צועק שהוא צמא ולא לומד תורה, הוא בדוגמת מי שעומד על שפת נהר ומבקש מים, אך לא ניגש לשתות אותם. תניא ליום ט' ניסן ה'תשע"ט
והנה אף דדחילו ורחימו הם ג"כ מתרי"ג מצות אעפ"כ נקראין גדפין להיות כי תכלית האהבה היא העבודה מאהבה ואהבה בלי עבודה היא אהבה בתענוגים להתענג על ה' מעין עוה"ב וקבלת שכר והיום לעשות' כתי' ולמחר לקבל שכרם ומי שלא הגיע למדה זו לטעום מעין עוה"ב אלא עדיין נפשו שוקקה וצמאה לה' וכלתה אליו כל היום ואינו מרוה צמאונו במי התורה שלפניו הרי זה כמי שעומד בנהר וצועק מים מים לשתות כמו שקובל עליו הנביא הוי כל צמא לכו למים. כי לפי פשוטו אינו מובן דמי שהוא צמא ומתאווה ללמוד פשיטא שילמוד מעצמו ולמה לו לנביא לצעוק עליו הוי וכמ"ש במ"א באריכות: ''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום שני י' בניסן תשע''ט
14:21 15.04.19 |
|
45. השיעור היומי: תחילת פרק מא
בתגובה להודעה מספר 0
|
תקציר תניא י׳ ניסן:(פרק מ"א) יראת ה׳ היא ראשיתה ועיקרה של עבודת ה׳. - אהבת ה׳ היא שורש קיומן של מצוות עשה. - יראת ה׳ היא השורש שלא לעבור על מצוות לא תעשה. לא די בכך שהיהודי יעורר בקרבו את אהבת ה׳, אלא לכל הפחות הוא צריך לעורר בתוכו את היראה הטבעית המסותרת בלבו. כיצד? בכך שיביא את עצמו להתבונן במחשבתו על גדולת ה׳, שהקב״ה 'ממלא' את כל העולמות בחיות פנימית, ושהקב״ה 'סובב' כל העולמות, כלומר, שמחיה גם בחיות שאינה מורגשת בנבראים. והמתבונן מקבל מצדו את מלכות ה׳ עליו ומוכן לעשות רצון ה׳, כמו עבד שעושה רצון אדונו. לרפואת הילד בן ה-8 חייל בצבאות ה' *אברהם אהרון בן גאולה* לעילוי נשמת *נינה בת רחל תנצב"ה*. תניא ליום י' ניסן ה'תשע"ט פרק מא ברם צריך להיות לזכרון תמיד ראשית העבודה ועיקרה ושרשה. והוא כי אף שהיראה היא שרש לסור מרע והאהבה לועשה טוב. אעפ"כ לא די לעורר האהבה לבדה לועשה טוב ולפחות צריך לעורר תחלה היראה הטבעית המסותרת בלב כל ישראל שלא למרוד בממ"ה הקב"ה כנ"ל שתהא בהתגלות לבו או מוחו עכ"פ דהיינו להתבונן במחשבתו עכ"פ גדולת א"ס ב"ה ומלכותו אשר היא מלכות כל עולמים עליונים ותחתונים ואיהו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין וכמ"ש הלא את השמים ואת הארץ אני מלא ומניח העליונים ותחתונים ומייחד מלכותו על עמו ישראל בכלל ועליו בפרט כי חייב אדם לומר בשבילי נברא העולם והוא גם הוא מקבל עליו מלכותו להיות מלך עליו ולעבדו ולעשות רצונו בכל מיני עבודת עבד.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום ששי י''ד בניסן תשע''ט
15:03 19.04.19 |
|
50. השיעור היומי: המשך פרק מ''א
בתגובה להודעה מספר 49
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 19.04.19 בשעה 15:56 בברכה, שליטא תקציר תניא : | י״ד ניסן - פרק מ"אאם היהודי אינו מתבונן כלל ואיננו מקבל על עצמו עול מלכות שמים ומקיים מצוות רק מתוך אהבת השם, יש חיסרון בענין ה'עבודה' שלו את ה', והרי נאמר ״ועבדתם את ה׳..." והזוהר מביא שאם אין קבלת עול מלכות שמים, חסרה קדושה בקיום המצוות שלו. כל אחד צריך שיהיו לו 2 מדרגות בעבודת ה׳: בחינת 'עבד', שהיא יראת ה׳, ובחינת 'בן', שהיא אהבת ה׳, וכדי להגיע למדרגת 'בן' יש להיות קודם במדרגת 'עבד'. לרפואת הילד בן ה-8 חייל בצבאות ה' *אברהם אהרון בן גאולה.* לעילוי נשמת *נינה בת רחל תנצב"ה* תניא ליום י"ד ניסן ה'תשע"ט משא"כ אם לומד ומקיים המצוה באהבה לבדה כדי לדבקה בו על ידי תורתו ומצותיו אינה נקראת בשם עבודת העבד והתורה אמרה ועבדתם את ה' אלהיכם וגו' ואותו תעבודו וגו' וכמ"ש בזהר כהאי תורא דיהבין עליה עול בקדמיתא בגין לאפקא מיניה טב לעלמא כו' הכי נמי אצטריך לב"נ לקבלא עליה עול מלכות שמים בקדמיתא כו' ואי האי לא אשתכח גביה לא שריא ביה קדוש' כו' שכל אדם צ"ל בשתי בחי' ומדרגות והן בחי' עבד ובחי' בן ואף דיש בן שהוא ג"כ עבד הרי אי אפשר לבא למדרגה זו בלי קדימת היראה עילאה כידוע ליודעים: השיעור ליום שבת קודש תניא ליום י"ד ניסן ה'תשע"ט משא"כ אם לומד ומקיים המצוה באהבה לבדה כדי לדבקה בו על ידי תורתו ומצותיו אינה נקראת בשם עבודת העבד והתורה אמרה ועבדתם את ה' אלהיכם וגו' ואותו תעבודו וגו' וכמ"ש בזהר כהאי תורא דיהבין עליה עול בקדמיתא בגין לאפקא מיניה טב לעלמא כו' הכי נמי אצטריך לב"נ לקבלא עליה עול מלכות שמים בקדמיתא כו' ואי האי לא אשתכח גביה לא שריא ביה קדוש' כו' שכל אדם צ"ל בשתי בחי' ומדרגות והן בחי' עבד ובחי' בן ואף דיש בן שהוא ג"כ עבד הרי אי אפשר לבא למדרגה זו בלי קדימת היראה עילאה כידוע ליודעים: ''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום ראשון ט''ז בניסן תשע''ט
14:12 21.04.19 |
|
51. השיעור היומי: המשך פרק מ''א
בתגובה להודעה מספר 50
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 21.04.19 בשעה 14:21 בברכה, שליטא
תקציר תניא ט״ז ניסן: בשעה שיהודי מקיים תורה ומצוות, יתכוון שמקור נפשו ומקור נפשות כל! ישראל יהיה דבוק ומאוחד באור אין סוף.וזה פרוש הנוסח שאומרים לפני קיום מצוה: ״לשם יחוד קודשא בריך הוא (הקב״ה) ושכינתיה (מקור נפשות ישראל) בשם כל ישראל״. גם אם אין כוונה זו אצלו כולה אמת (הרי זה קשה לרצות להמשיך לכל! ישראל ולא רק לעצמו),קצת מכך קיים בליבו,כיוון שכל יהודי בפנימיותו רוצה לקיים רצון ה׳. לכן יש לכל אדם להרגיל את עצמו בכוונה זו. קיום תורה ומצוות הוא עניין של מסירות נפש -(מוותר על ענייניו הפרטיים ומתמסר ללימוד תורה). זוהי הסיבה שברכות השחר מתחילות בברכה: ״אלוקי נשמה שנתת בי....ואתה עתיד לטלה ממני...״ אנו אומרים לבורא מכיוון שהוא נתן לנו את הנשמה והוא עתיד לקחת אותה,לכן כבר עכשיו אנו מוסרים לו אותה, ומתמסרים לקיום רצונו. תניא ליום ט"ז ניסן ה'תשע"ט אך אמנם אמרו רז"ל לעולם אל יוציא אדם עצמו מן הכלל לכן יתכוין ליחד ולדבקה בו ית' מקור נפשו האלהית ומקור נפשות כל ישראל שהוא רוח פיו ית' הנק' בשם שכינה על שם ששוכנת ומתלבשת תוך כל עלמין להחיותן ולקיימן והיא היא המשפעת בו כח הדבור הזה שמדבר בדברי תורה או כח המעשה הזה לעשות מצוה זו ויחוד זה הוא ע"י המשכת אור א"ס ב"ה למטה ע"י עסק התורה והמצות שהוא מלובש בהן ויתכוין להמשיך אורו ית' על מקור נפשו ונפשות כל ישראל לייחדן וכמ"ש לקמן פי' יחוד זה באריכות ע"ש. וזהו פי' לשם יחוד קב"ה ושכינתיה בשם כל ישראלי הגהה (וגם על ידי זה יתמתקו גם כן הגבורות בחסדים ממילא בהתכללות המדות ויחודם על ידי גילוי רצון העליון ב"ה המתגלה למעלה באתערותא דלתתא הוא גילויו למטה בעסק התורה והמצוה שהן רצונו ית' וכמ"ש באדרא רבא ובמשנת חסידים מסכת א"א פ"ד שתרי"ג מצות התורה נמשכות מחיוורתא דא"א שהוא רצון העליון מקור החסדים):י ואף שלהיות כוונה זו אמיתית בלבו שיהיה לבו חפץ באמת יחוד העליון הזה צריך להיות בלבו אהבה רבה לה' לבדו לעשות נחת רוח לפניו לבד ולא לרוות נפשו הצמאה לה' אלא כברא דאשתדל בתר אבוי ואמי' דרחים לון יתיר מגרמיה ונפשיה כו' . מ"מ יש לכל אדם להרגיל עצמו בכוונה זו כי אף שאינה באמת לאמיתו לגמרי בלבו שיחפוץ בזה בכל לבו מ"מ מעט מזער חפץ לבו בזה באמת מפני אהבה הטבעית שבלב כל ישראל לעשות כל מה שהוא רצון העליון ב"ה ויחוד זה הוא רצונו האמיתי והיינו יחוד העליון שבאצילות הנעשה באתערותא דלתתא ע"י יחוד נפש האלהית והתכללותה באור ה' המלובש בתורה ומצות שעוסקת בהן והיו לאחדי' ממש כמש"ל כי עי"ז מתיחדים ג"כ מקור התורה והמצות שהוא הקב"ה עם מקור נפשו האלהית הנקרא בשם שכינה שהן בחי' ממלא כל עלמין ובחי' סובב כל עלמין כמ"ש במ"א באריכות. אבל יחוד נפשו והתכללותה באור ה' להיות לאחדים בזה חפץ כל אדם מישראל באמת לאמיתו לגמרי בכל לב ובכל נפש מאהבה הטבעית המסותרת בלב כל ישראל לדבקה בה' ולא ליפרד ולהיות נכרת ונבדל ח"ו מיחודו ואחדותו ית' בשום אופן אפי' במסירת נפש ממש ועסק התורה ומצות והתפלה הוא ג"כ ענין מסירת נפש ממש כמו בצאתה מן הגוף במלאת שבעים שנה שאינה מהרהרת בצרכי הגוף אלא מחשבתה מיוחדת ומלובשת באותיות התורה והתפלה שהן דבר ה' ומחשבתו ית' והיו לאחדים ממש שזהו כל עסק הנשמות בג"ע כדאיתא בגמרא ובזהר אלא ששם מתענגים בהשגתם והתכללותם באור ה' וזהו שתקנו בתחלת ברכות השחר קודם התפלה אלהי נשמה וכו' ואתה נפחתה כו' ואתה עתיד ליטלה ממני כו' כלומ' מאחר שאתה נפחתה בי ואתה עתיד ליטלה ממני לכן מעתה אני מוסרה ומחזירה לך לייחדה באחדותך וכמ"ש אליך ה' נפשי אשא והיינו על ידי התקשרות מחשבתי במחשבתך ודיבורי בדיבורך באותיות התורה והתפלה ובפרט באמירה לה' לנכח כמו ברוך אתה וכה"ג.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום רביעי כ''ו בניסן תשע''ט
13:20 01.05.19 |
|
60. השיעור היומי: תחילת פרק מ''ג
בתגובה להודעה מספר 59
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 01.05.19 בשעה 13:49 בברכה, שליטא תקציר תניא : | כ״ו ניסן - פרק מ"גהשער לקיום תורה ומצוות הוא יראה 'תתאה' (תחתונה). ביראה זו יש 2 בחינות: 1) יראה בבחינת 'קטנות', שאינה נוצרת ע״י התבוננות אלא ע״י שיהודי מעורר בקרבו את היראה הטבעית. 2) יראה בבחינת 'גדלות', הנוצרת מהתבוננות בגדולת ה׳ שיכולים להבין מהעולמות. יראה זו נקראת עדיין יראה תתאה מפני שהנבראים מרגישים עצמם כ'יש', אלא שמבינים שצריכים להתבטל ומתבטלים כלפי הבורא. דרגה גבוהה יותר היא יראה 'עילאה' (עליונה) - יראה זו באה מהבושה שמתביישים מגדולת ה׳, ההתבוננות מבוססת על כך שהעולם והנבראים אין להם מציאות ללא הבורא ולכן יראה זו מעוררת באדם ביטול במציאות. על יראה זו אמרו חז״ל - "אם אין חכמה אין יראה״. כלומר - שבתחילה מן ההכרח שתהיה יראה תחתונה והיא תביא את האדם לקיום תורה ומצוות ורק לאחר מכן יוכל לאדם להגיע ל'חכמה', כלומר ליראה העליונה וביטול במציאות. גם באהבה ישנן 2 מדרגות כלליות: 1) אהבה רבה - תענוג ודבקות באלוקות, הבאה כמתנה מלמעלה למי שהיראה אצלו בשלימות והוא אינו מרגיש עצמו למציאות. 2) אהבת עולם, הבאה ע״י התבוננות בגדולת ה׳, ובחיות האלוקית המחיה את העולם. ומהתבוננות זו אהבתו תהיה רק לקב״ה בלבד שהוא מקור החיים של כל התענוגים. לרפואת הילד בן ה-8 חייל בצבאות ה'אברהם אהרון בן גאולה. לעילוי נשמת נינה בת רחל תנצב"ה.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
תניא ליום כ"ו ניסן ה'תשע"טפרק מג והנה על יראה תתאה זו שהיא לקיום מצותיו ית' בבחי' סור מרע ועשה טוב אמרו אם אין יראה אין חכמה ויש בה בחי' קטנות ובחי' גדלות דהיינו כשנמשכת בחי' יראה זו מההתבוננות בגדולת ה' דאיהו ממלא כל עלמין ומהארץ לרקיע מהלך ת"ק שנה וכו' ובין רקיע לרקיע כו' רגלי החיות כנגד כולן וכו' וכן השתלשלות כל העולמות למעלה מעלה עד רום המעלות אעפ"כ נקרא יראה זו יראה חיצונית ותתאה מאחר שנמשכת מהעולמות שהם לבושים של המלך הקב"ה אשר מסתתר ומתעלם ומתלבש בהם להחיותם ולקיימם להיות יש מאין וכו' רק שהיא השער והפתח לקיום התורה והמצות. אך היראה עילאה ירא בשת ויראה פנימית שהיא נמשכת מפנימית האלהות שבתוך העולמות עליה אמרו אם אין חכמה אין יראה דחכמה היא כ"ח מ"ה והחכמה מאין תמצא ואיזהו חכם הרואה את הנולד פי' שרואה כל דבר איך נולד ונתהוה מאין ליש בדבר ה' ורוח פיו ית' כמ"ש וברוח פיו כל צבאם ואי לזאת הרי השמים והארץ וכל צבאם בטלים במציאות ממש בדבר ה' ורוח פיו וכלא ממש חשיבי ואין ואפס ממש כביטול אור וזיו השמש בגוף השמש עצמה ואל יוציא אדם עצמו מהכלל שגם גופו ונפשו ורוחו ונשמתו בטלים במציאות בדבר ה' ודבורו ית' מיוחד במחשבתו כו' וכנ"ל באריכות בד"מ מנפש האדם שדבור אחד מדבורו ומחשבתו כלא ממש כו' וזש"ה הן יראת ה' היא חכמה. אך אי אפשר להשיג ליראה וחכמה זו אלא בקיום התורה והמצות ע"י יראה תתאה החיצונית וז"ש אם אין יראה אין חכמה. והנה באהבה יש ג"כ שתי מדרגות אהבה רבה ואהבת עולם. אהבה רבה היא אהבה בתענוגי' והיא שלהבת העולה מאליה ובאה מלמעלה בבחי' מתנה למי שהוא שלם ביראה כנודע על מאמר רז"ל דרכו של איש לחזר אחר אשה שאהבה נקראת איש וזכר כמ"ש זכר חסדו ואשה יראת ה' כנודע ובלי קדימת היראה אי אפשר להגיע לאהבה רבה זו כי אהבה זו היא מבחי' אצילות דלית תמן קיצוץ ופירוד ח"ו אך אהבת עולם היא הבאה מהתבונה ודעת בגדולת ה' א"ס ב"ה הממלא כל עלמין וסובב כל עלמין וכולא קמיה כלא ממש חשיב וכביטול דבור אחד בנפש המשכל' בעודו במחשבתה או בחמדת הלב כנ"ל אשר ע"י התבוננו' זו ממילא תתפשט מדת האהבה שבנפש מלבושיה דהיינו שלא תתלבש בשום דבר הנאה ותענוג גשמי או רוחני לאהבה אותו ולא לחפוץ כלל שום דבר בעולם בלתי ה' לבדו מקור החיים של כל התענוגים שכולם בטילים במציאות וכלא ממש קמיה חשיבי ואין ערוך ודמיון כלל ביניהם ח"ו כמו שאין ערוך לאין ואפס המוחלט לגבי חיים נצחיים וכמ"ש מי לי בשמים ועמך לא חפצתי בארץ כלה שארי ולבבי צור לבבי וגו' וכמ"ש לקמן וגם מי שאין מדת אהבה שבנפשו מלובשת כלל בשום תענוג גשמי או רוחני יכול להלהיב נפשו כרשפי אש ושלהבת עזה ולהב העולה השמימה ע"י התבוננו' הנ"ל כמ"ש לקמן ''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום ששי י''ב באייר תשע''ט
10:22 17.05.19 |
|
76. השיעור היומי ליומיים: המשך הפרק
בתגובה להודעה מספר 75
|
תקציר תניא : | י״ב אייר - פרק מ"ח.הצמצום פועל שהחיות בנבראים לא תהיה גלויה, מפני שאם החיות הייתה בהתגלות, הנבראים לא היו באופן של גבול. לכן האור והחיות שמתגלים בנבראים הם מועטים מאד, כדי שהנבראים יוכלו להיות בעלי גבול ותכלית. בין ההארה שלפני הצמצום לבין ההארה ׳המועטת׳ שלאחר הצמצום אין ערך ויחס כלל. כדי להבין מה הכוונה בכך שאין ערך ויחס כלל, ממשיל זאת רבנו הזקן ליחס של מספר אחד שהוא עדיין בעל ערך לגבי מליון (כי אם יחסר אחד מהמליון, הוא כבר לא יהיה מליון). אבל לגבי דבר שהוא בלי גבול ומספר כלל, גם אם יהיה המספר הגדול ביותר אין לו ערך ויחס כלל לגבי דבר שהוא בלי גבול, אלא הוא נחשב לכלום. תניא ליום י"ב אייר ה'תשע"ט והנה פרטיות הצמצומים איך ומה אין כאן מקום ביאורם. אך דרך כלל הן הם בחי' הסתר והעלם המשכת האור והחיות שלא יאיר ויומשך לתחתונים בבחי' גילוי להתלבש ולהשפיע בהן ולהחיותם להיות יש מאין. כי אם מעט מזער אור וחיות בכדי שיהיו בבחי' גבול ותכלית שהיא הארה מועטת מאד וממש כלא חשיבי לגבי בחי' הארה בלי גבול ותכלית ואין ביניהם ערך ויחס כלל כנודע פי' מלת ערך במספרים שאחד במספר יש לו ערך לגבי מספר אלף אלפים שהוא חלק אחד מני אלף אלפים אבל לגבי דבר שהוא בבחי' בלי גבול ומספר כלל אין כנגדו שום ערך במספרים שאפי' אלף אלפי אלפים וריבוא רבבות אינן אפי' כערך מספר אחד לגבי אלף אלפי אלפים ורבוא רבבות אלא כלא ממש חשיבי.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
תניא ליום י"ג אייר ה'תשע"ט וככה ממש היא בחי' ההארה מועטת זו המתלבשת בעולמות עליונים ותחתונים להשפיע בהם להחיותם לגבי ערך אור הגנוז ונעלם שהוא בבחי' א"ס ואינו מתלבש ומשפיע בעולמות בבחי' גילוי להחיותם אלא מקיף עליהם מלמעלה ונקרא סובב כל עלמין. ואין הפי' סובב ומקיף מלמעלה בבחי' מקום ח"ו כי לא שייך כלל בחי' מקום ברוחניות. אלא ר"ל סובב ומקיף מלמעלה לענין בחי' גילוי השפעה כי ההשפעה שהוא בבחי' גילוי בעולמו' נקראת בשם הלבשה שמתלבשת בעולמות כי הם מלבישים ומשיגים ההשפעה שמקבלים משא"כ ההשפעה שאינה בבחי' גילוי אלא בהסתר והעלם ואין העולמות משיגים אותה אינה נקראת מתלבשת אלא מקפת וסובבת הלכך מאחר שהעולמות הם בבחי' גבול ותכלית נמצא שאין השפעת אור א"ס מתלבש ומתגלה בהם בבחי' גילוי רק מעט מזער הארה מועטת מצומצמת מאד מאד והיא רק כדי להחיותם בבחי' גבול ותכלית. אבל עיקר האור בלי צמצום כ"כ נק' מקיף וסובב מאחר שאין השפעתו מתגלית בתוכם מאחר שהם בבחי' גבול ותכלית. ''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום רביעי י''ז באייר תשע''ט
14:54 22.05.19 |
|
81. תקציר השיעור
בתגובה להודעה מספר 80
|
תקציר תניא י״ז אייר: פרק מ"ח כדי שיוכל להתהוות עולם גשמי, היו זקוקים לצמצומים והסתרים רבים, בכמות ובאיכות. ישנם 3 צמצומים עיקריים: 1) מעולם האצילות לעולם הבריאה, שיתהוו נשמות ומלאכים שיש בהם ענין של השגה והבנה. 2) מעולם הבריאה לעולם היצירה. 3) מעולם היצירה לעולם העשיה. תכלית כל הצמצומים היא כדי לברוא את העולם שבו יוכל יהודי לקיים תורה ומצוות ובכך לעלות את נפשו האלוקית ונפשו החיונית ולבושיה (מחשבה, דיבור ומעשה) לקדושה וע״י כך נעשה יתרון האור הבא מן החושך. כמו שהקב״ה צמצם כביכול את אורו הבלתי גבולי, כדי לאפשר לעולם הזה הגשמי להתהוות, כך - ״כמים הפנים לפנים״ - צריך ענין זה לעורר ביהודי אהבה לקב״ה, שיפעל גם הוא בכיוון וירחיק ויסיר את כל מה שמונע את עבודת ה׳ שלו, כלומר שכל עניניו לא יתפסו אצלו מקום, הן העניינים הפנימיים, כמו היצר הרע, והן העניינים החיצוניים, כמו אשה, ילדים ופרנסה, וזאת כדי שיוכל לעבוד את ה׳ בלי מדידה והגבלה. לרפואת הילד בן ה-8 חייל בצבאות ה'אברהם אהרון בן גאולה שנמצא כרגע בטיפול נמרץ אחרי ניתוח לא פשוט וצריך להיתפלל עליו ולרפואת הילדה עלמה טובה בת רחל לעילוי נשמת נינה בת רחל תנצב"ה.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|