גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #23857 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 23857   
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות
יום רביעי ט''ז בסיון תשע''ט    13:22   19.06.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

שיחות הרבי לפרשת השבוע - ''שלח''  

 

עבר עריכה לאחרונה בתאריך 24.06.19 בשעה 05:31 על-ידי גבעתי (מפקח)
 
ויהס כלב את העם (במדבר יג,ל)

מבין שנים-עשר המרגלים ששלח משה לרגל את הארץ, חטאו עשרה והוציאו את דיבת הארץ רעה. רק שניים נשארו בצדקתם - יהושע וכלב. אנו רואים כמה הבדלים בין יהושע לכלב:

ראשית, יהושע ניצל מעצת המרגלים בזכות תפילתו של משה, שהתפלל עליו "י-ה יושיעך מעצת המרגלים". לעומתו, כלב פעל זאת בתפילתו האישית, ש"הלך שם ונשתטח על קברי אבות, שלא יהא ניסת לחבריו להיות בעצתם".

תוקף האמונה

גם לאחר ששבו מהשליחות ניכר הבדל ביניהם. כשיהושע וכלב דיברו יחד אל העם, רצו בני-ישראל "לרגום אותם באבנים, ואלו כשכלב לבדו עמד לדבר, הצליח להשתיק את כולם ולגרום להם להקשיב לו - "ויהס כלב את העם".

גם בתוכן דבריהם בולט השוני. כשיהושע וכלב דיברו יחדיו, ניסו להסביר בהיגיון שאין בני-ישראל צריכים לפחד מהעם היושב בארץ. לעומת זאת, כשכלב עצמו דיבר, לא הסתפק בדברי היגיון והוסיף דברי אמונה שלמעלה מהשכל - "עלה נעלה וירשנו אותה", וכפי שמפרשים חז"ל, שאפילו אם משה היה מצווה עלינו לעלות לשמים - נצליח לעלות.

הבדלי כיוון

כל ההבדלים הללו נובעים מהשוני המהותי בין יהושע לכלב. יהושע מייצג את השפע האלוקי שבא מלמעלה למטה, ואלו כלב מסמל את הקדושה שהאדם מגיע אליה בכוחות עצמו, בעבודה עצמית של התעלות מלמטה למעלה.

לשפע שבא מלמעלה יש יתרון, שכן זה אור אלוקי גבוה ונעלה, אבל מכיוון שהעולם התחתון עדיין לא זיכך את עצמו כראוי, אין האור הזה יכול לרדת עד למטה-מטה. לעומת זאת, בהתעלות מלמטה למעלה אמנם לא מגיעים לאור כה נעלה, אבל הקדושה שמגיעים אליה חודרת לתוך המציאות התחתונה של העולם ומשנה אותו.

העבודה העצמית

זו הסיבה שיהושע לא היה יכול לשכנע את העם שעמד במריו, כי הקדושה שהוא מייצג אינה יכולה לרדת עד דרגה נמוכה כזאת. רק כלב, שניצל מהמרגלים בכוח תפילתו-שלו, ושהקדושה שייצג באה על-ידי זיכוך עצמי מלמטה - הוא הצליח להשתיק את העם ולגרום לו להקשיב.

ובסופו של דבר, דווקא הזיכוך העצמי מעורר קדושה עליונה ביותר, ולכן דווקא אצל כלב אנחנו מוצאים תוקף בלתי-מוגבל של אמונה - "עלה נעלה וירשנו אותה", עד כדי נכונות לעשות דברים בלתי-אפשריים ("לעלות לרקיע").

לדרגה זו מגיעים על-ידי זיכוך העולם והחדרת הקדושה האלוקית לכל מקום, ואז מגיעים למצב שלא מתפעלים משום קושי והפרעה, וממשיכים בעבודה - לעשות את כל העולם למקום תורה ("ארץ-ישראל"), עד שנזכה לקיום הייעוד "עתידה ארץ-ישראל שתתפשט בכל הארצות", בביאת משיח-צדקנו.

(מאת הרבי מליובאוויטש, מתוך הספר "שלחן שבת", מעובד על-פי לקוטי שיחות כרך ח, עמ' 90)


''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם!


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  הארץ אשר עברנו בה לתור אותה, ארץ אוכלת יושביה היא שליטא 19.06.19 13:25 1
  יישר כח על הבאת הדברים גבעתי 20.06.19 07:09 2
  עניינו הפנימי של חטא המרגלים שליטא 20.06.19 16:03 3
  תענוג לראות את הוספת האור שאתה מביא לפה כל יום! כח המלך 21.06.19 14:18 4

     
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות
יום רביעי ט''ז בסיון תשע''ט    13:25   19.06.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. הארץ אשר עברנו בה לתור אותה, ארץ אוכלת יושביה היא  
בתגובה להודעה מספר 0
 

הארץ אשר עברנו בה לתור אתה ארץ אכלת יושביה היא (במדבר יג,לב)

פרשתנו מספרת על שנים-עשר המרגלים שנשלחו לרגל את ארץ-כנען. המרגלים שבו משם כשהם מוציאים את דיבת הארץ רעה ומכניסים מורך בלב בני-ישראל מפני הכניסה לארץ-ישראל.

כשמעמיקים מעט בסיפור זה, הוא מתגלה כבלתי-פשוט כלל וכלל. צריך לזכור מי היו המרגלים הללו. הם היו אנשים מורמים-מעם: "כולם אנשים, ראשי בני-ישראל המה". המועד היה זמן קצר לאחר יציאת-מצרים, כאשר הכול ראו את כוחו הגדול של הקב"ה ואת ניסיו, שהתבטאו במכות מצרים ובקריעת-ים-סוף. כיצד קרה אפוא, שאנשים נבחרים ומורמים מעם אלה באו מפוחדים ובלתי מאמינים בכוחו של הקב"ה להכניסם לארץ-ישראל?!

טוב במדבר

תורת החסידות מאירה את עומק פרשת המרגלים. טענתם של המרגלים לא נבעה מחוסר רצון לעבוד את ה', אלא להפך: דווקא משום שרצו לעבוד את ה' ולדבוק בו סברו, שהכניסה לארץ-ישראל תפריע לעבודת ה' ועל-כן מוטב להישאר במדבר.

החיים במדבר היו מושלמים לעבודת הבורא. את מזונם קיבלו בני-ישראל בצורת מן מהשמים; מים סיפקה להם בארה של מרים; ואפילו בגדיהם נשתמרו ולא נשחקו ככתוב: "שמלתך לא בלתה". יכלו אפוא בני-ישראל להתמסר בכל ליבם ובכל נפשם ללימוד תורה ולקיום מצוות ולדבקות בקב"ה, מבלי להיות מוטרדים מבעיות פרנסה וכיוצא באלה.

הסתירה היהודית

זה מה שטענו המרגלים: ארץ-ישראל, אמרו, "ארץ אוכלת יושביה היא''; היא תהפוך אותנו לאנשים חומריים, השקועים בבעיות-קיום קטנוניות. היא תגרום לנו לאבד את הדרגה הרוחנית העילאית שבה אנו עומדים בהיותנו במדבר.

כשאמרו המרגלים שאפילו הקב"ה כביכול אינו יכול לגבור על יושבי הארץ, התכוונו למשמעות הרוחנית של הדברים. לא ייתכן, טענו, לאחוז במקל בשני קצותיו - גם להישאר דבקים בה' וגם לחיות חיים גשמיים-חומריים בארץ-ישראל, ככל עם היושב על אדמתו. אמנם הקב"ה יכול לחולל ניסים מופלאים, אבל זה דבר שסותר את עצמו - אי-אפשר לחיות חיים טבעיים ועל-טבעיים בעת ובעונה אחת.

השילוב הוא המטרה

בכך חטאו המרגלים. הם לא הבינו את מטרתה המיוחדת של התורה ואת כוחה המיוחד. הדבר שממנו חששו כל-כך - השילוב בין החיים הארציים לבין האמונה ועבודת-ה' - זה מה שהתורה רוצה. זו תכלית כל הבריאה - להחדיר את אור הקדושה אל תוך החיים הגשמיים.

התורה לא ניתנה למלאכי-השרת, שאין להם כל דאגות ושיכולים לדבוק בקב"ה ללא כל הפרעות. התורה ניתנה לנו, לבני-האדם, כדי שנקיים אותה ונעבוד באמצעותה את הקב"ה דווקא תוך כדי החיים הטבעיים של העולם הזה. כל מטרת היציאה ממצרים ומתן-התורה הייתה הכניסה לארץ-ישראל, שבה נדרש העם היהודי לשלב חיים רוחניים של קדושה עם חיים גשמיים-ארציים.

את הלקח הזה מפרשת המרגלים צריכים גם אנו להפיק. אין בעולם שום דבר שיכול לעמוד בין היהודי ובין הקב"ה. כאשר ההשגחה העליונה מזמנת יהודי למצב שבו עליו להקדיש זמן וכוחות לענייני פרנסה וכדומה, זה עצמו מוכי שניתן לו הכוח להחדיר את אור היהדות דווקא בתוך המצב הזה ולשמש דוגמא חיה של יהודי החי בעולם הזה ועם זאת חזק ממנו.

(מאת הרבי מליובאוויטש, מתוך הספר "שלחן שבת", מעובד על-פי לקוטי שיחות כרך ד, עמ' 1041)


''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות
יום חמישי י''ז בסיון תשע''ט    07:09   20.06.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. יישר כח על הבאת הדברים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות
יום חמישי י''ז בסיון תשע''ט    16:03   20.06.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. עניינו הפנימי של חטא המרגלים  
בתגובה להודעה מספר 0
 

הארץ אשר עברנו בה לתור אתה ארץ אכלת יושביה היא (במדבר יג,לב)

פרשתנו מספרת על שנים-עשר המרגלים שנשלחו לרגל את ארץ-כנען. המרגלים שבו משם כשהם מוציאים את דיבת הארץ רעה ומכניסים מורך בלב בני-ישראל מפני הכניסה לארץ-ישראל.

כשמעמיקים מעט בסיפור זה, הוא מתגלה כבלתי-פשוט כלל וכלל. צריך לזכור מי היו המרגלים הללו. הם היו אנשים מורמים-מעם: "כולם אנשים, ראשי בני-ישראל המה". המועד היה זמן קצר לאחר יציאת-מצרים, כאשר הכול ראו את כוחו הגדול של הקב"ה ואת ניסיו, שהתבטאו במכות מצרים ובקריעת-ים-סוף. כיצד קרה אפוא, שאנשים נבחרים ומורמים מעם אלה באו מפוחדים ובלתי מאמינים בכוחו של הקב"ה להכניסם לארץ-ישראל?!

טוב במדבר

תורת החסידות מאירה את עומק פרשת המרגלים. טענתם של המרגלים לא נבעה מחוסר רצון לעבוד את ה', אלא להפך: דווקא משום שרצו לעבוד את ה' ולדבוק בו סברו, שהכניסה לארץ-ישראל תפריע לעבודת ה' ועל-כן מוטב להישאר במדבר.

החיים במדבר היו מושלמים לעבודת הבורא. את מזונם קיבלו בני-ישראל בצורת מן מהשמים; מים סיפקה להם בארה של מרים; ואפילו בגדיהם נשתמרו ולא נשחקו ככתוב: "שמלתך לא בלתה". יכלו אפוא בני-ישראל להתמסר בכל ליבם ובכל נפשם ללימוד תורה ולקיום מצוות ולדבקות בקב"ה, מבלי להיות מוטרדים מבעיות פרנסה וכיוצא באלה.

הסתירה היהודית

זה מה שטענו המרגלים: ארץ-ישראל, אמרו, "ארץ אוכלת יושביה היא''; היא תהפוך אותנו לאנשים חומריים, השקועים בבעיות-קיום קטנוניות. היא תגרום לנו לאבד את הדרגה הרוחנית העילאית שבה אנו עומדים בהיותנו במדבר.

כשאמרו המרגלים שאפילו הקב"ה כביכול אינו יכול לגבור על יושבי הארץ, התכוונו למשמעות הרוחנית של הדברים. לא ייתכן, טענו, לאחוז במקל בשני קצותיו - גם להישאר דבקים בה' וגם לחיות חיים גשמיים-חומריים בארץ-ישראל, ככל עם היושב על אדמתו. אמנם הקב"ה יכול לחולל ניסים מופלאים, אבל זה דבר שסותר את עצמו - אי-אפשר לחיות חיים טבעיים ועל-טבעיים בעת ובעונה אחת.

השילוב הוא המטרה

בכך חטאו המרגלים. הם לא הבינו את מטרתה המיוחדת של התורה ואת כוחה המיוחד. הדבר שממנו חששו כל-כך - השילוב בין החיים הארציים לבין האמונה ועבודת-ה' - זה מה שהתורה רוצה. זו תכלית כל הבריאה - להחדיר את אור הקדושה אל תוך החיים הגשמיים.

התורה לא ניתנה למלאכי-השרת, שאין להם כל דאגות ושיכולים לדבוק בקב"ה ללא כל הפרעות. התורה ניתנה לנו, לבני-האדם, כדי שנקיים אותה ונעבוד באמצעותה את הקב"ה דווקא תוך כדי החיים הטבעיים של העולם הזה. כל מטרת היציאה ממצרים ומתן-התורה הייתה הכניסה לארץ-ישראל, שבה נדרש העם היהודי לשלב חיים רוחניים של קדושה עם חיים גשמיים-ארציים.

את הלקח הזה מפרשת המרגלים צריכים גם אנו להפיק. אין בעולם שום דבר שיכול לעמוד בין היהודי ובין הקב"ה. כאשר ההשגחה העליונה מזמנת יהודי למצב שבו עליו להקדיש זמן וכוחות לענייני פרנסה וכדומה, זה עצמו מוכי שניתן לו הכוח להחדיר את אור היהדות דווקא בתוך המצב הזה ולשמש דוגמא חיה של יהודי החי בעולם הזה ועם זאת חזק ממנו.

(מאת הרבי מליובאוויטש, מתוך הספר "שלחן שבת", מעובד על-פי לקוטי שיחות כרך ד, עמ' 1041)


''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
כח המלך
חבר מתאריך 2.4.12
1661 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ט    14:18   21.06.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. תענוג לראות את הוספת האור שאתה מביא לפה כל יום!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
אוסיף את ההדגשה שכל סיפור חטא המרגלים הי'ה מחוסר התבטלות מוחלטת למשה רבינו ולהוראותיו.
נשיאי השבטים שבדורנו כל אחד מהם הי'ה בוודאי גדול לאין שיעור מרוב אנשי הדור יצאו בכוונות טובות וכפי שרש"י מבאר בתחילת הפרשה "כשרין היום באותה שעה" - כוונתם הפנימית הייתה להשאיר את העם במדבר כדי שיהיו פרושים מארציות ויעבדו את השם במנוחה ושלווה כנלמד מדבריהם (לדוגמה "טפינו יהיו לבז" שהכוונה הפנימית היא שהטף לא יוכלו ללמוד תורה בארץ שבה צריך לעבוד בגשמיות ותשובת הקב"ה על כך שדווקא טפכם אשר אמרתם לבז יהי'ה יירשו את הארץ ויבינו את המעלה בשמירת תורה ומצוות דווקא בעולם הגשמי והחומרי ללא "הנחות")...
אך כוונות אלו טובות ככל שיהיו לא התאימו להוראת משה רבינו לתור את הארץ (לא לרגל אלא לתור ולהסתכל בלבד) ולומר איך הכי כדאי בדרך הטבע לכבוש את הארץ, לא להגיע למסקנות לא רצויות.

מכאן למדים שכל אחד ודווקא הגדולים שבעם נדרשים לבדוק מיהו בחינת משה שבכל דור (כנודע מהזוהר) ולהמשיך להנהיג את קהל עדתו וצאן מרעיתו אך תוך התבטלות וציות להוראות משה שבכל דור ודור.
ובפרט בדור הגאולה בה אנו נדרשים להכנס לארץ המובטחת בגאולה האמיתית והשלמה בלי חיפוש נוחות אישית ללא צורך וגם אם זה נראה נגד האינטרס הפרטי של אדם או קהילה זו או אחרת.

שנזכה לכך תיכף ומי"ד ממ"ש!
שבת שלום ושוב תודה רבה על כל ההשקעה!


"קודם ציווי 'הוכח תוכיח את עמיתך' נאמר - 'לא תשנא את אחיך בלבבך' כי זהו תנאי המוקדם לתוכחה"


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות