גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #24104 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 24104   
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9787 הודעות
יום ראשון ח' באלול תשע''ט    14:01   08.09.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

לקוטי שיחות קודש מהרבי לפרשת השבוע - 'תצא'  

 

כי תצא למלחמה (דברים כא,י)

פרשת השבוע נפתחת בדיני יציאה למלחמה: "כי תצא למלחמה על אויביך, ונתנו ה' אלוקיך בידך ושבית שביו".1 מלחמות ישראל מתחלקות למלחמות חובה (הנעשות על-פי ציווי ה') ולמלחמות רשות (הנעשות מתוך שיקולים עצמיים של עם-ישראל). ה'מלחמה' שעליה מדברת פרשתנו היא מהסוג השני, כפי שמפרש רש"י: "במלחמת הרשות הכתוב מדבר".

לאור זה מתעוררת שאלה על הסבריה של תורת החסידות בפרשה זו. החסידות מפרשת2 פסוקים אלה ברובד רוחני, שעל-פיו ה'מלחמה' היא מלחמתו של כל יהודי עם 'אויבו' - יצר הרע, שאותו הוא נדרש לנצח ואף 'לשבות' ממנו 'שבי' (לרתום את כוחות היצר לעבודת ה'). וכי זוהי בבחינת 'מלחמת רשות', והלוא מלחמה זו היא חובתו הבסיסית של האדם?

למה שכר?

מצד שני מתעוררת שאלה אחרת: אנו יודעים שעל עבודת ה' ניתן שכר, כפי שמבטיחה התורה. שכר ניתן רק לשכיר שמשכיר את עצמו מרצונו, ואילו עבד, שחייב ממילא לעבוד את אדונו, אינו מקבל שכר. ומאחר שעם-ישראל חייב לעבוד את ה', כפי שנאמר "לי בני-ישראל עבדים"3 - מדוע זכאים אנו לשכר?

מכאן, שאכן יש בעבודתו של יהודי לבוראו שני מרכיבים: מצד אחד הוא בבחינת 'עבד', שחייב לעבוד את ה', ומצד שני יש בו מרכיב של 'מלחמת הרשות', שמבחינה זו הוא מקבל עליו משימה זו מרצונו ובבחירתו החופשית - ולכן הוא זכאי לשכר.

הנשמות כיועצים

חז"ל אומרים4, שלפני בריאת העולם התייעץ הקב"ה אם כדאי לבוראו. "במי נמלך? - בנשמותיהם של צדיקים". כלומר, הקב"ה התייעץ, כביכול, עם נשמות ישראל ("ועמך כולם צדיקים"5) אם לברוא את העולם, והן הסכימו לבריאת העולם וממילא לירידתן למטה בגוף גשמי.

כאן טמונים שני המרכיבים של החובה והרשות: לאחר שנשמות ישראל כבר ירדו למטה והתלבשו בגוף גשמי, הן חייבות לעבוד את ה', כעבד שחייב לשרת את אדונו; אולם מאחר שעצם ההחלטה על הבריאה באה מרצונן ומהחלטתן העצמית, לכן המלחמה מול יצר הרע נקראת 'מלחמת הרשות', ולכן זכאים היהודים לשכר על עבודתם.

המפתח ביד

השכר האמיתי הוא עצם המצווה, כפי שנאמר6: "שכר מצווה - מצווה". בכל מצווה שיהודי מקיים הוא משרה גילוי של אורו האין-סופי של הקב"ה בעולם ומכין את העולם לקראת הגאולה.

שכר זה עומד כבר עכשיו לרשותו של כל אחד ואחד מישראל, שכן הוא דומה לאוצר סגור בתיבה כשהמפתח בידו של האדם. כך כל יהודי, כשישתמש ב'מפתח' שבידו ויעשה עוד מצווה שעל-ידה יכריע "את עצמו ואת כל העולם כולו לכף-זכות"7 - מיד תבוא הגאולה האמיתית והשלמה, ועמה גילוי השכר בשלמותו.

(מאת הרבי מליובאוויטש, מתוך הספר "שלחן שבת", מעובד על-פי ספר השיחות תנש"א כרך ב,


''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם!

              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  יישר כח ,תודה על השיתוף גבעתי 09.09.19 04:51 1
  כי תצא למלחמה.. שליטא 11.09.19 10:33 2

     
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
33723 הודעות, 287 מדרגים, 546 נקודות.  ראה משוב
יום שני ט' באלול תשע''ט    04:51   09.09.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. יישר כח ,תודה על השיתוף  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9787 הודעות
יום רביעי י''א באלול תשע''ט    10:33   11.09.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. כי תצא למלחמה..  
בתגובה להודעה מספר 0
 

כי תצא למלחמה על איביך (דברים כא,י)

הפסוק הראשון של הפרשה עוסק ביציאה למלחמה: "כי תצא למלחמה על אויביך, ונתנו ה' אלוקיך בידיך".1 לכאורה יש בפסוק זה שיבוש דקדוקי: בתחילה מוזכר האוייב בלשון רבים - "אויביך", ואחר-כך בלשון יחיד - "ונתנו".

בתורה כל דבר מדוייק בתכלית, ויש בכל דבר גם משמעויות נסתרות, שמעבר לפירוש הפשוט. גם פסוק זה, מדבר בפשטות על מלחמה רגילה, אך בעומק הדברים יש כאן רמז למלחמה הרוחנית של כל אדם.

אויבי הגוף והנשמה

אויביו של יהודי מתחלקים לשני סוגים - יש אוייב שנלחם נגד קיומו הגשמי של יהודי - נגד גופו; ויש אוייב שנלחם נגד הקדושה המיוחדת של יהודי - נגד נשמתו. התורה כוללת את שני סוגי האויבים במילה אחת ("אויביך"), שכן גופו ונפשו של יהודי חד הם, ושניהם נועדו לשרת את הקב"ה. על כן אויבי הגוף היהודי הם גם אויבי הנשמה היהודית, ולהפך.

התורה מנחה אותנו כיצד לצאת למלחמה באויבים אלו: בראש ובראשונה - "כי תצא למלחמה" - עוד לפני המפגש עם האוייב נדרשת מהאדם היחלצות ("תצא") והתמלאות בתחושת ביטחון ואמונה בה'. הגישה צריכה להיות: "על אויביך" - תחושה של עליונות, שמלכתחילה היהודי עומד מעל האוייב2, שכן הקב"ה עצמו מתלווה אליו ומסייע לו לנצח במלחמה.

תחושה של עליונות

כאשר יהודי יוצא למלחמה בגישה כזאת, מובטח לו הניצחון. זה יהיה ניצחון לא רק על האוייבים הגלויים שהוא רואה לפניו, אלא גם על השורש והמקור הראשוני של כל האויבים למיניהם - על יצר הרע, שעליו אומרת הגמרא3: "הוא השטן (אוייב הנשמה), הוא מלאך המוות (אוייב הגוף)".

יהודי שיוצא למלחמה נגד אויביו מתוך הרגשה איתנה שבעצם אין כוח שיכול לעמוד נגד הטוב ונגד הקדושה, מצליח לנצח לא רק את ביטוייו החיצוניים של הרע, אלא גם את שורשו הרוחני. על כך נאמר "ונתנו ה' אלוקיך בידיך" - "ונתנו", לשון יחיד, שכן כאן כבר מדברים על יצר הרע, שורשם ומקורם של כל האויבים.

פדיון שבויים

מוסיפה התורה ואומרת: "ושבית שביו". קורה שיהודי אינו נזהר מפני יצר-הרע, נופל ברשתו ומעביר לרשותו כוחות עליונים שניתנו לו לצורך עבודת ה'. כוחות אלה נמצאים ב'שבי' בידי הרע. מבטיחה התורה, שהיהודי אף יצליח להוציא מהרע את "שביו" - את כל מה שהצליח ללכוד ו'לשבות' עד כה. וכמאמר חז"ל4, שעל-ידי תשובה גדולה - "זדונות נעשו לו כזכויות".

מלחמה זו מביאה גם את הגאולה האמיתית והשלמה, שבה ייכרת יצר הרע לגמרי, ובכך תגיע מלחמה זו לסופה ולניצחונה המלא.

(מאת הרבי מליובאוויטש, מתוך הספר "שלחן שבת", מעובד על-פי לקוטי-שיחות כרך ב, עמ' 635 וכן 697)


''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות