גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום ששי ג' באב תש''פ
07:44 24.07.20 |
|
3. שיעור ליום ג' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות דעות שליליות היות ועל אמירה העלולה לעודד מדנים בין יהודים נחשבת בגדר רכילות , אסור לומר ליצרן או למפיץ שפלוני אינו אוהב את מוצריו, כך הדבר אפילו כשאותו מוצר בדרך כלל בלתי מקובל, בדומה לכך, אסור לומר לדרשן או מרצה שהרצאתו לא מצאה חן בעיני פלוני או בעיני מספר אנשים, וכן אסור לומר לסופר או לאמן שאנשים מסוימים מעריכים את עבודתו (אלא אם כן הדבר נחוץ בהחלט לתועללת)
ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 121 , ג' מנחם אב
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום ראשון ה' באב תש''פ
05:00 26.07.20 |
|
5. שיעור ליום ה' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות עוקצנות ולעג אסור לספר לאדם החבר בקהילה מסוימת או באירגון מסוים , או בן למשפחה מסוימת שישהו דיבר בלהג על קהילתו, אירגונו או משפחתו, שהרי זו רכילות. הוא הדין גם במקרים בהם בני הקחילה האירגון או המשפחה רגילים להתבדח על עצמם דרך קבע. אף כי אנשים מוכנים להתבדח על עצמם , הרי הם נפגעים כשהם שומעים זאת מפי אחרים. הוא הדין ביחס לבתי ספר. תלמידים הרגילים להתבדח על כיתתם או על בית ספרם , לרוב נפגעים כאשר זרים מתבטאים כל על מקום לימודם. לפיכך יהיה זה משום סיפור רכילות אם יספרו לתלמידים שמישהו דיבר בגנות בית ספרם. יש לציין שכאשר תלמידים מתבדחים על בית ספרם, בדרך כלל כרוכים בכך דיבורי לשון הרע, או לפחות אבק לשון הרע.ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 123 , ה' מנחם אב |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום ששי י' באב תש''פ
09:29 31.07.20 |
|
8. שיעור ליום ח' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות אף כשהדברים כבר ידועים האיסור לספר רכילות קיים אפילו כשהשומע כבר יודע את הדברים הללו, רכילות כוללת כל דבר העלול לעורר מדנים. אין לחזור לספר כיצד הרע פלוני לשומע. כי על ידי כך מוסיפים לשומע פרטים על הדברים שנאמרו אודותיו או שנעשו נגדו ובעקבות זאת הולכת ומתגברת שנאתו. יתרה מזו , אם השומע עדיין לא התעמק בדברים , הרי החזרה עליהם תעורר אצלו שנאה חדשה , נוסף על הקיימת.
ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 126 , ח' מנחם אב |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום ששי י' באב תש''פ
09:30 31.07.20 |
|
9. שיעור ליום ט' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות בגלוי וברמז כמו באופנים השונים של לשון הרע , כן גם בהלכות רכילות , אין הבדל בין רכילות הנאמרת במפורש לבין זו הנרמזת בלבד, דברים שהושמטו מהם שמות האנשים הם עדיין דברי רכילות , אם השומע יכול להכיר מתוכם את זהות האנשים המעורבים , גם אסור להעביר דברי רכילות הנרמזים באמצעות תנועות , שפת סימנים או כל אמצעי אחר. כמו כן אסור להציג חומר כתוב או מוקלט אם ידיעת תוכנו עלולה לעורר שנאה בלב איש על רעהו. ספר החפץ חיים , השיעור היומי , יום 127 , ט' מנחם אב |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום שני כ' באב תש''פ
16:49 10.08.20 |
|
20. שיעור ליום כ' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות -תועלתבמטרה להביא תועלת אנשים המספרים רכילות, בדרך כלל מיחסים זאת למניע הנחשב בעיניהם כחיובי,אולם, על פי השקפת התורה, אין כאן אלא הליכת רכיל . ודיבורים כאלו אסורים בהחלט אלא אם כן ברור בתכלית שהמניע הוא לתועלת. המניעים לתועלת השכיחים ביותר שבגינם אפשר יהיה להתיר סיפור דברים שבדרך כלל אסור לספרם שלשה הם : א. להזהיר אדם מפני כוונתו של מישהו אחר להזיק לו ,כך שאותו אדם יוכל להתגונן מפני הנזק הצפוי ב. להודיע לאדם שמישהו גורם לו נזק עכשיו כדי שיוכל לשים קץ למצב זה ג. לספר לאדם שמישהו כבר גרם לו נזק כך שיוכל לקבל פיצוי על הנזק (אם המדובר בנזק כספי)או לפחות למנוע נזקים נוספים. ספר חפץ חיים יום 138 , כ' מנחם אב |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום שלישי כ''א באב תש''פ
07:46 11.08.20 |
|
21. שיעור ליום כא' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות -תועלת עובדות ולא שמועות
כדי שדברים לא ייחשבו כסיפור רכילות ויוגדרו כתועלתיים, חייבים להתמלא מספר תנאים החשוב מכל הוא לוודא שהמידע אכן נכון ומדויק לגמרי,לשם כך צריך הן לאמת את העובדות והן להבין בבירור את המצב, תנאי ראשון -נפעל אך ורק על יסוד מידע מכלי ראשון , הציווי לא תעמוד על דם רעך (ויקרא יט' טז') מחייב אותנו למסור מידע מועיל אם הוא ידוע לנו ממקור ראשון . אם אדם מחליט לספר על מעשה שעליו שמע ואשר הוא עצמו לא היה עד לכך, כדי למנוע מזולתו הפסד או נזק צפוי, עליו לומר בפירוש ובצורה ברורה שהידיעות שברשותו מבוססות על שמועות ואין לקבל אותן כעובדות . ספר חפץ חיים יום 139 , כא' מנחם אב
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום ששי כ''ד באב תש''פ
05:54 14.08.20 |
|
23. שיעור ליום כג' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות -תועלתמציאות או דמיון דיבורים הנשמעים לכאורה כתיכנון מזימה שיש לחשוף אותה בטרם תצא אל הפועל, עלולים לפעמים להיות לא יותר מאשר דיבורים חסרי משמעות גרידא, אם מגיעה לאזני אדם שמועה על אחרים המתכננים להזיק למישהו אחר, אסור לו לספר על כך לקרבן המיועד אלא אם כן יש בסיס מוצק להנחה שכוונותיהם של הזוממים אכן רציניות . מפעם לפעם קורה שאנשים מתמודדים עם כעס ותסכול באמצעות דמיונות ,אשליות , תיכנונים ואיומים בשעה שאין להם כל כוונה ממשית להוציא את הדברים מן הכח אל הפועל, במצבים כאלו השומע בעל הכוונות הטובות ההולך ומספר את הדברים עובר כל איסור לשון הרע רכילות והוצאת שם רע . ספר חפץ חיים יום 141, כג' מנחם אב |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום שבת כ''ה באב תש''פ
23:02 15.08.20 |
|
25. שיעור ליום כה' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות -תועלת דיוק לעומת הגזמותתנאי רביעי : בלי הגזמות כמו בנוגע לאיסורי לשון הרע אסור להגזים בדברי הרכילות , אפילו כשמכוונים לתועלת . אם אדם הזיק או מתכוון להזיק ,לזולתו חייבים להודיע על כך לניזוק. אסור לספר לו בצורה מוגזמת על מה שקרה או שעתיד לקרות . אפילו כשהאדם אינו מתייחס ברצינות מספקת לסכנה הצפויה לו ,אסור להגזים על מנת להמריצו לפעולה . יתר על כן מותר לאדם לספר רק את הדברים הנחוצים להשגת המטרה, ברגע שנתחיל לדבר על מגרעותיו של הזולת מסיבות מוצדקות , יש נטיה להיגרר לדברי גנאי אחרים אודותיו,שאינם קשורים לנושא הנדון גם אם זו תהיה עבירה על איסור רכילות . ספר חפץ חיים יום 143 , כה' מנחם אב
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום ראשון כ''ו באב תש''פ
20:38 16.08.20 |
|
26. שיעור ליום כו' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות -תועלת טוהר הכוונה
תנאי חמישי : כוונת המספר חייבת להיות אך ורק לתועלת התורה מצווה עלינו "לא תלך רכיל בעמיך" (ויקרא יט' טז') ובכך מלמדת אותנו שהתענגות על הפצת רכילות עומדת בניגוד מוחלט לגישה הבוגרת ולהתנהגות המכובדת הנדרשת מאיתנו , וכך, מי שנהנה מהפצת רכילות עובר על מצווה זו אפילו כשדבריו מביאים לידי תועלת מועילה. סיפור דברי גנאי לשם תועלת, שאחרת היו נחשבים לרכילות, מותר רק אם כוונתו של המספר היא אך ורק לשם השגת אותה תועלת , הסיפוק מלהיות בעניינים או מסיכול תכניותיו של מישהו בלתי אהוד עלינו , אסור בהחלט . מכל מקום כוונה בלתי ראויה אינה פוטרת אותנו מהחובה לספר דברים לשם תועלת . התורה מצווה עלינו שלא לעמוד מנגד אלא לפתח את הגישה הנכונה לדברים ולהחלץ לעזרת זולתנו דאגה אמיתית וכנה . ספר חפץ חיים יום 144 , כו' מנחם אב |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום שני כ''ז באב תש''פ
11:31 17.08.20 |
|
27. שיעור ליום כז' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות -תועלת תוצאה מועילה למדנו ביום 144 שמותר לספר רכילות לתועלת אך ורק כשכוונת המספר טהורה לגמרי ואין לו כל מניעים אישיים בדבר. אכן, הכוונה לתועלת היא זו המבדילה בין אדם אחראי ודואג לזולתו לבין ההולך רכיל. יחד עם זאת, אין די בטוהר הכוונה כדי להתיר סיפור דברי רכילות, אם אין סיכוי סביר להשגת המטרה הרצויה יעבור כאן המספר - למרות כוונותיו הטובות - על איסור רכילות . מפעם לפעם אנו מוצאים את עצמנו נותנים עצות לידידים שנפלו קרבן להתעללות גופנית או רגשית, במסגרת המשפחה החברה או העבודה לפעמים אין הניזוק מודע לחומרת הבעיה או שאין הוא יודע מיהו האחראי לנזק, מסתבר שהבהרת הדברים לניזוק ויעוץ כיצד לטפל בצד שפגע בו הם בגדר של מעשה חסד ומצווה אמיתית . ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 145 , כז' מנחם אב |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום רביעי כ''ט באב תש''פ
17:26 19.08.20 |
|
29. שיעור ליום כט' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות -תועלת זה לעומת זה תנאי שישי : כשיש דרך אחרת ,אסור לספר את הגנאי כמו באיסור לשון הרע, אסור לספר רכילות אפילו כשמתכוונים לתועלת אם אפשר להשיג מטרה זו באמצעים אחרים. כמובן שהגישה הישירה היא הקלה לביצוע ביותר, כאשר מודיעים לקרבן המיועד על התכנית הנרקמת נגדו ומאפשרים לו להתגונן מפניה. אך התורה רואה זאת כמוצא אחרון בלבד, במידת האפשר חייבים להגן על הקרבן מבלי שהלה אפילו יחשוד שמישהו מתכונן להרע לו. (אפשרות זו אינה מעשית כאשר חשוב שהקרבן המיועד ידע לעמוד על המשמר מפני נזק הצפוי לו מיריבו כעבור זמן) ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 147 , כט' מנחם אב |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
35593 הודעות, 305 מדרגים, 582 נקודות. ראה משוב | יום ששי א' באלול תש''פ
05:16 21.08.20 |
|
30. שיעור ליום ל' מנחם אב מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
רכילות -תועלת בלי נקמות תנאי שביעי התנאי האחרון הנחוץ להתרת סיפור דברים, שאחרת היו נחשבים לרכילות, כשמכוונים לתועלת הוא והתנאי שהדברים המסופרים לא יזיקו יותר מדי לאדם שעליו מדובר. כוונה לתועלת אינה מצדיקה גרימת נזק לאדם אחר. לפיכך אין לספר לאדם שפלוני עומד להרע לו אם אותו אדם עלול להגיב בגרימת נזק לפלוני. דבר זה חל לא רק על נקמה פיסית או כספית אלא אפילו גם על נקמה בצורה של דיבור לשון הרע באופן האסור על פי הדין. ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 148 , ל' מנחם אב
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|