גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #28038 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 28038   
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
39587 הודעות
יום שני י''ד בסיון תשפ''ב    09:31   13.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

אור החיים היומי  

 
  

אור החיים יומי

מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

בוקר טוב, ויום טוב ומבורך, יום שני יד' סיון התשפ"ב

מאמר א'

'הדבר הטוב שיצא ממעשה המרגלים'

וַיְדֵַר ה' אֶל־מֶֹה ֵאמֹֽר, ְלַח־לְךָ אֲנִָים וְיָתֻר אֶת־אֶרֶץ ְנַעַן אֲֶר־אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי ְרָאֵל:

רבינו האור החיים הקדוש מעלה נקודה למחשבה, להתבונן שגם ממעשה הרע של המרגלים שבגללו נתעכבו במדבר ארבעים שנה, יצא להם גם ריווח ודבר טוב מזה.

ומהו הדבר הטוב שיצא מזה??? שמשה רבינו הנהיג אותם עוד ארבעים שנה, שהרי אם היו נכנסים לארץ מיד, משה רבינו לא היה נכנס לארץ, כי הגיע זמנו של יהושע למלוך, ואין מלכות אחת נוגעת בחבירתה, והיה נשאר משה בחוץ לארץ, ולא היו זוכים להנהגתו, ועכשיו בעוון המרגלים נתעכבו במדבר ארבעים שנה, ומשה המשיך להנהיגם עוד ארבעים שנה.

בזה מפרש רבינו הקדוש את הפסוק 'שלח לך אנשים', ולכאורה המילה ף לך' מיותרת???

אלא הכוונה 'לך' לטובתך והנאתך, וכמו שפירשו חכמים מה שאמר הקדוש ברוך הוא לאברהם לך לך, שהפירוש הוא לטובתך ולהנאתך, כמו כן מה שנאמר אצל משה *'שלח לך'* הכוונה לטובתך ולהנאתך, שבזכות הסיפור הזה תהיה מלך ומנהיג ישראל עוד ארבעים שנה.

ומוסיף רבינו הקדוש לציין את הפסוק 'וַיְהִי בִיֻרן מֶלֶךְ ְהִתְֵף רָאֵי עָם יַחַד ִבְטֵי ְרָאֵֽל', שמפסוק זה דרשו חכמינו שמשה רבינו היה 'מלך', ומוסיף רבינו הקדוש לרמז ולפרש, שנמשכה מלכותו עוד ארבעים שנה על ידי *'בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל'* שנתקבצו יחד לשלוח את המרגלים.

נמצינו למדים: *בכל מעשה רע שעושה יהודי, צריך למצוא בו את חלק הטוב, כי אין יהודי שעושה רע בשלימות, ותמיד ימצא תוצאה טובה ממעשיו.


מאמר ב'

'תורה ומצוות הנעשים שלא לשמה, אין בכוחם להציל מיצר הרע'

*וֵַלְכ וַָבֹא אֶל־מֶֹה וְאֶֽל־הֲרֹן וְאֶל־ָל־עֲדַת ְנֵֽי־ְרָאֵל אֶל־מִדְַר ָארָן קָדֵָה וִַָיב אֹתָם ָבָר וְאֶת־ָל־הָעֵדָה וַַרְאם אֶת־ְרִי הָֽרֶץ:

רבינו האור החיים הקדוש* מעלה שאלה עצומה: הרי יש כלל מפורסם 'שלוחי מצוה אינם נזוקין',* והם נשלחו על ידי משה רבינו לרגל את הארץ, ואיך הם הגיעו לדבר רעה על ארץ ישראל, ומדוע לא הגינה עליהם המצוה???

כתשובה לכך, מביא רבינו הקדוש את דברי הגמרא הדורשת את המילים וילכו ויבואו' שכמו שהם באו מארץ ישראל בעצה וכוונה רעה, כך גם הלכו לארץ ישראל בעצה רעה, וכבר מתחילת דרכם הלכו בכוונה רעה, וממילא אינם שלוחי מצוה, כי מתחילה הלכו *ל'דבר עבירה'.

עוד מביא רבינו הקדוש את דברי הגמרא, ששואלת איך הגיעו 'דואג ואחיתופל'* לאן שהגיעו, ומדוע לא הגינה התורה שהם למדו עליהם מיצר הרע??? ועונה הגמרא *'טינא היתה בלבם'* ומפרש רבינו הקדוש שכוונת הגמרא שלא עסקו בתורה לשמה, ומזה לומד רבינו הקדוש גם על המרגלים שכוונתם לא היתה רצויה ושלימה.

ובפרשת בחוקותי כותב רבינו הקדוש שלמרות שמותר ללמוד תורה על מנת להתכבד, מכל מקום אין תורה זו מצילתו מיצר הרע. וזה לשון קודשו: 'והגם שאמרו שמותר ללמוד על מנת להתכבד, לא שיש רצון הבורא בלימוד זה אלא לתכלית היוצא ממנו שיבא ללמוד לשמה, ותורה זו אין בסגולתה להציל מיצר הרע בבא עבירה לידו. עד כאן לשון קודשו.

כלומר: *מה שהותר ללמוד שלא לשמה, אין זה היתר גמור, ואינו עולה לרצון לפני הקדוש ברוך הוא, וכל מה שהותר הוא לתכלית היוצא ממנו, שיבא ללמוד לשמה.

בשורות טובות לכל בית ישראל



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  תודה לך יוסף 13.06.22 10:59 1

     
יוסף
חבר מתאריך 29.3.18
24806 הודעות
יום שני י''ד בסיון תשפ''ב    10:59   13.06.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. תודה לך  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות