החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום הזעקה אשכול 19980

תמהוני 03.09.1915:39

שלמה קרליבך והתנהגות מינית בלתי הולמת: סיכום חלקי של הנתונים ודיון בהם:

הכתיבה להלן קשה עלי עד מאוד, אלא שאני רואה חובה לגשת אליה. שלמה קרליבך. המנגינות שהלחין נמצאות בכל בית כנסת. נוגעות בלבבות. אני עצמי שר אותן לילדי כשיר ערש, עת שנת הלילה. עם זאת אין מנוס מלהפנות את תשומת הלב לצדדים אשר מאוד לא מתקבלים על הדעת, במכלול השלם של אשר הוא היה.




חלק א: נתונים לכאורה:
==


א. עוד בהינף עיון קצר בויקיפדיה, בערך הנושא את שמו, נתקלים בפסקה אשר מספרת על פירסום ישן למדי משנת 1998, בעיתון נשים יהודי בארצות הברית, אודות מספר נשים הטוענות להיותן קורבן להתנהגות מינית לא הולמת מצידו (וזאת באופן אירוני למדי - לאחר פתיח המספר על השתתפות פעילה מצד קרליבך באחת מ'קריאות התורה' הראשונות של נשות הכותל, בשנת 1989).

המשך הדברים בכתבה הולם ללא רחם, בתארו דפוס התנהגות שקרוב לאורח החיים המתירני של כוכבי רוק, שאף גלש ממחוזות ה'בהסכמה' למחוזות ה'תקיפה מינית', לא פחות!

"Among the many people Lilith spoke with, nearly all had heard stories of Rabbi Carlebach’s sexual indiscretions during his more than four decade rabbinic career. Spiritual leaders, psychotherapists and others report numerous incidents, from playful propositions to actual sexual contact. Most of the allegations include middle-of-the-night, sexually charged phone calls and unwanted attention or propositions. Others, which have been slower to emerge, relate to sexual molestation."

קישור לעיון מלא:
http://www.lilith.org/articles/rabb...

כמובן, אפשר לפטור את הדברים בלא כלום: תוך כדי אין מכחיש ששלמה קרליבך נהג לאורך כל השנים להשתמש בחיבוקים ובמחוות מגע גופני כלפי המין הנשי, בפומבי ובין פוצה פה ומצפצף, אבל מכאן ועד לסמוך על כתבה בעיתון כלשהי שאמנם טוענת על מספר רב של עדויות - אך בפועל משאירה אותן אנונימיות ואינה מוכיחה כלום?!


ב. אליה וקוץ בה, מקורות מצטרפים למקורות, ומתחילים להצטבר למסה הקריטית של המונח "קלא דלא פסיק". אין מדובר בתלונה בודדת, אלא במסכת חוזרת ונשנית של נשים הטוענות אודות היותן קורבנות להתנהגות מינית לא הולמת מצידו, ובשלב מסויים הטענה שהכל שקר ורעות רוח והמצאות לצורך אינטרס אישי (שהוא בעצם מה?), מתחילה לנדוד למחוזות השכנוע העצמי.

בקישור להלן Vicki Polin, עשור שנים מאוחר יותר, כותבת בדברי הקדמה לתיאור תקיפה מינית מצד קרליבך, שהיא עצמה נחשפה למספר לא מבוטל של תלונות אודות.
http://jewishsurvivors.blogspot.com...



ג. גם נשמה קרליבך, הבת של, עברה מצידו האחד של העמק, אל העבר השני. בכתבה ב'מקור ראשון' משנת 2008, היא מצוטטת: "תגובתי להאשמות האלה ... היא שאני לא מאמינה להן ולו לרגע אחד" (קישור להלן), ולעומת זאת בבלוג שלה, ברשומה שפורסמה בקיץ אשתקד, כך היא כותבת:

"Sometime in the late 70s, my father was involved in an intervention staged by women who were hurt by him. He came, even knowing the content of the conversation that was to happen. And when they told him that his actions and behavior had hurt them, he cried and said, “Oy this needs such a fixing.” I do believe that the actions, advocacy work and the way he raised his daughters in the last years of his life showed remarkable listening and personal accountability.

I accept the fullness of who my father was, flaws and all. I am angry with him. And I refuse to see his faults as the totality of who he was"

(אגב, ברשומה הזו אף היא מאזכרת את היות קרליבך תומך נלהב של נשות הכותל)

קישור:
https://blogs.timesofisrael.com/my-...



ד. בדיון שנערך לפני מספר שנים בקבוצת הפייסבוק "אני פמיניסטית *דתיה* - וגם לי אין חוש הומור", מפורטים לא מעט תלונות נוספות, כולל כאלה בגוף ראשון, ואצטט את חלקן:

1. "גם אני שמעתי עדות ישירה מאישה שנפגעה ממנו, ועוד מישהי שסיפרה לי שכשהיתה ילדה בניו יורק כל פעם שהיתה באותו מבנה איתו היתה מתחבאת בארון ולא נושמת עד שהלך".

2. "הוא הטריד אותי מינית ב 1989 כשהייתי בת 21. נגעלתי ממנו אז ועד היום".

3. "הוא ניסה (ולא הצליח) לחבק את חמותי באורגון לפני כ 30 שנה. שם התרבות לא רק חילונית, אבל לגמרי לא יהודית, וגם היא הרגישה שהוא חצה כל גבול ."

4. "אני שמעתי ממקור ראשון סיפור של בחורה שראיינה אותו. היא הייתה חילונית לגמרי אבל ידעה את הסיפורים עליו. היא ביקשה ממנו שירד מן החדר שלו במלון ללובי, אבל הוא התעקש שהיא תגיע לחדר. היא נעמדה על יד הדלת והסבירה לו שהיא רוצה לראיין אותו מחוץ לחדר. הוא שכנע אותה להשאר ואז התחיל לשים עליה ידיים. בשלב מסוים היא יצאה ואמרה לו שהמשך הראיון יתקיים רק בלובי. הוא ירד למטה. היא הייתה מזועזעת ממנו"

5. "בגוף ראשון שמעתי מאשה ששלמה כפה את עצמו עליה, עד שאיימה שאם הוא לא יעזוב אותה היא תפרסם זאת ברבים. ורק זה שכנע אותו להרפות ממנה.
רב שאני מכירה מקרוב הדריך חוזרת בתשובה, ובין היתר הפנה אותה לפי תומו אל שלמה קרליבך. כשהאשה הגיעה אל שלמה, חלק מתהליך ה'קירוב' שלה היה פיתוי ליחסי מין. היא עזבה אותו בטראומה. את הסיפור הזה שמעתי מהרב, שהוא אדם אמין ביותר.

6. 4 נשים סיפרו לי ששלמה קרליבך הזמין אותן אליו למלון ביחידות. כולן שומרות מצוות ולא היו זקוקות ל'קירוב'. הוא ידע ששתיים מהן נשואות, ואף היה חבר טוב של בעלה של אחת מהן, שהיתה חרדית. לא היו לו שום דיבורים איתה קודם, ומלבד המראה החיצוני שלה לא היה שום בסיס להזמנה זו. לגבי הרווקות – ידוע לי בוודאות שהזמינן בשעות לילה מאוחרות.

גם אם ההזמנה לחדר בשעת לילה אינה חמורה כאונס מבחינת המוסר הכללי, אדם המפתה אשת איש להגיע לחדרו ביחידות אינו יכול להיחשב כקדוש בלבד. ובעיני חשוב מאוד להבחין בין מעלותיו ומעשיו הנשגבים לבין התנהגויות שחלקן חמורות ביותר גם בקנה מידה מוסרי, וחלקן חמורות מאוד בקנה מידה הלכתי.

7. כשסיפרתי דברים אלו בשתי הזדמנויות ניגשו אלי שתי נשים: האחת, שבעלה היה מקורב אליו, סיפרה לי שבעלה הזמין אותו להתארח אצלם בעיר מסוימת בארה"ב לכמה ימים. באחד הימים שלמה ניצל את שעת היעדרותו של בעלה מן הבית והתחיל איתה בביתה.

8. אשה אחרת, קרובת משפחה שלו, לאחר ששמעה את דבריי אמרה שליוותה אותו במשך כל זמן נעוריה, וכל מה שסיפרתי מחוויר לעומת הדברים המצמררים שראתה במו עיניה.

המעשים הללו הם בדרגות חומרה משתנות, הן לגבי השאלה אם מדובר באשת איש, בפנויה או בקטינה (בעיני ראיתי יחסים לא תקינים עם קטינה, שעליהם לא אוכל להרחיב עוד); הן לגבי טיב המעשה (כפיית עצמו, הזמנה לחדרו במלון בשעות יום או לילה, חיזור אחרי המארחת הנשואה בביתה)".

9. "בראשית שנות האלפיים, ארגנתי בעיר סיאטל בארה"ב שבת קהילתית סביב סיפוריו ושיריו של קרליבך. לאחר מכן ספרו לי שתי נשים, אחת מהן אם אינני טועה בעלת תשובה מאורגון, ואחרת הכירה אותו דווקא בירושלים (בשנות השבעים?), על חוויות "לא אורתודוקסיות" של מסיבות וסמים ויחסי נשים וגברים. הראשונה רמזה למקרי הטרדה חמורים מצידו, שאינני זוכר - או שהסיפור היה מעומעם - אם אירעו בה או בחברותיה".

קישור:
https://www.facebook.com/groups/352...



.
.
.
חלק ב: דיון בנתונים שהובאו.
===

למרבה הצער בשנים האחרונות נחשף העולם היהודי למספר פרשיות בהן דמויות רבניות נערצות הורשעו בבית משפט בגין התנהגות מינית בעייתית אף לפי אמות המידה של החוק החילוני. הפרשיות הללו חידדו נקודה פשוטה ויסודית ביותר: רב שאינו שומר על ההלכה אינו רב אלא פושע! וכבר בהינתן זאת, שקרליבך קיים לאורך עשרות שנים מגע פיזי אסור על פי ההלכה היהודית, עולה בעייתיות גדולה כלפי התדמית שלו.

לעיל כבר התייחסתי לנקודת תלונת המקרה הבודד, שאפשר בקלות לטעון שאינה אמת - לעומת 'קלא דלא פסיק' של תלונות מכל עבר, שקשה מאוד להציע הסבר הגיוני, איך כולן כולן לא משקפות מאומה מהמציאות העגומה.

יהיה מי שיטען, שאסור להאמין לדברי לשון הרע - אפילו מול מספר תלונות רב. הלכתית, אין הדברים כן. קרליבך למשך שנים רבות היה עובר ברבים על איסור שכל שומר תורה ומצוות נמנע ממנו בשאט נפש (חיבוק ונשיקה לנשים זרות), ובצירוף זאת שיש 'קלא דלא פסיק', אי אפשר לומר שעצם הדיון והחשש לדברים שמא אולי היו - הוא בגדר לשון הרע.

גם אין לטעון שהיות וחלפו שנים, והוא עצמו נפטר מן העולם - הרי שביתר שאת אין לדון בעניין, גם מצד שאין להוציא לעז על המת. כלל ברור הוא שבמקום חילול השם אין חולקים כבוד לרב, ועוד אמרו חז"ל: מפרסמים את החנפים (הרשעים), מפני (כדי למנוע) חילול השם. כשמתגבר והולך הקול אודות התנהגות מינית לא הולמת מצד קרליבך, ואפילו במושגי העולם החילוני (שם תעשה אשר ברצונך ובלבד שיהיה "בהסכמה"), ההתעלמות מהנושא מעלה רושם שביהדות מחניפים לעוברי עבירה ומעגלים בשבילם פינות.

ולא יאמר כדבר הזה! "אשר לא ישא פנים ולא יקח שוחד"! אפילו הצדיק הגדול ביותר יצטרך לתת דין וחשבון על חטאיו.



.
.
.
חלק ג: שירי קרליבך.
==

בפועל מבחינה הלכתית, אין שום בעיה בניגוני קרליבך. נמצאת תשובה מפורסמת של האגרות משה, שעוסקת בהיבטים ההלכתיים ומעלה היתר לשמיעת ושירת הנגונים.

אך לא מזמן נתקלתי באמירה מעניינת של רבי נחמן מברסלב, שבשבילי לפחות עוזרת ליצור משטר וסדר בדברים. האמירה הייתה אודות נשמתו של דוד המלך, שהייתה כה קדושה ונדירה, עד שהדרך היחידה להוריד אותה לעולם מבלי שימצאו מקטרגים שיטענו: "העולם לא זכאי אליה", הייתה באמצעות הולדת מואב - שאמנם היה מעשה פגום מאוד אבל מנגד היה בו רסיס של כוונה 'לשם שמים'.

ויתכן שאוצר ניגון כה גדול ועליון, לא יכל לרדת לעולם אלא באופן שלא ימצאו מקטרגים אודותיו - אצל מישהו שמה לעשות חלק ממעשיו אינם כפי ההלכה, ויתכן: מאוד שלא על פי ההלכה, ולכן מה אכפת 'לסטרא אחרא' מהאור הרוחני שכן יהיה לא או לא יהיה לו?

לנוכח זאת אני חושב שחובה גדולה לעסוק באוצר הניגונים הזה, להופכו ביתר שאת לנחלת כל יהודי, אך מנגד ככל הנראה ואין מנוס אלא להשאירו 'ללא זכויות יוצרים' - היות ואם אכן נעשו כמעשים הללו, מי שעושה אותם מאבד את זכויות היוצרים שלו. הדרך היהודית לא מתחנפת לאף אחד, גדול ככל שיהיה.


תמהוני 17.10.1917:31
1. הוספה מאוחרת: הקישור המדובר לכתבה ב'מקור ראשון'. בתגובה להודעה מספר 0
"גם נשמה קרליבך, הבת של, עברה מצידו האחד של העמק, אל העבר השני. בכתבה ב'מקור ראשון' משנת 2008, היא מצוטטת: "תגובתי להאשמות האלה ... היא שאני לא מאמינה להן ולו לרגע אחד" (קישור להלן)".

לא הוספתי אותו לבסוף. למרות שבקלות ניתן למצוא אותו בגוגל - הנה הוא:
https://www.makorrishon.co.il/nrg/o...



נגד הזרם 03.11.2017:04
2. וואו בתגובה להודעה מספר 0
1.
זאת הפעם הראשונה שאני שומע על הקטע של ההטרדות. את החלק של החיבוקים הכרתי. ניסיתי לאורך שנים לדון לכף זכות ולא הצלחתי. אפשר לומר שבזה הוא לא הצליח לשמור וזהו.
אבל לא ידעתי על ההטרדות. נשמע הזוי לחלוטין.

2.
אם כבר הבאת את רבי נחמן מברסלב זצ''ל, הוא כותב בתורה ג' בליקוטי מוהרן, שמי ששומע נגינה ממנגן שאינו כשר - זה מזיק לו לעבודת השם.
מישהו סיפר לי שידוע על ר' שלויימלה - שהקפיד מאוד שלא לשמוע ניגונים של גויים.
תמוה.

3.
מעבר לשירי הרגש והנשמה, מעבר לכל הסיפורים שהוא סיפר, יש עליו ממש הרבה סיפורים נפלאים של חסד אינסופי.
האם זה סותר? לא. אבל שוב - קשה לעיכול

4. בליקוטי מוהרן באותו מקום מובא, שהיות ואנחנו לא יודעים באמת מי נחשב מנגן כשר ומי לא, יש סגולה להינצל מהסכנה של שמיעת נגינה ממנגן רשע - והיא: לימוד של גמרא בלילה. דווקא גמרא ודווקא בלילה. עיין שם בהרחבה.

5.
ההגמוניה החרדית הישנה התעלמה / מחקה את קרליבך כמעט לגמרי. הוא נכנס מהדלת האחורית, מישיבות כמו מערבא ונהרדעא ומאוחר יותר ראדין ושב שמעתתא, ישיבות שהיו על קו התפר של שבבניקים נוער נושר.
אולי אפשר להבין למה ההגמוניה החרדית מחקה אותו.


6.
להתחזק בלימוד ושמירת ההלכה תמיד.
העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג