החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום פוליטיקה ואקטואליה אשכול 21985

495 25.12.1506:56

נקודת קיצון = ג'קי לוי - ישראל היום













נקודת קיצון
אני חושש מהומניסטים קיצוניים, פציפיסטים קיצוניים, ואפילו על מתונים קיצוניים אני לא סומך
ג'קי לוי
פורסם ב: 23.12.2015 19:48 עודכן ב: 25.12.2015 02:50

אחד הספרים הפחות מפורסמים של הארוקי מורקמי נקרא "אנדרגראונד", וגם חובביו המושבעים של הסופר היפני מרשים לעצמם לעיתים לדלג עליו. ב"אנדרגראונד" (שראה אור בעברית ב־2002, בהוצאת "כתר") מורקמי לא בורא עולם מסתורי ומכושף, כמו שהוא יודע לעשות כל כך טוב. בספר הזה הוא הופך להיות יותר עיתונאי מאשר סופר, וכולו בנוי על עדויות של אנשים שהסכימו להתראיין: קורבנות, ניצולים וכמה מחברי הכת שביצעה את פעולת הטרור החמורה ביותר שפקדה את יפן החדשה.
זה לא קורה סתם כך. מתקפת הטרור שהרעילה בגז סארין את נוסעי תחנות הרכבת התחתית בטוקיו לפני 20 שנה טילטלה את יפן ואת עולמו של מורקמי. מי צריך לברוא עולם הזוי, כשהרחוב שנשקף מבעד לחלונך נראה פתאום זר ומאיים, ולגמרי לא מכאן?
רוב הישראלים לא יודעים כמעט כלום על יפן, והמילים היחידות שהם מכירים ביפנית לקוחות מתפריטים של סושיות. גם האירוע ההוא לא ממש טילטל את ישראל. יש לנו מספיק צרות משלנו, שלא נדע, וסיפור שיש בו גם גז קטלני וגם רכבות זה באמת קצת יותר מדי.
"אנדרגראונד" משמיע את קולם של אזרחים בגילאים שונים, שהאימה האחרונה שהם נחשפו אליה היתה סיפורים ששמעו על הירושימה ונגסאקי ועל הפצצות ההן שהפכו את יפן ביותר ממובן אחד. מאז יפן לא ידעה מלחמה, וגם לא רצתה לדעת. חלק מהניצולים התעקשו לאחוז בפציפיזם האדוק שלהם גם אחרי שנפגעו קשה במארס 1995. אחרים חשבו שהגיע הזמן לדאוג לביטחון ולהחמיר ענישה. אותי בכל אופן, הספר ריתק. בעיקר מרכיב אחד בסיפור לא נתן לי מנוחה: מי שביצעו את מתקפת הטרור הרצחנית ההיא היו טרוריסטים יפנים שהשתייכו לזרם קיצוני של בודהיזם. בודהיזם קיצוני! זה פשוט שבר אותי.
באופן אישי, הבודהיסט הראשון שפגשתי הלך על קצות אצבעותיו העירומות כדי לא לרמוס בטעות נמלים או חרקים אחרים. הייתי אז בטיול אחרי השחרור שלי, וכמו הרבה תרמילאים בוגרי לבנון ואיזו אינתיפאדה, המפגש עם בודהיסטים אמיתיים היה אחד הדברים שבשבילם נוסעים עד קצה העולם. כל ימיי גדלתי בין אנשים תמימים והכרתי מקרוב גם יראי שמיים אמיתיים, אבל עד ששוחחתי עם הנזיר היחף ההוא, לא פגשתי אדם עדין כל כך, ונקי כל כך מציניות. כמעט כל האנשים שפגשתי ויש בעברם מפגש כזה רוחשים כבוד לבודהיזם, למרות שלא לגמרי ברור להם אם מדובר בדת, תורת חיים או השקפה פילוסופית, ואולי כמו תמיד זה "ד', כל התשובות נכונות".
ופתאום רצח המוני. בשם הבודהיזם. איך זה יכול להיות? שקיות פלסטיק עם גז סארין קטלני שהונחו במתכוון במקום צפוף ולא מאוורר, בתחנות רכבת תחתית סואנות במיוחד. חברי הכת, מתרגלי כל המדיטציות והוויפאסאנות, השחיזו מראש את קצות המטריות שלהם כדי לדקור ברגע הנכון את השקיות ולגזור מוות בעינויים על כל מי שיתקרב. איך, לכל השדונים והרוחות, כל זה יכול להיות קשור לבודהיזם?
אחד מחברי הכת, שמתראיין לספר (בזהות בדויה), מסביר שתכלית התרגול הרוחני שהם מקדישים לו את חייהם היא גאולת הנשמה. ולכן - הוא מסביר למורקמי כמו שמדברים עם ילד איטי במקצת - אם הגורו שלי אומר שכדי לזכות בגאולה אני צריך להרעיל בגז תחנת רכבת שלמה, אז אני ארעיל. הוא הדגיש שברמות הרוחניות הגבוהות שהוא וחבריו העפילו אליהן, הם שרויים הרבה מעבר לטוב ולרוע. שאלות של רצח, ערך החיים ושאר ירקות הן התעסקות קטנונית, זעיר־בורגנית ונחותה. הכי ליגה ב'. הראיון איתו היה אחד הטקסטים היותר מפוקפקים שקראתי אי פעם, ובכל זאת היה חשוב ללמוד אותו. אולי לא למדתי ממנו כלום על בודהיזם, אבל למדתי משהו על קיצוניות.
אין קשר בין בודהיזם לרצח המוני. כמו שאין כל כך קשר בין טרור לבין איסלאם. הבודהיסט הקיצוני הוא יותר קיצוני מאשר בודהיסט. כמו שאיסלאם קיצוני הוא יותר קיצוני מאשר איסלאם. בעברית יש פטנט ישן וטוב של תוספת "נון" לקיצוני. כך מבדילים בין לאומיות ללאומנות, גזעיות וגזענות, ואפילו ענווה וענוותנות (שהיא תכונה מפוקפקת בעיני חז"ל).
הסכנה היא בקיצוניזם עצמו, ואני לא מכיר קיצונות שהיא לא מסוכנת. אני חושש מהומניסטים קיצוניים, פציפיסטים קיצוניים, ואפילו על מתונים קיצוניים אני לא סומך. גם לא על טבעונים שתוקפים באלימות אוכלי בשר ולובשי פרוות. אם מישהו היה מעז לעשות חצי מזה לארנב, הם היו פורצים בבכי תמרורים. שהרי הם טבעונים.



לקיצוניות יש סקס־אפיל מחשמל. כריזמה אדירה נוטפת מכל סוג של טוטאליות, והאדם הקיצוני כמעט אף פעם לא מצליח לשעמם. עם זה אני לא יכול להתווכח. מצד שני, טעות פשוטה אך נפוצה בהבנת הנקרא גורמת לקיצוניות להיתפס כמזקקה של אמת צרופה (אגב, "אמת צרופה" היא גם המשמעות בעברית של שם הארגון שביצע את מתקפת הגז בטוקיו).
לא מזמן הזדמן לי להשתתף בכנס "נלחמים בגזענות" שמארגנת קרן ברל כצנלסון. העיתונאי עמית סגל הינחה שם, בין היתר, עימות מסקרן בין שני עיתונאים קוטביים - נדב העצני מימין ואורי משגב משמאל. אחרי שהם סיימו לא להסכים על שום דבר, הגיעה שאלה מהקהל:
"למה בכנס נגד גזענות הבאתם לנו שני אנשים כל כך קיצוניים?"
אז התברר שמשגב והעצני בכל זאת מסכימים על דבר אחד. שניהם רוחשים כבוד, שלא לומר תשוקה, לקיצוניות עצמה. שניהם ענו לשואל, שבעצם כל מי ומה שבתווך, בין הקצוות, לא אומר באמת שום דבר. משגב הקפיד להוסיף שאלה רטורית, וקצת שחוקה: "ומה אתה רוצה, שנתחנף אחד לשני וכל הצו פיוס הזה?"
כמי שעבד לא מעט עם צו פיוס הרגשתי קצת מוזר. במפגשים של צו פיוס אף פעם לא התחנפו. רוב הזמן התווכחו עד לב השמיים. האופן המלגלג שבו קיצוניים מסוימים מבטאים את המילים "צו פיוס" מלמד יותר עליהם מאשר על הארגון שוחר הטוב הזה, שבמסגרתו יריבים התכתשו אבל התעקשו להיפגש ולהקשיב. ובעיקר לקבל את האפשרות הקלושה שהיריב שלי בסופו של יום הוא לא דביל ולא שטן. מדובר באילוץ מאוד לא נעים. הצורך לקבל את העובדה שיש בכלל צד שני הוא כאב ראש אמיתי. חלק גדול מהקסם של הקיצוניות נעוץ בכך שהוא מעניק לך פטור מכאב הראש הזה. זה גם מה שהופך אותה לכל כך מסוכנת.



http://www.israelhayom.co.il/articl...











495 25.12.1509:25
1. תקציר לעצלים בתגובה להודעה מספר 0

...הסכנה היא בקיצוניזם עצמו, ואני לא מכיר קיצונות שהיא לא מסוכנת.
אני חושש מהומניסטים קיצוניים, פציפיסטים קיצוניים, ואפילו על מתונים קיצוניים אני לא סומך.
גם לא על טבעונים שתוקפים באלימות אוכלי בשר ולובשי פרוות. אם מישהו היה מעז לעשות חצי מזה לארנב, הם היו פורצים בבכי תמרורים. שהרי הם טבעונים...

http://www.israelhayom.co.il/articl...
ציטוט מאת: 495




ירושלמי ציוני 25.12.1511:46
2. לא התעצלתי. מענין וכתוב יפה. תודה בתגובה להודעה מספר 1
למרות שכמובן אין בידו להוכיח, שהאמת אינה נמצאת דווקא בקצה, יש בידו להראות, שהסובלנות לדעות אחרות - גם אם היא מגיעה מהקצה - חשובה מאוד לכל חברה.
שלמה ארן 25.12.1515:38
3. מסכים בתגובה להודעה מספר 0
אני מסכים ל- 90% ממה שאתה כותב.
אכן אנשים קיצוניים מ- 2 הדדים חושבים באופן דומה.
הבעיה שלהם זה שהם רואים את העולם דרך חור אידאולוגי צר.
מה שניקרא "צר עולמם מעולם נמלה".
אני לא מסכים שאין קשר בין האסלם לאלימות.
זה אולי פי.סי להגיד את זה, אבל רחוק מהאמת.
ראשית הקוראן מלא באלימות כלפי מתנגדי האסלם.
שנית, גישתו של מוחמד לאלו שאינם איסלמים בכלל, וליהודים בפרט, היא מאד אלימה.
שלישית, מאז תחילתו במאה השביעית, ולאורך כל ההיסטוריה, האיסלם התרחב באמצעות כיבושים (וכמעט כבש את אירופה), ושיעבוד או טבח של העמים שהוא כבש.
רביעית, כמעט בכל מקום שהיו מקדשים או כנסיות בארצות שהוא כבש, הוא הרס אותם, ובנה במקומם מסגדים.
גם היום, רוב נקודות החיכוך האלימות בעולם הם איסלמיים נגד עמים אחרים (ראה בסוף ספרו של סמואל הנטיגנטון).
495 25.12.1519:21
4. תרשה לי תיקון קטן-לא אכן אנשים קיצוניים מ- 2 הצדדים-אלא יש קיצונים בכל הצדדים בתגובה להודעה מספר 3
בשולים בגבולות החברה והמרכיבים שלה יש קיצונים
וזה שמאל וימין וחרדים וכו' וכ'
ובדרך כלל קולות הרעש שהם מקימים גובר על השיח הנורמטיבי

אני מסכים ל- 90% ממה שאתה כותב.
אכן אנשים קיצוניים מ- 2 הדדים חושבים באופן דומה.
הבעיה שלהם זה שהם רואים את העולם דרך חור אידאולוגי צר.
מה שניקרא "צר עולמם מעולם נמלה".
אני לא מסכים שאין קשר בין האסלם לאלימות.
זה אולי פי.סי להגיד את זה, אבל רחוק מהאמת.
ראשית הקוראן מלא באלימות כלפי מתנגדי האסלם.
שנית, גישתו של מוחמד לאלו שאינם איסלמים בכלל, וליהודים בפרט, היא מאד אלימה.
שלישית, מאז תחילתו במאה השביעית, ולאורך כל ההיסטוריה, האיסלם התרחב באמצעות כיבושים (וכמעט כבש את אירופה), ושיעבוד או טבח של העמים שהוא כבש.
רביעית, כמעט בכל מקום שהיו מקדשים או כנסיות בארצות שהוא כבש, הוא הרס אותם, ובנה במקומם מסגדים.
גם היום, רוב נקודות החיכוך האלימות בעולם הם איסלמיים נגד עמים אחרים (ראה בסוף ספרו של סמואל הנטיגנטון).
ציטוט מאת: שלמה ארן




ציון דרך 29.12.1518:03
5. השאלה מי מגדיר מהי קיצוניות ומיהו קיצוני, בתגובה להודעה מספר 0
כל אחד וההגדרות שלו.
495 29.12.1520:55
6. כל קיצוני בטוח שהוא מרכז היקום-אבל בסופו של יום התבוננות מראה מי במחנות ומי בשוליים בתגובה להודעה מספר 5
למי שבתוך השוליים ברור שכולם טועים כי אסור לחשוב אחרת



העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג