החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום בית המדרש אשכול 24122

גבעתי 12.09.1921:31

הסיפור החסידי היומי

ר' נחמן מהורודנקא והבעל שם טוב
הנה שמעתי מנאמני רוח אשר פעם אחת דרש לתלמידיו בענין כוונת המקווה, הנדפס כעת בסידור אדמו"ר הזקן. ותלמידיו היו גאוני ארץ בנגלה ונסתר. ואמרו לו: "רבנו, הנה בכתבי האריז"ל, כתיב הכוונות באופן אחר מכוונות אשר אדונינו מגלה לנו". וכאשר שמע דיבור זה מפיהם, תיכף השליך ראשו לאחוריו, ופניו נעשה לפיד אש, ועיניו בולטות כדרכו בהפשטות הגשם (התפשטות הגשמיות), בעת עליתו בעולמות העליונים. ונפל על תלמידיו פחד ורעדה גדולה. ובקצה השולחן ישב ר' נחמן הרעדקנער כי היה צעיר שבתלמידים. והנה על ר' נחמן הנ"ל נפל תרדימה גדולה עד שאין יכול בשום אופן להתאפק מלישן. והיצר לו מזה מאוד, כי זה באמת בזיון גדול שהבעל שם טוב עוסק בעליות נשמה וכל תלמידיו יושבים בפחד ורעדה, והוא ירדם אצל השולחן הטהור. ופתח בידיו בחוזק את עיניו, אבל כל זה לא הועיל לו, כי אם שנרדם וישן בתרדמה גדולה. ובתוך שנתו חלם לו איך שהוא הולך בחוץ, ורואה עם רב רצים במהירות גדול. ורץ גם הוא אחריהם, ושאל אותם: "מהו מרוצתם?" ואמרו לו בחפזון גדול: "וכי אינו ידוע לך שרבינו הקדוש ידרוש מיד?" ושאל אותם: "מי הוא הרב אשר בעבורו הוא החרדה הגדולה הזאת?" ומצד החפזון הגדול, לא ענהו על זה כלל. והלך אחריהם עד שבא לבית גדול ומהודר מאוד, עד שמעולם לא ראה הידור כזה. והבית מלא מפה לפה אנשים, אשר לפי ראות פניהם הם גדולי עולם. ובבית הזה הרעש יותר גדול מבחוץ. ושמע שהכל אומרים בפחד ושמחה גדולה: "תיכף ידרוש לנו רבינו הקדוש רזין דאורייתא". ובתוך כך בא הבעל שם טוב, והתחיל לדרוש הדרוש הזה בכוונות המקוה. ועמד לנגדו איש רך בשנים וסתר את דברי הבעל שם טוב. ושאל: "מי הוא זה?" ואמרו: שהוא האריז"ל. ונמשך הפילפול זמן רב עד ששמע איך שהאריז"ל הודה לדברי הבעל שם טוב. ובתוך כך הקיץ ר' נחמן משנתו. ותיכף ישב הבעל שם טוב ואמר: "נחמן אני לקחתי אותך לעד בדבר הזה. תעיד עם מי הדין, האם לא הודה לי האריז"ל?" ואחר כך סיים הדרוש והלך לו. נביטה נא האיש הקדוש הלזה לא הסתיר לפניו גשם (גשמיות) העולם הזה כי במעט רגע הפשיט את עצמו מחזוי דהאי עלמא (מראיית העולם הזה, כלומר מראייה גשמית) כי הגשם חלף הלך לו ונתעלה ברום המעלות עליונים במתיבתא דרקיע (בישיבה של מעלה) ומה שכינו לו בשם בעל שם טוב, אינו כמו שהעולם (הציבור הרחב) סוברים ששמש בשמות הקדושים רק נוראות מפעלותו היה מצד "ותגזר אומר ויקם לך "שהקב"ה גוזר והצדיק מבטל ושמו הקדוש בעל שם טוב נגזר ממה שכתוב "טוב שם משמן הטוב" כי היה שמו נודף כאפרסמון טוב בכל עולמות עליונים. ודי בהערה הזאת.
העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג