החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום בית המדרש אשכול 24170

גבעתי 01.10.1923:56

שיעור יומי לחודש תשרי מתוך ספר ''החפץ חיים''





שיעור יומי מתוך ספר "החפץ חיים"
גבעתי 01.10.1923:58
1. שיעור ליום א' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0



לשון הרע

מהו איסור לשון הרע

הגדרת לשון הרע היא דיבור בגנותו של אדם או דיבור העלול לגרום נזק לזולת
או דיבור העלול לגרום נזק לזולת,
אם דיבר אדם בגנות חברו, הרי זה בגדר לשון הרע,
אף אם ברור שלא ייגרם על ידי כך כל נזק לחברו,
עצם העיסוק בחסרונותיו של הזולת הוא איסור בפני עצמו .
שיעור דבר העלול לגרום נזק למישהו- ויהי זה מבחינה כספית גופנית או נפשית
או כל נזק אחר- הוא לשון הרע.
גם אם הדברים הנאמרים אינם שליליים


ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 1 , א' תשרי


גבעתי 01.10.1923:59
2. שיעור ליום ב' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0






לשון הרע : דברי גנאי אובייקטיבים
מי שעבר עבירה

אסור לספר על אדם שעבר על מצווה כשלהיא - בין אם זו מצווה מדאורייתא ובין אם היא מדרבנן .
ואפילו סייג שתיקנו חכמים או מנהג מקובל,
מעשים כאלו הם שליליים בעיני התורה ועל כן הסיפור עליהם הוא סיפור בגנות האחראים להם.

לפיכך אסור לספר על אירוע שבו עבר פלוני על הלכה ,
אפילו כשהמדובר בהלכה שהרבה מהמוני ישראל אינם נזהרים בה.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 2 , ב' תשרי
גבעתי 02.10.1905:16
3. שיעור ליום ג' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0




לשון הרע : דברי גנאי אובייקטיבים
רשלנות בקיום מצוות

אסור לומר על אדם שהוא מתרשל בקיום מצוות מסוימות,
על כן אסור לומר שמישהו מקדיש אך זמן מועט מיומו ללימוד תורה
או שהוא אינו משתדל להיטיב עם זולתו.

הדברים תקפים גם אם הדובר והשומע עצמם ממעטים ללמוד תורה
או שאינם ידועים בנדיבותם לזולת והם מודים בזאת ללא כל מבוכה,
היות והתורה מעמידה בראש סולם עדיםויותינו את לימוד התורה וגמילות החסדים,
אסור לומר על אדם אחר שהוא מתרשל בתחומים אלו.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 3 , ג' תשרי
גבעתי 03.10.1905:01
4. שיעור ליום ד' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0





לשון הרע : דברי גנאי אובייקטיבים

הכל לפי מדרגת האדם

ישנם דברים הנחשבים לשון הרע כשהם נאמרים על אדם אחד,
בעוד שהם נחשבים אפילו כשבח לגבי אדם אחר.
לדוגמא, אם אומרים על איש עסקים שהוא לומד תורה חמש שעות ביום הרי זה בודאי שבח,
מאידך, אם אומרים זאת על אברך בכולל האמור להקדיש את כל שעות היום לעמל התורה- הרי זה גנאי עבורו.
כך גם אסור לספר על סכום כסף שנתן פלוני לצדקה.
אם סכום זה נחשב מקובל רק בקרב אנשים הדחוקים בממונם.
עלולות להיות נסיבות שבהן אסור לספר דברים גם אם ברור שהם דברי שבח,
לדוגמא, אנשים המרבים במתן צדקה לרוב אינם מעוניינים שהדבר יפורסם ברבים .

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 4 , ד' תשרי

גבעתי 04.10.1905:48
5. שיעור ליום ה' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0






לשון הרע : דברי גנאי אובייקטיבים

דיבורים על מידותיו של הזולת

דוגמא שכיחה לאמירה אובייקטיבית שיש בה משום דיבור בגנותו של אדם היא האמירה
שפלוני הוא בעל מידות רעות.
לדוגמא , אסור לומר על מישהו שהוא נוח לכעוס, וכחן, קמצן, יהיר וכדומה.

כשאומרים שפלוני הוא רע הרי אלו דברי גנאי , אולם אין זה לשון הרע ויתכן שאפילו מותר לרמוז על מישהו שמידותיו ממוצעות (כגון שאין הוא מתעלם מרעה שנגרמה לו)
אף אם אין זה לשבחו, במצבים נפוצים שבהם יש לביטוי "ממוצע" משמעויות שליליות, תחשב גם אמירה כזו בגדר לשון הרע.
על פי הכלל הקודם - (שהובא לעיל ביום 4) שהכל יחסי לפי מדרגת האדם שעליו מדובר .
לומר על פלוני הידוע בצדקותו שלאמיתו של דבר אין הוא למעלה מן הממוצע, הרי זה בהחלט לשון הרע.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 5 , ה' תשרי
גבעתי 06.10.1905:18
6. שיעור ליום ו' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0



לשון הרע : דברי גנאי אובייקטיבים
על תוכן ועל כוונה

ראינו לעיל שאסור לומר דבר גנאי אפילו אם אין המדבר מתייחס לו כדבר שלילי,
מצד שני אסור לומר דברים שאמנם על פי מהותם אין הם דברי גנאי אם המדבר או השומע, יפרשו זאת כדברי גנאי.

נמחיש זאת בדוגמא של דיבור על הופעתו החיצונית ודרך לבושו של פלוני.
אף כי יתכן שאין כל רע באופן לבושו של אותו אדם.
בכל זאת אסור לומר שהוא מתלבש באופן זה , אם המדבר או השומע אינם רואים בעין יפה אנשים התלבשים באותו אופן.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 6 , ו' תשרי

גבעתי 06.10.1905:19
7. שיעור ליום ז' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0

לשון הרע : דברי גנאי סובייקטיבים

דיבורים על טעם
נראה לכאורה שאין כל גנאי בציון עניינים של טעם אישי,
כשאדם אומר "אינני אוהב יין יבש"
וזהו תאור העדפותיו של המדבר, ואין כאן מתיחת ביקורת על היין

למראית עין נדמה איפוא, שמותר לאדם לומר שאין הוא אוהב את סגנונו של נואם או מרצה מסוים.
אבל למעשה אסור בדרך כלל לומר דברים כאלו,
כי משתמע מתוכם שהנואם איננו מוצלח.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 7 , ז' תשרי

גבעתי 07.10.1905:11
8. שיעור ליום ח' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0

לשון הרע : דברי גנאי סובייקטיבים
מעשים ראשונים

תחום נוסף של לשון הרהע שאיננו גנאי מבחינה אוביקטיבית, הוא הזכרת העבר.
אסור לספר משהו על עברו של אדם אשר המדבר או השומע רואים בכך גנות,
גם אם למעשה אין כאן כל גנות.

חז"ל אומרים ש"מקום שבעלי תשובה עומדין - צדיקים גמורים אינם עומדין " ברכות לד' ע"ב.
כך יוצא שאין כל גנאי בהיותו של אדם בעל תשובה ,
בכל זאת , אסור לספר שפלוני הוא בעל תשובה אם המדבר או השומע מזלזלים בבעלי תשובה .

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 8 , ח' תשרי
גבעתי 08.10.1905:14
9. שיעור ליום ט' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0





לשון הרע

לשון הרע ללא שנאה
שני סוגי הגנות , האובייקטיבית והסובייקטיבית - אסורים הם.

אף אם יכלול המספר בגנות הזו גם את עצמו בהיותו בעל אותה מגרעת או בציינו שהוא עצמו עשה מעשה אשר כזה,
למדים זאת מהקפדתו של הקב"ה על הנביא ישעיהו
בשל דבריו "כי איש טמא שפתיים אנוכי ובתוך עם טמא שפתיים אנוכי יושב" ישעיהו ד' ה'

יתר על כן אסור לדבר לשון הרע אף כשברור שהמדבר אינו עושה זאת רק מתוך כוונה רעה ושאין לו כל כוונה להזיק.
אסור לאדם לדבר דברי גנאי על שום אדם אחר ואף לא על בני משפחתו הקרובים אליו ביותר.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 9 , ט' תשרי

גבעתי 09.10.1922:41
10. שיעור ליום י' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0



לשון הרע

גם כשהרשות נתונה


אסור לדבר בגנותו של אדם
אפילו כשברור שאותו אדם אינו מקפיד על כך .

כפי שהובא לעיל עצם הדיבור בגנות חברו הוא איסור לשון הרע בפני עצמו,
גם מבלי להתייחס לרגשותיו של האדם שעליו מדובר,
דיבור לשון הרע הוא הניגוד הגמור למעלתו הרוממה של האדם כנברא היחידי שיש לו צלם אלוקים,
ונקודה זו תקפה ואיננה ניתנת לשינוי על ידי העובדה שאדם קיבל רשות לדבר דברי גנאי.


ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 10 , י' תשרי

גבעתי 10.10.1905:13
11. שיעור ליום יא' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0





לשון הרע

כשהכל יודעים זאת

דברי גנאי נחשבים כלשון הרע אפילו כשהגנאי ידוע לכל,
וזאת מהטעם הנזכר לעיל שעצם הדיבור בגנות הזולת הוא איסור בפני עצמו.

אסור לחזור ולספר דברי גנאי על יהודים שהופיעו בעיתונות .
לעיתים קרובות מפרסמים העיתונים גברים מפי השמועה
ועל כן אסור אפילו להאמין לדברים אם העיתון הוא מקורם היחיד.
אפילו לאחר אימות הדברים אסור לחזור ולספרם.


ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 11 , יא' תשרי
גבעתי 11.10.1905:13
12. שיעור ליום יב' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0


לשון הרע
אמירות מעורפלות

יהודי מישראל מצווה לנהוג זהירות מרובה בלשונו
ולא לומר דברים היכולים להתפרש כגנאי .

דוגמא לדיבור דו משמעי שאסור לאמרו הוא : "פלוני מתכוון לטובה".
שאפשר לפרשו "הוא מתכוון לטובה אך אינו מצטיין בחכמה"
או "כוונותיו טובות אבל מעשיו רעים"
אם אדם מתכוון בפשטות לומר על פלוני ש"כוונותיו טובות והוא אדם הגון "
כי אז עליו להבהיר זאת בצורה ברורה.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 12 , יב' תשרי
גבעתי 13.10.1905:30
13. שיעור ליום יג' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0


לשון הרע
מתי מותר להתבטא באופן דו משמעי

אסור לספר דברים העלולים להתפרש כגנאי.
אולם אין הדבר כך כאשר ברור שהשומע יין שאין כאן כל כוונה לדבר בגנותו של פלוני
לפיכך ההלכה מתירה לומר דבר המתפרש לשני פנים כאשר יתקיימו בו שלשת התנאים
1 . אין בו כל כוונה לדבר בגנותו של חברו.
2 . אם ללא כוונה עלול להשתמע מדבריו גנאי, אך לא גנאי גמור.
3 . הדברים נאמרים בפני שלשה או בנוכחות האדם שעליו מדובר.

לשם דוגמא מציינים הראשונים את האמירה "בבית פלוני יש תמיד אש , תמיד מבשלים שם "

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 13 , יג' תשרי
גבעתי 13.10.1905:31
14. שיעור ליום יד' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0



לשון הרע

עמיך

התורה מצווה עלינו "לא תלך רכיל בעמיך" ויקרא יט' טז'
מהמילה בעמיך לומדים חז"ל שאסור לדבר לשון הרע על יהודי רק כאשר הוא עושהמעשה עמך,
כשהוא הולך בדרכי עם ישראל.

על פי זה אין האיסור חל על עיסוק במגרעותיו של רשע שהוא אכזר ורע.
אולם, מי שהוא חוטא מחמת חוסר ידיעה או בגלל אי יכולתו לעמוד נגד פיתוי אזי הוא נכלל בגדר "עמיך"
ואסור לדבר עליו לשון הרע אלא אם כן המטרה היא לשם תועלת ,

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 14 , יד' תשרי
גבעתי 15.10.1905:24
15. שיעור ליום טו' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0





לשון הרע
איסורים נוספים של לשון הרע

מן התורה אסור לדבר לשון הרע על החיים.אבל חכמינו מוסיפים גם את האיסור לבזות ולחרף את המתים,
וכתבו הפוסקים שיש תקנה וחרם קדמונים שלא להוציא לעז ושם רע על המתים.
אסור גם כן להוציא שם רע על ארץ הקודש ארץ ישראל.
והרי מובא בתורה שדור יוצאי מצרים נענשו בארבעים שנה במדבר. ושם גם מתו.על שום שהוציאו דיבת הארץ רעה.
לאמיתו של דבר עדיף להימנע מלדבר סרה שלא לצורך אפילו בחפצים לא מקודשים, "ונאמר על אחד מן החסידים שעבר על נבלת - כלב מסרחת מאוד
ואמרו לו תלמידיו :"כמה מסרחת נבלה זאת "
אמר להם כמה לבנות שיניה ,ונתחרטו על מה שספרו בגנותה.
וכיון שהוא גנאי לספר בגנות כלב מת כל שכן באדם חי

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 15 , טו' תשרי

גבעתי 15.10.1905:26
16. שיעור ליום טז' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0



לשון הרע

למי אסור לספר לשון הרע

ברגע שדבר נכל בגדר לשון הרע , אסור לספרו לכל אדם שהוא.
אסור לאדם לספר לחבריו לשון הרע ששמע על זולתו , וגם לא לבני משפחתו כולל אשתו.
יש להדגיש שסיפור לשון הרע לבן או לבת הזוג אינו נופל בחומרתו מסיפור הדברים למישהו אחר.
אין זה יאה ואין זה טוב להתמקד במגרעותיו של זולתנו .

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 16 , טז' תשרי
גבעתי 16.10.1906:02
17. שיעור ליום יז' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0


לשון הרע
סדר התשובה

ראינו שסיפורי לשון הרע על הזולת משמעותו פגיעה במעמדו כנברא בצלם אלוקים.
מי שנכשל בלשון הרע יעשה תשובה כמתחייב בכל העבירות שבין אדם למקום,
חרטה וידוי וקבלה לעתיד ששוב לא יחזור לדבר לשון הרע לעולם,
אין הוא מצווה לדבר על כך עם האדם שעליו דיבר לשון הרע ולבקש את מחילתו.
אלא אם כן גרם לו נזק של ממש.


ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 17 , יז' תשרי

גבעתי 17.10.1906:10
18. שיעור ליום יח' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0


לשון הרע דיבור מזיק
דיבור העלול להזיק : הגדרה

עד כה עסקנו בדברים שהם מטבעם דברי גנות ,
הסוג השני של לשון הרע הוא כשמספרים דבר שאם יתפרסם עלול לגרום היזק לחברו בגופו .
או בממונו או אפילו להצר לו או להפחידו.

הגמרא אומרת שגרמא בנזיקין אסור - אסור לספר דבר שאם יתפרסם יכול לסבב רעה לחברו.
גם באופן עקיף.
לפיכך, כל דיבור שהוא ואפילו אין הוא דיבור של גנאי, שעלול לגרום נזק למישהו ,
הריהו בגדר לשון הרע ואסור לספרו.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 18 , יח' תשרי

גבעתי 18.10.1905:53
19. שיעור ליום יט' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0


לשון הרע דיבור מזיק

האיסור לבייש ולבזות את הזולת

כל המספר דברים לאחרים ,אין לו שליטה על הנאמר ואינו יכול לדעת באלו נסיבות יסופרו שוה הדברים.
מה שאדם אומר על חברו עלול להגיע לאזני החבר ואף יתכן שיסופר בפניו.

לפיכך אסור לספר כל דבר על הזולת שעלול לביישו או לצערו אם יסופר בפניו,
אף אם אין בדברים הללו כל גנאי .
אסור לספר על פלוני שהוא בעל תשובה אם אותו אדם רגיש לכך,
הוא הדין גם בציבור שבו זוכים בעלי תשובה להערכה רבה

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 19 , יט' תשרי
גבעתי 22.10.1905:11
20. שיעור ליום כ' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0



לשון הרע דיבור מזיק

בעלי תשובה

ראינו לעיל שאסור להזכיר שמישהו בעל תשובה,
אם המדבר או השומע חושבים זאת לגנאי,
על יסוד האיסור לספר בגנותו של אדם או לספר דבר העלול להזיקו או לפגוע בו,
מותר לספר לפלוני בעל תשובה אך ורק אם בנוסף לכך שהמדובר או השומע אינם רואים בכך גנאי גם בעל התשובה עצמו מדבר בגלוי על עברו
ואם עובדה זו תצויין בנוכחותו הוא לא יפגע מכך,
או כשידוע שהשומע מיטיב לשמור סוד ולא יגלה זאת לעולם באזני אחרים.


ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 20 , כ' תשרי

גבעתי 22.10.1905:12
21. שיעור ליום כא' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0



לשון הרע דיבור מזיק

גרימת הפסדים

אסור לספר כל דבר שגם אם אין הוא גנאי, פרסומו עלול להזיק לזולת בענייני פרנסה או שידוך,
סוג זה של לשון הרע רווח ביותר כשאנשים מתבקשים לספק מידע בנוגע לשידוך או להצעת עבודה .

אסור לדבר על חולשותיו הגופניות של פלוני או על חוסר חכמתו גם אם הן המדבר והן השומע אינם רואים בכך כל גנאי.
פרסום דברים מסוג זה עלול לגרום למדובר הפסד ונזק.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 21 , כא' תשרי
גבעתי 22.10.1905:13
22. שיעור ליום כב' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0



לשון הרע דיבור מזיק

דיבור על מוצרים

הדיבור בגנות מוצר שבעקבותיו נמנעים אנשים מלרכשו נחשב כדיבור לשון הרע
כי הוא עלול לפגוע בפרנסתו של היצרן או של מוכר המוצר,
בדומה לכך אסור להתבטא בלגלוג על דרשן פלוני באופן שירחיק ממנו את קהל השומעים
או שיחליש את השפעת דבריו על הציבור
כמו בכל מצווה אחרת יש להרגיל את בנו וביתו הקטנים להימנע מדיבור לשון הרע
ברגע שהם מגיעים לגיל שבו הם מבינים את משמעות הדבר,
ילדים מרבים לדבר בגנות המאכלים המוגשים להם ובכך הם פוגעים במי שהכינם,
יש להרגיל את הילדים להימנע מהערות גנאי מסוג זה .

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 22 , כב' תשרי
גבעתי 23.10.1904:59
23. שיעור ליום כג' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0


לשון הרע דיבור מזיק

כשהמדובר מסכים לדברים

בניגוד לדברי גנאי מותר לומר על פלוני דברים העלולים לגרום לנזק
אם ברור שאין הוא מתנגד לכף,
אם אדם מרבה לספר על חוסר יכולתו לזכור מספרי טלפון ,ואפילו את מספר הטלפון שלו עצמו ,
לא ייאסר על אחרים לספר זאת הלאה,
בתנאי שלא המדבר ולא השומע יפחיתו בערכו של המדובר בגלל תכונה זו.

ברור שאם אדם נותן לאחרים רשות מפורשת לספר עליו דבר העלול להזיק לו,
מותר להם לעשות זאת בתנאי שאין בדברים הללו משום גנאי .


ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 23 , כג' תשרי

גבעתי 23.10.1905:01
24. שיעור ליום כד' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0



לשון הרע דיבור מזיק

דברים גלויים אך מזיקים

ראינו לעיל שאסור לספר דברי דברי גנאי אפילו כשהדברים כבר היו ידועים קודם לכן לשומע,
הרי זה משום שעצם דיבור הגנאי הוא איסור בפני עצמו.
לעומת זאת מתקבל על הדעת שאפשר לומר דברים העלולים לגרום נזק בנוכחותו של מישהו שכבר יודע אותם,
אלא אם כן המדבר מדגיש נקודה שהשומע לא היה מודע לה עד כה.
הרי זה משום שהדברים לא יגרמו לנזק שלא היה נגרם בלעדיהם.
הרמב"ם מרחיב את הדברים וקובע שאם נאמרו בפני שלשה, דברים העלולים להזיק,
מותר לשלשה להזכיר את הדברים בשיחותיהם עם האחרים.
הטעם לכך הוא משום שכל אחד מן השלשה יכול להניח ששני האחרים
ממילא יספרו את הדברים ,
מכל מקום הדבר יהיה אסור במקים הבאים :
כאשר ידוע שאחד מן השלשה הוא שומר סוד הנזהר עד מאוד בהלכות שמירת הלשון
כוונתו של המדבר בספרו את הדברים היא להמשיך ולהפיצם ברבים

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 24 , כד' תשרי
גבעתי 24.10.1905:22
25. שיעור ליום כה' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0




לשון הרע דיבור מזיק
פגיעה ברשע

ראינו שמותר לספר בגנותו של רשע,
בענין דיבור מזיק ברור שאסור לומר כל דבר העלול לגרום נזק- גופני כספי או נפשי - לאדם אחר.
אלא אם כן התורה מתירה להזיקו .
כשם שאסור לגזול מן החוטא , כן אסור לדבר עליו באופן העלול לגרום לו הפסד ממון .


ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 25 , כה' תשרי

גבעתי 25.10.1905:14
26. שיעור ליום כו' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0




לשון הרע דיבור מזיק
דיבור על ילדים

אסור לדבר לשון הרע על ילדים אף כי רוב בני האדם מבינים שילדים הם ילדים
והתורה אינה רואה בהם אחראים למעשיהם,
הרי שאדם המדבר על ילד באופן שהוא או השומע רואים בכך גנות הריהו עובר על איסור לשון הרע,
כמו כן אסור לומר או לכתוב משהו אודות ילד העלול להסב לו נזק
מורה העומד לכתוב הערה שלילית בתעודתו של תלמיד יעצור לרגע ויהרהר בהשפעתה של הערה זו על עתידו של הילד הן מבחינה חינוכית
והן מבחינת הפגיעה בסיכויי פרנסתו.
באופן דומה על המורים לנהוג בעדינות ובזהירות מרובה שעה שהם מוסרים למורה הבא את חוותדעתם על התלמיד.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 26 , כו'תשרי

גבעתי 27.10.1900:03
27. שיעור ליום כז' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0


לשון הרע דיבור מזיק

חזרה בתשובה

אם אדם דיבר על פלוני דבר העלול להזיקו,
בכך עבר על עבירה שבין אדם למקום וגם על עבירה שבין אדם לחברו,
חרטה וידוי וקבלה לעתיד יכולים להועיל בתשובה רק על עוונות שבין אדם למקום,
על עבירות שבין אדם לחברו אין כפרה כל עוד לא ביקש החוטא מחילה מחברו.

דברים אלו מתייחסים רק למצב שבו כבר נגרם נזק על ידי אותו דיבור ,
אם נאמרו דברים העלולים להזיק, אולם טרם נגרם נזק של ממש,
מוטלת על המדבר האחריות לעשות ככל יכולתו למניעת הנזק,

דרך מעשית למניעת הנזק תהיה בכך שהמדבר יגש אל כל מי ששמע את הדברים העלולים להזיק
ויסביר לו שהדברים לא היו מדויקים,

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 27 , כז' תשרי

גבעתי 27.10.1906:17
28. שיעור ליום כח' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0


לשון הרע דיבור מזיק
עשיית תשובה כשהניזוק אינו יודע על הנזק

אדם שגרם נזק לחברו חייב לרצותו ולבקש את מחילתו אפילו כשהחבר כלל אינו יודע שנגרם לו נזק.
לדוגמא , כשעובד היה מועמד לקידום בעבודתו אך כלל לא נודע לו על כך
אם עבר מישהו על איסור לשון הרע וסיפר למעבידו דבר מה שבעקבותיו לא קודם העובד,
עליו לגשת אל העובד להסביר לו מה ארע ולבקש את סליחתו .
אולם רבי ישראל סלנטר גורס שאם עלול הדבר לצער את האדם הניזוק ,
מוטב שלא לנקוט בצעד זה בין יתר שלבי החזרה בתשובה.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 28 , כח' תשרי
גבעתי 28.10.1905:05
29. שיעור ליום כט' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0



הלכות החלות על 2 סוגי לשון הרע
אמצעי הבעה נוספים

לאחר שעמדנו על שני הסוגים העיקריים של לשון הרע
(המספר בגנות חברו והמספר דבר שפרסומו עלול להזיק לחברו)
חשוב להזכיר מספר כללים השייכים לשני הסוגים הללו
איסור לשון הרע אינו מוגבל אך ורק לדיבור
בגדר איסור זה נכללים כל אמצעי ההבעה שעל ידיהם מבוטאים דברי הגנאי או הדברים המזיקים ,
לפיכך גם לשון הרע על ידי כתיבה רמזים,קריצות,סימנים או העוויות פנים המביעים דבר גנאי או נזק-אסורים הם.
אסור להראות לאחרים מכתב או מאמר שמתוכו עולה רושם שלילי על הכותב,
כשם שאסור לגלות את זהות מחברו של מאמר או ספר הנחשבים בלתי מוצלחים.
כמו כן אסור להראות תמונות של אנשים העלולות להביך אותם.

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 29 , כט' תשרי

גבעתי 29.10.1905:02
30. שיעור ליום ל' תשרי מתוך ספר החפץ חיים בתגובה להודעה מספר 0





הלכות החלות על 2 סוגי לשון הרע
בלי שמות
כל האופנים של לשון הרע אסורים הם אפילו כשאין מזכירין שמות,
אם אפשר להבין מתוך הדברים על מי מדובר.
יתרה מזו אם משמיטים את השמות מתוך הדברים אולם הסיפור מטיל צל על ציבור שלם של אנשים,
אסור לספר את הדברים ,
לעיתים קרובות כשמותחים ביקורת על תלמיד ישיבה מסוימת מבלי להזכיר את שמו, מתקבלים הדברים בביקורת על כל תלמידי אותה ישיבה או על כלל תלמידי הישיבות באשר הם ,
אם כך משתמע מתוך הדברים, הרי זהו אופן חמור יותר של לשון הרע
היות והוא מטיל דופי בציבור גדול של יהודים

ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 30 , ל' תשרי
העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג