החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום בית המדרש אשכול 25697

קטונתי 27.12.2013:26

שאלה(103)אם זה לא המקום - תגידו ואעביר אותה למקום מתאים יותר. האם מותר לבעל חנות לכלי נשק למכור נשק שאולי ישמש

עבר עריכה לאחרונה בתאריך 30.01.21 בשעה 21:58 על-ידי גבעתי (מפקח)

למעשי עבריינות? עד כמה הוא צריך לחקור מי הקונה?
האם יש התייחסות הלכתית לכך?
האם אפשר להשליך מהשאלה/סוגיה הזו גם לנושאים אחרים שספק אם יגרמו לעבירה?
מה הגבול?
תודה מראש.
ישראל77741 27.12.2014:19
1. אגב זה אותה שאלה על קניית דברים בעסק שמחלל שבת בתגובה להודעה מספר 0
הוא יכול לקחת את הכסף שלך ולחלל שבת בשלל אמצעים(מקח וממכר שאסור בשבת,מוקצה הכסף)
בכללי זה גם שאלה שלא גרמא בנזיקין,האם הוא יהיה קשור לנזק שנגרם מהנשק.כמובן בפן ההלכתי.
שאלה יפה מאד שמקומה בבית המדרש ויש עליה פרקים שלמים במסכת בבא קמא
קטונתי 27.12.2014:57
2. דווקא לא נראה לי כמו לרכוש מעסק מחלל שבת, כי כאן יש לי בחירה אם לקנות מהעסק או לא. בתגובה להודעה מספר 1
השאלה היא יותר על המוכר - האם מותר לי למכור משהו אם אני יכול לחשוב שישתמשו בו לדבר עבירה? הרי אני רוצה להתפרנס? מה, כל מוכר יתחיל לחקור את הקונה מה הוא מתכוון לעשות או איך ינהג עם המוצר שקנה?
ישראל77741 27.12.2015:08
3. גם כל חנות שמוכרת סכינים חדים,האם היא צריכה לברור קונים בתגובה להודעה מספר 2
זה חולה עצבים וזה קצב והשלישית היא אמא במטבח.באמת מעניין
קטונתי 27.12.2015:42
4. בדיוק. ואם התשובה לשאלתך, היא לא צריך לחשוב יותר מדי רחוק, אז אני אחדד את השאלה, אבל קודם בתגובה להודעה מספר 3
אני באמת מעונינת להבין אם יש גבול ומרחק לחשיבה הזו, כי זה מביא לשאלות נוספות.
יוסף 27.12.2022:21
5. כמדומה אני שאין לחשוש לכך. בתגובה להודעה מספר 4
הרשויות הרי עושות את הבדיקות הנדרשות לפני נתינת הרישיון.
קטונתי 27.12.2022:30
6. האם זה גם מה שההלכה אומרת? בתגובה להודעה מספר 5
הדייג 27.12.2023:33
7. הגמרא במסכת עבודה זרה בתגובה להודעה מספר 6
אומרת שאסור לסייע אפילו לגויים לבנות גרדום וביסליקי (בגלל שהגויים מוזהרים על שפיכות דמים) , ויש בזה משום מסייע בידי עוברי עבירה . אבל מרן זצ"ל כתב שהכלל של "מסייע בידי עוברי עבירה" שייך דווקא אם אין אפשרות לתלות שיש צד של היתר בדבר , לדוגמא , להשכיר רכב למחלל שבת , אם יש צד שהוא ישתמש בהיתר , נגיד שישכיר לו את הרכב בבוקר שישי ולא צמוד לשבת , אז אני תולה שהוא ישתמש שימוש של היתר בדבר , אבל אם ישכיר לו ממש צמוד לשבת והוא יצטרך להחזיר מיד בצאת השבת , ואז בודאי שהוא יחלל שבת , אז במקרה כזה אסור . ולנידון דידן , אם הרשויות מחייבות רישיון לנשק , ויש צד של היתר (אבטחה וכו) אז מותר , וכמו כן למכור סכיני מטבח וכו , וכן למכור לגוי בשר של בהמה טריפה , ולא אומרים שימכור אותה לישראל .
קטונתי 28.12.2006:32
8. תודה רבה ועכשיו אקשה ואשאל בתגובה להודעה מספר 7
האם ניתן להסיק מכאן שאם למשל אישה מדגמנת פרטי לבוש, ללא שרואים את פניה, האם יש כאן בעיה אם מדובר בהלבשה תחתונה למשל?
כי ניתן לומר שאולי מישהו ישתמש בתמונותיה בדרך לא צנועה.
לפי התשובה שלך, אם ניתן לתלות בשימוש בהיתר, אז לכאורה מותר.
הדייג 28.12.2008:28
10. אחי היקר והמלומד ybsh הטיב להסביר ... בתגובה להודעה מספר 8

ערכתי לאחרונה בתאריך 28.12.20 בשעה 08:47 בברכה, הדייג

זו אחת ההלכות המפורסמות של מרן זצ"ל , מותר למכור בגדים לא צנועים , כל עוד אפשר לתלות שזה לצורך פנימי ( מתחת לבגדים עליוניים , או בהיתר לבעלה) , אבל במקרה של דוגמנים למינהם (לא מסוגל לרשום את שם העצם בצורת נקבה , מחילה) אני לא רואה צד של היתר , ובפרט שיש פה צלמים ועורכים מעורבים בכל הסיפור ... וחוץ מזה נראה לי שיש בזה מצד עוברת על דת יהודית , וגם התרחק מן הכיעור ומן הדומה לו , וכמעט שאין מצב בעולם שלא יכשלו בתמונות האלה , ואני יודע שאת מספיק חכמה להבין את החילוק .
אבל אין הכי נמי , אם באמת זה יש צד אמיתי של היתר (למרות שלא מצאתי) אולי יהיה מותר .
ואפשר לתת עוד דוגמה בשביל להבין את החילוק , אין אף אחד בעולם שיאסור למכור ללקוח בסופר בשר וחלב , כי אולי יש חשש שיאכלם ביחד , אבל כמעט אין מי שיתיר למכור בשר חזיר ליהודי אפילו שאפשר לתלות שהוא יאכיל בזה את הכלב שלו . לסיכום ; יש הבדל בין חשש קרוב לחשש רחוק .
קטונתי 28.12.2008:46
11. אני רוצה להתעכב רגע על המושגים שהבאת. בתגובה להודעה מספר 10
עוברת על דת יהודית.
התרחק מן הכיעור ומן הדומה לו.
האם יש להם הגדרות מדויקות בהלכה?
אני אעשה גילוי נאות ואומר שההסברים שנתתם לי גם אתה וגם ybsh די מוכרים לי, אבל אני חותרת למשהו יותר קשה.
נניח שאין למשל צלמים ועורכים מעורבים. נניח שהבחורה מצלמת את עצמה, או אפילו חלק מגופה - ולא מהחלקים המוצנעים. שיהיה ברור. נניח כפות ידיים/רגליים. האם ניתן לחשוש שבגלל שמישהו יעשה בזה שימוש לרעה צריך לאסור עליה את הדבר?
דוגמה נפוצה - צילומי אצבעות של לאק ג'ל.
אפשר לומר - זה יגיע לאנשים שיעשו בזה שימוש רע.
מותר? אסור? האם הצורך להתפרנס גובר?
הדייג 28.12.2008:52
13. הוספתי עריכה , עייני גם שם . בתגובה להודעה מספר 11
לעניין לק ג'ל אין איסור בכלל לענ"ד , כי כל האיסור להסתכל באצבע קטנה של אשה , זה דווקא שהיא לפניו ויכול להגיע לידי הרהור ח"ו , אבל אין איסור לראות אצבעות של אשה אל לא רואה את כולה .
וזה דומה לאיסור לראות בגדים לבנים של אשה שהוא מכיר (כגון בחבל כביסה) אבל לראות בגדים כאלו חדשים (בלי תמונות) אין איסור .
קטונתי 28.12.2009:12
15. אוקיי, למדתי עוד מושג - חשש רחוק וחשש קרוב. בתגובה להודעה מספר 13
עכשיו אזרוק לך את המקרה שבא לפני, ונשאלתי לגביו.
בחורה. רווקה. קיבלה הצעת עבודה לצלם את רגליה בסרטון. רק זה. ולשלוח לכתובת מייל מסויימת. על כל סרטון תקבל תמורה כספית נאה. היא לא יודעת לאן זה הולך. אף אחד לא יודע מי היא ומה היא.
החשש הוא שזה יגרום לעבירה אצל גברים.
האפשרות להיתר - יתכן שגם נשים עושות בסרטונים האלה שימוש, וכן אולי זה יעורר אנשים מסוימים להתקרב לנשים שלהן, הנשואות להן כדמו"י. הרי ידוע שיש גברים/נשים שכדי לקבל חשק למצווה צריכים עזרים. תרופות וכדומה.
ybsh 28.12.2009:31
16. מה הכוונה רגלים מהברך ולמטה? בתגובה להודעה מספר 15
הכתובת מייל שאליה נשלחים הסרטונים לא שייכת למשהו שמכיר אותה בודאות?
לדעתי חוץ מהעניין ההלכתי בשאלה הזאת צריך להתיחס גם לצד ההשקפתי והחינוכי
קטונתי 28.12.2009:42
17. רגלים מהברך למטה. לא מכירה את מי שאליו מגיעים הסרטונים. הצעת העבודה עברה באינסטגרם. בתגובה להודעה מספר 16
לגבי חינוכי - מדובר בבחורה, לא ילדה.
אני יודעת שזה נשמע רע מאוד אבל דווקא בגלל זה אני רוצה לחקור את הנושא. האם הרתיעה שלנו מלהתיר דבר כזה היא בגלל שמדובר בענינים שנעשים בצניעות, בחדר סגור, גם אם לאו דווקא אסורים, פשוט כי התרגלנו לא לדבר ולא להתעסק בהם?
האם אין יותר בעיה בגבר המעביר שיעור לכיתת בנות או אישה המלמדת גברים?
הדייג 28.12.2009:56
18. אלו שאלות קשות .... בתגובה להודעה מספר 17
צריך רב פוסק רציני , עם יראת שמים (אמיתית והשקפה טהורה) בשביל לענות עליהן .
יש את קו ההלכה הספרדי ששם תוכלי לשאול *3030
ואם תרצי אוכל להעביר לך מספרים ישירים לרבנים בפרטי
קטונתי 28.12.2010:02
19. לדעתי ישללו על הסף. ברור לי שצריך להיות פוסק רציני כדי לעסוק בכך. בתגובה להודעה מספר 18
אני פשוט רציתי שיהיה לי חומר רקע כדי שאוכל להחליט אם בכלל להעלות שאלה כזו
יש שיראו בזה חוצפה וחוסר מוסריות טוטאלית.
אני משתדלת לנסות לראות עוד אפשרויות, כי בשורה תחתונה, יש כאן אפשרות לעזור כלכלית למישהו בימים קשים כאלה...ונורא קל לאסור דברים.
מזכיר לי את הסיפורים הישנים על האלמנה האומללה שהיתה מגיעה לרב עם תרנגולת לבדוק אם היא כשרה או טריפה.
הדייג 28.12.2010:07
20. לא בטוח שישללו ...למרות שרוב הסיכויים שכן ... בתגובה להודעה מספר 19
תנסי , מה יכול להיות ?
קטונתי 28.12.2010:13
21. מי ששאלה אותי חוששת מ-מה יגידו עליה... בתגובה להודעה מספר 20
טוב, אני חושבת שעשיתי את ההשתדלות שלי עבורה.
תודה לך שהיית כאן ללבן איתי את הנקודה.
המשך יום טוב בינתיים.
הדייג 28.12.2010:21
22. לא חייב להזדהות . בתגובה להודעה מספר 21
שמחתי לעזור 🌷
יוסף 28.12.2017:05
27. ת''ח כבודו בתגובה להודעה מספר 22
הדייג 28.12.2017:06
28. עפר לרגליך .... בתגובה להודעה מספר 27
יוסף 28.12.2017:46
29. אוי לי ואוי לנשמתי בתגובה להודעה מספר 28
יוסף 28.12.2017:04
26. היא יכולה לומר שהיא שואלת עבור חברה בתגובה להודעה מספר 21
PureAir 06.01.2100:20
34. אם הגיעה למצב קשה כלכלית שהשאלה הזו עולה בתגובה להודעה מספר 19
צריך לבדוק מה אפשר לעשות כדי לעזור לה כלכלית
ולא האם אפשר להתיר את זה כי אי אפשר לדעת מי עומד מהצד השני ומה כוונותיו ויכולותיו
ועלול להיות שזה יהיה פתח לתמונות יותר חושפניות ואח"כ סחטנות - אם לא תשלמי לנו נפרסם את התמונות וכו'
(יש גם אפשרות שישלחו לה משהו "תמים" שיפרוץ את מכשיר הטלפון שלה ויצלמו אותה ללא ידיעתה וההמשך כנ"ל)
ולכן בשורה התחתונה התשובה צריכה להיות עזרה כלכלית והכי טוב לעזור לה למצוא עבודה ראויה
אבל אם אין אז גם איסוף תרומות עבורה זה הרבה יותר ראוי
ybsh 28.12.2010:39
23. נראה לי שגם לבחורים או בחורות נערים ונערות מי שמבוגר וגדול מהם יכול לדבר ולהתוות ולכוון לדרך חיים בתגובה להודעה מספר 17
בפעם הראשונה לצלם את הרגלים ולשלוח לדעתי היא לא תרגיש הכי בנוח וחופשיה אבל בעקבות דברים צדדים כגון פרנסה היא תעשה את זה אחרי כמה חודשים שהיא תעשה את זה אז זה יהיה עוד דבר שבשגרה וסיכוי גדול שאם הרגלים שלה מתאימות לצרכיהם יבקשו תעלי קצת יותר למעלה ואולי בפעם הראשונה היא תסרב ומי אמר שאחר כך לא כי כמובן שיכנסו צדדי היתר לא מכירים אותי ואולי זה רק לנשים ועוד ועוד
לדעתי האישית זה עושה איזו שהיא תחושה של זילזול בגוף ומשם אפשר להגיע לעוד ועוד יותר חמור
כמו מאמר חזל יצר הרע לא אומר לאדם לעשות עברות ואיסורים אלא פחות להקפיד ופחות לשמור על החומרות עד שלאט לאט אומר לו לחטוא.
מצד הלכה גרידא צריך ישוב הדעת ולבחון היטב את הדברים
קטונתי 28.12.2010:53
24. רציתי לפרט לך בפרטי אך תיבתך מלאה. בתגובה להודעה מספר 23
הדייג 28.12.2008:55
14. והצורך להתפרנס כמעט ולא קיים בנידון דידן ... בתגובה להודעה מספר 11
כי אם זה כך אולי נתיר לאיש לספר שערות אשה מצד פרנסה ( מצאתי פוסק אחד שהתיר , מצד "באומנות טריד") וחלקו עלין מכל וכל כל פוסקי זמנינו ...
consilium_322 28.12.2012:29
25. נערך בתגובה להודעה מספר 14

ערכתי לאחרונה בתאריך 02.01.21 בשעה 22:55 בברכה, consilium_322

שלדג 29.12.2008:53
30. ויש גם ספר הליכות בת ישראל בתגובה להודעה מספר 25
שכתב אאל"ט , אף שמעיקר הדין אין איסור , טוב להחמיר , או משהו בסגנון ...(מצד בעבידתה טריד)
אך רוב פוסקי זמנינו אסורו מכל וכל ...
ybsh 28.12.2007:16
9. זה דומה לנידון של מכירת בגדים לא צנועים בתגובה להודעה מספר 0
יש נדון בפוסקים האם מותר למכור שמלות בלי שרוולים וכדומה מצד אחד נראה לאסור מכיון שהמוכר מכשיל את הקונה ויש דין של ולפני עיור לא תתן מכשול ומסייע בידי עוברי עבירה מצד שני גם לאיסור זה יש כללים וגדרים להלכה נפסק שאם זה בגד שאפשר להשתמש בו בצורה שלא מחייבת שילבשו אותו בצורה לא צנועה כגון שאפשר ללבוש את השמלה עם חולצה מתחת וכדומה אז אפשר למכור למרות שאם אני יודע בודאות שאשה שלא מקפידה על צניעות קונה את זה
משא"כ בגדים אחרים למיניהם שאין אפשרות ללבוש אותם כפי ההלכה אסור למכור אותם
על פי זה כלי נשק נמכרים למטרות טובות שמירה וכדומה אם משהו בחר לעשות בזה מעשה פסול ואסור זה לא בעיה של המוכר
כך נראה לענ"ד
קטונתי 28.12.2008:47
12. תודה גם לך על התשובה, ראה את תגובתי #11 בתגובה להודעה מספר 9
מילים יכולות 01.01.2102:20
31. התמימות פה מקוממת אותי בתגובה להודעה מספר 0
לא מדבר על עצם השאלה
או על השואלת
קטונתי 02.01.2122:43
32. לא חושבת שזו תמימות אלא נסיון לדבר בשפה נקיה ומכבדת בתגובה להודעה מספר 31
מילים יכולות 02.01.2123:14
33. תמימות תמימות בתגובה להודעה מספר 32
כל המחשבה שיש כאן מקום לשאלה היא תמימות
כח המלך 20.01.2121:46
35. הלכות עבודה זרה וחוקות הגויים פרק ט' ממשנה תורה לרמב''ם: בתגובה להודעה מספר 0
י [ח] כשם שאין מוכרין לגויים, דברים שמחזקין בהן ידיהן לעבודה זרה--כך אין מוכרין להם, דבר שיש בו נזק לרבים, כגון דובים ואריות, וכלי נשק וכבלים ושלשליות. ואין משחיזין להם את הנשק. וכל שאסור למוכרו לגוי, אסור למוכרו לישראל החשוד למכור לגוי; וכן אסור למכור כלי נזק, לליסטים ישראל.

יא [ט] היו ישראל שוכנין ביני הגויים, וכרתו להן ברית--מותר להן למכור כלי נשק לעבדי המלך וגייסותיו: מפני שעושין בהן מלחמה עם צרי המדינה להצילה, ונמצאו מגינין עלינו--שהרי אנו שרויין בתוכם.
העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג