החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום בית המדרש אשכול 25764

גבעתי 12.01.2121:13

שאלה (106) בעניין פדיון בן בכור

ערכתי לאחרונה בתאריך 11.02.21 בשעה 17:20 בברכה, גבעתי

אישה שילדה בן בכור ,
אלא שהיא (ורק היא) ידעה שבעבר היא עברה הפלה

האם במקרה זה עורכים פדיון הבן ,
ואם עורכים טכס , מה לגבי הברכות בטכס הפדיון ?
שלדג 13.01.2109:42
1. שמעתי פעם שמרן זצ''ל פסק במקרה כזה בתגובה להודעה מספר 0
שאם יש חשש לשלום בית , האשה תתאם עם הכהן הפודה , והוא לא יברך בשם ומלכות (יגיד השם או אמוני , באופן שלא ירגישו) , ואם ישאל אותה אם בנך זה בכור , יכולה לשנות מפני השלום ולומר שכן , בגלל שאין היום כל כך נפקא מינה .
בכל מקרה אסור לברך בשם ומלכות !
למרות שיש פוסקים שמתירים מטעם של שלום , כמו שאצל סוטה היו מוחקים את שם השם בשביל שלום בית , כל וחומר שיהיה מותר לברך בשם ומלכות בשביל שלום בית .
אבל דעת מרן זצ"ל שאין להתיר לברך ברכה לבטלה במקרה כזה , ובפרט שאפשר לעשות את העצה שכתבנו לעיל .
והנעל"ד כתבתי בע"ה .
ybsh 13.01.2122:05
2. חבר יקר ואהוב אחדד מעט את דבריך בתגובה להודעה מספר 1
מרן נשאל על מקרה דומה וכתב תשובה ביבי"א חלק ח יו"ד סימן לב
יש מקרה שכן מותר לברך למרות שהאשה עשתה הפלה
אם האשה היתה בהריון באיסור כלומר לפני חתונה וכדומה או חוזרת בתשובה ומתחתנת עם בן תורה שלא ידע שהיא עברה הפלה ואם היא תספר לו יהיה להם בעיה גדולה של שלום בית מרן פסק שלא תגיד כלום לבעלה ויברך בשם ומלכות.
בין הדברים הביא את הדין של בגדי כלאים בשוק ומחלוקת ראשונים אדם שרואה את חבירו עובר איסור דאורייתא האם צריך להפרישו
הרמבם והראש סוברים אם עושה את העברה בשוגג לא צריך להפרישו
וכך מרן פסק לגבי בגדי כלאים אדם שהלך ברחוב עם בגד כלאים שאסור מהתורה קורע לו את בגדיו מיד ואם זה בגדים שאיסורם מדרבנן לא יקרע ויפשוט אותן בביתו והרמא כתב י"א שאם הלובש לבש בשוגג בגדי כלאים שאיסורם מהתורה לא יאמר לו כלום בשוק ורק בביתו יודיע לו ויוריד אותם
ובברכה שאינה צריכה (לא ברכה לבטלה) יש מחלוקת האם איסורה דאורייתא או דרבנן רוב הפוסקים סוברים שהאיסור מדרבנן ולכן זה דומה לדין של לובש בשוגג בגדי כלאים דרבנן בשוק שלא צריך להפרישו משום כבוד הבריות כך בנדון דידן לא תודיעה לו ולא תפריש את בעלה ויברך בשם ומלכות על פדיון הבן ושהחיינו
שלדג 13.01.2122:23
3. השם ישמרך צדיק יקר !!!! בתגובה להודעה מספר 2
ראיתי עכשיו את דברי קודשו של מרן זצ"ל , ואכן , כמו תמיד , הצדק עמך . 👑
משום מה זכרתי שהרב חלק על הדעה שהבאתי לעיל ...
מזל שאתה פה לשמור על הציבור מפניי 🤦‍♂️
ybsh 13.01.2122:27
4. תצלנה אוזנינו משמוע אשרנו שזכינו לחבר יקר ואהוב כמוך צדיק ות''ח בתגובה להודעה מספר 3
אוהב תורה ולומדיה מוקיר רבנן משמח אלוקים ואדם
שלדג 13.01.2122:28
5. תוסיף ; וטועה בדבר משנה... בתגובה להודעה מספר 4
ybsh 13.01.2122:33
7. ממש לא דבר משנה ואם כבר יודע לקבל באהבה מחבריו בתגובה להודעה מספר 5
ובגדר "אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם" ועל ידי זה מבררים היטב את ההלכה
שלדג 13.01.2122:37
8. ניחמתני עקיבא , ניחמתני 😘 בתגובה להודעה מספר 7
יוסף 22.01.2108:41
17. אשריכם ישראל בתגובה להודעה מספר 8
משכיל 13.01.2122:30
6. תשובות מעניינות בתגובה להודעה מספר 0
אבל מה לגבי מקרה ''רגיל'' ללא חשש בעיות בשלום בית וכיו''ב, האם יש ענין להתעקש/להתאמץ לעשות טקס פדיון הבן גם לנולד לאחר הפלה?

שלדג 13.01.2122:38
9. חשש שלום בית , זה לאו דווקא בין בני הזוג בתגובה להודעה מספר 6
יכולה להיות גם פגיעה במשפחה , אז יותר קל במקרה כזה לתמרן , אבל אם יש חשש לפגיעה שתגרום בהמשך לבעיות , אפשר להשתמש בעצות דלעיל .
משכיל 13.01.2122:40
10. אכן בתגובה להודעה מספר 9
כוונתי לשאול, האם למרות שהעובר הראשון נפל, יש ענין לעשות אצל העובר השני את הטקס (אפילו בלא ברכות), מבלי שתהיה לכך סיבה צדדית?
ybsh 13.01.2122:44
11. לא. המצוה והחיוב לפדות את הבן הבכור בלבד על שאר הילדים או בנות אין ענין וצורך בתגובה להודעה מספר 10
שלדג 13.01.2122:44
12. אין שום עניין בטקס . בתגובה להודעה מספר 10
יש מצווה לפדות את בנו הבכור ואם הבן לא נפדה , על הבן לפדות את עצמו שיגדל .
יש קדושה בבן הבכור דווקא , אבל הוא חייב להיות בכור לפי הכללים , למשל אם נולד בניתוח קיסרי לא פודים אותו , וכן הלאה .
לגבי הפלה , זה תלוי באיזה שבוע להריון היא הייתה , כי אם זה לפני 40 יום ליצירת הוולד , פודים את הבן השני כדין בכור .
ybsh 13.01.2123:05
13. אם עשו הפלה כמה ימים אחרי הארבעים יום ועדיין לא נהיה ריקום אברים פודים בברכה בתגובה להודעה מספר 12
למרות שזה אחרי 40 יום
אבל אם יש ספק ולא יודעים אם היה ריקום אברים או לא יפדו את הבא אחריו בלי ברכה.
שלדג 13.01.2123:40
14. מדויק כתמיד 😘 בתגובה להודעה מספר 13
משכיל 14.01.2122:08
15. בעקבות תשובותיכם בתגובה להודעה מספר 13
עברתי היום על התשובה בשו''ת יביע אומר חלק ו' יו''ד כו'.

לכן שאלתי אתמול לגבי ''ההתעקשות לעשות טקס גם לאחר הפלה''. כי משום מה היה מונח אצלי שלאחר הפלה (אא''כ יש סיבה צדדית) אין אפילו ענין לעשות טקס, מסתבר שלאו דווקא.


שבת שלום
ybsh 16.01.2119:25
16. שבוע טוב חבר יקר בתגובה להודעה מספר 15
לא כל כך הבנתי מה כוונתך
משכיל 28.01.2112:10
18. שמא לא ברור כתבתי בתגובה להודעה מספר 16
התכוונתי, שכל הנושא הזה של פדיון הבן ללא ברכה לאחר הפלה כשהיה ריקום איברים, חדש היה עבורי.

ובעקבות תגובותיכם לעיל, עברתי על תשובה הנ''ל.

נושא מעניין, ומן הסתם גם לא נדיר.

תודה
העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג