רכילות : שמיעה
הסרת המכשול מלפני המספר
כדי שיהא מותר לאדם על פי הדין לשמוע דברי רכילות, אין די בכך שלשומע תהיה הצדקה לכך,
גם המספר חייב שתהיה לו כאן כוונה לתועלת
אם אין המספר מודע לכך שהדברים שהוא מספר הם בעלי חששיבות לגבי השומע הרי הוא עובר על איסור רכילות.
יוצא איפה שהשומע הוא הגורם לעבירה של המספר והוא עובר על האיסור ולפני עיוור לא תיתן מכשול,
האוסר עלינו להחטיא את זולתנו. על כן מחויב השומע להסביר למספר שחשוב לו לשמוע את הדברים
המסופרים ולפיכך אין הם בגדר סיפור רכילות .
אם המספר כבר התחיל לספר את הרכילות לאחרים לפני הופעת האדם שהדברים חשובים עבורו,
אין אותו אדם אשם בהחטאת המספר גם במקרה כזה ראוי שהשומע יסביר מדוע הוא שומע את הדברים כדי שהאחרים ידעו
שאין הוא עובר עבירה ושהוא יודע ששמיעתם שלהם שאיננה לתועלת , עבירה היא .
ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 166 , יז' אדר א'