רכילות : שמיעה
נקיטת אמצעי זהירות
לאור האיסור להאמין לדברי רכילות ,יכולה להתעורר השאלה הבאה
איך אפשר בכלל להתייחס לדברים כאלו כדברי תועלת ולהתיר את שמיעתם ?
איזו מטרה יכולה להיות לשמיעת דברים שאסור להאמין להם?
את התשובה לכך נותנת ההלכה המבדילה בין קבלת דברי רכילות כעובדות-
שהיא אסורה בהחלט, לבין נקיטה באמצעי זהירות מחשש שעלולה להיות אמת בדברים - שהיא צעד מותר.
להאמין ברכילות הרי זו איוולת ושחיתות מאידך להתעלם מהם כלל הרי זו תמימות וחוסר אחריות.
בעוד שאסור שהדברים שנאמרו על פלוני ישפיעו על היחס כלפיו ,
הרי חייב אדם להגן על עצמו מפני האפשרות של נזק צפוי .
ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 172 , כג' אדר ב'