לא רציתי לזהם את האשכול הנ"ל, אז סתם תגובה לכמה קטעים שהבאת. אתה מדגיש שוב ושוב את החירות או השאיפה אליו כמוטיב יהודי. רק אציין ששאיפה לחירות ללא אמונה הוא מאוחד לעמים רבים (כמו הכורדים) ואין לזה קשר ליהדות. ביהדות אנחנו מוצאים את הרצון לחירות כרוכים עם עבודת ה' יד ביד.
טבעי שאתה והרב שרלו תשימו דגש לא רק על חירות, אלא גם על ׳ויעבדוני׳. מכל מקום, להשקפתי, חירות לאומית היא גם ערך דתי. גם בהגדה נכתב, שאילו קרבנו להר סיני ולא נתן לנו את התורה - דיינו...
ב. חירות לאומית זה ערך שאומות העולם אימצו מאיתנו, כמו מונותאיזם
ג. חבל שהאשכול על ההגדה לא מוצא עוד משתתפים. אשמח אם תמשיך לתרום לו. אולי במהלך השבוע יבואו עוד משתתפים. (אולי אם גבעתי יפנה אליו ב׳סקופים׳, כפי ששלומצי עושה לעיתים לגבי פוסטים בפורום פוליטיקה - כאשכול עוגן מפנה נעול). אני יכול להוסיף עוד, אבל לא מוצא טעם בלשוחח עם עצמי.
ד. ואגב: לגבי הפירוש של ׳אתכם׳ ו׳לכם׳ שהבאת: הידעת שבמכליתא דרבי ישמעאל הנוסח של שאלת החכם הוא ׳אותנו׳? אך ההגדה בחרה את נוסח המסורה.
ושם גם ההערה על שאלת הבן הרשע, היא ׳הוציא עצמו מהכלל וכפר בעיקר׳ - להבדיל מנוסח ההגדה, שעצם ההוצאה מהכלל היא הכפירה בעיקר - מה שכמובן מקשר אותנו להערתך באשכול זה
אפשרויות ניהול
אלי סקופר
14.04.1904:02
2. א. הראיה שלך מההגדה איננה ראיה, כי אנחנו מספרים בשבחו של הקב''ה כמה טובות עשה לנובתגובה להודעה מספר 1
ברור שיש טובה בעצם זה שהעם משוחרר מעבדות גם בלי לקבל תורה. אבל זה לא אומר שחלק מהדת היהודית זה להיות עם ארץ משלנו.
ב. אתה בטוח בזה ? וכי כל קבוצה אתנית באשר היא איננה רוצה חירות לעצמה ולא להיות כבוש תחת עם אחר ? זה משהו שצריך לקחת מביהודים ? אני בטוח שזה היה קיים גם לפני מתן תורה.
ג. אני מסכים.
ד. כבר דיברנו פעם בנושא הזה, אינני חושב שמי שמוציא עצמו מהכלל כשלעצמו היא כפירה בעיקר, כי כפירה בעיקר זה כשאיננו מאמין בה'. אם כן גם כוונת בעל ההגדה זה כשזה יחדיו.
אפשרויות ניהול
תודה רבה
14.04.1910:49
4. בהמשך אוסיף שם עוד כמה דבריםבתגובה להודעה מספר 1
אפשרויות ניהול
תודה רבה
14.04.1910:49
3. בהוציאך... ממצרים - תעבדו... על ההר הזהבתגובה להודעה מספר 0
היציאה לחירות ממצרים היא כדי לעבוד אותו.
אנוכי וגו - אשר הוצאתיך וגו. עוברים מאדון אחד לאדון אחר.
ולמה זה חירות? כי לכל דרגה בבריאה יש חירות אחרת, לפי הצורך שלו. הצומח - להיות נטוע באדמה ולקבל שמש ומים, החי - גם ללכת ולהשיג אוכל וכו', האדם - גם דברי שכל ותרבות וכו', היהודי - החיבור לבורא.
אפשרויות ניהול
מזל דלי
15.04.1920:22
5. אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה רק מוסיף :)בתגובה להודעה מספר 0
אפשרויות ניהול
ירושלמי ציוני
25.04.1906:38
6. ועכשיו שאלה לי אליך -בתגובה להודעה מספר 0
כעת, משהתברר לך האופן בו אני מספר ביציאת מצרים - ונראה שאופן זה לא לרוחך - האם היית מעדיף שאני אמנע מלספר ביציאת מצרים, או שמא עדיף שאספר בכך בדרכי?
אפשרויות ניהול
אלי סקופר
25.04.1915:23
7. קשה לענות על זה.בתגובה להודעה מספר 6
אם אתה מספר את זה בתור אגדה לא אמינה, ורק מוציא מתוכו את הרעיונות שמתאימים להשקפתך, אני חושב שעדיף לא לספר בכלל. אבל אם אתה מספר זאת בתור מעשה שהיה ורק מדגיש את הרעיונות כנ"ל, ודאי שזה חיובי.
אבל, זאת השקפתי האישית. אינני בטוח שכך היא דעת תורה. זו שאלה שמתאימה לשאול לגדולי ישראל.
אפשרויות ניהול
ירושלמי ציוני
27.04.1921:27
8. תודה על התשובה הכנה; אבל יש עוד אפשרות:בתגובה להודעה מספר 7
אם אתה מספר את זה בתור אגדה לא אמינה... אבל אם אתה מספר זאת בתור מעשה שהיה...י.
זה חלק מהאתוס שלנו כעם, בלי קשר לשאלת הדיוק ההיסטורי בסיפור. מעולם לא עסקתי בשאלה זו - כי בלי קשר אליה הייתי עבד במצרים.
אז המסקנה?
אפשרויות ניהול
אלי סקופר
28.04.1908:37
9. לא יודע בדיוק מה זאת הדרך השלישית שהצעתבתגובה להודעה מספר 8
היה או לא היה ? בכל אופן אם אתה מספר לילדים שהיינו עבדים במצרים (שזה הבנתי שזה נכון אצלך בוודאות), אתה מקיים את מצוות סיפור יציאת מצרים. לכן זה חיובי בעיני.
אגב, מה זה חשוב לך מה אני חושב ? הרי השקפותינו בבירור שונות מקצה לקצה ברוב התחומים. זה לא משהו שישנה אצלך בחיים בין כך ובין כך.