החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום בית המדרש אשכול 23729

שליטא 23.04.1913:01

ביאורים לבירור 7 המידות על פי ימי ספירת העומר

ערכתי לאחרונה בתאריך 23.04.19 בשעה 13:15 בברכה, שליטא

היום יום אחד לעומר
חסד שבחסד
סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ
שבוע ראשון – חסד

אהבת הטוב – השפעת הטוב, נתינה. האהבה היא המרכיב החיוני ובעל העוצמה הרבה ביותר בחיים. האהבה היא המקור והיסוד לכל יחסי אנוש והיא כוללת נתינה וקבלה כאחד. האהבה מאפשרת לנו להתעלות אל מעבר לעצמנו, לחוות את השני ולאפשר לו לחוות אותנו .האהבה היא מכשיר באמצעותו אנו למדים לחוות את המציאות הגבוהה ביותר – אלוקים.

אהבה היא מעל הטבע !

חסד שבחסד – אהבת הטוב שבאהבת הטוב

לכל אחד ניתנה היכולת לאהוב. השאלה היא האם וכיצד אנו מיישמים ומבטאים זאת.

בחן את אופן ביטוי אהבתך ואת מידת עוצמתה.

מהי מידת יכולתי לאהוב אדם אחר? האם אני נתקל בקושי לתת? האם אני קמצן או אנוכי? האם אני מתקשה להכניס אדם נוסף לחיי? האם יש לי בתוכי מקום לאדם אחר? האם אני מפנה מקום לאדם אחר? האם אני חושש להיפתח ובכך להיות פגיע יותר?

כיצד אני מביע את אהבתי?

האם אני מסוגל להעביר את רגשותי האמיתיים? האם אני שומר את רגשותי מחשש לתגובות אנשים אחרים? אולי ההפך הוא הנכון? האם אני מבטא יותר מידי ומוקדם מידי? האם אחרים טועים בפענוח רגשותי?

את מי אני אוהב?

האם אני אוהב רק את אלו הקרובים אלי? האם ביכולתי לאהוב אדם זר, להגיש עזרה גם למי שאיני מכיר? האם אני מבטא את אהבתי רק כשנוח לי? מדוע אני נתקל בבעיה ביחס לאהבה שלי ומה ניתן לעשות בענין זה? האם כוללת אהבתי גם את יתר שש הבחינות שבחסד, שבלעדיהן תהיה האהבה מעוותת ולא ממומשת באופן אמיתי?

האתגר היומי

מצא דרך חדשה להביע את אהבתך לאדם שיקר לך.

סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ


היום שני ימים לעומר
גבורה שבחסד
סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ
אם אהבתך היא אהבה בונה, היא תמיד תכלול בקורתיות והבחנה, שמירת מרחק, כבוד לזולת, וכן הערכת מידת יכולתו של השני להכיל את אהבתך.

על האהבה להיות מכוונת, מבוקרת ומאוזנת. לעיתים מזומנות, מפנק הורה את ילדו, או בן זוג חונק באהבתו, ואינו מותיר לשני שטח מחיה משלו. עליך לכוון ולנתב את אהבתך. בכך תמנע נתינה לאלו שעלולים להשתמש בה כדי לפתח התנהגות שלילית.

שאלות לבחינה עצמית

האם אהבתי מבוקרת? האם אחרים מנצלים אותי כאדם נותן? האם אני פוגע באחרים בכך שאני משמש להם כמשענת? האם אני פוגע בילדי בכך שמתוך אהבתי אני כופה עליהם מערכת ערכים מסוימת? האם אני ער לרגשות השני ולהתנהגותו? האם אני מתייחס לאדם אהוב רק כאל חלק ממני ומהצרכים שלי?

האתגר היומי

עזור לאחרים לפי התנאים שלהם... ולא לפי שלך.

התייחס לצרכים האישיים שלהם גם אם הדבר כרוך במאמץ.

(המשך בתגובות)
שליטא 23.04.1913:04
1. היום 3 ימים לעומר: תפארת שבחסד בתגובה להודעה מספר 0
היום שלושה ימים לעומר
תפארת שבחסד
סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ
רחמנות, ההרמוניה שבאהבת הטוב

לעיתים ניתנת אהבה על מנת לקבל אהבה כתמורה.

אך ברגע שאהבה נובעת מתוך רחמים, אף אם השני אינו ראוי לה, היא תנתן ללא כל צפיות.

ההרמוניה שבאהבת הטוב ממזגת חסד עם גבורה וכוללת הזדהות ורחמנות.

תפארת היא נתינה גם לאלו שפגעו בך.

האהבה מבוקרת מצד הגבורה שבה אך אעפ"כ היא רחמנית.

האתגר היומי

הצע את עזרתך לאדם זר.

סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ
מתוך הספר "ספירת העומר - תיקון המידות". מוגש באדיבות בית חב"ד עמק יזרעאל. ניתן לרכוש את הספר בספריית היכל מנחם ירושלים: 02-5384928 באם הנך מעוניין לפרסם מאמר זה בספר, עיתון או ע"ג האינטרנט, אנא פנה בדוא"ל ל: [email protected]
כל הזכויות שמורות. אם נהנית מהתוכן בעמוד זה, תוכל להפיץ אותו הלאה בהתאם לתנאי השימוש שלנו.
שליטא 24.04.1910:08
3. מכתב בתגובה להודעה מספר 1
במהלך ימי ספירת העומר “מתקנים”, כלומר מתבוננים, בוחנים ומנסים לשפר בכל יום מידה אחרת בנפש. כל המידות מצויות במינונים שונים אצל כל אדם. אולם שאלת המינונים והאופן שבו המידה מתגלה, בצדה המתוקן או בצדה “הקליפתי” היא קריטית לניתוח מבנה האישיות.
שליטא 24.04.1910:06
2. היום 4 ימים לעומר: נצח שבחסד בתגובה להודעה מספר 0
היום ארבעה ימים לעומר
נצח שבחסד
סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ
אהבה מתמשכת

שאלות לבחינה עצמית

האם אהבתי מתמשכת? האם אני מעניק אהבה בהתאם למצב רוחי, או שאהבתי יציבה ואינה תלויה בעליות ומורדות החיים? האם אני מוכן להשקיע בקשרי האהבה, ואם צריך, גם להלחם עליהם? האם אהבתי בעלת אופי לוחם? האם ניתן לסמוך עלי בכל מצב?

האתגר היומי

חזק את אמונו של אהובך באהבתך המתמשכת.

סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ
גבעתי 25.04.1906:12
4. יישר כח , תודה על הדברים בתגובה להודעה מספר 0
שליטא 25.04.1911:47
5. היום 5 ימים לעומר: הוד שבחסד בתגובה להודעה מספר 0
היום חמישה ימים לעומר
הוד שבחסד
סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ

לעיתים אתה מוצא עצמך "כלוא" בתוך אהבתך מבלי יכולת לסלוח או לוותר לשני.

הוד מכניסה את מידת הביטול באהבה ובכך מאפשרת לך להתעלות מעבר לעצמך, לסלוח או לוותר בשם האהבה, גם אם הנך משוכנע בצדקתך.

אהבה מתוך עמדת גאוה אינה אמיתית.

שאלות לבחינה עצמית

האם אהבתי משפילה אותי?

האם אני מודע לכך שהיכולת לאהוב מקורה במקום גבוה? האם העובדה שאני יודע שהאהבה מקורה בבורא מביאה אותי לביטול מוחלט מתוך הכרה בזכות הגדולה שנתנה לי – היכולת לאהוב? האם אני מודע לכך שבאמצעות האהבה אני מקבל יותר מאשר אני נותן? האם מודעות זו עוזרת לי להעריך יותר את השני?

האתגר היומי

הבלג על גאוותך והתפייס עם אדם אהוב אתו רבת.

סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ
שליטא 28.04.1914:53
6. היום 8 ימים לעומר: חסד שבגבורה בתגובה להודעה מספר 0

חסד שבגבורה
סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ

שבוע שני גבורה: צדק, בקורתיות, יראה, שליטה עצמית

כשם שחסד הוא יסוד לבטוי האנושי, כך הגבורה היא הצינור דרכו אנו מבטאים

את האהבה. גבורה מכוונת וממקדת את אהבתנו.

כשם שהעוצמה של קרן הלייזר תגבר בהתאם למיקוד ורכוז האור בכוון אחד, ותפחת ככל שקרני האור יהיו מקוטעים ופזורים בכוונים שונים, כך הגבורה שכוללת בקורת ומידה, מרכזת ומכוונת את מאמצנו ואהבתנו לכוונים מתאימים.

בחינה נוספת של גבורה היא רגש הכבוד והיראה.

אהבה אמיתית מחייבת רגש כבוד כלפי האהוב.

חסד שבגבורה

מאחורי הבקורתיות מסתתרת אהבה. בגין האהבה הננו בוחנים את התנהגותנו אנו, מציבים אמות מידה משלנו ומצפים מאחרים לעמוד בהם. אף תהליך השיפוט של אדם שנאשם היא בטוי של אהבה. במילים אחרות: עונש אינו בא כנקמה אלא זו דרך נוספת לבטא אהבה בכך שאנו מסירים כל מכשול שעלול לפגוע בה.

אל לנו לבלבל בין סובלנות לאדם ובין סובלנות להתנהגותו.

להיפך: מתוך אהבה לאדם אנו רוצים שהוא יהיה במיטבו, ולכן נעזור לו להיות מודע להתנהגות מצידו שאינה מושלמת.

חסד שבגבורה הוא אהבה מתוך בקורתיות.

זו ההבנה שאין לנו זכות לשפוט אחרים. ניתנה לנו זכות רק לאוהבם ומתוך כך לשאוף שיהיו במיטבם.

שאלות לבחינה עצמית

כשאני מבקר או שופט אדם אחר, האם אין זה מתוך כעס ובוז? האם אני מוצא סיפוק נסתר בכשלונו? האם אני מבקר מתוך אהבה?

האתגר היומי

לפני שאתה מבקר אדם שני, חשוב פעמיים האם זה אכן נעשה מתוך דאגה ואהבה.
שליטא 29.04.1919:07
7. היום (שני) 9 ימים לעומר: גבורה שבגבורה בתגובה להודעה מספר 0
 *השבוע אנחנו מבררים את מידת הגבורה*

בספירות האלוקיות – הגבורה היא השורש ליראת ה' ולכח להימנע מחטאים.

מאפייני הגבורה הינם הרצון להסתגר, להתרחק, להיות ביקורתיים וחשדניים.

מהגבורה נובעים רגשות שלילים כמו גאווה, קמצנות, צרות עין, פחדים מהעתיד ומהמצב הכספי וחוסר ביטחון עצמי.

מאידך, הגבורה מספקת גם את המשמעת, יצירת גבולות, יכולת לתכנן את העתיד ולנצל את הזמן.

 *אתגרי היום – גבורה שבגבורה: יראת חטא שנובעת מיראת ה'* 

א.  שריינו לעצמכם מקדם ביטחון מול כל כישלון שאתם חוששים ממנו. אתם מאחרים למניין או לעבודה? – הקדימו בעשר דקות. 

ב. המחשב, הטלפון והחדשות באים על חשבון החיים הרוחניים והמשפחתיים? למשך היממה הקרובה – הגבילו את השימוש בהם לזמן מסוים ביום. 


ג.  בזוגיות: כאשר אתם מדברים שיחת נפש – התגברו על עצמכם – דברו בכנות גם על דברים לא נעימים או מביכים. 

ד. העזרו בחבר טוב או בבעל/האישה כדי לגלות חולשה מודחקת. אם אתם חשים שאתם מקצינים למידה מסוימת, ביממה הקרובה – התגברו על עצמכם והקצינו לצד השני. 


בהצלחה!
*הרב מנדי ערד*


להצטרפות לקבלת האתגר היומי בעבודת המידות, לחצו כאן:
https://chat.whatsapp.com/HbMC34NQt...
שליטא 09.05.1915:22
8. היום 19 ימים לעומר: הוד שבתפארת (מידת הרחמים) בתגובה להודעה מספר 0
הוד שבתפארת

סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ
רחמנות מתוך ענוה

אם ברצונך למנוע רגש התנשאות שעלול לנבוע מרחמנות, עליך להפעיל את מידת הענוה וההכנעה שבקרבך.

מידה זו תביא אותך להכרה שהעובדה שאתה זה שמעניק ומרחם, אינה בהכרח מוכיחה שאתה גם טוב יותר מהמקבל.

עליך להכיר טובה לבורא שהעניק לך את הזכות והאפשרות לתת.

בכך תמנע מעצמך רגשות גאוה.

שאלות לבחינה עצמית

האם אני נחשב בעיני נעלה יותר מכיון שאני רחמן? האם אני מזלזל באותם אלו שזקוקים לעזרתי? האם אני מכיר טובה לה' שנתן לי אפשרות לעזור לאחרים?

האתגר היומי

השתדל לרחם ולהעניק מבלי לגלות זהותך, ובלי טובת הנאה או תמורה כלשהיא.
שליטא 13.05.1911:26
9. היום 23 ימים לעומר: גבורה שבנצח בתגובה להודעה מספר 0
שבוע רביעי – נצח

סבלנות, אומץ לב, שאפתנות

סבלנות ושאפתנות, שהם גם צרוף של החלטיות ועקשנות, יוצרים מצב של איזון בין סבלנות, התמדה ואומץ לב.

מידת הסבלנות דורשת אחריות, אך בה בשעה גם יוצרת ביטחון ומחוייבות, והיא תנאי הכרחי להצלחה בכל ענין שהוא.

סבלנות מאפשרת לחיות חיים אמיתיים ולהיות מונע ע"י מטרות בריאות ומועילות.

מידה זו מתבטאת בנכונות להלחם עד הסוף על מה שאתה מאמין. ללא מחויבות זו אין כל סיכוי לבצע שום משימה.

מאחר ובעל סבלנות מוכן להלחם עבור מטרותיו בחירוף נפש, הוא נדרש לבחון את עצמו כדי להבטיח שהוא פועל בצורה בריאה ויעילה.

בדוק עד כמה אתה מחויב לערכים שלך, ועד כמה אתה מוכן להלחם עבורם? האם ניתן לשנות עת דעתך בקלות? האם קיימת אמת מסוימת עבורה אתה מוכן למסור את חייך?

חסד שבנצח

עליך לאהוב כל דבר שברצונך להמשיכו. יחס ניטרלי או אדיש יתבטא במחויבות שולית בלבד. ברגע שאתה נתקל בקושי להתחייב לדבר מסוים, עליך לבדוק אם אתה אוהב או נהנה ממנו. האם אתה אוהב את עבודתך? את משפחתך? את הדברים בהם אתה בוחר?

כדי לגרום להמשכה ולהתמדה עלינו להשקיע אהבה.

המשכה מאולצת שבאה בצורה כפייתית, עלולה לפגוע בשיתוף הפעולה שלך עם אחרים.

שאלות לבחינה עצמית

האם ההתמדה שלי גורמת לי לחוסר גמישות? האם הדחפים וההחלטיות שבי גורמים לי להיות שתלטן? האם אני דורש יותר מדי? האם אחרים איתם אני בקשר, משתפים עימי פעולה תוך הכרח בלבד או מאהבה? האם בכדי להשיג דבר מסוים אין אני נמנע מלפגוע באחרים? האם אני דוגל בשיטה שהמטרה מקדשת את האמצעים? כאשר אני מגן על עצמי או על אחרים נגד השפעות שליליות, האם אני נדחף על ידי אהבה או שנאה?

האתגר היומי

בשעה שאתה נאבק בדבר בו אתה מאמין, עצור לרגע – האם אתה פועל מתוך אהבה?

סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ

גבורה שבנצח
סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ
בדוק האם ההתמדה שלך היא מבוקרת, בעלת אופי בונה ויצרני, והאם היא מכוונת ליעדים מעשיים.

שאלות לבחינה עצמית

האם ההתמדה וההחלטיות שבי מכוונים ליצירת הרגלים טובים ולשבירת כאלו שאינם טובים?

האם כושר התמדתי נובע מתוך עמדה של חוזק או של חולשה? האם הוא נובע ממניע פנימי או שהיא רק אמצעי הגנה (כנגד גורמי חוץ)? האם התמדתי היא בעלת הרס עצמי ונובעת מחוסר ההחלטיות שבי?

האתגר היומי

השתדל בכל יום לשרש הרגל שלילי שלך.
שליטא 14.05.1912:56
10. היום 24 ימים לעומר: תפארת שבנצח בתגובה להודעה מספר 9
תפארת שבנצח

סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ

התמדה חיובית שמכוונת לפיתוח תכונות טובות ולהגבלת כאלו שאינן, נובעת תמיד מתוך רגש הרחמנות. רק במידה ואכן ההתמדה נובעת מרגש רחמנות, נוכל לפעול למחויבות מתמשכת שתעזור גם לשני להתפתח. יכולת ההתמדה נבחנת בכך שנאהב לא רק את מי שראוי לכך אלא גם את אותם חסרי מזל.

שאלות לבחינה עצמית

האם ההחלטיות שבי באה על חשבון הרחמנות לזולת? האם אני מסוגל להתעלות מעבר לאגו שלי ולהיות אוהד גם את המתחרים בי? האם אני אסיר תודה בנצחוני?

האתגר היומי

היה סובלני והטה אוזן לאדם שבד"כ מעורר בך חוסר סבלנות.
שליטא 15.05.1912:33
11. היום 25 ימים לעומר: נצח שבנצח בתגובה להודעה מספר 0
היום מאירה מידת נצח שבנצח שהיא האמצעית והמרכזית במידות ספירת העומר, וכאילו היא הגרעין של כל המידות. מידת הנצח מלשון "נצחיות" ו"ניצחון" היא בעלת תוקף ועוצמה ויכולת להתגבר על כל המניעות והעיכובים בדרכנו להזרים השפעה טובה לעצמנו לזולת ולעולם.

הקדוש ברוך הוא, שהוא מעל הזמן והמקום, הוא נצחי, התורה היא נצחית, וגם "נצח ישראל לא ישקר". לכן מידת הנצח המושרשת בעצמות ה' ית' מושרשת גם בעצם הנפש של האדם, בכתר שבנפש – ב"רצון" שהוא הטיית הנפש, וב"תענוג" שהנפש האלוקית נכספת אליו. ומכיון ש"אין דבר העומד בפני הרצון" ו"אין למעלה מעונג", הרי שאדם שואף וגם יש לו הכוחות למלא את יעודו ותכליתו בעולם על פי חוקי התורה הנצחיים.

ואכן, נשמה ירדה לעולם והתלבשה בגוף כדי לעשות עבודה בדרך של מלחמה. התורה בפרשת ויצא פותחת במילים: "כי תצא למלחמה על אויביך". הכוונה הפנימית של פסוק זה היא, שנשמה ירדה לעולם למלחמה עם הגוף והנפש הבהמית, אולם מפסוק זה גם למדים שניתנו לאדם כל הכוחות לנצח במלחמה זו – "על אויביך".

העולם, המסתיר ומעלים אלוקות ולפעמים גם מתנגד לו, מכריח את האדם להתבונן בעולם ולראות את מי שברא את העולם ומתחבא בתוכו, ולעשות הכל כדי לגלותו. ואף על פי שיש לאדם הרבה מכשולים בדרך מבית ומחוץ, מידת הנצח מסייעת לאדם ונותנת לו כוחות להתגבר גם על יצרו הרע (ולעשות את ההיפך מטבעו) וגם על כל המניעות מצד העולם. בהתגברותו הוא מנצח את החולשות שלו, האנוכיות שלו ושאר מידות רעות הנובעות מזה וגם את כל מה שמעכב אותו לעשות תפקידו מצד העולם.

מידת הנצח, שבאה מקו הימין וממשיכה את מידת החסד – את האהבה לזולת ואת אהבת ה' – בהתמדה ועקביות, עוזרת לאדם להגיע לניצחון הסופי של הפיכת העולם לדירה לקדוש ברוך הוא שיתגלה בה בכל עצמותו.

פעמים מידת הנצח מתעתעת בנו ובמקום לנצח את הרע היא מסיטה אותנו להילחם במי שמתנגד לנו באופן אישי. לכן תמיד יש לעמוד על המשמר שלא לקבל שוחד מצד הנפש הבהמית המטה את מידת הנצח ממקומה האמיתי והחיובי לצד השלילי בגלל נגיעות אישיות, שאז מידת הנצח מחטיאה את מטרתה ובמקום להביס את כל המכשולים בדרך הניצחון לאמת ולטוב, היא מפתה אותנו להביס את הזולת בווכחנות ובנצחנות. תמיד יש לכוון את מידת הנצח למקומה הנכון בנפש האלוקית החפצה בטוב המוחלט בלבד.

על כן, צריך ללמוד תורה כולל פנימיות התורה, לעמוד על סוד המידות, ללמוד לקבל ביקורת שהיא מעמידת אותנו על האמת, לפשפש בתוכנו כדי למצוא את הרצון האמיתי שלנו, להחליט החלטות טובות ולעמוד בהן בנחישות. וכל זה לעשות בהתמדה ובהמשכיות כאשר המוח שליט על הלב. ואז מובטח לנו שננצח את הרע ונגביר את הטוב עד שנזכה לגאולה האמיתית והשלימה הכללית והפרטית.

נצח שבנצח

סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ

בחן את מידת העוצמה והבטוי שבהתמדתך.

לכל אחד מאתנו כח רצון ויכולת החלטה, ביכולתנו לשאת ולסבול הרבה מעבר למה שאנו מדמיינים, ולהשרד גם בנסיבות קשות ביותר.

שאלות לבחינה עצמית

האם אני עקבי? האם ניתן לסמוך עלי? מדוע, על – אף שנתנו לי כח רצון וכח החלטה, בכל זאת אני נמנע מלנצל אותם? האם אני חושש להתמודד עם כח ההתמדה שלי? האם אני חושש מכשלון כתוצאה מהתחיבויות רבות מדי? אם כן, מדוע? האם זה כתוצאה ממשבר שעבר עלי? האם אני חושש ליפול בפח כתוצאה מהתחיבויות? אם כן, מדוע? האם אני מנצל את כח הסבל שלי למטרות שאינן חיוביות? האם אני מפחית מערכה של יכולתי לסבול?

האתגר היומי

השתדל לפתח הרגל טוב חדש.
שליטא 16.05.1914:25
12. היום העפתי 26 ימים לעומר: הוד שבנצח בתגובה להודעה מספר 0
הוד שבנצח

סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ

קבלת עול, כתוצאה מענוה, היא מרכיב הכרחי במידת ההתמדה.

עמידה תקיפה, ללא פשרות, עלולה לגרום להרס, כמו אותו אלון שנשאר זקוף בשעת סופה ולבסוף נעקר ממקומו. קנה הסוף, לעומתו, נכנע לרוח, מתכופף ושורד.

ההתמדה ניזונה מחוזק פנימי. הוד שבנצח היא ההכרה בעובדה שהיכולת לסבול ולהשרד היא מצד הנשמה האלוקית שבכל אחד מאתנו. ענוה אמיתית אינה באה על חשבון כוח ההתמדה, אלא להיפך, היא מחזקת אותו. כוח ההתמדה וכוח הסבל האנושיים הם מוגבלים. אך במידה והם באים מצד הנשמה האלוקית, הם אינם מוגבלים.

שאלות לבחינה עצמית

האם אני יודע מתי יש לסגת מתוך עמדת חוזק ולא מתוך פחד? מדוע לעיתים כה קרובות אני חושש לסגת? האם אני מיחס את הצלחתי לעוצם ידי בלבד? מהיכן אני שואב כוח ברגעים קשים במיוחד?

האתגר היומי

בבוקר כשאתה מתעורר, הודה לה', על הנשמה שנתן לך.
שליטא 19.05.1915:45
13. היום 29 ימים לעומר: חסד שבהוד בתגובה להודעה מספר 0
סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ

שבוע חמישי - הוד

ענוה, הודאה

אם מידת הסבלנות היא מנוע החיים, הענוה היא הדלק המניע. כשם שגבורה ממקדת את החסד, כך ההוד מנתב את הנצח.

הענוה היא השותף הדומם של הסבלנות וכוחה בשתיקתה. ההדר שבה נובע מהשלוה שהיא נוסכת.

אין לבלבל בין ענוה, לחולשה ולחוסר הערכה עצמית. ענוה משמעה צניעות והכרת תודה – הוד, מלשון הודאה לה'. עליך להכיר שהעוצמה שבך ותכונותיך אינם בעצם שלך. הם נתנו לך מהבורא למען מטרה גבוהה יותר מאשר סיפוק צרכיך. בכך שתכיר כמה קטן אתה, תבין כמה גדול באמת אתה יכול להיות. הסבלנות היונקת אנרגיה מההכרה בענוה, מעניקה לך חלק מ"כח הסבל" של הבורא. לא ניתן למלא כוס מלאה. כשאתה מלא בהרגשת "אני ואפסי עוד", אינך מסוגל לקבל יותר. ברגע שתרוקן את עצמך מכל ישות שהיא, תיהפך לכלי קיבול גדול יותר.

ענוה נובעת מרגישות. זוהי בושה בריאה שמקורה בידיעה שאתה יכול להיות טוב יותר. הענוה היא תכונה מעשית הפועלת פעולת גומלין בין שאר המדות.

חסד שבהוד

בחן את מידת אהבתך, זו שנוצרה מתוך ענוה. ענוה אמיתית אינה מדכאת, אלא להיפך, גורמת לשמחה. ענוה ללא אהבה אינה יכולה להיות אמיתית, כיון שרק ענוה אמיתית מאפשרת לך להתעלות מעל עצמך ולאהוב את השני.

גאוה במסוה של אהבה מבטאת אהבה עצמית או גרוע מזה, הפיכת אחרים לחלק מעצמך ומאהבתך העצמית.

שאלות לבחינה עצמית

האם הענוה שבי גורמת לי להיות אוהב ונותן יותר ?האם הענוה מגבילה אותי ?האם אני ענו ושמח או ענו אומלל ?

האתגר היומי

תן צדקה לפני שאתה מתפלל בענוה ומודה לה'. פעולה זו תחזק את תפילתך.

היום תשעה ועשרים יום שהם ארבעה שבועות ויום אחד לעומר – חסד שבהוד!

היום פותחים את שבוע ספירת ההוד,

בקבלת הכח האלוקי המאיר את העולם – "הודו על ארץ ושמים";

כח הקשור לאהרון כהן גדול אוהב שלום ורודף שלום ולבית המקדש מקום השכינה,

ואף לבני אדם כערכנו, שזכינו שחלק ה' מעט מהודו גם על כל אחד מאתנו.

ספירות ההוד כונסת בפנימיותה את מידת הענוה הטובה מכל המידות הטובות,

וכדי לזכות במידה נעלית זו, עלינו להתרוקן מהישות שלנו, להיות "כלי ריקן",

כלי ריקן מחזיק את הברכה, מחזיק את השכינה, מחזיק כוחות אלוקיים.

ראשית עבודת הענוה יסודה ושורשה הוא בהודאה,

שכל מה שיש לנו (העוצמה ההשגים והתכונות) זה מה שקיבלנו מה'

לתכליות נעלות וחשובות שלמעלה מסיפוק הצרכים שלנו.

וכל מה שקורה לנו הן לטוב והן למוטב הוא מאת ה',

ומתוך ענווה וצניעות נודה לה' בשמחה על כל הטובות שגמל עלינו.

מה יפה היא מידת הענוה שכולה הוד והדר ומקרינה עוצמה ושלוה כאחת!

בהיותה שותפה למידת הסבלנות וניצבת לצידה בדממה,

הסבלנות יונקת ממנה כוחותיה, ואנו מתעצמים,

שכן מידת הסבלנות היא מנוע החיים, בעוד הענוה היא הדלק המניע.

חסד שבהוד היא האהבה מתוך ענוה.

אם אין ענוה אין אהבה ואין שמחה.

רק בענוה אמיתית יש היכולת לאהוב את הזולת,

רק בענוה אמיתית אפשר לשמוח.

יהי רצון שנזכה לחסד שבהוד,

לענווה אמיתית מתוך שמחה וטוב לבב

לאהבת ה' ויראתו ולקיום מצות: "ואהבת לרעך כמוך",

שהיא כל התורה כולה.
שליטא 28.05.1915:38
14. היום 38 ימים לעומר: תפארת שביסוד בתגובה להודעה מספר 0
מידת היסוד מחייבת התקשרות בינינו לבין הקדוש ברוך הוא, והיא גם מחייבת קשר בריא וטוב בין בני האדם – בין בני משפחה, בין חברים, בין שכנים ואף עם בני אדם שאנו פוגשים אותם באקראי.

ומה טוב כאשר מידת התפארת מתכללת במידת היסוד, שביחד הם בונים קשר של תפארת. קשר המלווה ברחמים. קשר של אהבה אמיתית שאינו מותנה בשום דבר. קשר המגביר את הנפש על הגוף, ואת הנפש האלוקית על הנפש הבהמית. קשר שאינו מסתפק באהבה חד צדדית וגם לא בזה שכך נוח לי; אלא קשר המאחד משפיע ומקבל, מתוך מציאת מכנה משותף, ומתוך הרגשה שכולנו בסירה אחת.

ואכן המבחן לאהבה אמיתית וקשר אמיתי מתעורר כאשר הזולת נקלע לאיזו בעיה קלה או קשה והוא זקוק לעזרתי. אם במקרה כזה מתעוררת מידת הרחמים ואני מזדהה עם האדם הנתון בצרה, סימן שאהבתי אליו היא אהבת אמת, שהרי מידת התפארת היא מידת הרחמים, היא מידת האמת.

*

בעצם יש קשר הדוק בין מידת היסוד למידת התפארת. שהרי היסוד לכל דבר בעולם מלא גוונים ועשיר ביכולות, ורק כאשר חופרים עמוק בעניין כלשהו אפשר לגלות את היופי שבו. וכמו המים שיסודם במעמקי התהומות, באגמים בימים בנהרות ובאוקיינוסים, שדוקא שם במקורם הם מתגלים במלוא תפארתם, ובהם גנוזים אוצרות רבים ומגוונים של בעלי חיים וצמחים, עולם מלא חיים. לעומת זאת על פני השטח המים נראים שקופים ופשוטים. צריך לצלול במים אדירים כדי לגלות את תפארתם.

כך כל יהודי הוא ארץ חפץ – אוצר יקר ונפלא, אור אין סוף! אלא שצריך לחפור עמוק כדי לגלות את כל הטוב הצפון בו. ואכן כדי ליצור קשר טוב עם הזולת, צריך ללמוד להכיר אותו. ורק כך אפשר לגלות את ריבוי מעלותיו. לשם כך צריך כל אחד לחדור קודם כל לפנימיות עצמו ולגלות את הנפש האלוקית הנותנת לו חיים באופן הטוב ביותר, ולהבין שגם לחברו יש נפש אלוקית המחיה אותו והיא הנותנת כח ורצון לכל אחד מאתנו להשפיע טוב גם על הזולת. זוהי התפארת שביסוד.
שליטא 30.05.1915:54
15. היום 40 יום לעומר: הוד שביסוד בתגובה להודעה מספר 0
הוד שביסוד

סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ

מידת הענוה חיונית ביותר כדי ליצור התקשרות בריאה.

הגאוה מפרידה בין בני אדם.

התעסקות ברצונות וצרכים אישיים יוצרת חיץ בינך לאחרים.

הענוה מאפשרת לך להעריך אדם שני ולהתקשר אליו. התקשרות שהיא רק בבואה של צרכיך הינה התקשרות עם עצמך בלבד.

התקשרות בריאה מאחדת שני אנשים נפרדים, בעלי אישיות עצמאית, שמעונינים להשיג מטרה נעלה יותר מאשר סיפוק צרכיהם.

ענוה אמיתית נובעת מההכרה שאלוקים הוא חלק בלתי נפרד מחייך.

שאלות לבחינה עצמית

האם אני מודע לשותף שלישי - אלוקים - בהתקשרות, ושרק בזכותו אני מסוגל להתאחד אם אדם אחר למרות ההבדלים בינינו ?

האתגר היומי

בשעה שאתה מתפלל, הודה לאלוקים על סיועו בהתקשרותך עם אחרים.
שליטא 31.05.1915:27
16. היום 41 יום לעומר: יסוד שביסוד בתגובה להודעה מספר 0
מידת היסוד קשורה בכח האין סוף והיא יסוד החיים, ומידת יסוד שביסוד היא החיים שבחיים – תכלית היסוד. היהדות מעודדת את אהבת החיים ואת העמדת הדורות, שבזה נכללים כל היצרים והדחפים המביאים חיים לעולם שכולם, כאשר נעשים בקדושה, רצויים לפני המקום. שכן תכלית בריאת העולם היא גילוי כח האין סוף הבא לידי גילוי בהעמדת ריבוי תולדות, שהרי "לא תוהו בראה" אלא "לשבת יצרה".

ואכן כוחה של מידת היסוד היא ביצירת חיים, וכאשר מידת היסוד נכללת במידת היסוד עצמה, היא מתעצמת ומזדככת ועולה למדרגה חדשה של התקשרות אמיתית ופנימית שאינה מסתפקת בגשמיות אלא מתעלה לרוחנית, ואינה מסתפקת בגבול אלא שואפת לבלי גבול, וכמו שמאחלים לכל זוג העומד לפני נישואין – "בנין עדי עד".

כאשר אנו עוסקים במידת היסוד, מיד עולה לפנינו הפתיחה של הספר היד החזקה להרמב"ם: יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו".

ומכאן, שההתקשרות החשובה ביותר היא התקשרות האדם עם בוראו, המהוה ומחיה ומקיים אותו בכל רגע מחדש. והתקשרות זו הנובעת מתוך ידיעת אלוקות עבודה גדולה היא. אם כן, ידיעת אלוקות היא מצוה רמה ונישאה, וכמו שכתוב: "דע את אלוקי אביך ועבדהו בלב שלם ובנפש חפצה".

גם התקשרות בין בין בני אדם מחייבת ידיעה. על אדם הראשון נאמר: "והאדם ידע את חוה אשתו". יחס של ידיעה הוא יחס של "אני ואתה שוים" ולמעלה מזה, יחס של "אתה ואני חד ממש". יחס כזה יוצר קשר אמיתי! בניגוד ליחס של "אני והלז" שהוא יחס של ריחוק. ואכן, כדי ליצור התקשרות אמיתית רוחנית עד בלי גבול, צריך להכיר את הזולת להבין אותו להזדהות עם רגשותיו ולדעת את מכאוביו ומחסוריו ולהשתדל לעזור לו. זהו הקשר שמחייבת מידת יסוד שביסוד.

יסוד שביסוד

סימון יעקבסון תרגום ועריכה: נעמי גבירץ

לכל אדם יש צורך להתקשר עם אנשים אחרים, עם פעולות חשובות ועם חוויות משמעותיות. כדי לטפח את יכולתך להתקשר, גם אם יש לך סיבות טובות להטיל ספק ביכולת שלך להתקשר, עליך לזכור שה' הוא זה שנתן לך נפש אלוקית מלאת חיים ואהבה, המאפשרת לך לחוות את מה שבליבם ובנשמתם של אחרים. רק כך תוכל להשיל מעליך את מנגנוני ההגנה שבך ולתת אימון באחרים. התקשרות לזולת מתאפשרת כשהיא מגלמת בתוכה את שאר ששת המידות ומתממשת על ידי פעולות מעשיות.

שאלות לבחינה עצמית

האם אני מתקשה להתקשר? האם אני מתקשר בקלות למקום העבודה אך מתקשה להתקשר לאנשים ? האם העובדות הפוכות ? האם אני מתקשה להתקשר למאורעות מיוחדים בחיי ? האם זה משום שאני בקורתי מדי ומוצא פגם בכל דבר כתרוץ לחוסר רצון להתקשר? האם זה מחשש לחוסר נוחות שנובעת מפגיעותי ? האם בעבר נפגעתי כתוצאה מהתקשרותי ? האם בטחוני באחרים נוצל לרעה?

האתגר היומי

עליך ליזום קשר חדש עם אדם מסוים שחשוב לך. הקדש בכל יום זמן משותף לשניכם.
שליטא 02.06.1919:40
17. היום 43 ימים לעומר: חסד שבמלכות בתגובה להודעה מספר 0
 *ב"ה. יום ראשון כ"ח באייר 43 לעומר*
היום נברר את *החסד שבמלכות*
בשבוע המלכות אנחנו עוברים מהתוכנית אל הפעולה. מהרצוי אל המצוי ומעולם הפנימי של הרגשות, הרצונות וההבטחות לעצמנו להיות טובים יותר – אל המעשה. בפועל.

המלכות הפרקטית מגיעה לידי ביטוי בצורות ההתבטאות *החיצוניות* של הנפש: המחשבה, הדיבור והמעשה - 'לבושי הנפש'.

חשיפת, הצגת והענקת הרבדים *הפנימיים* שבי אל *זולתי*, מכונה בקבלה 'לבושים', או לבושי מלכות. מדוע? היות והלבוש לא נועד עבור האדם אלא עבור הסביבה – שתוכל לזהות את האדם, מקצועו ושיוכו האתני – על פי בגדיו.

הלבוש יכול להטעות מאד, היות ונגר יכול להתחפש לרב וכן להיפך, אך זהו בדיוק קסמם של לבושי הנפש. גם אם אנחנו לא מספיק מאוחדים עם המעשה – ביכולתנו *לחפש* היכן נוכל לבטא את ה'רב' שבנו *ולהתחפש* למי שאנחנו רוצים להיות. ליום אחד, לשעה אחד, למעשה אחד.

הבשורה הטובה היא שהלבוש יהלום אותנו, נתרגל אליו ונתאהב בו. ואם נתמיד בו – נעבור משחקנים על הבמה לאנשים מן השורה שמתנהגים כשורה.

 *אתגרי היום: להתאהב במעשה בפועל, לדבר טוב*
1.  *בנפילה עסקית, רוחנית או רגשית?* למרות הקושי העצום, המבחן האמיתי הוא דוקא כעת. מחקרים מוכיחים שאנשים מצליחים התחילו את ההצלחה המטאורית שלהם, בשבריר השנייה של הסוויץ' המחשבתי, כשהם היו בנקודת השבירה, ובחרו לקום ולהתקדם. *קומו, התקדמו*.

2.  *פגעו בכם, העליבו, עקפו או זלזלו?* שחקו משחק תפקידים; נסו להיכנס לראש של אותו אדם, אתגרו את עצמכם בניסיון ללמד עליו זכות, להבין אותו ואת נקודת מבטו. אתם לא חייבים להסכים, רק להבין. אם לא הצלחתם - התפללו על אותו אדם. אחלו לו בלבכם את כל הטוב שאתם מאחלים לעצמכם.

3.  *זקוקים לברכות בקשר הזוגי?* נצלו את היום והכוחות שבו, להעצים את האהבה על ידי הדיבור והמעשה. דברו – כאילו עשו לכם טוב. עשו טוב – כאילו דיברו עליכם טוב.

4.  *רוצים לדעת איך לבחור סביבה וחברה?* זכרו כי דיבורו של האדם – הוא חלון הראווה שלו. אדם מדבר – את מה שהוא אוהב. שמרו מרחק מדיבורים ומדברים שמציפים בכם תחושות לא נעימות. עטפו את עצמכם באנשים שהדיבור שלהם מרגיש לכם אמין, כנה, אכפתי וטהור.

5. *ביקורתיים כלפי עצמכם?* התמידו במעשים, דיבורים ומחשבות טובות. גם על עצמכם. עשו טוב, דברו טוב וחשבו טוב. תגלו עד כמה אתם טובים. האמינו – כי ה'לבוש' שנח לכם – הולם אתכם.


6.  *מתקשים להעניק?* התעמקו בהפנמת הרעיון שמה שיש לכם – הוא כפיקדון בידכם מאת ה', כדי שתעניקו ממנו לילדיו של מלך העולם. הוא סומך עליכם.



בהצלחה!
*הרב מנדי ערד*


הטיפים והמעשים הטובים שבעקבותיהם, מוקדשים: לזכות הת' *יוסף בן חנה*, לרגל יום הולדתו לאורך ימים ושנים טובות ולצלחה רבה ומופלגה בכל מעשי ידיו, בגשמיות וברוחניות.

*רוצים להקדיש טור לזכותכם או לזכות/לע"נ יקירכם? צרו קשר*


להצטרפות לקבלת האתגר היומי בעבודת המידות בוואאטספ, לחצו כאן
https://chat.whatsapp.com/FjZubyUdQ...

בטלגרם: https://t.me/Mendyarad
*שתפו בשמחה*
שליטא 03.06.1914:37
18. היום 44 ימים לעומר: גבורה שבמלכות בתגובה להודעה מספר 17
היום ארבעה וארבעים יום שהם שישה שבועות ושני ימים לעומר – גבורה שבמלכות

מידת המלכות היא האחרונה משבע המידות ומקבלת מכולם.

לה עצמה אין משלה כלום – "לית לה מגרמה כלום",

לכן כולה ביטול וענווה.

ואכן, לאחר שעבדנו על שש המידות הראשונות,

התמלאנו אהבה עם חוש ביקורת חיובי מתוך רחמים,

כשמידת הנצח מסייעת בעדנו להתמיד בדרכנו,

ומידת היסוד (מידת ההתקשרות) מנתבת את מידותינו בתוך נפשנו.

עכשיו אנחנו מסודרים – אנו מקושרים לה' ולתורתו מתוך אמונה וביטחון בה',

ועם זאת מתחברים בהרמוניה עם המשפחה והחברים.

במצב זה שרביט המלוכה בידינו,

יש לנו שליטה על כל העניינים הסובבים אותנו.

אנו עובדים את ה' בשמחה של ענוה כבני מלכים,

ובהיותנו עבדי ה' הנאמנים, אנו נעשים אף מלכים ממש, שהרי "עבד מלך מלך".

ואכן, קיבלנו סמכות לנהל את עניינינו מתוך בחירה חופשית ועצמאות,

ומידת הגבורה מסייעת לנו לתקן את העולם בתוקף.

ואף שיש לנו הסמכות לשלוט ולבקר, אנו מכבדים גם את סמכותם של אחרים,

ועושים זאת מתוך אהבה ודרכי נועם בלי לוותר על עשייה ופעולה.

זהו כוחה של ענווה אמיתית הנותנת לנו כח ועוז לעשות ולפעול את מעשינו הטובים.

ובזכות מעשינו ועבודתנו בקרוב ממש תתגלה מלכות ה' בעולם –

"והיתה לה' המלוכה", "והי' ה' למלך על כל הארץ גו'" בגאולה האמיתית והשלימה.

מלכות ה' יתברך תתגלה בגבורה – בתגבורת החיות תגבורת הקדושה.

הקב"ה שהוא א-ל גיבור ("אתה גיבור") שעתה הוא נסתר ונעלם מעינינו עד ש"ישת חושך סתרו",

יצא ממחבואו וימלוך עלינו ונעבור מיד מגלות לגאולה,

בגאולה שאין אחריה גלות,

וכפי שהובטחנו "ה' ימלוך לעולם ועד".
שליטא 04.06.1910:09
19. היום 45 ימים לעומר: תפארת שבמלכות בתגובה להודעה מספר 18
אם האמונה בה' שייכת למידת המלכות, הרי שהאמונה באחדות ה' שייכת למידת התפארת. במידת התפארת נכללות כל המידות ביחוד גמור, והיא שלימות המידות, המשתמשת בכל הכוחות הרוחניים שבה בשוה.

מידת התפארת היא מידתו של של הקדוש ברוך הוא, היא מידתו של יעקב אבינו המבריח מן הקצה אל הקצה, והיא מידתה של התורה. כל כוחה של מידת התפארת בא לה מהתבטלותה לאור האין סוף הנעלה ממנה, שלכן דוקא בה נמשך הכתר שלמעלה מהשתלשלות.

*

חג השבועות ממשמש ובא. רוב ימי ספירת העומר כבר מאחורינו, כבר עשינו את עיקר הדרך בתיקון המידות, ובהתרגשות של שמחה אנו מצפים ליום החתונה בינינו לבין הקדוש ברוך, כאשר באוזנינו מהדהדת הקריאה: "צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעיטרה לו אמו ביום חתונתו וביום שמחת לבו". וכבר אנו מתכוננים ל"יום חתונתו" זה מתן תורה, שאותו אנו חוגגים כל שנה בחג השבועות. ומה טוב ומה נעים יהיה לנו בחג השבועות לתת עטרה למלך ולהמליך אותו עלינו, במעמד קריאת התורה ועשרת הדברות. עם זאת, נחוש את קבלת התורה, תורת המלך, באימה וביראה וברתת ובזיע בדיוק כמו במעמד הר סיני.

היום כאשר מידת תפארת שבמלכות מאירה בחוזקה, אנו חשים צורך לברך את נותן התורה ולומר לו: "בריך רחמנא דיהב אורייאן תליתאי תורה נביאים וכתובים) לעם תליתאי כהנים לויים וישראל) ביום תליתאי ביום השלישי לפרישה) בירחא תליתאי בחודש השלישי הוא חודש סיוון). כל זה מתוך תחושה של הקשר בין התורה לנותן התורה וגם בין ישראל לתורה ומעל הכל, בין ישראל לנותן התורה, וכמו שאומר הזוהר הקדוש ש"ישראל ואורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד".
העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג