לשון הרע דיבור מזיק
דברים גלויים אך מזיקים
ראינו לעיל שאסור לספר דברי דברי גנאי אפילו כשהדברים כבר היו ידועים קודם לכן לשומע,
הרי זה משום שעצם דיבור הגנאי הוא איסור בפני עצמו.
לעומת זאת מתקבל על הדעת שאפשר לומר דברים העלולים לגרום נזק בנוכחותו של מישהו שכבר יודע אותם,
אלא אם כן המדבר מדגיש נקודה שהשומע לא היה מודע לה עד כה.
הרי זה משום שהדברים לא יגרמו לנזק שלא היה נגרם בלעדיהם.
הרמב"ם מרחיב את הדברים וקובע שאם נאמרו בפני שלשה, דברים העלולים להזיק,
מותר לשלשה להזכיר את הדברים בשיחותיהם עם האחרים.
הטעם לכך הוא משום שכל אחד מן השלשה יכול להניח ששני האחרים
ממילא יספרו את הדברים ,
מכל מקום הדבר יהיה אסור במקים הבאים :
כאשר ידוע שאחד מן השלשה הוא שומר סוד הנזהר עד מאוד בהלכות שמירת הלשון
כוונתו של המדבר בספרו את הדברים היא להמשיך ולהפיצם ברבים
ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 24 , כד' ניסן