החופשה הבאה שלך מתחילה כאן
פורום בית המדרש אשכול 25119

SiaroZ 23.07.2001:00

הלכות חזרת הש''ץ בבית הכנסת במנין מצומצם (מיוחד לתקופת הקורונה)

עבר עריכה לאחרונה בתאריך 06.11.20 בשעה 05:15 על-ידי גבעתי (מפקח)

בס"ד, שלום רב,

לאור המצב וההנחיות, אין אפשרות להתפלל בתוך בית הכנסת יותר מעשרה.
משכן, אצלנו בבית הכנסת נכנסה רוח המחלוקת עקב אותם המאריכין מעט בתפילתן לעומת המקצרים, שצריך להמתין עליהם.

מצורף לקלט הלכות בנושא, לעיונכם:
https://rotter.net/User_files/forum...

מעתיק את דברי הסיכום למקרה שאינכם יכולים לפתוח קובץ PDF:
ולאחר העיון נראה לומר בס"ד, שימתינו הציבור מתחילת תפילת הלחש כ-7 דקות לכל היותר, שהוא זמן ראוי לתפילה בנחת לכולי עלמא, ואז יתחילו תפילת החזרה, ואפילו יש שעדין לא סיימו תפילתם [ובלבד שיש רוב מניין שסיימו להתפלל], כמו שסיכם ב"ילקוט יוסף".
והמתפללים שסיימו תפילתם בינתיים, מותר להם שילמדו בהרהור.
ואסור להסתכל בפני המתפללים כדי לזרזם.
וטוב לדפוק על התיבה [כענין שעושים בראש חודש] כחצי דקה לפני תחילת החזרה, קול קורא, שעוד כחצי דקה יתחיל הש"ץ את החזרה, ועל ידי כן המתפללים יזדרזו מעט.
ומכל מקום, הרגילים להאריך – יקצרו, כרבי עקיבא שהיה מקצר תפילתו בציבור, והמקצרין - יאריכו מעט, ויתאזרו בסבלנות.
ונכון להזהיר הקהל שמי שאינו יכול לסיים תפילתו בתוך 7 דקות דוחק את הקהל לספק ברכות לבטלה וספק אמן יתומה, בפרט שכן החמיר ה"בן איש חי" לאסור להתחיל החזרה אם לא שיש שם עשרה מכוונים לענות אמן, ויש בזה חילול ה', ומה תועלת יש לו בחסידותו להתפלל בבית הכנסת אם ספק איסורא קעביד.
גבעתי 24.07.2007:40
1. יישר כח , על הבאת הדברים בתגובה להודעה מספר 0
שליטא 26.07.2009:05
2. ישר כח (לא לכל הדעות) בתגובה להודעה מספר 0
שאלה: האם יש לעשות 'חזרת הש"ץ' גם במקרה שאין תשעה המאזינים ועונים?

תשובה: בשולחן ערוך הביא מתשובת הרא"ש בנדון: "ואם אין תשעה מכַוונים לברכותיו, קרוב להיות ברכותיו לבטלה".

ישנה דעת מהרי"ל, שאפשר לסמוך על שישה עונים (היינו חמישה, ועם הש"ץ הם שישה). הרבה פוסקים מכל העדות (ובכלל זה בעל 'יביע אומר' ז"ל) סומכים עליו אם יש ביטול מלאכה או טרחה גדולה של הציבור, וכל שכן אם בהעדר זה יש סכנה לקיום המניין.

אבל לפי אדמו"ר הזקן אין הש"ץ חוזר את התפילה בלי תשעה עונים.

פוסקים רבים סבורים שאפשר למנות בין התשעה (או השישה) אדם העומד להתפלל שמונה-עשרה עם הש"ץ, אף שאין הוא יכול לענות.

בשעת דחק גדולה יש מקילים לצרף קטן למניין, אבל למנהג הספרדים וחב"ד אין מקילים בזה.

אם רואים מראש שלא יהיו תשעה מאזינים, עדיף שיאמר את החזרה מי שטרם התפלל בלחש, שאז אין ברכותיו לבטלה.

אם התחילו את החזרה עם תשעה מאזינים ומקצתם יצאו החוצה או הפסיקו להאזין (ונשאר רוב מניין, היינו חמישה מאזינים) – אפשר להמשיך ולסיים את החזרה (בלי נשיאת כפיים, אלא "ברכנו בברכה המשולשת" בלבד) ולומר חצי קדיש לאחריה, וכן 'אשרי', 'למנצח', 'ובא לציון', וקדיש תתקבל שלאחריהם (והספרדים לא יאמרו חצי קדיש).

מקורות: שו"ע או"ח סי' נה ס"ב-ג וקכד ס"ד, ונו"כ. מג"א סי' נה ס"ק ח, ומשנ"ב ס"ק יט. שו"ע אדה"ז סי' נה ס"ג-ז וקכ"ד ס"ו. שלחן מנחם ח"א עמ' רה / שערי הלכה ומנהג ח"א ס"ע קלח. פסקי תשובות סי' קכד ס"ק ג,ט וסי' נה ס"ק ח,יא, וש"נ. הלכה ברורה סי' נה, בשעה"צ ס"ק מט, וש"נ.
SiaroZ 26.07.2011:47
3. מחילה, בכל מקום בהלכה יש מחלוקת ולא לכל הדעות בתגובה להודעה מספר 2
לכן קשים עלי המילים "לא לכל הדעות" כשרוצים להורות הלכה למעשה, שאין זה בא אלא לבלבל את הציבור ולהכניס מחלוקות.
אחרונים האוסרים להתחיל פחות מתשעה הם האדמו"ר הזקן, ונמשך אחריו הבן איש חי.
המתירים, כנראה כל שאר הפוסקים האחרונים, וביניהם ילקוט יוסף ומשנה ברורה, וכן נראה גם מלשון השולחן ערוך עצמו, וכן כתב בבית יוסף.
יוצא אם כן, שציבור הנוהגים כשיטת האדמו"ר הזקן והבן איש חי - לא יתחילו את החזרה.
לשאר השיטות - יתחילו אפילו פחות מעשרה, ובלבד שאם לא יתחילו יש בזה טורח ציבור, כגון שיש אחד או שנים שמאריכים הרבה (כמובן לאור הנסיבות של מנין מצומצם).

בברכה.
שליטא 26.07.2014:19
4. מן הראוי היה לך להביא את הדעות השונות להלכה כפי שנהוג ובדיוק על-מנת למנוע בלבול/מחלוקת בתגובה להודעה מספר 3

ערכתי לאחרונה בתאריך 26.07.20 בשעה 14:28 בברכה, שליטא

וכפי שציינתי בתגובה
SiaroZ 27.07.2000:12
5. אתה צודק שצריך היה לציין שההלכה היא לעדות המזרח בתגובה להודעה מספר 4
חשבתי שיהיה מובן על ידי שמובאים רק פוסקים ספרדיים.
להביא דעות שונות רק מבלבל את הציבור, שכל אחד מהקהל מושך לכיוון הפוסק שלו. וכך הניסיון מראה במוחש (ובפרט שאין רב במקום, כמו לצערי אצלנו שהרב בקבוצת סיכון ואינו בקשר עם בית הכנסת).
ובכלל, דעות שונות מביאים על מנת להכריע להלכה למעשה, במקרה דידן ההלכה כבר פסוקה.

נראה שנפגעת, מחילה, זו היתה הערה בונה (וגם כאן).
שליטא 27.07.2014:36
6. מחילה, לא מצאתי ש''מובאים פוסקים ספרדיים'' בתגובה להודעה מספר 5
ושזה מכוון אך ורק ל(חלק מ)עדות המזרח

(לא ציינת שום מקור אקטואלי למצב כיום והחלטתי להגיב בגלל החשש לאיסור ברכה לבטלה)
SiaroZ 27.07.2020:45
7. מכון לכל עדות המזרח, מלבד התימנים שלהם פוסקים משלהם בתגובה להודעה מספר 6
החשש לאיסור ברכה לבטלה מוזכר במסמך עצמו, כמובא בש"ע סימן קכד, וכן מוזכר בשם ה"בן איש חי".
SiaroZ 09.08.2023:25
8. וכן בוידאו של דקה מאת הרב יצחק יוסף (הראשון לציון) מהשבוע: בתגובה להודעה מספר 0
העבר לפורום אחר
העבר לפורום:
סיבה:
מזג אשכול
מזג עם פוסט מספר:
סיבה:
תגובה חדשה
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג
עריכת אשכול
כותרת:
תוכן:
סמיילים:
הצג