קבוצות דיון
פוליטיקה ואקטואליה
נושא #22682
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
עיתונאי מקוון
צל"ש
|
קיצוני מימין
חבר מתאריך 28.1.14
1788 הודעות, 25 מדרגים, 43 נקודות. ראה משוב | יום שלישי כ''ט בסיון תשע''ו
15:09 05.07.16 |
|
מפלגת זהות מציגה היום בערב את תכנית החינוך מתוך המצע הרשמי
|
משה פייגלין:"כמה הייתם מעורבים וכמה השפעתם על חינוך ילדיכם, בשנת הלימודים שחלפה? בואו לשמוע את הדרך של 'זהות', כיצד נעביר בע"ה את מערכת החינוך לשיטת השוברים, ונחזיר להורים את הסמכות וההשפעה על חינוך ילדיהם. 'זהות' מתחילה לחשוף את המצע לציבור הרחב. כולכם מוזמנים לכנס הראשון (בבית ציוני אמריקה תל אביב) בו יחשף הפרק הראשון במצע 'זהות' - הפרק העוסק במעבר לשיטת השוברים בחינוך. במה מדובר? שלוש דקות על מערכת החינוך ושיטת השוברים ------------------ מערכת החינוך הישראלית החלה את דרכה בחוק לימוד חובה אשר הקנה לממשלה מעורבות רבה בחינוכם של כלל ילדי ישראל. במשך עשרות שנים המערכת התפתחה ועברה שינויים רבים וכיום היא ניצבת בפני מספר בעיות קשות. קודם כל מדובר במונופול ממשלתי- לרוב ההורים אין ברירה אלא לשלוח את ילדיהם למערכת החינוך הממלכתית. אחת הבעיות המרכזיות במונופול היא שאין את האפקט הכל כך חשוב של התייעלות מתוך תחרות. אין לבית ספר מסוים סיבה כלכלית עצמאית לשאוף להקטין את מספר הכיתות, להביא מורים טובים יותר ולספק תכנית לימודים איכותית יותר, ההורים בכל מקרה מחויבים לשלוח את ילדיהם לבית ספר זה. כיום כל הורה שיכול להרשות לעצמו משלם על מסגרות פרטיות משלימות מעבר לחינוך "חינם"- מרכזי למידה, חוגים, השלמת בגרויות, במסגרות הללו דווקא מתקיימת תחרות בריאה, ישנה התחייבות לכיתות קטנות, ליחס אישי, ולהצלחה באופן כללי. בנוסף, מדובר במערכת ביורוקרטית ענפה המורכבת מפקידים רבים, מפקחים, ועדות שונות, תכניות ארציות, משרדים רבים ועוד רשת אפורה של תפקידים אשר כלל לא נוגעים לתחום החינוך. "מערכות ביורוקרטיות פועלות ביקום הכלכלי כאילו היו חורים שחורים. הן יונקות לתוכן משאבים פנימה ובעת ובעונה אחת גם הולכות ומתכווצות במה שנוגע לתפוקה נפלטת" (מקס גאמון), ככל שהמערכת הביורוקרטית גדולה ומסואבת יותר, כך היא לוקחת מצד אחד יותר כסף ומצד שני קשה לתפקד בתוכה וליצור תכנים חדשים. כמו משרדים ממשלתיים רבים, גם מערכת החינוך מתנהלת בצורה לא מיטבית, לדוגמה בכל מה שקשור לשכר המורים. המערכת עתירת המשאבים אינה מתגמלת את המורים לפי תפוקה אלא לפי מדדים לאו דווקא רלוונטיים כגון ותק , גמולי השתלמות, ועוד שלל רפורמות משתנות כגון אופק חדש ועוז לתמורה. קשה מאוד ליצור שינויים במערכת כבדה ומסורבלת, בה התכניות מוכתבות מלמעלה והמורים והתלמידים צריכים להתאים עצמם לתבנית קבועה. מורים רבים אינם יכולים להביא לידי ביטוי מלא את הפוטנציאל האישי והיצירתי הגלום בהם, והתלמידים צריכים להתיישר לפי מערכת מוגבלת שלאו דווקא מתאימה עצמה לצרכים האישיותיים של כל ילד. בעוד המכללות והאוניברסיטאות מלאות בסטודנטים איכותיים ואידאליסטים הרוצים לתרום בצורה משמעותית לחברה הישראלית, המציאות בשטח טופחת על פניהם ובנוסף לקשיים הרבים הרגילים, הם צריכים להתמודד עם משכורת נמוכה ומערכת סטטית ולא מאפשרת. לא פלא שלמעלה מחצי מהמורים פורשים ממערכת החינוך בחמש שנים הראשונות לעבודתם. אז מה שיטת השוברים באה להציע? שיטת השוברים רוצה לקחת את תקציב החינוך, ולחלק אותו בצורה שווה בין כלל ילדי ישראל . מערכת החינוך תהפוך ממונופול בלעדי על החינוך לשוק חופשי בו המוסדות הלימודיים יתחרו על שוברי התלמידים. לבתי הספר יהיה תמריץ כלכלי להשקיע במורים טובים, במשכורות גבוהות, בכיתות קטנות, ביחס אישי, בתוכניות מוצלחות- הכל כדי להביא שיותר תלמידים למסגרתם. כיום אנשים יכולים לבחור איזה בגד ללבוש, מה לאכול ואיזה פלאפון לקנות, והרשתות השונות מתחרות על הצרכים, מורידות מחירים, משפרות כל הזמן את איכות המוצרים. לעומת זאת בדבר הכי חשוב, חינוך הילדים במסגרת הבית ספרית- אין להורים כמעט השפעה. לא פלא שההורים נתפסים כמטרד לא נעים, אין להם יכולת להשפיע על חינוך ילדיהם, כל מה שנותר להם זה להתלונן. בשיטת השוברים ההורים והילדים יוכלו להחליט לאיזה בית ספר ללכת, מה יהיו מאפייניו ותכניו, ובתי הספר יצטרכו להתחרות ולהתייעל כדי לענות על הביקוש לחינוך איכותי. כיום מערכת החינוך מחליטה בלעדית על אופי התכנים שיועברו לילדי ישראל, עובדה זו מזמינה שיקולים פוליטיים והתערבויות לא ענייניות בחינוך. בשיטת השוברים- החינוך, הערכים והאיכות עומדים בראש הסולם, ובמקום שהכסף ילך למערכת ביורוקרטית ענפה, הוא יושקע בשדה החינוכי של הורה- מורה- ילד. עבור כל ביקוש של קבוצות הורים יפתח ההיצע המתאים או בתוך הבית ספר או במסגרת בית ספר חדש. יזמים יפתחו בתי ספר טובים גם באזורי פריפריה- הכל מתוך התמריץ הכלכלי המשמעותי של השוברים. שיטת השוברים תקטין את האי שוויון בחינוך בחברה הישראלית, שכן כל ילד יקבל את אותו השובר בלי קשר לשאלה אם הוא גר בתל אביב או בשדרות. כיום האי שוויון מושפע מאוד מההבדל בין הורה שיכול להרשות לעצמו לשלם מעבר לחינוך ה'חינמי', לבין הורה שצריך להסתפק בחינוך הממלכתי הרגיל. שיטת השוברים תפתח הזדמנות שווה לכל ילד, ותעניק לו סכום כסף גבוה לחינוך מעולה. מערכת החינוך תהפוך מגוף ביורוקרטי ומסואב למערכת קטנה ואיכותית המספקת מבחני בגרות ומייעצת להורים מה הבתי ספר השונים מציעים. את התכנים, התוכניות, החינוך, המשכורות, הערכים ואפילו המתמטיקה- כדאי להשאיר למסגרת הבית ספרית, גם שם, מסתבר יש אנשים מעולים שמבינים בחינוך ואכפת להם מהילדים שלכם. מוזמנים להגיע הערב לכנס החינוך של מפלגת זהות, לשמוע עוד על שיטת השוברים, על היתרונות, על דרכי היישום ההדרגתיות, ועל הסיכויים למערכת חינוך טובה יותר עבור ילדיכם. הזמנת כרטיסים: https://secure.cardcom.co.il/e3/34956/1/ איוונט: https://www.facebook.com/events/475578775969387/
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות. ראה משוב | יום שלישי כ''ט בסיון תשע''ו
20:43 05.07.16 |
|
2. הממ... רעיון מצוין...
בתגובה להודעה מספר 0
|
א' יפתח בית ספר, בו תכניות הלימודים יהיו - למשל - זהים לאלו של הרש"פ: נכבה, הסתה, וכו'. הוא יזכה ללא מעט הורים מהמגזר הערבי ויתעשר.אהה... לא... תהיה מגבלה על מי יכול לקבל את השוברים לפי תכני החינוך?... אז הנה חזרנו לשיטה הישנה. ב' יפתח בית ספר, ויבטיח לכל מי שמביא לו את השובר 10% החזר. הוא יזכה ללא מעט הורים שירצו את הכסף, ויצליח להתעשר גם ב- 90% שלו, בלתי תלוי באיכות ההוראה וכד'. אהה... לא... יהיה פיקוח על העשיה בכסף?... אז הנה חזרנו לשיטה הישנה. ג' יפתח בית ספר רק לבנות אשכנזיות. בלי ספק יהיה להיט במקומות מסוימים (...), ויתעשר. אהה.. לא... יהיו כללים למנוע הפליה גזענית בבית ספר?... אז הנה חזרנו לשיטה הישנה. ד' יפתח בית ספר מעולה. שפתיים ישקו. כל העיר בו הוא נמצא - ירצו להצטרף אליו. רק ש... לא יהיה לו מקום לקלוט את כל התמלידים. אהה... לא... יהיה גורם מנווט בחלוקת המבנים שבבעלות הרשויות המקומיות?...אז הנה חזרנו לשיטה הישנה. וכו' וכו' וכו' בקיצר, החוליים הרבים של מערכת החינוך ידועים. השיטה הזו לא תפתור אותם; מה גם שהיא ממילא דומה לשיטת התקצוב היום - המתבססת במידה רבה פר שעת לימוד פר תלמיד. אגב, פייגלין באמת חושב שהורים ברעננה לא יוסיפו כסף על השובר, כדי לזכות בחינוך יותר איכותי מזה הניתן בשדרות? לא חשבתי שהוא כזה תמים. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות. ראה משוב | יום רביעי ל' בסיון תשע''ו
18:59 06.07.16 |
|
19. א. בנקודה א' - אתה מחזק את טיעוני. תהיה בקרה ממלכתית על תכני החינוך.
בתגובה להודעה מספר 15
|
ב. אהבתי את הציניות על "כמובן" הטיפול המשטרתי, אבל לא הבנתי מה עבירה פלילית יש כאן. הכל שקוף וגלוי. ב' יקבל שובר ששווה 100, והוא מודיע בריש-גלי לכל הורה, שהוא יקבל 10 ש"ח. איפה פה מעשה פלילי? יש פה התנהלות שלא בכוונת המדינה ביחס לשובר - זה ברור - אבל זה לא פלילי, אלא כרוך בבקרה על עשיה בכספי השובר...ג. אתה מתכוון לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, תשס"א-2000? בהנחה שכן אז - 1. מי יאכוף אותו, אם לא המשרד? 2. ראה נא ראת סעיף 3(ד)(3) לחוק... ד. תגובה 18# |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות. ראה משוב | יום רביעי ל' בסיון תשע''ו
19:06 06.07.16 |
|
20. כפי שכבר ציינתי, המהפכה העיקרית הוא בשם. ''שובר'' במקום ''שעת תקן''
בתגובה להודעה מספר 13
|
כבר היום משרד החינוך מתקצב לפי שעות הוראה רגילות (שעות תקן), שעליהן יש תוספות - שעות הוראה נוספות לפי מדד נזקקות, אזורי עדיפות לאומית וכו', שעות תגבור לנושאים שמקדם המשרד, שעות שילוב (אני מניח שפייגלין לא רוצה לפגוע בהן), שעות עולים וכד'.המשרד גם משתתף במימון כח עזר כגון מזכירה, פסיכולוגיות, יועצות, סייעות, שירותי אחזקה, פיתוח - אני לא בטוח, אבל לדעתי גם זה לפי כמות התלמידים. כלומר חלק מה"שובר".
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
תודה רבה
חבר מתאריך 1.1.09
47191 הודעות, 294 מדרגים, 571 נקודות. ראה משוב | יום רביעי ל' בסיון תשע''ו
20:26 06.07.16 |
|
21. לצערי לא היה לי זמן להמשיך להעמיק בדיון,
בתגובה להודעה מספר 0
|
ואולי בהמשך יהיה (הפורום הזה לא דינמי כמו סקופים והאשכול מן הסתם יהיה הרבה זמן בדף הראשון).בכל מקרה, אין ספק שעצם הרעיון שהמדינה תמשיך בעצם לממן חינוך, הוא סוג של ברירת מחדל בדיעבד, אצל פייגלין, כיוון שאי אפשר לעשות רבולוציה מהירה מידי, וגם הצעד הזה הוא שינוי מרחיק לכת, ואנשים חוששים משינויים, בטח כשהם לא נחשפו מספיק לעמדה האינדבידואליסטית עד היום ולא יכולים לשפוט אותה באמת. עצמאות... בואו |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|