גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #23589 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 23589   
ZioNLight לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 22.4.16
35829 הודעות, 294 מדרגים, 364 נקודות.  ראה משוב
יום שבת ט''ו בשבט תשע''ז    10:27   11.02.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

פרשנות| הפלג הקנאי של הרב שמואל אוירבך שורף את המועדון | יאיר אטינגר  

 

ההפגנות שהתקיימו אתמול ובמשך השבוע ברחבי הארץ בעקבות מעצר בחור הישיבה, הן בראש ובראשונה מרד במנהיג הרוב הליטאי, הרב שטיינמן, ששוכב כעת על ערש דווי

10.02.2017 עודכן ב- 23:34

זהו ראיון תחת אש, או תחת מים. שני בחורים מישיבת "מעלות התורה", שהזדהו בשמותיהם הפרטיים, בן־ציון ושלמה, מתלמידי הרב שמואל אוירבך, מנסים לשכנע בלהט כי מדינת ישראל רודפת אותם וגוזרת עליהם גזירות שמד וכי "בארץ יש היום מלחמה על הדת". ברקע צהלות "גוועלד", וגם צהלות סתם. מאות מחבריהם מתעמתים בשמחה מופגנת עם השוטרים וחוסמים זה שעה תמימה את צומת בר אילן.

זמן טוב לברר על מה ולמה האלימות, אלא שמדי כמה דקות נקטעת השיחה עם הצעירים הדעתנים כשהזרנוק המשטרתי שוב מכוון אלינו, ושוב סילון מים צבועים כחול מבריח עדר גדול של מפגינים מבוהלים לרחובות הצדדיים. השיחה מתחדשת ושוב נקטעת מכיוון לא צפוי. אברך ליטאי שעבר במקרה בסמוך והאזין לשיחה, ניגש בכעס לשלמה הצעיר ממנו בכ–10–15 שנה: "רשע גמור! אתה רשע גמור!".

ההפגנות שנערכו השבוע בצמתים מרכזיים ברחבי הארץ עמדו בסימן הסלמה יחסית — קודם כל מצד המפגינים, שנראו נחושים יותר לחסום כבישים ולהתעמת עם שוטרים. גם המשטרה הפעילה בכמה מקרים יד קשה יותר, ולפתע גם שר הביטחון ליברמן איים לבחון את האפשרות לשלול מהישיבות המזוהות עם הרב אוירבך את מעמד "תורתו אומנותו". כעת ניכר כי גם השחקן הדומם במשולש הזה, הרוב החרדי, הולך ומאבד את סבלנותו כלפי הפלג הליטאי הסורר והצלחתו היחסית לקבוע את סדר היום החרדי.

ביום השלישי למחאה, יצאו אתמול מאות צעירים לחסום צמתים ברחבי הארץ: בירושלים, בית שמש, בני ברק ואלעד, צומת שילת ואשדוד. בירושלים נעצרו 24 מפגינים. במרבית המקומות נקראו המפגינים לחזור לבתי המדרש בתום כשעתיים של עימותים, אך בבני ברק נמשכו ההתנגשויות אל תוך הערב. כמו בירושלים, גם בבני ברק עוברי אורח ונהגים חרדים לא שתקו והתעמתו עם המפגינים.

באופן רשמי, גל המחאה הנוכחי פרץ בשל מעצרו של בחור ישיבה ירושלמי. הוא נעצר בשבוע שעבר באקראי בידי המשטרה ובבדיקה התברר כי הוא רשום כעריק משירות צבאי. אז, כפי שכבר קרה בעבר עם בחורי ישיבה אחרים מפלג אוירבך, הוא הועבר לכלא צבאי. העציר הוא אחד ממאות בחורי ישיבה שמצייתים להוראת אוירבך שלא להתייצב כלל בלשכות הגיוס, אפילו לא כדי להסדיר את דחיית השירות.

לכאורה, ההפגנות פרצו כחלק מהמשוואה שקבע בשנים האחרונות הרב אוירבך: על כל מעצר עריק שנשמע להוראתו שלא להתייצב, הרחובות יבערו. אלא שמאות הבחורים שיצאו הפעם לרחובות נראו דלוקים יותר, ששים אלי קרב ולהוטים להפגין את נאמנותם לרבם תוך שהם נהדפים תחת זרנוקי המשטרה או מבלים לילה במעצר.

"אנחנו ציבור נחוש, חזק, ואנחנו הולכים עם האמת שלנו. זה הדבר היחיד שמעניין אותנו", אמר יוסף, מפגין ירושלמי. הוא וחבריו יודעים היטב, כי הציבור החרדי הרחב סולד מהם כעת יותר מתמיד — על רקע קמפיין השיימינג לחיילים החרדים שנועד לבייש אותם כחרד"קים על פי הוראותיו המפורשות של אוירבך, על רקע חסימות הכבישים והבערות הפחים ושיבוש החיים, על רקע הטענה הרווחת כלפיהם כי אין כל שינוי לרעה במעמדם של בני הישיבות.

נמסיס על ערש דווי

את הציבור החרדי הרחב, ובמיוחד הרוב הליטאי, לא מעניין כעת חוק הגיוס — המיטיב במובהק עם החרדים, עד כי ההערכה הרווחת היא שייפסל לבסוף בבג"ץ — אלא נושאים אחרים. בשעה שביטאונו של הרב אוירבך, "הפלס", קורא יום אחר יום ל"מחאה חסרת תקדים" על מעצרו של בחור הישיבה העריק ועל חוק הגיוס, העיתונות החרדית המרכזית עסוקה דווקא בנמסיס שלו, הרב אהרן לייב שטיינמן בן ה–103 ששוכב על ערש דווי. "כלל ישראל מתאחד בתפילות נרגשות לרפואת אביהן ורבן של ישראל שליט"א" נכתב אתמול ב"יתד נאמן", בגיליון שאף מלה בו לא הוקדשה למחאות ששטפו את הארץ.

הכותרות השונות וההתעלמות ההדדית של כל מחנה מהסיפור של המחנה השני — יכולות איפוא לסייע לפענח את מה שהתרחש השבוע ברחובות ירושלים, בני ברק, ובית שמש. לכאורה, הפחים בוערים והכבישים נחסמים כנגד המדינה וגזרותיה כלפי החרדים, נגד כוונתה לגייס בחורי ישיבות תמימים, בעוד שלמעשה זוהי מלחמה על סדר היום החרדי שמרחיקה את שני הפלגים הליטאיים זה מזה.

גל ההפגנות הנוכחי לא פרץ בצל מצב בריאותו של הרב שטיינמן. היו גלי הפגנות בשנים האחרונות, וככל הנראה עוד יהיו, בהתאם להבטחת הרב אוירבך לתלמידיו כי כל מעצר בכלא צבאי ייענה במחאות. אבל ההבנה כי המנהיג הליטאי המרכזי עומד לרדת מהבמה מהווה תזכורת מניין צץ פלג אוירבך ומדוע התפצל מהזרם המרכזי.

הפילוג הליטאי — הרבה יותר מענייני אידיאולוגיה או היחס לשלטונות המדינה — הוא מאבק שליטה וירושה, וראשיתו במרד שהכריז הרב אוירבך על מנהיגותו של הרב שטיינמן. לא פחות מהצבא, האויב מבחינתו של פלג אוירבך הוא הרב שטיינמן.

שאלת ההתייצבות בלשכות הגיוס הייתה תמיד רק התירוץ: מזה ארבע שנים היא משמשת את הרב אוירבך, שמורה לתלמידיו להשליך לפח את הזימונים מהצבא, כדי לצייר את הרב שטיינמן כפשרן, כמי שמסרב בכל מחיר לשבור את הכלים עם המדינה.

המסר הזה עולה גם עכשיו, כשרוב העיתונות הממוסדת עסוקה במצבו של הרב שטיינמן. במאמר המערכת אתמול נכתב ש"מול המחאה שהתפרצה מלבותיהם של אלפים רבים מקרב הציבור האיכותי של בני התורה, נשמעו שוב דברי הסתה מורעלים מפי גורמים שונים בשולי הציבור החרדי, חלקם מבקשים לרקוד מה יפית מול פורקי העול המבקשים לעקור תורה בישראל, וחלקם מוזנים בשנאה כבושה או גלויה לציבור התורתי שעומד על משמר ההשקפה הטהורה ללא פשרות".

זו השעה שבה הרוב החרדי (על פי המכון הישראלי לדמוקרטיה, הפלג הנאמן לרב אוירבך מונה 6.5% בלבד מהציבור החרדי) מאבד את הסבלנות כלפי סדר היום של הקנאים. הח"כים החרדים עדיין עומדים על הגדר, מפחדים להתבטא, אבל אם בעבר הם עשו מאמץ מאחורי הקלעים כדי לשחרר ממעצר את העריקים, כעת הם דוממים. לא מן הנמנע שהצעדים התקיפים האחרונים של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ושר הביטחון, זוכים לגיבוי שבשתיקה מצד הח"כים החרדים.

בעוד שהתקשורת הכללית התמסרה להפגנות הפלג הקנאי בשידורים חיים, תחנות הרדיו המגזריות קול ברמה וקול חי ניסו לגמד את הסיפור ודחקו את הדיווחים על ההפגנות לירכתי מהדורות הערב. באותה שעה, הכותרת הראשית של האתר "בחדרי חרדים" היתה טור דעה שכותרתו: "לא אידיאולוגיה, לא רבנים ולא תורה: פורעי הפלג מחפשים תשומת לב".

http://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.3777071



₪ £ $ € £ $ ₪ הכותב שמאלן קיצוני , ציוני קיצוני וקיבוצניק טהור ₪ £ $ € £ $ ₪


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  הנה ההוכחה שאני לא משתייך לפלג הקיצוני או המתון :) אקטואלי 11.02.17 13:21 1
     אין פואנטה:P סתם שיהיה קצת על הפרשה . ZioNLight 11.02.17 14:03 2
  שהכולרות של הרב הפרובוקטור הזה יהגרו לאירן. שם יקבלו יחס 'נפלא'. ש-עצמון 11.02.17 17:40 3

     
אקטואלי
חבר מתאריך 2.4.12
35208 הודעות
יום שבת ט''ו בשבט תשע''ז    13:21   11.02.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. הנה ההוכחה שאני לא משתייך לפלג הקיצוני או המתון :)  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
אני לא בקיא בכול הפלגים. מה הפואנטה שלך?


אלה החלטות/דילים לגיטימי שראש ממשלה יעשה בלי לשתף את הקבינט?ואת מע' הביטחון?


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ZioNLight לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 22.4.16
35829 הודעות, 294 מדרגים, 364 נקודות.  ראה משוב
יום שבת ט''ו בשבט תשע''ז    14:03   11.02.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. אין פואנטה:P סתם שיהיה קצת על הפרשה .  
בתגובה להודעה מספר 1
 



₪ £ $ € £ $ ₪ הכותב שמאלן קיצוני , ציוני קיצוני וקיבוצניק טהור ₪ £ $ € £ $ ₪


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ש-עצמון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.4.16
33079 הודעות, 165 מדרגים, 300 נקודות.  ראה משוב
יום שבת ט''ו בשבט תשע''ז    17:40   11.02.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. שהכולרות של הרב הפרובוקטור הזה יהגרו לאירן. שם יקבלו יחס 'נפלא'.  
בתגובה להודעה מספר 0
 


"חיינו הממהרים וחיינו העוברים לאט. דרך שתי נקודות עובר רק קו ישר אחד".{י.עמיחי}


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות