גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #29257 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 29257   
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
40024 הודעות, 364 מדרגים, 698 נקודות.  ראה משוב
יום ששי ג' באדר תשפ''ג    12:31   24.02.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

החיזוק היומי של רונן קרתא  

 
  
בוקר טוב
חיזוק יומי - ג' אדר

פרשת - "תרומה" - מדוע המנורה עמדה על שלוש רגליים?

עם התמנותו כרב בקהילת פראג, הִרְבה הגה"ק בעל ה"נודע ביהודה" להוכיח את בני עדתו על התרפותם מלהחזיק ידי עניים. משנוכח לדעת שדברי תוכחתו נופלים על אוזניים ערלות, הלך לרחובה של עיר, אל בין הסוחרים העומדים שם, ועשה עצמו מתעניין במכירת סחורה.

כשראו זאת הסוחרים תמהו מאוד, מה לו לגאון הגדול בין הסוחרים. ברוב חריפותו השיב ה"נודע ביהודה": "הנה אנחנו רואים כי שולחן בעל שלוש רגליים אם נחתכה לו רגל אחת, מניחים תחתיו איזה דבר וסומכין אותו, ושוב יכול השולחן לעמוד כבתחילה. אולם אם נשברת גם הרגל השניה, אי אפשר לסמוך השולחן עוד, והעצה היא לקצץ חלק מהרגל השלישית עד שהשולחן יעמוד בגובה שווה עם שתי רגליו האחרות..."

הסוחרים לא הבינו את דברי הרב וזה הסביר: "על שלושה דברים העולם עומד: על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים.

כאשר נחרב בית המקדש – נשברה רגל אחת והיא "העבודה". באו חז"ל ואמרו: איזוהי עבודה שבלב תפילה, ונשאר העולם עומד כבתחילה.

כעת, כאשר אנשי עדתנו קופצים את ידיהם מלחונן דלים, ולא נותנים צדקה, אזי גם הרגל השניה – גמילות חסדים – נשברה, ואם כן, על מה יוכל העולם לעמוד ולהתקיים? על כן, אמרתי בליבי, אלכה גם אני אל השוק ואשבור גם את הרגל השלישית – התורה, ואז יוכל העולם לעמוד..."

הבינו הסוחרים את המסר הנוקב, השפילו מבטם ותקנו את מעשיהם... (ליקוטים וסיפורים נפלאים)

*"וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר מִקְשָׁה תֵּעָשֶׂה‏ הַמְּנוֹרָה יְרֵכָהּ וְקָנָהּ גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ מִמֶּנָּה יִהְיוּ" (שמות כה, לא)*

רש"י מפרש מה פרוש המילה "ירכה"- "היא הרגל של מטה העשויה כמין תיבה, ושלוש רגליים יוצאים הימנה ולמטה"

בספר "תפארת יחזקאל" מסביר לשם מה הוזקקו לשלוש רגלים? הרי כבר הייתה יכולה המנורה להיות נתמכת על ידי הירכה שעשויה כמין תיבה כדברי רש"י?

כתוב במשנה (אבות א' ב): "על שלושה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים".
כתוב במסכת יבמות (קט): "ואמר רב הונא: כל העוסק בתורה בלבד, דומה כמי שאין לו אלוה".

וכן כתוב במסכת עבודה זרה: "אשריכם ישראל בזמן שעוסקים בתורה ובגמילות חסדים, יצרם מסור בידם".
על כן, הרוצה לזכות בכתרה של תורה, עליו לשלב עמה עבודה וגמילות חסדים ואז תורתו מתברכת, ויצרו מסור בידו.

המנורה רומזת לתורה כמאמר הגמרא בבא בתרא (כח) "הרוצה להחכים ידרים, וסימנך מנורה בדרום".

לכן, אדם שרוצה לזכות לחכמת התורה, עליו לשלב כל שלושת העמודים יחדיו "תורה, עבודה וגמילות חסדים".

לכן יש למנורה שלוש רגליים, לרמז שרק אז יש קיום לתורה - לאור - לשלב עמה כל שלושת העמודים!

יש אדם שחזק בתפילה, מצליח להוריד דמעות, מכוון את ליבו ומסיר כל מחשבה מראשו.

יש אדם שידו פתוחה לאחר, אוזנו קשבת, פיו מלא בפרגונים ומילים טובות.

יש אדם בעל כוח התמדה וישיבה, מצליח ללמוד וללמד, מחכים את עצמו ואת אחרים.

בכל אדם יש מעלות כאלו ואחרות, וביחד אנו מושלמים.

אם רוצים אנו לזכות לאור האמיתי, לאורה של הגאולה, צריכים אנו להתחבר יחד, לזכות תורה, תפילה ומעשים טובים. המנורה תעמוד יציבה, האור שבה ידלק למרחקים ויביא איתו אלינו את הבשורה הפרטית והכללית, את האור הנכסף, אורו של משיח... ("חיזוק יומי" - רונן קרתא)

יום טוב, שבת שלום ובשורות טובות
לגאולת והצלחת עם ישראל ברחמים רבים. אמן!  



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  תודה לך יוסף 25.02.23 21:36 1

     
יוסף לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.3.18
25637 הודעות, 275 מדרגים, 538 נקודות.  ראה משוב
יום שבת ד' באדר תשפ''ג    21:36   25.02.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. תודה לך  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות