אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #15263 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 15263   
צפתי
חבר מתאריך 4.1.10
11756 הודעות
אור ליום ראשון ג' בטבת תשע''ג    21:19   15.12.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

צבי צוויג: ''פטור מצבא, לא רק לחרדים, אלא לכולם''  

 
הועבר בתאריך 15.12.12 בשעה 22:33 מפורום חדשות על-ידי גלובל, (גלובל)
 

רשימת 'עלה ירוק - התנועה הליברלית' בטח גורמת לגיחוך אצל רבים מהישראלים, אבל למנהיגיה, שבינהם יש אפילו אדם דתי אחד, ישנה משנה מסודרת בנושאים שעומדים על סדר היום. צבי צוויג, הנציג הדתי ברשימה, אומר בראיון ל'כיכר השבת' כי הם בעד פטור משירות צבאי "לא רק לחרדים, לכולם" (פוליטי)

הרשימה המשותפת למפלגה הליברלית ולמפלגת עלה ירוק הציגה את עצמה במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר: התל אביביים המבקשים לערער על הסדר הקיים התאחדו עם התנועה הליברלית השואפת לצמצום התערבות המדינה במשק ויחד הם מבקשים לקדם מדיניות של חופש מירבי לפרט בתוכה - גם מעבר לצבא מקצועי ופטור .

עד כאן הכל ברור ומובן. מה שהפתיע רבים היה לראות כי בין ראשי הרשימה הליברלית הוצב אדם חובש כיפה, צבי צוויג שמו.

כשהוא מתקרב לגיל שבעים ובבעלותו חברת הייטק מצליחה, החליט צבי לעשות מפנה בחייו ולהצטרף לפעילות פוליטית. החיבור בין יהודי דתי לבין מעשני הג'וינטים בהחלט נראה חריג במבט ראשון, אך לדבריו השקפתו הפוליטית והכלכלית מעוגנת כולה במקורות היהדות ודברי חז"ל.

פטור משירות צבאי - לא רק לחרדים אלא לכולם

מערכת הבחירות הנוכחית מעלה סוגיות יסוד רבות הנוגעות בבסיס הגדרתה של המדינה. נושאים רבים השרויים במחלוקת היסטורית הגיעו לנקודת הכרעה. מכל צדדי המפה הפוליטית מושכים לכיוונים שונים והכל רוצים לצבוע את זהות המדינה בצבעיהם שלהם.

צוויג רואה בויכוחים העקרוניים הללו תוצאה מהטלת משא מיותר על כתפי המדינה. אם היא תצטמצם לתחומים מסוימים ותתיר את כל השאר להכרעת האזרח הפרטי הרי שכל המחלוקות ייעלמו מאליהן.

"קח את הצבא, כדוגמא. על מה הויכוח בדיוק. אנחנו לא רק בעד פטור לחרדים אלא בעד פטור לכולם. כמובן שצריך לבצע את השינוי בהדרגה לפי המלצות מקצועיות שכבר התקבלו בממשלה אך בסופו של דבר הצבא צריך להיות צבא מקצועי והבוחרים לשרת צריכים לקבל שכר ראוי. כמו משטרה".

"גם המחלוקות סביב נושאי החינוך ולימודי ליב"ה הם מיותרים. איזה טעם יש לנהל ויכוח כה מר על אופי החינוך ועל חלוקת תקציבים. ההורים צריכים להחליט מהו סוג החינוך שהם מעוניים להעניק לילדיהם. הבעיה מתעוררת רק במצב העכשווי כשהמדינה אחראית על מימון החינוך ובמילא היא גם מביעה דעה בנושא. אך באם החינוך יהיה פרטי והמדינה לא תתקצב אותו הרי שלא יהיה לה כל זכות וסמכות להביע דעה בעניין".

"מקור כל הבעיות הוא כשהמדינה נכנסת לתחומים שלא שייכים אליה", מסכם צוויג. "אם נראה במדינה את מה שהיא בלבד ולא נדרוש ממנה להוות ישות כל-יכולה החיים של כולנו יהיו כאן רגועים ושלווים יותר".

"ההתערבות של המדינה - גזל"

בשיחה עמו הוא מעלה עשרות ציטטות, סיפורי התנ"ך והלכות תושבע"פ, מהם הוא מוכיח את החשיבות העצומה המוקנית לזכות הקניין הפרטי.

"כבר בסיפור קניית אברהם את מערת המכפלה אנו רואים את התעקשותו לקנות את החלקה בכסף מלא", מתחיל צבי לשטוח בפנינו את השקפת עולמו הכלכלית-יהודית. "הרי עפרון החיתי ואנשיו הציעו לו לקבל את הקבר במתנה מתוקף היותו שווה בין שווים, הם היו הקיבוצוניקים הראשונים. אבל אברהם לא היה מוכן לכך. הוא רצה את הקניין רשום על שמו בטאבו".

בסיפורו של ירבעם בן נבט מוצא צוויג משמעות אקטואלית הנוגעת לימינו "הגם שירבעם נחשב לחוטא ומחטיא את הרבים בעבודה זרה, הבה נזכור כי בפשט הדברים התפרק העם. על מה נחלק העם ליהודה וישראל? על מרד מיסים. מרד מיסים יתרים, ראה ערך ״אבי ייסר אותכם בשוטים ואני אייסר אותכם בעקרבים״ וכשקורה דבר כזה אזי מסתיים הדבר ב״איש לאוהליך ישראל״ אם התוכניות הכלכליות ההזויות חס וחלילה יתקיימו אזי יתקיים בימינו ״איש לאוסטרליה ולאמריקה ישראל".

במשך שעה ארוכה פורש בפנינו הקפטליסט הדתי את המקורות היהודיים להשקפתו: מהתקנת השווקים על ידי יעקב, עבור דרך קריאתו של דוד המלך "צאו והתפרנסו זה מזה", ועד לאמרת חז"ל "היזהרו בממון חבריכם". הרפרטואר היהודי לדורותיו משמש מבחינתו הוכחה להצדקת שיטתו.

"החשיבות של הקניין הפרטי והעבודה האישית להשגת פרנסה עולה מהרבה מקומות ביהדות. אני אומר בפה מלא: "היהדות היא קפיטליסטית. כמובן שאנו רחמנים בני רחמים ומצוה לתמוך בעני ואביון, אך כל התערבות של המדינה אינה מוצדקת ומדובר בגזל ממש".

הרי ישנם גם ציטוטים אחרים, "כופין על הצדקה", למשל, שכן מצדיקים גביית מס מבעלי יכולת לצורך החלשים באוכלוסיה?

"כאן מדובר רק במקרים חריגים. גם אני מסכים שכאשר בן אדם נותר ללא קורת גג או רעב ללחם על החברה לספק לו את צרכיו ומותר לה אף לחייב בעלי יכולת לממן את זה. אבל להפוך זאת למצב הרגיל? ממש לא".

"במצב הרגיל השוק צריך להתנהל באופן חופשי וכל אחד צריך להשתדל לפרנס את עצמו בכוחותיו הוא. שוב, אני מדגיש, כמובן שכל מי שיכול ראוי שיתרום ויסייע בעד הנצרכים לכך. אך אני מתנגד באופן נחרץ שהדבר יעשה על ידי המדינה. אין לה כל זכות לגבות מיסים כה גבוהים".

בימים בהם הציבור הישראלי נוטה בהשקפותיו לתפיסות כלכליות סוציאליות, ניצבים אנשי התנועה הליברלית כבודדים במערכה וטוענים על חוסר צדק בצדק החברתי. בתוכם בולט צבי כשהוא מבקש לבסס את מצע המפלגה באמצעות החשיבה היהודית.

נולד על אוניית 'המעפילים' בוגר 'תחכמוני' וישיבת 'הדרום'

ההסבר להשקפותיו הנחרצות טמון אולי בסיפור חייו המפותל. צבי צוויג נולד בשנת תש"ג ועלה לישראל על אוניית מעפילים בשנת תש"ח. משפחתו התיישבה ביפו והוא נשלח לבית ספר ממלכתי דתי "תחכמוני" בבת ים הסמוכה. כשהגיע לגיל ישיבה החל ללמוד בישיבת הדרום, התחנך וקיבל רבות מרבניה, אך בסופו של דבר לא מצא בה את מקומו ועזב את הלימודים.

לדבריו, למרות שמסגרות פורמליות לא תמיד התאימו לו הוא לא חדל מלעסוק בספרים. יכולת הלמידה העצמית עמדה לו והוא היום בעל ידע תורני וכללי נרחב ביותר. גם השכלה כלכלית מעולם לא רכש בצורה מסודרת. "את הפקולטה שלי לכלכלה עברתי בגיל 10 כשעמדתי ברחובות יפו ומכרתי סברס לעוברים ושבים", הוא אומר.

לאחר שסיים את שירותו הצבאי עבד כמה שנים בחברת אל-על ועם פרישתו ממנה הקים חברת הייטק המונה עשרות עובדים ונחשבת לאחת מההצלחות הגדולות של שוק ההייטק הישראלי ("את שמה אינני מעוניין להזכיר כי לא באתי לפוליטיקה כדי לעשות פרסומת לחברה שלי"). מהחינוך ועד לעסקים, לאורך כל חייו התנהל צבי בצורה עצמאית. אולי האינדבדואלית המובהקת שלו היא זו שמניעה אותו לבקש לעצמו מרחב מחיה משלו ולדחות כל התערבות ממשלתית בחיי האזרחים.

"שנאת העשירים שמשתוללת כאן היא דבר מבהיל. לקחת מיסים גבוהים זה לא יהודי ולא מוסרי וגם לא יעיל לאף אחד. השכבות החלשות רק ירוויחו אם השוק כאן יהיה יותר חופשי ויאפשר ליזמים להשקיע ולפתח את הארץ לטובת כל חלקי החברה. כולם רק ירוויחו מזה".

"לשם עצמאותה של הדת אנו מחויבים להפריד אותה מהמדינה"

דרישתם של אנשי הרשימה המשותפת מהמדינה לצמצם את התערבותה בחיי הפרט מתחילה אמנם בתחום הכלכלי אך לא מסתיימת בה. מבחינתם, תפקידה של המדינה מסתכם בשמירה על הביטחון והסדר הציבורי ובוררות בין בעלי מחלוקת. לשם כך היא צריכה להחזיק צבא, משטרה ומערכת משפט. המיסים היחידים שמותר לה לגבות מהציבור הינם רק אלו שנדרשים לשם מימונם של מוסדות אלו.

השלכה ברורה הנובעת מכך היא הפרדתה של הדת והמדינה: אל לה למדינה לחוקק חוקים דתיים ואין לה חובה לממן שירותי דת.

בימים אלו בהם סוגית יסוד זו מתעוררת שוב בשיח ציבורי ועומדת במרכז מערכת הבחירות הנוכחית, מפתיע לראות אדם דתי שתומך בדעה הלא מקובלת.

לדבריו של צוויג, גם השקפתו זו נובעת דווקא מהיותו אדם דתי: "כשאנו מבקשים להפריד דת ומדינה זה לא רק בשל דאגתנו לשמירה על חירות המדינה אלא גם ובעיקר בשל הרצון לשמור על עצמאותה של הדת. הרי זה אבסורד שחוק דתי שנאמר בתורתנו הקדושה זקוק לביסוס של חוק חילוני. בן גוריון רצה לשלב את הדת במדינה רק בשל רצונו להיות בעל סמכות ויכולת בענייני דת. נוצר היום מצב שאדם דתי תומך בחיבור של הדת והמדינה בישראל, בעוד שההיגיון מחייב את ההיפך המוחלט. אדם דתי אמור לרעוד מעצם המחשבה שהדת שמקורה במתן תורה נמצאת משולבת יחד עם המדינה החילונית. הדת היא דת והמדינה היא מדינה, אין כל צורך לערבב ביניהם".

שים לב שבתפילה אנו אומרים ״מפני חטאינו גלינו מארצנו״, גלינו ולא הוגלנו ולא ברור כמה הוגלו וכמה גלו מרצון מאימת המיסים עד כי נותרה רק דלת הארץ.

http://www.kikarhashabat.co.il/צבי-צוויג-פטור-מצבא-לא-רק-לחרד.html



אין לנו על מי להשען רק על אבינו שבשמים


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  והוא בטח ישמור לנו על הגבולות זעם ההמון 15.12.12 21:38 1
  כנראה אכל כמות מופרזת מהעלים שלו מוסא 15.12.12 21:55 2
  תגובות מטופשות. הוא בעצמו לא מעשן כלום. התמיכה בכך היא חלק מהתמיכה בחופש האדם. רנה דקארט 15.12.12 22:02 3
  קאפיטליסט קלאסי בוגר האסכולה של איין ראנד Boaz_fr 15.12.12 22:05 4
     אם אתה חושב galt 15.12.12 22:10 5
         שרתתי חמש שנים בצבא ומעולם לא פגשתי חייל שגוייס בכפיה Boaz_fr 15.12.12 22:17 6
             מי שלא מגיע הולך לכלא. קשה לקרוא לזה מרצונם החופשי איש החסה 15.12.12 22:19 7
             או שאתה מתמם או שאתה לא מבין galt 15.12.12 22:24 8

       
זעם ההמון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 15.8.08
690 הודעות, 10 מדרגים, 20 נקודות.  ראה משוב
אור ליום ראשון ג' בטבת תשע''ג    21:38   15.12.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. והוא בטח ישמור לנו על הגבולות  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   עם ג'יונט ביד.בדיחה אחת גדולה ה"תנועה" הזאת.

"מה זה ערפי טופ ? ערפי טוף יוצא לו פטרוסיליה מהראש שלו" -ארגז


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מוסא לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.10.10
666 הודעות, 5 מדרגים, 10 נקודות.  ראה משוב
אור ליום ראשון ג' בטבת תשע''ג    21:55   15.12.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. כנראה אכל כמות מופרזת מהעלים שלו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רנה דקארט לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.6.09
47214 הודעות, 178 מדרגים, 305 נקודות.  ראה משוב
אור ליום ראשון ג' בטבת תשע''ג    22:02   15.12.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. תגובות מטופשות. הוא בעצמו לא מעשן כלום. התמיכה בכך היא חלק מהתמיכה בחופש האדם.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
ערכתי לאחרונה בתאריך 15.12.12 בשעה 22:11 בברכה, רנה דקארט
 


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Boaz_fr לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.2.02
25274 הודעות, 102 מדרגים, 176 נקודות.  ראה משוב
אור ליום ראשון ג' בטבת תשע''ג    22:05   15.12.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. קאפיטליסט קלאסי בוגר האסכולה של איין ראנד  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   איין ראנד התעסקה תמיד בפרט ושכחה שיש מרכיב לאומי בעולם.
כנ"ל מר צוויג.
אם נשכח לרגע את המרכיב הלאומי
נזרק לאלתר מהמפה.

ואני כלל לא מתיחס למרכיב הדתי...

מאידך ברור לי למה באתר חרדי דעות כאלו יקבלו
התיחסות אוהדת


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
galt לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
10266 הודעות, 59 מדרגים, 113 נקודות.  ראה משוב
אור ליום ראשון ג' בטבת תשע''ג    22:10   15.12.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. אם אתה חושב  
בתגובה להודעה מספר 4
 
שיש הכרח לכפות על אנשים להתגייס ע"מ להגן על עצמם, יקיריהם ואורח החיים

שהם מאמינים בו אזי לחברה כזו אין זכות מוסרית להיות על המפה.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Boaz_fr לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.2.02
25274 הודעות, 102 מדרגים, 176 נקודות.  ראה משוב
אור ליום ראשון ג' בטבת תשע''ג    22:17   15.12.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. שרתתי חמש שנים בצבא ומעולם לא פגשתי חייל שגוייס בכפיה  
בתגובה להודעה מספר 5
 
   מקורות חסויים ספרו לי שחיילים מגיעים לבקו"ם מרצונם החופשי
חלקם אפילו עם חיוך על הפנים


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
איש החסה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
11362 הודעות, 82 מדרגים, 74 נקודות.  ראה משוב
אור ליום ראשון ג' בטבת תשע''ג    22:19   15.12.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. מי שלא מגיע הולך לכלא. קשה לקרוא לזה מרצונם החופשי  
בתגובה להודעה מספר 6
 
  

חסה ישראלית, הכי ישראלי שיש


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
galt לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
10266 הודעות, 59 מדרגים, 113 נקודות.  ראה משוב
אור ליום ראשון ג' בטבת תשע''ג    22:24   15.12.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. או שאתה מתמם או שאתה לא מבין  
בתגובה להודעה מספר 6
 
את המשמעות של חוק.

באופן עקרוני חוק=כוח.

להבדיל ממוסכמות או נורמות שהפרתן אינה גוררת אכיפה, כלומר _שימוש בכוח_

וחוויותך מהבקו"ם, כמו גם חוויותיי רק מחזקות את טענתי שבכל חברה

חופשית-רציונלית וחפצת חיים ימצאו גם האנשים המוכנים להגן עליה _בלי_

כפייה. כמו כן ימצאו באותה חברה כאלה המוכנים לתגמל בנדיבות את אותם

אנשים.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
       


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות