אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #15578 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 15578   
דוידזון
חבר מתאריך 3.3.08
123430 הודעות
יום רביעי ח' בכסלו תש''ע    11:59   25.11.09   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

לה פמיליה או המפלצת מלוך נס?  

 
   מאת שלומי ברזל

קשה לחשוב על ארגון קטן יותר, קיקיוני יותר וחסר קבלות, שמצליח ליהנות מסיקור תקשורתי כל כך גדול.

יותר מכל דבר אחר - בערות, גזענות, אנלפבתיות ואלימות - חברי ארגון "לה פמיליה" הם אמני תקשורת. קשה לחשוב על ארגון קטן יותר, קיקיוני יותר וחסר קבלות, שמצליח ליהנות מסיקור תקשורתי כל כך גדול. החבורה הזאת הצליחה לאתר את החולשה התקשורתית, את הנטייה של חלק ממנה לנהות אחר גימיקים והבינה שהצימוד בית"ר ירושלים וערבים הוא מתכון בטוח לעיסוק תקשורתי אינטנסיבי. העובדות, היטיבו להבין חברי הארגון, לא באמת משנות כאן לגורמים המסקרים. הדבר היחיד שמעניין את התקשורת הוא הפרובוקציה. בין אם היא אמיתית ומשמעותית ובין אם היא אגדה אורבנית חסרת משמעות או תיעוד. רוצים מקבילה? קחו את סיפור המפלצת מלוך נס.


תצלום: רוני שיצר

ארגון לה פמיליה הוקם בסמוך להעברת בית"ר ירושלים לידיו של ארקדי גיידמק. לאיש, גם ארבע שנים מאוחר יותר, אין שמץ של מושג כמה חברים מונה הארגון, מה מידת ההשפעה שלו על אוהדי בית"ר או על ראשי הקבוצה, וגם אין דבר וחצי דבר מתועד שניתן לייחס לחברים בו. כל עיתונאי שניסה לפצח את החידה נותר עם רמזים בלבד. פעם, לפני שדודו טופז התגלה במערומיו, ייחסו להם אפילו את תקיפת אבי ניר, מנכ"ל קשת. במקום שהחשאיות הזאת תעורר סימני שאלה תקשורתיים, היא הצמיחה דווקא סימני קריאה. כל אקט גזעני יוחס לחבורה, כל פעולה אלימה נוכסה להם. יותר מכל דבר, לה פמיליה הוא למעשה תוצר תקשורתי, והאירוניה הופכת במקרה הזה לכאב מפלח. התקשורת, שהחלקים הרציניים שבה מבקשים לצאת נגד מחלת הגזענות, היא זו שדווקא העצימה את המיתוס סביב הכנופיה.

בניית המציאות
בחוגים לתקשורת באקדמיה התופעה הזאת נקראת הבניית המציאות. התקשורת מנפחת סיפור מעבר למימדים האמיתיים שלו, עד שנדמה שהפיקציה היא האמת. הפרמטרים האמיתיים שמבחינים בין מרבית אוהדי בית"ר לבין הטמבלים שמאיישים את הארגון הזה - מספרים, אמונות, דעות, התנהגות - היטשטשה עד שכל אוהדי בית"ר (יותר מ-400 אלף על פי הערכות) חשודים כחברים בארגון. במסווה של סיקור עיתונאי לגיטימי, הופכים העיתונים הפופולאריים את לה פמיליה לחזות הכל.

תיאוריה אחרת מעולם חקר התקשורת נקראת "ספירלת השתיקה", ובה כבר מדובר על מצב מפחיד בו סיקור תקשורתי חסר פרופורציה לתופעה קטנה עלול לגרום למצב שבו רוב מדומה ייתפש כרוב אמיתי. במצב עניינים שכזה, אוהדי בית"ר נורמטיביים עלולים להאמין כי לה פמיליה אכן מייצגים את רוב אוהדי בית"ר ובשל החשש לסבול מבידוד יחלו להשמיע עמדות שמזוהות עם הארגון. ואיפה אפשר ללמוד הכי טוב על עמדות הארגון? בתקשורת, איך לא.

התקשורת מפחדת
ביום שני, למשל, הציג מדור הספורט של ידיעות אחרונות שבעה מחברי הארגון על השער שלו, והעניק לכתבה את הכותרת "שלטון הפחד". מי הם אותה שבעה, האם כאן זה מתחיל וכאן זה גם נגמר, האם הם מייצגים מישהו מלבד את עצמם, מה מידת ההשפעה שלהם על אוהדי בית"ר האחרים, מה מידת השפעתם על ראשי הקבוצה? עזבו אתכם משאלות קשות. כל התשובות נמצאות בכותרת. התקשורת היא זאת שמפחדת, התקשורת היא זאת שלא מסוגלת לספק תשובות ואת הכישלון שלה היא מנסה להציג כניצחון עיתונאי. לא הצלחנו לפצח את התופעה, אז לפחות ניתן כותרת שתכסה על כך.

במעריב לא העזו להישאר מאחור ומיהרו להחתים כמה דמויות בית"ריות על הצהרה שלפי עיצובה הגרפי מקבילה למגילת העצמאות של מדינת ישראל. בין האישים שחתומים על ההצהרה לפיה ישמחו לראות שחקן ערבי בבית"ר, נמצאים האדונים הנכבדים משה דדש ויו"ר הכנסת ראובן ריבלין. למי שלא זוכר, שניים שכיהנו שנים ארוכות כיושבי הראש של בית"ר ירושלים והיו יכולים להביא שחקן ערבי למועדון, אבל משום מה לא עשו כן. לעומת זאת, לחתום על הצהרה ולקבל אזכור מחמיא בעיתון, זה הרבה יותר קל.

נפיל את התיק על לה פמיליה
אם ארגון לה פמיליה אכן נוסד בסביבות 2005, אז החישוב הפשוט מלמד שכבר ארבע שנים לא דרך שחקן ערבי בבית"ר. אולי לה פמיליה קשורים לזה, אולי הם האחראים הבלעדיים לכך. אולי. אבל יש נתון מטריד יותר, רק מעצם הוודאות שבו. בית"ר ירושלים נוסדה ב-1936 ומאז ועד 2005 לא שיחק בה מעולם שחקן ערבי. האם גם את התיק הזה צריך להפיל על לה פמיליה? האם לגיטימי לתהות ולשאול אם התקשורת מפחדת לקרוא בילד בשמו. אם בוחנים את העובדות, אזי בית"ר ירושלים היא מועדון גזעני, כך גם כל מי שעמד בראשה, שיחק בה ואהד/אוהד אותה. לפחות מ-1936 עד 2005. אבל זה מסוכן מדי. מה יקרה אם אוהדי בית"ר יחרימו את העיתון שיעשה זאת. עזבו, נפיל את התיק על לה פמיליה. כולנו הרי יודעים שבמקרה הכי קיצוני נאבד 20 קוראים.

בשיאו של משבר אלימות חסר תקדים בכדורגל האנגלי הגיעו גורמי תקשורת וגורמי ממשל להסכם כי לא יינתן סיקור לתופעות של חוליגאניזם. החשש היה שהרצון הכן של התקשורת להזהיר מהתופעה ולהציג את כיעורה, רק גורם לכך שאנשים נוטים להאמין שהיא חזות הכל ואפילו מעריצים את הקרימינלים. זאת הסיבה שאינכם יכולים לראות כיום אף אקט של אלימות ביציעים, זאת הסיבה שבריונים לא מקבלים מקום בעיתונים כדי להפיץ את מרכולתם הבאושה. אצלנו, לעומת זאת, כלי תקשורת נלחמים על הזכות ליהנות מהמופרע התורן. מבליטים את השלטים שהוא תולה ביציע, מצלמים אותו רעול פנים, הופכים את משנת השנאה שלו לטקסט קאנוני. התחרות כאן היא מי יביא מופרע גדול יותר ומי יאפשר לו במה רחבה יותר.

והכל, כמה פתטי, תחת הלוגו: "נלחמים באלימות".

הכותב הוא עורך מדור הספורט של בית"ר ירושלים, ואוהד בית"ר ירושלים כבר 30 שנה. למיטב ידיעתו, הוא אינו חבר בארגון "לה פמיליה"

מקור: הארץ




              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  ואירגון קיקיוני כמו שלום עכשיו שמקבל סיקור תיקשורתי? שרוני4 25.11.09 12:02 1
  מה הסקופ? בעקבות העכבר3 25.11.09 12:02 2
  לא רק לה פמיליה שלומי 25 25.11.09 18:11 3

       
שרוני4
גולש אורח
יום רביעי ח' בכסלו תש''ע    12:02   25.11.09   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. ואירגון קיקיוני כמו שלום עכשיו שמקבל סיקור תיקשורתי?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   זה בסדר כי זה אירגון בוגדני של השמאל הנאור



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
בעקבות העכבר3
גולש אורח
יום רביעי ח' בכסלו תש''ע    12:02   25.11.09   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. מה הסקופ?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שלומי 25
גולש אורח
יום רביעי ח' בכסלו תש''ע    18:11   25.11.09   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. לא רק לה פמיליה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   גם לגבי ציבורים אחרים כמו מתיישבים(טייטל) חרדים (אליאור חן) מחפשים כלי התקשורת וכמובן אלה שהכתמת ציבורים אלה מתאימה להשקפת עולמם להכליל את כולם ולהכניסם תחת אותה מסגרת. ולא נותר אלא להצטער שיש יהודים תמימים שנופלים בפח שטומנים להם אותם אלה שחלקם מתפרנסים וחלקם פשוט נהנים מגרימת שנאה ומחלוקות בישראל.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
       


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות