אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #17345 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 17345
מבזק לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.10.07
1388 הודעות, 12 מדרגים, 20 נקודות.  ראה משוב
אור ליום שני כ''ב באדר תשע''ג    22:50   03.03.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

המקרה המוזר של ד''ר לפיד ומר יאיר  

 
   לפני הבחירות ניתן היה להתרשם שיאיר לפיד הוא בעל גישה סובלנית, פלורליסטית, ומכבדת ביחס למפלגות החרדיות. מדבריו עלה, כי הוא אינו פוסל באופן קטגורי ישיבה בממשלה עם מפלגות חרדיות, רק בשל היותן חרדיות. כך, כאשר נשאל לפיד בראיון עם ניסים משעל האם יישב עם חרדים בממשלה, הוא ענה באופן פייסני: "אני לא פוסל אף אדם. אני שונא חרמות". באופן דומה, כאשר נשאל בהרצאה לפני סטודנטים חרדים האם הוא יהיה מוכן לשבת בקואליציה עם חרדים, ענה באופן טולרנטי: "אני אהיה מוכן לשבת בכל קואליציה עם כל אדם שדואג כמוני למדינת ישראל", תוך שהוא גם מביע הסתייגות מחרמות. באותה הרצאה חיבק לפיד במלותיו את הציבור החרדי שישב באולם ואמר: "אי אפשר לנהל את הכלכלה הישראלית אם אתם לא תהיו שותפים. אי אפשר להחליט לאן ילך החינוך בישראל אם אתם לא תהיו שותפים, ואי אפשר להחליט בלעדיכם לאן הולך הסכסוך הישראלי-פלסטיני ואי אפשר להחליט על האופי הדמוקרטי של המדינה או על היחסים בין האזרח לבית המשפט העליון, אם אתם לא תהיו שותפים".

על גישתו הסובלנית של לפיד כלפי החרדים ניתן היה גם ללמוד מדברים שאמר בראיון למעריב, כתשובה לשאלה האם הוא הולך בדרכו של אביו: "אני הולך אחריו, אבל בדרכי. אבא חשב שהדרך הפוליטית הנכונה להתמודד עם המגזרים, בעיקר עם המגזר החרדי, היא להציב מולם משהו לעומתי. אני חושב שהדרך הנכונה היא לשבור את השיטה שבה כולם נפרדים ומתכנסים, מקיפים את עצמם בחומה ויורים בליסטראות על האחרים". גישה פלורליסטית זו של לפיד גם השתקפה בדברים שאמרו חבריו למפלגה. כך למשל, כאשר נשאל עפר שלח, סמוך לפני הבחירות, האם מפלגת "יש עתיד" פוסלת ישיבה עם מפלגה כלשהי, ענה שלח את התשובה הסובלנית הבאה: "אנחנו לא פוסלים אף אחד. אי כניסתה של ש"ס לקואליציה לא מהווה מבחינתנו תנאי לכניסתנו לממשלה". לכל האמירות הפייסניות הללו מצטרפת אמירתו הטולרנטית של לפיד, בנוגע לאפשרות להקים עם לבני ויחימוביץ' גוש חוסם לנתניהו: "איני נוהג להחרים אנשים ומפלגות".

והנה, עם היוודע תוצאות הבחירות, גישתו של לפיד השתנתה באופן מוחלט. עתה, משזכה בכוח פוליטי רב, הוא נוקט גישה לעומתית ועוינת כלפי המפלגות החרדיות, תוך שהוא פוסל ישיבה אתן בממשלה, באופן קטגורי וללא תלות בקווי היסוד שיהיו לממשלה. לפיד עצמו כתב בפייסבוק: "אני לא פוסל בני אדם – חרדים או לא – אבל יש הבדל בין אנשים למפלגות". יתירה מכך, עו"ד דוד שמרון, המנהל את המו"מ הקואליציוני מטעם ראש הממשלה, אמר כי "גם אם החרדים יתגייסו בגיל 14 ויקבלו צו ראשון בגיל בר מצוה, אנשי לפיד פוסלים אותם מלשבת בממשלה". לפיד לא הכחיש את הדברים. לפי חלק מהפרסומים, לפיד אף הצהיר, כי אם יצטלם בהשבעת הממשלה כשהוא עומד ליד שר חרדי, יהיה זה סוף דרכו הפוליטית. אגב, גישה אנטי-פלורליסטית זו משתקפת לא רק בדברים שאמר בנוגע למפלגות החרדיות, אלא גם בדברים שאמר בנוגע למפלגות הערביות. כזכור, באחרונה בחר להתייחס לכלל חברי הכנסת הערבים בהכללה גסה תוך שימוש בביטוי המיותר "זועביז".

השאלה הנשאלת אפוא היא מהו ההסבר לפער המוזר בין גישתו הפלורליסטית והמכבדת של לפיד כלפי המפלגות החרדיות לפני הבחירות, לבין גישתו המחרימה והעוינת לאחר הבחירות. הפתרונים לאיש הפוליטיקה החדשה, יאיר לפיד, המבטיח לנו כי יש עתיד.

הכותב הוא ראש החטיבה למשפט מסחרי במרכז האקדמי למשפט ולעסקים בר"ג
http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.1943945




              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
       


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות