אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #18310 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 18310
אדמק לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.6.02
2505 הודעות, 50 מדרגים, 100 נקודות.  ראה משוב
יום שני ב' 'באדר ב תשע''ד    13:04   03.03.14   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

החשבון של שטרן  

 
http://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/12094

החשבון של שטרן

מלחמת לבנון פרצה בקיץ תשמ"ב. המלחמה התחוללה בחודשים יוני-ספטמבר 1982. לצבא היו באותו זמן 353 הרוגים. כמה מתוכם היו הסדרניקים?
מאת עדי גרסיאל
תוכנית 'המקור' ששודרה בשבוע שעבר ועסקה בישיבות ההסדר עוררה סערה, ונדמה כי היא חלק מקמפיין מקיף להשחרת המסלול.

בחרנו להתמקד מתוכה דווקא בוויכוח עובדתי קטן, שאולי יש לו השלכות גדולות יותר. בתוכנית הוצג קטע קצר מדיון בוועדת שקד, שבו טען ח"כ מוטי יוגב כי כמות ההרוגים במלחמת לבנון הראשונה (מבצע שלום הגליל) מקרב ההסדרניקים הייתה גבוהה בהרבה מחלקם היחסי בצבא. לכך הגיב ח"כ אלעזר שטרן: "זה לא נכון. זה שקר".

אז מי צודק, שטרן או יוגב? מלחמת לבנון הראשונה פרצה בקיץ תשמ"ב. היא התחוללה בחודשים יוני-ספטמבר 1982 ומי ששירת בצה"ל באותה תקופה קיבל את אות המלחמה. לצבא היו באותו זמן 353 הרוגים. כמה מתוכם היו הסדרניקים?

דובר צה"ל לא יכול היה לספק נתונים על פי פילוחים מהסוג הזה, אבל באתר 'יזכור' של משרד הביטחון מופיעים כל חללי המלחמות עם סיפורי חייהם. באמצעות חיפושים שונים באתר מצאנו את שמותיהם של 21 חללים מהמלחמה שלמדו בהסדר ועוד הסדרניק שנהרג בתאונה מבצעית בבסיס בצפון. גם הרב אברהם ברון, שהיה אז מנכ"ל איגוד ישיבות ההסדר, אמר ל'בשבע': "טיפלתי בשבועות הראשונים מאז פרצה המלחמה בהלוויותיהם של 22 הסדרניקים". מכאן ששיעור ההסדרניקים מבין הנופלים במלחמה עומד על כ‑6 אחוזים. חשוב לציין כי לא כללנו את שלושת הנעדרים מקרב סולטן יעקוב, אף הם מההסדר.

ומה היה שיעור ההסדרניקים בצבא? סדרי הכוחות של צה"ל הם סודיים, אולם פרופ' יגיל לוי מהאוניברסיטה הפתוחה, המתמחה ביחסי צבא וחברה, מעריך שמשקלם כיום (בעת השירות הפעיל) הוא 1.5 אחוזים מכלל החיילים בצבא הסדיר. אם נזכור כי בזמן מבצע של"ג היו רק כתריסר ישיבות הסדר, לעומת כ‑70 כיום, נוכל לקבוע בוודאות כי שיעור בני ההסדר באותם ימים בצה"ל, בסדיר ובמילואים, היה נמוך מאחוז.

פרופ' לוי מסכים: "מלחמת לבנון הראשונה היא המערכה הבולטת ביותר ב'מנת הדם' של ההסדרניקים. בעקבות זאת גם הסכימו רבני ההסדר לפזר את המחלקות בשריון".

המסקנה ברורה: מוטי יוגב צדק. כמות ההרוגים מקרב ההסדר הייתה גבוהה פי כמה משיעורם בצבא. מעניין אם אלעזר שטרן, בעברו ראש אכ"א ומי שהיה אמור לשלוט בנתונים, אכן טעה, או שהוא פשוט התכחש למספרים שלא מתאימים לאג'נדה שלו.

מלשכת ח"כ שטרן נמסר כי הם אינם מעוניינים להגיב.

ואהבת לרעך כמוך


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות