אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #18840 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 18840
קורלי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.10.12
6678 הודעות, 66 מדרגים, 122 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי י''א בתמוז תשע''ד    17:20   09.07.14   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

ראש המוסד מנותק מהמציאות  

 
   אודי סגל, הארץ


הדבר הכי מדאיג ומטריד בפגישה הסגורה שקיים ראש המוסד תמיר פרדו עם בכירים בחברות בישראל ובעלי הון, זה הניתוק מהמציאות, והחשש שאחד מבכירי מערכת הביטחון לא מבין את הסביבה שבה אנחנו חיים. אם ראש המוסד, שמשגר יותר מאלף פעולות בחודש, על פי דבריו שלו, האיש שאמור להתל באייתוללות ולחבל במחבלי חיזבאללה, מניח שפגישה עם שלושים אנשי עסקים ישראלים, אזרחים שאין לו מושג מה האינטרסים שלהם, מה מניע אותם ולמי הם מחוברים, תישאר מאחורי דלתיים סגורות ולא תדלוף לתקשורת, זאת טעות חמורה בשיקול דעת וחוסר הבנה של המציאות התקשורתית.

עולם התקשורת עובר מהפכה. במידה רבה הוא מתקרב לעולם המודיעין, שאותו פרדו דווקא מכיר. עד לפני כמה שנים עשו העיתונאים, כמו מפעילי הסוכנים במוסד, שימוש במודיעין אנושי — ״יומינט״, אבל לארגוני המודיעין היה כלי נוסף רב עוצמה שלא היה בידי העיתונות — ה״סיגנט״, מודיעין אלקטרוני שכולל בעיקר ציתותים ויירוטי שיחות ותשדורות דואר אלקטרוני. בשנים האחרונות יש גם לעיתונות סוג של מודיעין אלקטרוני: מנועי חיפוש כמו גוגל ומתוחכמים יותר, והרשתות החברתיות, כמו טוויטר ופייסבוק, הם מקור בלתי נדלה למידע זמין ומוכן לעיבוד וניתוב. בחינה קצרה של פרשות ויקיליקס ושימוש במידע פנימי שהודלף לתקשורת, כמו הקללות של הבכיר האמריקאי באוקראינה והחומר של סנודן, מובילה למסקנה פשוטה: החומות נפרצו, מבצרי המידע והמודיעין חשופים.

התפישה המיושנת של אנשי המודיעין לגבי התקשורת יצרה קיפאון מחשבתי וניתוק מזירת פעילות מכרעת של מדינות, ארגוני טרור וארגוני מודיעין — הזירה התקשורתית. אם לגבי אויב קלאסי, כמו פעילי ג׳יהאד או אנשי משמרות המהפכה, התפישה היא שמדובר ביעד שצריך ללמוד אותו ולהפיק ממנו מידע, הרי שלגבי התקשורת התפישה המקובלת היא שצריך להסתגר ולהתעלם. זאת טעות חמורה בהבנת המציאות.

בידיעה על הפגישה שפירסם ברק רביד שלשום ב"הארץ", מתארים המשתתפים איך ראש המוסד התרברב ברפורמות שעשה, מתח ביקורת מזלזלת על הפקודים שלו, ונתן להבין שסדר העדיפויות שלו שונה מהותית משל הבוס — ראש הממשלה — כי הוא חושב שהעניין הפלסטיני מכריע מבחינת גורלה של ישראל. זאת שרשרת טעויות קשות בשיקול הדעת. הכל נעשה בלא אישור מראש הממשלה, ומול קהל הנמצא על הכוונת התקשורתית בשנים האחרונות. כמו להיכנס לשכונת דאחייה בביירות עם חולצה של בית"ר ירושלים.

אם היה לצדו של ראש המוסד יועץ תקשורת — אחד שמבין איזו כותרת יכולה לצאת ממפגש כזה, אחד שיכול ללחוש באוזנו: ״למה לך? זה מסוכן וטיפשי״ — היתה נמנעת מראש המוסד הפרשה המביכה הזאת. אותו יועץ תקשורת גם היה מכין את המוסד לאפשרות שפרשת מותו של בן זיגייר תתפרסם למרות הכל, ובונה תיק תדרוך עם העובדות שהיו מונעות מפרשת העציר איקס להתנפח ולגרום לנזק מודיעיני. הוא היה יכול להסביר לשחקני הטניס של מחמוד אל־מבחוח מה יכול לקרות אם איש משטרה רודף פרסום יעלה עליהם. בשב״כ, שנכווה מהתקשורת בפרשת קו 300 ובפרשות אחרות, פועל כיום מערך תקשורת יעיל שמונע הסתבכות. גם המוסד יכול להתחבר למציאות.

http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2370922


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות