גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #23997 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 23997
אלמוני
חבר מתאריך 2.4.12
11203 הודעות
יום שלישי ג' בתמוז תשע''ז    09:40   27.06.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

נדב שרגאי - יהודי עירך קודמים  

 
  

אפשר להבין את זעמם של יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי ושל מנהיגי הרפורמים והקונסרבטיבים. מתווה הכותל העניק להם מעמד פורמלי ומקום לתפילה מ שותפת בכותל המערבי. ההחלטה לבטלו אכן מרחיבה את הקרע עם רבים מיהודי התפוצות. אף על פי כן היא בלתי נמנעת.
בברירה שבין קרע עם היהודים הרפורמים שאינם גרים בארץ, אינם עולים לישראל ואינם משתתפים בבחירות לכנסת, לבין קרע עם כמיליון יהודים שחיים כאן, בוחרים לכנסת ומתעקשים לדבוק במסורת אבותיהם זה דורות רבים, נתניהו בחר נכון, ולא רק מחישובים פוליטיים.
לרבים במחנה הדתי־לאומי, תפילה מעורבת בכותל, במקום שיועד לכך, כלל אינה מפריעה. מדובר בחלקו הדרומי של הכותל, שעד היום הוקצה לארכיאולוגיה בלבד. התעקשות היהודים מארה"ב "להניף דגל" במקום הזה, ולהשתלב כנציגות פורמלית בניהול הכותל, היא שבסופו של דבר הפילה את המתווה. הסכמה לא פורמלית היתה יכולה להועיל להם פי כמה. אם ברבות הימים הם היו מוכיחים שכוחם גדול גם בארץ ושאינם מהווים עוד קומץ זעיר בלבד, גם הפורמליות היתה מגיעה.
עד שהמצב ישתנה, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות - כפי שמצופה מהשמאל להעדיף "שלום מבית" על פני שלום מפוקפק עם האויבים מבחוץ, ולהכיל את המשך הקיום והפיתוח של ההתנחלויות, כך מצופה גם מהאחים שמעוניינים בשינוי סדרי עולם בכותל להכיל את שמרנותו, המקוממת לעיתים, של הרוב העצום מבאי הכותל, שאינו מוכן לשינויים ב"מנהג אבותיו", ליד "שריד בית מקדשנו".
ימים רבים חלפו מאז טבע "הילד העברי הראשון", איתמר בן־אב"י, את המימרה: "שמע ישראל הכותל כותלנו הכותל אחד". הדברים הותרסו אז נגד שלטונות המנדט הבריטי שהגבילו את היהודים ליד הכותל. מתווה הכותל של ימינו איים להפוך את "הכותל האחד" לשניים. מלכתחילה, היה נכון במציאות הנוכחית להותיר את החלוקה שהתקבעה ב־1967: דרום הכותל, עד שער המוגרבים - לארכיאולוגיה. צפונה משם - לתפילה. המתווה איים לא רק על החרדים. גם הארכיאולוגים נחרדו מהאפשרות שהחשיפות המונומנטליות למרגלות חלקו הדרומי של הכותל יגומדו בתוך אזור התפילה החדש.
בסופו של דבר, ייתכן שבג"ץ הוא שיוציא את הערמונים מהאש גם עבור נתניהו וגם עבור החרדים.
אולי אז הם יוכלו לקרוץ האחד לשני בבחינת "זה לא אנחנו" - אלה השופטים. אלא אם כן בג"ץ יפתיע ויקבע שהשוויון כערך עליון אינו בהכרח תמיד גם ערך נבון. הוא הרי עשה זאת גם בהר הבית, כשאסר על יהודים להתפלל שם



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות