גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #24244 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 24244   
עכשיו אפשר
חבר מתאריך 6.10.17
4014 הודעות
יום שבת כ''ב בחשון תשע''ח    22:23   11.11.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

החקלאות העברית מתעוררת לתחייה.  

 
  
לפני מאה ושש שנים בחוות כנרת חכרה החלוצה חנה מייזל שטח אדמה על שפת הכנרת ושם החלה להכשיר פועלות לעבודה חקלאית ולפיתוח הרגש העמוק לארץ ישראל. אופיר שיק, מנכ''ל ארגון 'לב בגליל', אלקנה כהן, חקלאי חדור אמונה ולהט עשייה חברו יחדיו והקימו את מיזם 'היוגב', המכשיר חקלאיות צעירות למקצוע החקלאות. חנה קלנר האם המלווה לא מוותרת על שעת החסד במסיק זיתים ובצירת ענבים. הציונות חיה, בועטת וגוזמת.

בכל בוקר בחמש בבוקר הן כבר יוצאות עם ארגז ארוחת הבוקר אל המטעים, הכרמים, המקשאות, התרנגולים טרם השמיעו קרקורן והן כבר על סולם מנערות את עצי הזית, מוסקות באהבה, מתמזגות עם האדמה והשמיים האפורים שחורים, מביטות אל הזריחה, אל השמש העולה מבינות לענפים ומקשיבות לציוץ הציפורים, ובעיקר עובדות. עשרים בנות שויתרו על האוניברסיטה בשלב זה של חייהן, על הטיול לזנזיבר או הודו, על המרוץ הבלתי פוסק להספיק את החיים. שמונים בנות ביקשו להתקבל למיזם 'היוגב', מיזם חלוצי, המציין שנה שנייה להיוסדו , בו בנות לאחר שירות לאומי או צבאי מגיעות לעבוד בחקלאות לאחר תקופת הכשרה קצרה. רק עשרים התקבלו, נבחרו ב''פינצטה'' לסיירת המובחרת.
אופיר שיק מנכ''ל ארגון 'לב בגליל' ואלקנה כהן הם ההורים שהרו את רעיון היוגב מתוך צורך של חקלאי העמק והגליל באנשי מקצוע המבינים בחקלאות. הם ידעו שיש צימאון אך לא ידעו עד כמה הוא גדול. בנות מכל רחבי הארץ, פסיפס אנושי מרתק, בבואה של המציאות הישראלית הגיעו לעבודה בחקלאות כעבודה מועדפת, כשמטרת היוזמים היא ליצור מנעד כוח אדם איכותי ומקצועי בתחום החקלאות, בכמות שתענה על צורך החקלאים המשוועים לידיים עובדות.
חנה קלנר, האמא של קומונת היוגב הגיעה למיזם במקרה, אישה, מחנך בבית הספר 'רגבים' בטירת צבי הכיר את אלקנה שיצר קשרי עבודה עם התלמידים ומכאן הכל היסטוריה. חנה מורה לחליל צד, מוזיקאית מחוננת המופיעה בהרכבים שונים, לא ויתרה על אהבתה לחליל הצד אך לצידו הוסיפו מקוש, טוריה, קלשון ומספרי חיתוך, בשילוב בגדי עבודה וזיעה ניגרת, אין ספק כי מדובר בתמהיל המוביל להרמת גבה.
''אני מאוד מתחברת למיזם, יש בו רוח מיוחדת, רוח של עשייה, המיוחד הוא בבנות שאיתן אני שכם אל שכם במסיק או בחפירות, בעידור ובניכוש, התפקיד שלי הוא להיות במקום הנכון ובזמן הנכון למען הבנות. להיות חקלאית זה לא דבר פשוט, זה לקום כל בוקר מוקדם מאוד, להכין אוכל לארוחת בוקר בשטח, לצאת עם שחר ולעבוד. הבנות עוצרות את החיים שלהן ומפנות שנה לחקלאות. זו השנה שאני מנסה לצייד אותן גם בהכנה לחיים. המפגש עם הטבע הוא חשוף, הוא עצום, זוהי למעשה חקלאות לחיים, אתה פוגש בה את עצמך'' אומרת חנה.
ואכן הבנות מקבלות לא פחות מאשר נותנות בעבודתן החקלאית, הן משתכרות בסכום הוגן ומבינות כי זמנן שווה כסף וכי איכות עבודתן ומקצועיותן היא נגזרת מקיומו של המיזם, '' בשנה הראשונה היו חקלאים שלא היו מרוצים בלשון המעטה מאיכות העבודה של חלק מהבנות, השנה אנחנו שומעים מכולם שבח והלל על המקצועיות'' אומרת חנה וזוקפת זאת לזכותו של אלקנה, אשר מקיים לבנות חודש הכשרה ועבודה בשדותיו כהכנה לקראת עבודתן בחוות ובמטעים של החקלאים אחרים.
תפקידה של חנה מורכב מהיותה אחות גדולה, אימא, חברה, יועצת, פסיכולוגית ובעיקר מכווינה לחיים.
''כשיש לבת קושי עם חקלאי, כשיש לה תהיות, שאלות, התלבטויות, אני שם בשבילה , בדיוק לצורך הזה'' אומרת חנה.
הבנות מתעוררות בכל יום, בחמש בבוקר הן כבר על רכבי ההסעה והטרקטורים, בדרך לפרדסים ולכרמים, לאחר שלגמו קפה והכינו את ארגז ארוחת הבוקר, שש עד שמונה שעות הן עובדות בחקלאות, בשדות כפר תבור ועד קיבוץ לביא. ''יש היום ביקוש רב של חקלאים לידיים עובדות של הבנות, אני אחראית על סידור העבודה, מאיסוף בזנטים מהשטח שהבנות אוספות את הבזנטים ועד לשישה שבועות של זמירת ובצירת ענבים. הפרויקט נגמר, ממשיכים לפרויקט הבא. וכך פרויקט רודף פרויקט ואנחנו נמצאות שם לעבוד''.
לאחר העבודה בשטח הן חוזרות לקומונה ומבשלות לעצמן ארוחת צהריים, נחות מעט ולאחר מכן במחצית השנייה של היום נהנות משיעורי העמקת השורשים בזהות היהודית-ישראלית, לימודי תוכן יהדות, ציונות, וכן אימון אישי לחיים, סדנאות כמו תיאטרון, נגינה, יוגה פעם בשבוע, בהן הן מתחברות לעצמן, שילוב גוף ונפש.
בשעות הערב העיניים מתחילות להיעצם, מחר בוקר חדש, הפרי ממתין על העץ, החקלאי ממתין להן גם כוס הקפה של שחר ממתינה על הכירה.
''חלק מהבנות בתוכנית 'היוגב' התחילו כבר שנה שנייה במיזם, הן בוגרות החקלאים, השאיפה שלנו שהבנות תשתקענה בגליל, שזה יהיה הבית שלהן בו יבנו את עתידן'' אומרת חנה.
בנות 'היוגב', ניתן היה לקבל את הרושם כאילו זנחו את נשיותן, את עדינותן, את האסתטיקה ולא היא. חנה הדואגת להן בכל תחומי החיים, דואגת גם למקצועות הטיפוח והנשיות. ''בימים אלה הבנות מקבלות סדנא מיוחדת של טיפוח העור כדי להתמודד מול השמש בעבודתן''.
כתבנו מציין כי בשנה זו נפתחה שלוחה של מיזם 'היוגב' בראש פינה, בשיתוף פעולה עם מדרשת ''עבריה'' ובה שמונה חקלאיות עבריות אשר מפנות את ליבן לאדמה. עת יוגב הגיעה.
יצוין כי פרויקט מיוחד זה מסייע לחקלאי הגליל שלא לנטוש את אדמותיהם ולאור ההצלחה והביקוש הרב בכוונת מייסדי המיזם להרחיבו בשנים הבאות .
מקור : אני






              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  ומה מטרתו של הפרויקט? במלים פשוטות ובלי פראזות. Big Joe 13.11.17 14:49 1

     
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום שני כ''ד בחשון תשע''ח    14:49   13.11.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. ומה מטרתו של הפרויקט? במלים פשוטות ובלי פראזות.  
בתגובה להודעה מספר 0
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות