גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #24877 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 24877
השכל הישר
חבר מתאריך 20.7.14
7720 הודעות
יום שלישי י''ט באב תשע''ח    23:54   31.07.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

פרשנות: האתגר הישראלי בצפון: לעצור את חיזבאללה  

 
  
הועבר בתאריך 31.07.18 בשעה 23:56 מפורום חדשות על-ידי מייקל דה סנטה, (מפקח)
 
צבא אסד חוזר לגולן, אבל הפעם הוא לא לבד • יחד עמו מגיעים "היועצים" של נסראללה, שקיבל החלטה אסטרטגית להפוך גם את הגולן לחזית מול ישראל • מהרגע שתישמע שריקת הסיום של המלחמה - הפעלת כוח נגדם תהיה מורכבת בהרבה • הפתרון להתעקש על הקווים האדומים • פרשנות

סוריה: חיילי אסד מניפים את הדגל הסורי של המשטר ברמת הגולן // צילום: איי. אף. פי.
השלמת ההשתלטות של צבא סוריה על רמת הגולן, שצפויה היום או מחר, תחזיר את ישראל למצב מוכר: מצידו השני של הגבול יש ריבון, כתובת ברורה, ולכאורה יציבות מובטחת - שלטון סורי, בחסות רוסית.
על פניו נדמה שזה המצב האידיאלי. אם הצדדים יחזרו למצב ששרר בשטח עד שפרצה מלחמת האזרחים בסוריה ב־2011, ויכבדו את הסכמי שביתת הנשק מ־1974 במלואם, יחזור הגבול בגולן להיות השקט ביותר מבין גבולות המדינה כפי שהיה עד לפני שבע שנים וקצת.

אבל הצבא הסורי לא מגיע לבדו. נלווים אליו הרוסים - ברכה וקללה. נוכחות קרקעית רוסית בשטח, שנועדה לכאורה לצנן את הרוחות, תהיה יעילה אם מוסקבה תסכים לקבל מידע מישראל ולפעול על פיו לסיכול פעילות אנטי־ישראלית. אבל אם הרוסים יהיו מתכונת עדכנית של יוניפי"ל בלבנון - שכמו שלושת הקופים במקדש ביפן לא רואים, לא שומעים ולא מדברים - תהיה ישראל בבעיה משום שנוכחותם תקשה עליה לפעול בכוח, מחשש שייפגעו.
"אם הרוסים יהיו מתכונת עדכנית של יוניפי"ל בלבנון – שכמו שלושת הקופים במקדש ביפן לא רואים, לא שומעים ולא מדברים – תהיה ישראל בבעיה משום שנוכחותם בשטח תקשה עליה לפעול בעצמה, מחשש שייפגעו"
רוסיה היא כמובן החלק הקל בסיפור. הבעיות הגדולות יותר הן איראן וחיזבאללה, בסדר הזה. ספק אם איראן תגיע פיזית לאזור הגבול; לא רק ישראל תפעל לסכל זאת, גם רוסיה ואפילו סוריה, שלא ממש רווה נחת מהערבוב המתמשך של טהרן בשטחה, מחשש שהדבר יסבך אותה עם ישראל. בינתיים, מתעקשת ישראל על הרחקה מלאה של איראן משטח סוריה - יעד שמימושו מוטל בספק; ההצעה הרוסית האחרונה של הרחקתם לטווח 100 ק"מ מהגבול מספקת בסיס להידברות, שתמוצה בוודאי בתקופה הקרובה.

הבעיה הגדולה יותר היא חיזבאללה, שנוכח כבר היום לאורך הגבול באמצעות "יועצים" שנלווים לכוחות הסוריים, ובאמצעות כמה מאות כפריים שהוא משלם להם משכורות בעבור איסוף מידע. בתקיפה המאסיבית שביצע צה"ל במאי האחרון הושמדו כמה עמדות תצפית של חיזבאללה לאורך הגבול בגולן, וחלקן שוקמו ונתקפו שוב בשבוע שעבר, ומן הסתם יוקמו שוב כעת.
שיטת השלבים

מדובר בהחלטה אסטרטגית של חסן נסראללה להפוך גם את הגולן לחזית לחימה מול ישראל. השיטה מוכרת: בשלב הראשון הצטרפות לצבא המקומי, בשלב בשני הבאת יכולות טקטיות – מטענים, צליפה וטילי נ"ט – ובשלב השלישי הבאת מאסות של כוח, בדגש על טילים. כך עבד חיזבאללה גם בלבנון, וכך הוא יעבוד גם בגולן. השלב הראשון מאחוריו, השלב השני בעיצומו, ואם לא ייבלם – בתוך כמה שנים נראה את השלב השלישי.
זה יהיה כעת האתגר העיקרי. מימושו יהפוך מסובך פי כמה מרגע שתישמע שריקת הסיום למלחמה, משום שאם עד כה ניצלה אותה ישראל לצרכיה (בדגש על תקיפת כל מטרה שסיכנה אותה, קרובה או רחוקה), מעתה כל הפעלת כוח תדרוש הנמקה ולגיטימציה יותר מורכבות ועלולה לגרור הסלמה בלתי רצויה. לכן, תידרש ישראל להפעיל מקלות וגזרים מול כל הגורמים במרחב, ולהתעקש על הקווים האדומים שתציב.
בינתיים, תיפרד ישראל מתושבי הרמה הסורית שהיא סייעה להם בשנים האחרונות. בארץ נותרו 30 פצועים אחרונים שיחזרו בימים הקרובים לסוריה, כאשר בית החולים שפעל בגבול והסיוע ההומניטרי יפסיקו לפעול. התקווה היא שכוח אונדו"ף, שצפוי לחזור לשטח עם פתיחת מעבר קונייטרה, יצליח לגבש מנגנון סיוע שייתן למקומיים תמריץ להימנע מלתת גב לכוחות האנטי־ישראלים שישובו כעת לפעול במרחב.


http://www.israelhayom.co.il/article/575897


ימני בנשמה אוהב כל יהודי


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות