גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #28153 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 28153   
יוסף כץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.12.15
54264 הודעות, 166 מדרגים, 193 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ה בניסן תשפ''א    20:23   07.04.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

הישג לרפורמים: בגצ פסל בדעת רוב (ברק ארז וגרוסקופף נ' מזוז) את מבחני התמיכה ללימודי יהדות של משרד החינוך ובנט  

 
  
ערכתי לאחרונה בתאריך 07.04.21 בשעה 21:14 בברכה, יוסף כץ
 
פרסום בלעדי לפורום אקטואליה.
מי שיחפוץ, מוזמן לפרסמו גם בפורומים שכנים.

מיד אכתוב את סקירת פסק הדין


מונחי יסוד:

ועדת שנהר: הועד מונתה בשנת 1991 על-ידי שר החינוך דאז זבולון המר, ובראשה עמדה פרופ' עליזה שנהר. היה עליה לבחון את מצב לימודי היהדות בחינוך הממלכתי. דו"ח הועדה הוגש בשנת 1994 לשר החינוך באותה עת, אמנון רובינשטיין, ועלה ממנו כי קיימת ירידה מתמשכת במעמדם של לימודי היהדות במערכת החינוך. הוועדה סברה כי ירידה זו נעוצה בתמורות חברתיות ופוליטיות שחלו במדינה, ובתהליכים שונים, ביניהם הגברת הקיטוב בין הציבור הדתי והחילוני.

הדו"ח כלל המלצות בדבר עקרונות להוראת מקצועות היהדות, וביניהם חתירה ללימוד מקצועות היהדות באופן המדגיש את אופיים ההומניסטי וערכים אוניברסליים, "מתוך גישה פלורליסטית".

הוועדה המליצה לעודד מסגרות בלתי פורמלי (חוגים וכדו') "המקבלות חינוך יהודי פלורליסטי וביקורתי כלגיטימי".

דו"ח שנהר אומץ על-ידי משרד החינוך בשנת 1995, ובהמשך לכך הוקם במשרד "מטה שנהר" שהופקד על יישום המלצות הוועדה. יצוין כי בשלב זה מטה שנהר אינו פעיל עוד.

מבחני התמיכה הישנים: מבחני התמיכה לחלוקת כספי תמיכות של משרד החינוך לגופים המקיימים פעילות בלתי פורמלית להעמקת החינוך היהודי פורסמו לראשונה בשנת 2007, והם מגדירים מי יהא זכאי לתמיכה מתקציב המדינה. מבחני התמיכה הישנים נועדו לתמוך בגופים שהוגדרו כך:

"מרכזים להעמקת החינוך היהודי ומוסדות ציבור הפועלים ברוח דוח ועדת שנהר, המקנים מושגי יסוד וערכי יהדות בסיסיים כחינוך העשרתי לילדים ובני נוער עד גיל 18 הלומדים במערכת החינוך הממלכתי".

במבחני התמיכה הישנים נקבע שלפעילות שתבוצע ברוח ועדת שנהר, תינתן תוספת של 30%.

בחינת השאלה האם הפעילות מקיימת את עקרונות דו"ח שנהר, נעשתה על-ידי מטה שנהר. בשנים האחרונות, הופסקה כאמור פעילותו של מטה שנהר, והאחריות עברה לאגף לתרבות יהודית או לאגף מורשת.

מבחני התמיכה החדשים: בשנת 2015 הוחלט לפעול מבחני התמיכה הישנים בכמה נושאים. העבודה על כך החלה בשנת 2017 ונמשכה עד אמצע 2018. טיוטת המבחנים החדשים פורסמה במרץ 2019, ובתחילת יוני פורסמה ההחלטה הסופית.

המבחנים החדשים הפחיתו את הניקוד העודף מ30% ל5%. זאת, על רקע עמדתו של האגף לתרבות יהודית לפיה סעיף הניקוד העודף מיותר בנסיבות שבהן רוב הגופים הנתמכים פועלים ברוח דו"ח שנהר ומקבלים ניקוד עודף בגינו. ונעשו עוד שינויים.


העתירה:

ארגוני הרפורמים עתרו בטענה שהפחתת הניקוד פוגעת בהם, וכפרו בטענה שבלאו הכי רוב הנתמכים עומדים בדרישות שנהר.

עוד טענו, שהמבחנים החדשים מעבירים את האחריות לפיקוח על הגופים הנתמכים מאגף מורשת – הגוף המקצועי שאמון במשרד החינוך על יישום דוח שנהר – לאגף לתרבות יהודית. לטענת העותרות, האגף לתרבות יהודית הוא אגף בעל "אוריינטציה אורתודוכסית מובהקת".

לטענת העותרות, חוסר הסבירות של מבחני התמיכה החדשים מקבל משנה תוקף בגלל שהם קודמו בתקופת כהונתה של ממשלת מעבר.

וכן טענות נוספות.


עמדת המדינה:

אין לאדם או למוסד זכות קנויה לקבל כספי תמיכה מן המדינה, וכי למדינה מסור שיקול דעת רחב בהקשר זה. שנית, נטען כי התמיכה ניתנת בגין פעילות מסוימת שהמדינה מעוניינת לעודד, ועל כן ההכרעה ביחס אליה צריכה להיות לגופה של הבקשה ולא לגופו של המבקש.

עוד טוענת המדינה כי לעמדת העותרים יצא שארגונים אורתודוכסיים אינם יכולים לקיים פעילות ברוח שנהר.


מיהו פלוראליסטי?

כאמור, חלק מהותי מהדיון נסוב על השאלה האם רוב הנתמכים עומדים בדרישות מטה שנהר, התעורר ויכוח "מיהו פלורליסטי".

משרד החינוך טען שרובם המוחלט של מערכי השיעור עומדים בדרישות מטה שנהר, הן מבחינת התוכן והן מבחינת סגנון העברתם.

מנגד, הרפורמים טענו כי הארגונים שהובאו כדוגמה להפנמת ערכים פלורליסטיים על-ידי המשיבים הם ארגונים המעבירים תכנים "בלתי פלורליסטיים בעליל". כדוגמאות לכך הפנו העותרות למערכי שיעור של אותם ארגונים שבהם, הומשל האדם חסר האמונה לאדם המהלך בחדר חשוך, וכן הוצגו הסברים מפורטים בנוגע לצניעות בהתנהגות ובלבוש בקרב בנות ונשים.


לעתירה הצטרפה כמשיבה עמותת זהות – איגוד המרכזים לזהות יהודית. זהות היא ארגון גג המרכז את פעילותן של כ-60 עמותות הפועלות להעמקת החינוך היהודי.

זהות מדגישה את ההיקף הרחב של פעילות הארגונים המאוגדים תחתיה בהשוואה להיקף המצומצם יחסית של פעילות העותרות. באופן כללי יותר, זהות טוענת כי העותרות אינן הגורם המוסמך לקבוע מיהו ארגון פלורליסטי, אלא משרד החינוך. כמו כן ולמען הסר ספק, טוענת זהות כי פעילות הארגונים המאוגדים תחתיה מתקיימת ברוח דו"ח שנהר, וכי עניין זה אושר על-ידי גורמי הפיקוח במשרד החינוך לאורך השנים, ומכאן שהייתה זכאית לניקוד העודף שניתן במסגרת מבחני התמיכה הישנים.


הפסיקה:

החלטת השופטת ברק ארז:

"על המשיבים יהיה לקבל החלטות חדשות ביחס לשיעורו של הניקוד העודף. כמו גם ביחס לקביעת זהות האגף האחראי על הפיקוח על מקבלי התמיכות. אין בידי לנקוט עמדה ביחס לתוכן ההחלטה שתתקבל לגופה, אלא רק לציין שתהליך קבלת ההחלטות שנעשה בעבר לא נשען על תשתית עובדתית והליכי היוועצות פנים-משרדיים מספקים, ולכן הוא חייב להיבחן מחדש על בסיס הליך סדור. כל עוד לא עשו כן – שיעור הניקוד העודף יוותר כפי שהיה במבחני התמיכה הישנים."

להחלטה הצטרף גם גרוסקופף.
מינץ, בדעת מיעוט, סבר שיש לדחות את העתירה.



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  זה בסך הכל ויכוח על כסף. Big Joe 07.04.21 20:43 1
     וגם על שוויון יוסף כץ 08.04.21 06:30 5
     הויכוח הוא מי הסמכות: נציגי העם או נציגי החונטה עבד לעם קדוש 08.04.21 10:18 6
  נימוקי השופטת ברק ארז: הליך לא סדור ונתונים לא מספיקים יוסף כץ 07.04.21 21:25 2
  נימוקי השופט דוד מינץ: העותרים מבקשים לפגוע בשוויון, להגדיר ''מיהו פלורליסטי'', ולהדיר אחרים ''לפי צבע הכיפה'' יוסף כץ 07.04.21 21:38 3
  למי ששואל מיהו ראש הממשלה האמיתי... לכו!!! עבד לעם קדוש 07.04.21 22:34 4

     
Big Joe לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.05
179306 הודעות, 410 מדרגים, 467 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ה בניסן תשפ''א    20:43   07.04.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. זה בסך הכל ויכוח על כסף.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יוסף כץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.12.15
54264 הודעות, 166 מדרגים, 193 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי כ''ו בניסן תשפ''א    06:30   08.04.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. וגם על שוויון  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
עבד לעם קדוש לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.9.19
56483 הודעות, 214 מדרגים, 391 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי כ''ו בניסן תשפ''א    10:18   08.04.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. הויכוח הוא מי הסמכות: נציגי העם או נציגי החונטה  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יוסף כץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.12.15
54264 הודעות, 166 מדרגים, 193 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ה בניסן תשפ''א    21:25   07.04.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. נימוקי השופטת ברק ארז: הליך לא סדור ונתונים לא מספיקים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
השופטת דפנה ברק ארז:

הקדמות:

נקודת המוצא לדיון היא שאין לאדם או לגוף זכות קנויה לקבל תמיכה מתקציב המדינה, וכי למדינה שיקול דעת רחב בהענקת תמיכות אלה. לפיכך, מבחני התמיכה הנקבעים על-ידי רשות ציבורית עשויים ואף צפויים להשתנות מעת לעת, בהתאם לאופן שבו משנה הרשות את מדיניותה וכן בהתאם למטרות שונות המצויות על סדר יומה.

אבל על הרשות המינהלית להפעיל את שיקול דעתה בתחום התמיכות, תוך שמירה על כללי המשפט המינהלי – בהוגנות, בסבירות ובמידתיות. כאשר רשות מסוימת מחליטה לעדכן או לשנות קריטריונים לקבלת כספי תמיכה, ואף לבטל מדיניות של תמיכות שהייתה נהוגה על-ידיה בעבר, היא כפופה לעקרונות החלים על שינוין של החלטות מינהליות. בכלל זה, רשות שכבר קיבלה החלטה על בסיס תשתית עובדתית מסוימת חיוותה בכך את דעתה שלכאורה תשתית זו הייתה ראויה ומספיקה לצורך קבלת ההחלטה. על כן, עליה לבסס את שינוי ההחלטה או המדיניות בטעם מספק.

כמו כן, וזה הבריח התיכון, בכל מקרה על מבחני התמיכות לקיים את עקרון השוויון.
הקושי העיקרי במבחנים החדשים, נעוץ בחוסר העקביות בטעמים שהוצגו לשינוי במדיניות, כמו גם בבסיס העובדתי החסר לטעמים שניתנו.

בעניןהניקוד:

מבחני התמיכה החדשים מבטלים כמעט לחלוטין את העדיפות שעליה הורה דו"ח שנהר בכל הנוגע לתכנים פלורליסטיים. הטעם שניתן לכך לאורך הדיון חזר והתחלף. מחד גיסא, נטען כי בדיקה של משרד החינוך העלתה כי הניסיון המצטבר של משרד החינוך מלמד כי כלל הגופים הפועלים מעבירים תכנים פלורליסטיים, ולכן העדפה זו אינה נחוצה עוד על מנת לקיים את המלצות דו"ח שנהר. מאידך גיסא, נטען כי מכל מקום העדפה זו כלל אינה נדרשת, מאחר שדו"ח ועדת שנהר נוגע לתכנים של תכנית הלימודים הפורמלית, להבדיל מתכניות העשרה.

תשובה זו מעוררת קושי במספר מישורים. ראשית, חוסר העקביות שבה.
שנית, האופן שבו הוצג תהליך הבחינה שהוביל למסקנה כי מתן העדפה לתכנים פלורליסטיים אינו נדרש עוד מעורר שאלות. (ברק ארז מציגה פקפוקים בהליך איסוף הנתונים)
שלישית, דו"ח שנהר עוסק גם בפעילות חינוכית בלתי פורמלית.

בעניןהגורם המפקח:

ברק ארז סוקרת את השתלשלות העברת האחריות מגורם לגורם, ומסקנתה: דומה אפוא שאף היבטים מהותיים הנוגעים לפיקוח על פעילות הגופים הנתמכים לא קיבלו את מלוא המשקל בתהליך הכולל לעדכון מבחני התמיכה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יוסף כץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.12.15
54264 הודעות, 166 מדרגים, 193 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ה בניסן תשפ''א    21:38   07.04.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. נימוקי השופט דוד מינץ: העותרים מבקשים לפגוע בשוויון, להגדיר ''מיהו פלורליסטי'', ולהדיר אחרים ''לפי צבע הכיפה''  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
לא רק ש"מבחני התמיכה החדשים" אינם כוללים פגיעה כלשהי בעיקרון השוויון, אלא שדווקא משאלת העותרות, כי התמיכה בהן תוגדל באופן משמעותי רק בשל היותן ארגונים "פלורליסטיים" על פי הגדרתן, היא זו הפוגעת בעיקרון השוויון. בהקשר זה נקבע זה מכבר מימים ימימה כי לא ניתן להצדיק מתן "טובת הנאה" מסוימת לקבוצה מסוימת, מבלי שתינתן אותה "טובת הנאה" לאחרים הדומים לה.

שאלה דומה עד מאוד נידונה בעבר בבית משפט זה, בנוגע למבחני התמיכה של אותו המשרד, באותו תחום פעילות, בעתירה שהוגשה על ידי אותן עותרות בשנת 2003. באותו עניין, עמד בית המשפט על השתלשלות העניינים בנוגע למבחני התמיכה בתחום שיעורי היהדות והתרבות היהודית במערכת החינוך. בעוד שבעבר, יוחדו מספר תקנות תקציביות, אשר יועדו לסקטורים שונים הפועלים בתחום, הרי שמאז שנת 2002, בעקבות מעורבותו של היועץ המשפטי לממשלה, בוטלו מבחני התמיכות הסקטוריאליים ותחתיהם נקבעו מבחני תמיכה שמוגדרים בהתאם לאופי הפעילות.

פסיקתו של בית המשפט, באותו עניין, רלוונטיות ביותר גם לענייננו. וכך נאמר: "... העותרים ניהלו מלחמת חורמה בתמיכות לפי אידאולוגיה, או בלשונם, 'לפי צבע הכיפה'. מאבקם זה זכה לתמיכתו של היועץ המשפטי לממשלה. עתה הונהגו קריטריונים מורכבים שאולי אינם כליל השלמות, אך אין הם מותנים עוד בהיות הגוף הנתמך 'חרדי' או 'פלורליסטי' או אחר. הפעילות היא הנתמכת, ולא מבצע הפעילות. היעתרות לבקשת העותרים בדבר מנגנון הקלה זמני תחזיר, בדלת האחורית, את התמיכה לתלוית זהות בנתמך."

גם בעתירה הנוכחית, מבקשות העותרות כי נורה למשרד החינוך להקנות להן מעמד ייחודי, וגם הפעם הזו, הענקת מעמד ייחודי לפעילות "לפי צבע הכיפה", תהא מנוגדת לעקרון השוויון.
משאלת העותרות, כי תינתן תוספת ניקוד רק לגופים מסוג מסוים, הינה משאלה הנוגדת מושכלות יסוד של דיני התמיכות ומפרה באופן בוטה את עיקרון השוויון.


בסוגית תוספת ניקוד בגין פעילות ברוח דו"ח ועדת שנהר

הצורך שעמד בבסיס שינוי מבחני התמיכה הישנים, הוסבר לפנינו בהרחבה על ידי המשיבים, והיא נסמכת על תשתית עובדתית ברורה. עיקרי הדברים הובאו כבר בתגובה לעתירה מיום 23.10.2019 ועל כן לא מצאתי סיבה מדוע מצאה חברתי חוסר עקביות בטענות המשיבים. המשיבים הבהירו כי נעשתה עבודה מקצועית לבחינת מבחני התמיכה הישנים, כאשר נמצא כי גופים שונים, במהלך השנים, התאימו את פעילותם לערכים "פלורליסטיים" בחינוך היהודי ברוח דו"ח ועדת שנהר, ומשכך נוצר מצב שהניקוד העודף ניתן במשך השנים למרבית הגופים הנתמכים. מצב דברים זה, הוא שהוביל לעדכון מבחני התמיכה וצמצום הניקוד העודף.

תכלית מבחני התמיכה החדשים והישנים כאחד היא ברורה, והיא, "הקניית ערכי יסוד של המורשת היהודית"; והעמקת הידע של התלמידים "לפיתוח רגשי הזדהות עם העם היהודי, הארץ והמורשת היהודית". אין זכר במבחני התמיכה, לתכלית שהעותרות טוענות כי היא העומדת בבסיסם - "מתן תקצוב עודף לארגונים פלורליסטיים כדי לעודד את פעילותם בהתאם לדוח שנהר". לא רק שאין בסיס לטענה כי זו תכלית המבחנים, אלא שכאמור, תכלית כזו לא הייתה יכולה לעמוד. כפי שהודגש לעיל, הפעילות היא העיקר, ולא זהות הגוף. מבחני התמיכה לא באו לעולם על מנת לתקצב באופן עודף ארגונים פלורליסטיים.

ניתן לסכם אפוא את הסוגיה כך: אם הוראת הניקוד העודף אכן נועדה "לצבוע" ארגונים מסוימים לפי השתייכותם הסקטוריאלית, כפי שאכן יושמה בטעות בין השנים 2018-2017, הרי שמדובר בהוראה פסולה; מנגד, אם ההוראה נועדה לחול באופן שוויוני, וכל גוף נתמך יכול לבצע את ההתאמות הנדרשות בפעילותו על מנת לעמוד בה, כפי שפירש אותה משרד החינוך ביתר שנות הפעילות שהוצגו לגביהן נתונים, אזי היא התייתרה, שכן אין בה כמעט רבותא ואין היא משנה אלא בזעיר אנפין את חלוקת הכספים בפועל בין הגופים הנתמכים.


האגף האחראי על חלוקת התמיכה

לא הוצגה כל עילה להתערבות בית משפט זה באופן חלוקת תחומי האחריות בין היחידות והאגפים השונים אצל המשיבים. אינני סבור כי העותרות הצביעו על עילה כלשהי היכולה להשפיע על זהות הגוף המפקח על יישום מבחני התמיכה. אף שאלה זו נדונה במפורש בעתירה משנת 2003, בהאי לישנא:

"אם בפי העותרים טענה קונקרטית בדבר יישום המבחנים שלא כהלכה זכאים הם להעלותה, אך שאלת הגוף העוסק הלכה למעשה בחלוקה אינה מעניינם".

זהות האגף שעליו מוטל תפקיד הנוגע למבחני תמיכה אלה או אחרים היא שאלה הנוגעת למינהל הפנימי של הרשות הממשלתית. ככלל, לממשלה יש פררוגטיבה רחבה ביותר לקבל החלטות בנוגע למינהל הפנימי שלה, כאשר רק סטייה קיצונית ממתחם הסבירות, או פגם מהותי אחר בחוקיות ההחלטה, יצדיקו התערבות שיפוטית בהחלטה מסוג זה

טרמינולוגיה: אל תגידו לי מיהו פלורליסט

20. בשולי הדברים אך לא בשולי חשיבותם יצוין כי חלקים נרחבים מן הדיון ומאופי הדברים אשר פורטו הן בחוות דעתה של חברתי והן בחוות דעתי, "נגררו" אחר השפה אשר שימשה את העותרות. לפי שיטת העותרות, רק גופים כמותן הם גופים "פלורליסטים", ורק אותם גופים אמונים על שונות בדרכי חשיבה ומאופיינים ברב-גוניות חינוכית. לעומתם, כל גוף האוחז בהשקפה דתית אחרת אינו כשיר להעביר מסרים חינוכיים "פלורליסטיים" ברוח דוח ועדת שנהר. אין לקבל מסקנה קשה זו המחילה דין קטגורי אחיד על כל פרט או ארגון "אורתודוכסי" אשר אינו הולם רבים מהם. במובן זה, אנו מסיימים במקום שבו התחלנו. אין לקבל מצב שבו ניתן לפסול או להעדיף גוף רק בשל מאפייניו הדתיים. תוכן המסרים הוא הקובע ולא אופי המוֹסר.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
עבד לעם קדוש לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.9.19
56483 הודעות, 214 מדרגים, 391 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ה בניסן תשפ''א    22:34   07.04.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. למי ששואל מיהו ראש הממשלה האמיתי... לכו!!!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות