גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #30760 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 30760   
ש-עצמון
חבר מתאריך 10.4.16
69228 הודעות
יום שבת ד' בחשון תשפ''ג    14:12   29.10.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

דברים שלא ידעתם- גמלאים בוערים וגנרלים ללא חיילים: המפלגות שזכורות, אבל לא בגלל הצלחתן  

 
  
מי היה האיש הבודד לכנסת? איזה רכב קיבל סגן השר אלכס גולדפרב? איך זכו הגמלאים בשבעה מנדטים? ולמה ורדיגר חתם על הסכם קואליציוני רק בכאילו? "דברים שלא ידעתם" לרגל הבחירות. על המפלגות שייזכרו בגלל הדברים המוזרים שקרו להן ולא בגלל הצלחתן.
=שחר אילן=

בוערים, אבל באש קטנה. הרשתות החברתיות הפכו את צבירת הפופולריות מחוץ למערכת הפוליטית לקלה יותר, אבל העלאת אחוז החסימה ל-3.25% (כ-150 אלף קולות) הפכה את המימוש בכנסת של הפופולריות הזו לקשה. לכן רשימת "צעירים בוערים" שהריצה אושיית הרשת הדר מוכתר לא תכנס לכנסת.
מהכנסת לאח הגדול. מי שסמך מאוד על הצלחתו ברשתות היה ח"כ אורן חזן מהליכוד, שהתפרסם בסוף העשור הקודם בשרשרת אירועים חריגים ובראשם הסלפי עם הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ בנתב"ג. אלא שהתברר שמתפקדי הליכוד דווקא לא אהבו את ההסתבכויות של הח"כ והוא נדחק בפריימריז למקום ה-46 ברשימה. בבחירות 2019 התמודד ברשימת צומת שקיבלה כ-2,500 קולות. מאז רשם קריירה עשירה כמשתתף בתוכניות ריאליטי ואף זכה בעונה הרביעית של האח הגדול VIP.

משטר עדתי מפלג. הרשימות העדתיות הן לא המצאה של שנות ה-80. בכנסת הראשונה קיבלה רשימת "ספרדים ועדות המזרח" 4 מנדטים, לקראת הכנסת השלישית ניהלה מפלגת השלטון מפא"י מאבק מוצלח לחיסול הרשימה הספרדית תוך שהיא מצטטת טענה שרדיו דמשק הביע בה תמיכה. עד כמה "ספרדים ועדות המזרח" הייתה שונה מש"ס החרדית? אפשר ללמוד מכך שלקראת הכנסת השלישית היא הצטרפה למפלגת הציונים הכלליים, מפלגה קפיטליסטית ליברלית.

מה אתה עשית? ב-1977, בבחירות שבהן עלה הליכוד לשלטון, התמודד איש העסקים העולה מצרפת שמואל פלאטו שרון במפלגת "האיש הבודד לכנסת". המצע שלו כלל את ההצלה שלו עצמו מבקשת הסגרה לצרפת, שאותה תרץ באנטישמיות, וכן פתרונות למצוקת הדיור. הבעיה הייתה שהוא קיבל שני מנדטים ולכן אחד התבזבז. כהונתו בכנסת זכורה בין היתר בזכות הביטוי "מה אתה עשית בשביל מדינה?". עוזרו היה איש העסקים העולה מרוסיה שבתאי קלמנוביץ' שיותר מאוחר הורשע בריגול לטובת ברית המועצות.

ורדיגר חתם בכאילו. לא רבים זוכרים אבל עד 1996 היתה בכנסת סיעה שהשם שלה נשמע היום אוקסימורון - פועלי אגודת ישראל. היא ייצגה חרדים עובדים וסוציאליסטים וגם היתה תנועה מיישבת. הנציג האחרון שלה בכנסת ח"כ אברהם ורדיגר מילא תפקיד מרכזי בטרפוד "התרגיל המסריח", הניסיון להקים ממשלה בראשות שמעון פרס ב-1990. ובין היתר העמיד פנים שהוא חותם על ההסכם עם פרס אבל בפועל לא חתם.

היעוד: מיצובישי. לפעמים רשימות הופכות לבדיחה בגלל בחירה לא נכונה של חבריהן ע"י היו"ר. הרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן זכה ב-8 מנדטים לרשימת צומת הימנית ב-1992. הסיעה שלו כונתה בתקשורת "רפול ושבעת הגמדים" בגלל החברים הלא מוכרים. אלא שתוך זמן קצר הרשימה התחילה להתפרק ושלושה מחבריה הקימו את סיעת יעוד שהצטרפה לממשלת אוסלו של יצחק רבין. כך הפך רכב המיצובישי שכביכול קיבל ח"כ אלכס גולדפרב כסגן שר לסמל למכירת ערכים תמורת ג'ובים. בפועל זו הייתה טויוטה. ח"כ גונן שגב שכיהן כשר האנרגיה מטעם יעוד יורשע לימים הן בניסיון להברחת סמים (2004) והן בריגול למען איראן (2019).

הגימיקים של בא-גד. בכלל 1992 תיזכר כשנה שבה הימין לא היטיב בבחירת אנשים. מולדת של רחבעם זאבי קיבלה 3 מנדטים והתפלגה לשלוש סיעות. ראש ישיבת נחלים ח"כ יוסף בא-גד ממולדת הפך לאלוף הגימיקים של הכנסת. בין היתר התיישב לרבע שעה על רצפת המליאה כמחאה על פינוי מתנחלים במסגרת הסכם אוסלו. במקרה אחר הכניס לכנסת סכין ופטיש מפלסטיק במחאה על הטרור. הניסיונות שלו להיבחר שוב לכנסת ואף לראשות הממשלה לא צלחו.

גמלאים בוערים. רגע לפני בחירות 2006 הראו הסקרים שיש אפשרות שמפלגת הגמלאים גיל תעבור. המוני צעירים נתנו את קולם לרשימה בראשות רב המרגלים הישראלי הוותיק רפי איתן בתקווה להעביר אותה את אחוז החסימה והיא קיבלה 7 מנדטים. הסיעה השיגה תקציבים וקצבאות לגמלאים אבל חבריה לא הפסיקו להתפצל ולריב. חלקם אף ניסו להתאחד עם רשימתו של הטייקון ארקדי גאידמק. אחד הלקחים שהפיקה המערכת הפוליטית הייתה קביעת יום שישי לפני הבחירות כמועד האחרון לפרסום סקרים.

מפלגה של גנרלים. לפעמים גם אנשים מאוד מכובדים נקלעים לרשימה מביכה. מפלגת המרכז שהתמודדה בבחירות לכנסת ב-1999 כינסה אליה לא פחות מארבעה מנהיגים שראו עצמם מועמדים לראשות הממשלה: שר הביטחון בממשלת נתניהו הראשונה איציק מרדכי, שר האוצר באותה ממשלה דן מרידור, ראש עיריית תל אביב רוני מילוא גם הוא מהליכוד והרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק. אלה היו הבחירות בהם ניצח אהוד ברק, ומפלגת ראשי הממשלה הפוטנציאליים קיבלה רק שישה מנדטים. שנה לאחר הבחירות נאלץ מרדכי להתפטר מתפקיד שר התחבורה בגלל ההאשמות בעבירות מין.


כלכליסט
https://www.calcalist.co.il/local_news/article/b1lzp11dvo



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  תודה על הזכרת הנשכחות ביריון 29.10.22 19:10 1

     
ביריון
חבר מתאריך 2.9.07
101981 הודעות
יום שבת ד' בחשון תשפ''ג    19:10   29.10.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. תודה על הזכרת הנשכחות  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות