אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #17671 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 17671   
חגי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 28.4.08
4668 הודעות, 92 מדרגים, 184 נקודות.  ראה משוב
יום ששי כ''ה בסיון תשע''ו    18:49   01.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

''ובני קרח לא מתו''  

 


"בּוֹרֵא נִיב שְׂפָ{ת}ָיִם שָׁלוֹם {שָׁ}לוֹם לָרָח{וֹ}ק וְלַקָּרוֹ{ב} אָמַר יְדֹוָ{ה} וּרְפָאתִיו", (מתקבלת המלה "תשובה" בקפיצות של שבע אותיות. "לָרָחוֹק" אותיות "לקורח") (ישעיה נז', יט')

"ובני קרח לא מתו"

פעם באו אל הגאון "אור שמח" שני אנשים, כדי לדון לפניו על חלקת אדמה. האחד אומר - כולה שלי, וגם השני אומר - כולה שלי. לזה אין עדים, המוכיחים את בעלותו על האדמה, וגם לשני לא היו עדים.
ניסה הרב לברר של מי החזקה על האדמה, ולא הצליח. לבסוף הציע להם הרב פשרה, שיחלקו ביניהם את אדמת המריבה. אולם שניהם לא הסכימו. מה עשה הרב?
אמר להם: "ברצוני לראות את הקרקע שעליה אתם מדיינים".
מיד נסעו כולם אל מקום המחלוקת. כשהגיעו לשם התכופף הרב, ועשה עצמו כלוחש לקרקע, ואחר הטה את אזנו לעבר האדמה, כמקשיב לה. שאלו אותו האנשים: "מה לחשת לקרקע?". אמר להם: "אמרתי לאדמה, שיש כאן שני אנשים, הטוענים שאת כולך שלהם, כשכל אחד מהם טוען שאת למעשה כולך שלו".
"ומה ענתה האדמה?" – שאלו אותו האנשים. "האדמה אמרה לי..." - ענה הרב – "שהיא לא של אף אחד מכם. אלא, נהפוך הוא – אתם שניכם שלה!
ובבוא יום פקודתכם להיפטר מן העולם, תקברו באדמה ותהיו שלה...".
הבינו השניים את הרמז, והסכימו להתפייס ביניהם ולהתפשר.

בגמרא מסופר, שפעם הלך רבה בר חנה בדרך, ופגש סוחר ישמעאלי. אמר אותו סוחר לרבה בר חנה: "בוא ואראה לך את הבלועים של קורח". הלך והראה לו שני בקיעים שהיה יוצא מהם עשן. לקח חתיכת צמר, הרטיב אותה במים, שם על רומחו, הכניס בין הבקיעים, ומיד נשרף הצמר...
אמר לו: "הקשב לקולות הנשמעים משם...". הרכין רבה בר חנה ראשו, ושמע את הבלועים צועקים ומתוודים: "משה אמת, ותורתו אמת, ואנו שקרנים".

ועל כך אמרו חז"ל, שבזכות הווידוי שאומרים בלועי קורח בבטן האדמה ("משה אמת, ותורתו אמת..."), יזכו קורח וכל עדתו לתיקון באחרית הימים. וכפי דברי הרמ"ע מפאנו: "'צדי{ק} כתמ{ר} יפר{ח}' (סופי תיבות *קרח*), ללמד שבסוף תיקון העולם הוא יתוקן...(כיון) שמשעה ראשונה שירדו שם (לגיהנום), התחילו להצדיק עליהם את הדין...ואין בעולם קלקול חטא) גדול...שווידוי (כ)זה לא יספיקלא יוכל) לתקנו...".
ועל כך התנבאה חנה בתפילתה: "ה' ממית ומחיה, מוריד שאול ויעל". דהיינו, כשם שהוא יתברך הוריד את קורח לשאול תחתית, כך הוא יתברך, לעתיד לבוא, יעלה את קורח וכל עדתו משאול תחתית.

ואולם, צריכים אנו לדעת, שאם קורח ועדתו היו רק מהרהרים בתשובה על מעשיהם, היו מיד ניצלים, ולא היו נבלעים ויורדים לגהנום שאולה.
הא כיצד?

הנה כתוב בפרשת ''פינחס'': "ובני קורח לא מתו".
וצריך להבין ענין זה. שכן, קורח ומשפחתו וכל עדתו נבלעו באדמה. אם כן, איך בניו לא מתו?
אומרים חז"ל, ששלושת בני קורח (אסיר אלקנה ואביאסף) היו בתחילה שותפים, ואף מיוזמי המחלוקת. אולם, כיון בזמן המחלוקת חשו חרטה והרהרו תשובה בלבם, אמנם בלעה אותם האדמה, אך מיד "נתבצר להם מקום גבוה בגיהנום" (כדברי רש"י), ושם נאחזו. לאחר מכן עלו על פני האדמה, והקימו משפחות, ומהם נולדו שמואל הנביא ועשרים וארבע משמרות כהונה.

אחים יקרים, שימו לב! בני קורח, שהיו שותפים במחלוקת, ואף היו מנותני העצה לפתוח בה, ברגע שהרהרו תשובה בלבם
ניצלו ממות. ולמרות שהשאול היתה פתוחה תחתם, ואש הגיהנום היתה מלהטת סביבותיהם, זכו שנעשה להם נס מיוחד "שנתבצר להם מקום גבוה בגיהנום", ששם ישבו, ולאחר מכן יצאו משם לחיים חדשים.

מכאן אנו יכולים ללמוד קל וחומר: אם בני קורח, שחטאו חטא נורא של אש ומחלוקת, זכו להינצל, ומהם יצאו שמואל הנביא ועשרים וארבע משמרות כהונה – על אחת כמה וכמה בדורנו (דור שבא לאחר דורות שמסרו את נפשם על קידוש השם), בוודאי על ידי חזרה בתשובה, או אפילו הרהור בתשובה, נוכל להינצל מגזרות קשות ולזכות לחיים טובים ולשלום.
מטעם זה תיקנו לנו חז"ל לומר את המזמור "למנצח לבני קורח מזמור" ביום הדין בראש השנה (קודם תקיעת השופר). וזאת, כדי להזכירנו וללמדנו, שבכל מצב שהוא, אנו יכולים לשוב בתשובה שלימה, והבורא יתברך יקבל תשובתנו ברצון ובאהבה רבה.
יהי רצון שנשוב בתשובה שלימה לבורא יתברך, ויתקיימו בנו דברי הרמב"ם: "סוף ישראל לעשות תשובה...ומיד הם נגאלים", אמן כן יהי רצון.

שבת שלום לכל בית ישראל!

כניסת השבת: חיפה: 19:22
יציאת השבת חיפה:20:35
רבינו תם: 21:15

כניסת השבת: ת"א: 19:29
יציאת השבת ת"א:20:34
רבינו תם: 21:17

כניסת השבת: ירושלים: 19:14
יציאת השבת ירושלים: 20:31
רבינו תם: 21:21

אִלְמַלֵי מְשַׁמְּרִים יִשְׂרָאֵל שְׁתֵּי שַׁבָּתוֹת כְּהִלְכָתָן - מִיָּד נִגְאָלִים" (שבת קיח')

"בני ציון" bnei-zion.com

מוקדש לרפואת כל החולים לוי.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  יישר כח , תודה גבעתי 03.07.16 07:57 1
  חזק וברוך. mendeli 03.07.16 14:57 2
  (null) שיגבון 03.07.16 19:13 3

     
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
27438 הודעות, 179 מדרגים, 335 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון כ''ז בסיון תשע''ו    07:57   03.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. יישר כח , תודה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
mendeli לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.7.14
1282 הודעות, 19 מדרגים, 35 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון כ''ז בסיון תשע''ו    14:57   03.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. חזק וברוך.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שיגבון
חבר מתאריך 15.6.16
18 הודעות
יום ראשון כ''ז בסיון תשע''ו    19:13   03.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. (null)  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות