קבוצות דיון
בית המדרש
נושא #21148
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
עיתונאי מקוון
צל"ש
|
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות. ראה משוב | יום רביעי כ''ט באלול תשע''ז
11:02 20.09.17 |
|
שאלות אגב ראש השנה
|
בגמרא (ראש השנה, י, ב - יא, א) מצאנו מחלוקת בין רבי אליעזר לבין רבי יהושע.רבי אליעזר אומר "בתשרי נברא העולם" ורבי יהושע אומר "בניסן נברא העולם". בהמשך רבי אליעזר מבהיר את עמדתו: "מנין שבתשרי נברא העולם? שנאמר 'ויאמר אלהים תדשא הארץ דשא עשב מזריע זרע עץ פרי'. איזהו חדש שהארץ מוציאה דשאים ואילן מלא פירות? הוי אומר זה תשרי, ואותו הפרק זמן רביעה היתה וירדו גשמים וצימחו, שנאמר 'ואד יעלה מן הארץ' ". וגם רבי יהושוע מבהיר את עמדתו: "מנין שבניסן נברא העולם? שנאמר 'ותוצא הארץ דשא עשב מזריע זרע ועץ עושה פרי'. איזהו חדש שהארץ מליאה דשאים ואילן מוציא פירות? הוי אומר זה ניסן, ואותו הפרק זמן בהמה וחיה ועוף שמזדווגין זה אצל זה, שנאמר 'לבשו כרים הצאן וגו' ". על רקע זה שאלותיי: 1. איך יכולה להיות מחלוקת עובדתית כזו בשאלת מועד בריאת העולם? 2. איזו מן ראיה זו - לשני הצדדים - התנהגותו הנורמלית של העולם, לנוכח נס הבריאה? כלומר, אם אלוהים ברא את העולם בנס, יש לו בעיה שהארץ תוציא דשא והעץ יתן את יבולו גם בתמוז או בכסלו? 3. מה לגבי חצי כדור הארץ הדרומי, שם העונות הפוכות, והדשאים והעצים נותנים פירות במועדים אחרים?
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
אלי סקופר
חבר מתאריך 27.12.12
14478 הודעות, 180 מדרגים, 360 נקודות. ראה משוב | יום שלישי ו' בתשרי תשע''ח
11:29 26.09.17 |
|
4. תשובה בדרך אפשר.
בתגובה להודעה מספר 3
|
1. לגבי זה נאמר אלו ואלו דברי אלוקים חיים. אתן לך דוגמא, יש מחלוקת למה מערת המכפלה נקראת מכפלה, "רב ושמואל חד אמר שני בתים זה לפנים מזה וחד אמר בית ועלייה על גביו". בפועל, כך טוענים, מצאו ששניהם צודקים יש גם חדר פנימי והוא בשתי קומות. אינני יודע לגבי מחלוקת זו מה בדיוק התשובה, אבל אולי יש דרך שתיוודע בעתיד.2. נניח שזה חלק ממעשה הבריאה, אבל אם מאותה שנייה מתחילים העונות, אז זה צריך להתחיל מהעונה המתאימה, זאת אומרת שמאז יתחיל להיות תשרי או ניסן. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|