גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום חמישי ד' תשע''ח
05:03 13.09.18 |
|
4. שיעור ליום ד' תשרי מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : דברי גנאי אובייקטיבים
הכל לפי מדרגת האדם ישנם דברים הנחשבים לשון הרע כשהם נאמרים על אדם אחד, בעוד שהם נחשבים אפילו כשבח לגבי אדם אחר. לדוגמא, אם אומרים על איש עסקים שהוא לומד תורה חמש שעות ביום הרי זה בודאי שבח, מאידך, אם אומרים זאת על אברך בכולל האמור להקדיש את כל שעות היום לעמל התורה- הרי זה גנאי עבורו. כך גם אסור לספר על סכום כסף שנתן פלוני לצדקה. אם סכום זה נחשב מקובל רק בקרב אנשים הדחוקים בממונם. עלולות להיות נסיבות שבהן אסור לספר דברים גם אם ברור שהם דברי שבח, לדוגמא, אנשים המרבים במתן צדקה לרוב אינם מעוניינים שהדבר יפורסם ברבים . ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 4 , ד' תשרי |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום ששי ה' תשע''ח
05:18 14.09.18 |
|
5. שיעור ליום ה' תשרי מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע : דברי גנאי אובייקטיבים
דיבורים על מידותיו של הזולת דוגמא שכיחה לאמירה אובייקטיבית שיש בה משום דיבור בגנותו של אדם היא האמירה שפלוני הוא בעל מידות רעות. לדוגמא , אסור לומר על מישהו שהוא נוח לכעוס, וכחן, קמצן, יהיר וכדומה. כשאומרים שפלוני הוא רע הרי אלו דברי גנאי , אולם אין זה לשון הרע ויתכן שאפילו מותר לרמוז על מישהו שמידותיו ממוצעות (כגון שאין הוא מתעלם מרעה שנגרמה לו) אף אם אין זה לשבחו, במצבים נפוצים שבהם יש לביטוי "ממוצע" משמעויות שליליות, תחשב גם אמירה כזו בגדר לשון הרע. על פי הכלל הקודם - (שהובא לעיל ביום 4) שהכל יחסי לפי מדרגת האדם שעליו מדובר . לומר על פלוני הידוע בצדקותו שלאמיתו של דבר אין הוא למעלה מן הממוצע, הרי זה בהחלט לשון הרע. ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 5 , ה' תשרי |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום ראשון י''ד בתשרי תשע''ט
05:15 23.09.18 |
|
14. שיעור ליום יד' תשרי מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע עמיך התורה מצווה עלינו "לא תלך רכיל בעמיך" ויקרא יט' טז' מהמילה בעמיך לומדים חז"ל שאסור לדבר לשון הרע על יהודי רק כאשר הוא עושהמעשה עמך, כשהוא הולך בדרכי עם ישראל. על פי זה אין האיסור חל על עיסוק במגרעותיו של רשע שהוא אכזר ורע. אולם, מי שהוא חוטא מחמת חוסר ידיעה או בגלל אי יכולתו לעמוד נגד פיתוי אזי הוא נכלל בגדר "עמיך" ואסור לדבר עליו לשון הרע אלא אם כן המטרה היא לשם תועלת , ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 14 , יד' תשרי |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום ששי י''ט בתשרי תשע''ט
05:42 28.09.18 |
|
19. שיעור ליום יט' תשרי מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע דיבור מזיק האיסור לבייש ולבזות את הזולת כל המספר דברים לאחרים ,אין לו שליטה על הנאמר ואינו יכול לדעת באלו נסיבות יסופרו שוה הדברים. מה שאדם אומר על חברו עלול להגיע לאזני החבר ואף יתכן שיסופר בפניו. לפיכך אסור לספר כל דבר על הזולת שעלול לביישו או לצערו אם יסופר בפניו, אף אם אין בדברים הללו כל גנאי . אסור לספר על פלוני שהוא בעל תשובה אם אותו אדם רגיש לכך, הוא הדין גם בציבור שבו זוכים בעלי תשובה להערכה רבה ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 19 , יט' תשרי |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום שלישי כ''ג בתשרי תשע''ט
05:01 02.10.18 |
|
23. שיעור ליום כג' תשרי מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע דיבור מזיק כשהמדובר מסכים לדברים בניגוד לדברי גנאי מותר לומר על פלוני דברים העלולים לגרום לנזק אם ברור שאין הוא מתנגד לכף, אם אדם מרבה לספר על חוסר יכולתו לזכור מספרי טלפון ,ואפילו את מספר הטלפון שלו עצמו , לא ייאסר על אחרים לספר זאת הלאה, בתנאי שלא המדבר ולא השומע יפחיתו בערכו של המדובר בגלל תכונה זו. ברור שאם אדם נותן לאחרים רשות מפורשת לספר עליו דבר העלול להזיק לו, מותר להם לעשות זאת בתנאי שאין בדברים הללו משום גנאי . ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 23 , כג' תשרי
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום רביעי כ''ד בתשרי תשע''ט
05:22 03.10.18 |
|
24. שיעור ליום כד' תשרי מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע דיבור מזיק
דברים גלויים אך מזיקים ראינו לעיל שאסור לספר דברי דברי גנאי אפילו כשהדברים כבר היו ידועים קודם לכן לשומע, הרי זה משום שעצם דיבור הגנאי הוא איסור בפני עצמו. לעומת זאת מתקבל על הדעת שאפשר לומר דברים העלולים לגרום נזק בנוכחותו של מישהו שכבר יודע אותם, אלא אם כן המדבר מדגיש נקודה שהשומע לא היה מודע לה עד כה. הרי זה משום שהדברים לא יגרמו לנזק שלא היה נגרם בלעדיהם. הרמב"ם מרחיב את הדברים וקובע שאם נאמרו בפני שלשה, דברים העלולים להזיק, מותר לשלשה להזכיר את הדברים בשיחותיהם עם האחרים. הטעם לכך הוא משום שכל אחד מן השלשה יכול להניח ששני האחרים ממילא יספרו את הדברים , מכל מקום הדבר יהיה אסור במקים הבאים : כאשר ידוע שאחד מן השלשה הוא שומר סוד הנזהר עד מאוד בהלכות שמירת הלשון כוונתו של המדבר בספרו את הדברים היא להמשיך ולהפיצם ברבים ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 24 , כד' תשרי |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום שבת כ''ז בתשרי תשע''ט
22:07 06.10.18 |
|
27. שיעור ליום כז' תשרי מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
לשון הרע דיבור מזיק חזרה בתשובה אם אדם דיבר על פלוני דבר העלול להזיקו, בכך עבר על עבירה שבין אדם למקום וגם על עבירה שבין אדם לחברו, חרטה וידוי וקבלה לעתיד יכולים להועיל בתשובה רק על עוונות שבין אדם למקום, על עבירות שבין אדם לחברו אין כפרה כל עוד לא ביקש החוטא מחילה מחברו. דברים אלו מתייחסים רק למצב שבו כבר נגרם נזק על ידי אותו דיבור , אם נאמרו דברים העלולים להזיק, אולם טרם נגרם נזק של ממש, מוטלת על המדבר האחריות לעשות ככל יכולתו למניעת הנזק, דרך מעשית למניעת הנזק תהיה בכך שהמדבר יגש אל כל מי ששמע את הדברים העלולים להזיק ויסביר לו שהדברים לא היו מדויקים, ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 27 , כז' תשרי |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות. ראה משוב | יום שלישי ל' בתשרי תשע''ט
05:06 09.10.18 |
|
30. שיעור ליום ל' תשרי מתוך ספר החפץ חיים
בתגובה להודעה מספר 0
|
הלכות החלות על 2 סוגי לשון הרע בלי שמות כל האופנים של לשון הרע אסורים הם אפילו כשאין מזכירין שמות, אם אפשר להבין מתוך הדברים על מי מדובר. יתרה מזו אם משמיטים את השמות מתוך הדברים אולם הסיפור מטיל צל על ציבור שלם של אנשים, אסור לספר את הדברים , לעיתים קרובות כשמותחים ביקורת על תלמיד ישיבה מסוימת מבלי להזכיר את שמו, מתקבלים הדברים בביקורת על כל תלמידי אותה ישיבה או על כלל תלמידי הישיבות באשר הם , אם כך משתמע מתוך הדברים, הרי זהו אופן חמור יותר של לשון הרע היות והוא מטיל דופי בציבור גדול של יהודים ספר חפץ חיים - השיעור היומי , יום 30 , ל' תשרי |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|