גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #23329 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 23329   
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות
יום שלישי כ''א בחשון תשע''ט    10:01   30.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מהו ''בית כנסת''?  

 
  
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 11.11.18 בשעה 05:06 על-ידי גבעתי (מפקח)
 
בעקבות הרצח בפיטסבורג, התעררו ויכוחים בפורום סקופים אודות מקום הרצח - האם זהו "בית כנסת", אם לאו.
העמדות השונות שהוצגו היו בעיקר פועל יוצא של היחס כלפי התנועה הקונסרבטיבית או הרפורמית; אבל הדבר עורר את סקרנותי גם לגבי השאלה ההלכית - מהו בית כנסת?

"כל מקום שיש בו עשרה מישראל, צריך להכין לו בית שייכנסו בו לתפילה בכל עת תפילה; ומקום זה, הוא הנקרא בית הכנסת"

מדברי הרמב"ם כמצוטט לעיל (הלכות תפילה, יא, א) עולה, כי בפשטות - מדובר על מקום שהציבור ייעד לתפילה.

"בנו בית סתם והקדישוהו אחר כך לבית הכנסת דינו כבית הכנסת אבל אינו קדוש עד שיתפללו בו"

מדברי השו"ע כמצוטט לעיל (או"ח, קנג, ח) נראה שיש גם דרישה כי תעשה באותו מקום תפילה אחת לפחות בפועל.

ובשילוב שניים אלו: בית כנסת הוא מבנה שיועד לתפילה בלבד, ונערכה בו תפילה.

לא מצאתי רכיבים נוספים להגדרת "בית כנסת" - ועל כך אני שואל: האם זה כי לא חיפשתי מספיק טוב, או כי אין רכיבים נוספים להגדרה?

למניעת ספק: יש הרבה הלכות על האופן בו יש לבנות בית כנסת, איך ראוי לנהוג בו, וכד' (שו"ע, או"ח, קנ-קנא); אך הלכות אלה לא מהוות חלק מהגדרת "בית הכנסת", וגם סטיה מהן - לא שוללת את אופי המבנה כבית כנסת. "אפילו לאחר שחרבו עדיין הן בקדושתן".



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  אם נועד להיות בית ועד למינות ודאי שאינו בקדושת ביכהנ''ס גם אם הוא מקום תפילה. אלי סקופר 30.10.18 10:35 1
     תודה, תשובה מעניינת, אף שהיא לא ממש עונה לשאלתי ירושלמי ציוני 30.10.18 12:35 2
         אני מניח שבשאלתך התכוונת בעקיפין לשאול האם בית כנסת רפורמי נכנס בגדר בית כנסת אלי סקופר 30.10.18 13:06 3
             מסקרנת אותי השאלה 'האקדמית' - אני באמת לפני היישום של התשובה ירושלמי ציוני 30.10.18 15:36 4
                 אתה עם ראש של משפטן אלי סקופר 30.10.18 16:33 6
                     מודה באשמה (אבל ההלכה הרי היא שיטת משפט) ירושלמי ציוני 30.10.18 21:09 7
                         כמו שאתה מבין בפשטות שמסגד אינו נכנס בהגדרת בית כנסת, למרות שזה מתאים להגדרה אלי סקופר 31.10.18 03:26 8
                             לא שאלה של 'פשטות', והמשל לא תואם לנמשל ירושלמי ציוני 31.10.18 14:23 9
                                 אם אתה מתעקש על מקור הלכתי. למרות שזה מובן מאליו. אלי סקופר 01.11.18 11:52 10
                                     מצטער על העיכוב בתשובה - נסיתי להבין מה מובאה זו תורמת מעבר למה שכבר עברנו עליו ירושלמי ציוני 04.11.18 21:21 11
  בית תפילה ולא בית תיפלה שליטא 30.10.18 15:41 5

     
אלי סקופר
חבר מתאריך 27.12.12
14478 הודעות
יום שלישי כ''א בחשון תשע''ט    10:35   30.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. אם נועד להיות בית ועד למינות ודאי שאינו בקדושת ביכהנ''ס גם אם הוא מקום תפילה.  
בתגובה להודעה מספר 0
 

שו"ת אגרות משה חלק או"ח ג סימן כה

אם רשאין לשכור חדר בביהכ"נ של עוברי דת להיות מיוחד לתפלה עבור שומרי תורה ח' אלול תשכ"ד. מע"כ ידידי הרה"ג ר' שלמה וואהרמאן שליט"א.

בדבר עיירה שאין שם ביהכ"נ לתפלה כדיני התורה רק ביהכ"נ של הקאנסערוואטיווים שהם כופרים, וכאשר באו לשם עתה איזה משפחות שומרי תורה עשו מנין בבית של אחד וניתוספו עוד משפחות משומרי תורה עד שצר להם המקום, אם רשאים לשכור חדר לתפלה בביהכ"נ של הקאנסערוואטיוון שיש בעיירה, יפה כתב כתר"ה שאסור, ואף שיש מקום לומר דאחרי שיתפרסם בעיירה שיש שם חדר להתפלל ליראי ה' ושומרי תורה יהיה לזה הדין דבמתני' ע"ז דף י"א בדרך שהולך למקום שיש בה ע"ז ויכול להלך בה למקום אחר שמותר משום דשוב ליכא מראית עין דהרואה אומר למקום אחר הולך כדפרש"י שם, אבל נראה דהוא דוקא כשגם למקום האחר הולכים רבים אבל כשהמקום האחר הוא רק ליחידים שאינם הולכין לעיר יש לאסור דהרואים לא יחשבו שהוא מהיחידים שהולכים ג"כ בדרך זה אלא יאמרו שהם מהרבים ההולכים להעיר דיש בזה ע"ז. ואף שלא מצינו בדין ההוא חלוק לומר שהוא רק כשהם עירות שוות ומשמע שאף אם העיר שאין בה ע"ז קטנה מהעיר שיש בה ע"ז נמי מותר, הוא משום דלעיר עכ"פ מצוים עוברים ושבים, אבל כשהדרך עובר לאיזה בתים יחידים מסתבר שאסור. ולכן כיון שההולכים לביהכ"נ של הקאנסערוואטיווים הם הרבה דהא היו כל בני העיר מתחלה רק שעתה נתקבצו מעט יראי ה' ושומרי תורה הרי הרואים יאמרו שהם מההולכים לביהכ"נ דהקאנסערוואטיווין, ואיכא בזה האיסור שמראית /של מראית/ עין שבמתני' שם. והגע עצמך דהא בזמן שהדרך מיוחדת לאותו מקום אסור וכי איירי דוקא שכל בני העיר עובדין להע"ז הא פשוט שהוא אף בעיר שיש גם אלו שאין עובדין להע"ז ומ"מ אסור מפני החשד שנראה כמהלך לעובדה אף שיש להרואים לחשוב גם כהאמת שהולך לאלו שאין עובדין אלמא דכיון דהרוב הוא שעובדין יחשדו שהוא מהרוב. אך נראה דרק כשרוב גדול עובדין אסור ולא בסתם רוב מדשרי בדרך לעוד עיר אף אם היא קטנה כדלעיל.

והנה בעובדא דידן נראה שאף אם כבר יהיו הרבה שומרי תורה באופן שיהיה מיעוט גדול הניכר לכל שאין לאסור מדין מראית העין, מ"מ אין להתיר משום דבמדינה זו בעוה"ר הרבה מאנשים הפשוטים אין יודעין החלוק ויטעו לומר שהוא כעין שתי נוסחאות כהא דנוסח אשכנז ונוסח ספרד שאין קפידא לאיזה ביהכ"נ ליכנס, וכשיזדמן שלא יהיה מנין בחדר של שומר תורה יכנסו לביהכ"נ של הקאנסערוואטיווים. וגם יש עוד לחוש שיהיה מי שישמע שדורש הראבאיי שלהם שהם ברוב דברי כפירה ומינות וכשהוא כל כך סמוך יטה לבבו להכנס שמה לשמוע מה שדורש וכשיהיה ברחוק לא ישמע ולא יכנס, ועיין בע"ז דף י"ז דדריש הרחק מעליה דרכך זו מינות ומסיק וכמה אר"ח ד' אמות, וכ"ש שאסור להיות בבית אחד שאף שיהיה חדר זה יותר מד"א אבל כיון שהוא בבית אחד מסתבר שגרוע מכפי שהוא בחוץ אף פחות מד"א. ולכן אין לשכור מהם חדר לתפלה. ידידו מברכו בכוח"ט, משה פיינשטיין.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות
יום שלישי כ''א בחשון תשע''ט    12:35   30.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. תודה, תשובה מעניינת, אף שהיא לא ממש עונה לשאלתי  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
אפילו בהקשר הקונסרבטיבי (ולא על כך שאלתי), להבנתי -

- עיקר הדברים מתייחסים למראית עין בהליכה למקום
- אחר נוסף נימוק של חשש מכניסה למקום שגוי
- ולבסוף, במשפט האחרון, יש השוואה לדין מינות,
(אך נראה לי שהקונסרסטיבים לא עונים לגדרת 'מינים' (הלכות תשובה ג, ז))



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אלי סקופר
חבר מתאריך 27.12.12
14478 הודעות
יום שלישי כ''א בחשון תשע''ט    13:06   30.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. אני מניח שבשאלתך התכוונת בעקיפין לשאול האם בית כנסת רפורמי נכנס בגדר בית כנסת  
בתגובה להודעה מספר 2
 

על זה עניתי שלא.
כשכתבתי בית ועד של מינות זה כולל אפיקורסות וכפירה. בגדר כפירה הם נכנסים גם לפי פהרמב"ם שם.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות
יום שלישי כ''א בחשון תשע''ט    15:36   30.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. מסקרנת אותי השאלה 'האקדמית' - אני באמת לפני היישום של התשובה  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  
אבל אני מוכן לזרום עם שיטתך -

אתה רואה את הדברים שכתבת כחלק מהגדרת היסוד או כחריג לכלל?

- חלק מהגדרת היסוד: אכן בית כנסת הוא מקום שיועד לתפילה, אך הכוונה רק לתפילה כדין
(אז יהיה קושי בהגדרת תפילה כדין)

- חריג לכלל: לצד ההגדרה, יש חריגים המוציאים מהכלל את מי שבשלב ראשון נכנס אליו
(אז יהיה קושי בהגדרת החריגים ומי קבעם)



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אלי סקופר
חבר מתאריך 27.12.12
14478 הודעות
יום שלישי כ''א בחשון תשע''ט    16:33   30.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. אתה עם ראש של משפטן  
בתגובה להודעה מספר 4
 

הראש שלי פשוט יותר. אם אתה מכניס את הגדרת בית כנסת כמקום תפילה גרידא. אז אולי גם מסגד הוא בית כנסת.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות
יום שלישי כ''א בחשון תשע''ט    21:09   30.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. מודה באשמה (אבל ההלכה הרי היא שיטת משפט)  
בתגובה להודעה מספר 6
 
  
ומופנית ליהודים...



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אלי סקופר
חבר מתאריך 27.12.12
14478 הודעות
יום רביעי כ''ב בחשון תשע''ט    03:26   31.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. כמו שאתה מבין בפשטות שמסגד אינו נכנס בהגדרת בית כנסת, למרות שזה מתאים להגדרה  
בתגובה להודעה מספר 7
 

אני מבין גם בפשטות שזה לא כולל בית ועד של כופרים.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות
יום רביעי כ''ב בחשון תשע''ט    14:23   31.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. לא שאלה של 'פשטות', והמשל לא תואם לנמשל  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  
הרי אין ספק שההלכה כוללת ציווים המופנים רק להידים (למעט מצוות בני נוח), ולכל היהודים, ואפילו בהקשר הספציפי הרמב"ם דיבר על "עשרה מישראל".

הציווי מופנה, איפוא, לכל יהודי - גם אם הוא בוחר לא לקיימו; ורק ליהודי, ולא לבני דתות אחרות.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אלי סקופר
חבר מתאריך 27.12.12
14478 הודעות
יום חמישי כ''ג בחשון תשע''ט    11:52   01.11.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. אם אתה מתעקש על מקור הלכתי. למרות שזה מובן מאליו.  
בתגובה להודעה מספר 9
 

אם אסור להיכנס לשם אפילו בחשש פיקוח נפש. כל שכן שזה לא קדוש. הנה לשון הגמרא בשבת קט"ז: הגליונים וספרי מינין אין מצילין אותם מפני הדליקה, רבי יוסי אומר: בחול קודר את האזכרות שבהן וגונזן, והשאר שורפן. אמר רבי טרפון: אקפח את בני, שאם יבאו לידי שאני אשרוף אותם ואת האזכרות שבהן, שאפילו אדם רודף אחריו להורגו, ונחש רץ להכישו - נכנס לבית עבודה זרה, ואין נכנס לבתיהן של אלו. שהללו מכירין וכופרין, והללו - אין מכירין וכופרין. ועליהן הכתוב אומר (אחר) הדלת והמזוזה שמת זכרונך. אמר רבי ישמעאל: קל וחומר, ומה לעשות שלום בין איש לאשתו אמרה תורה: שמי שנכתב בקדושה ימחה על המים. הללו שמטילין קנאה ואיבה ותחרות בין ישראל לאביהן שבשמים - על אחת כמה וכמה, ועליהם אמר דוד הלא משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות
יום ראשון כ''ו בחשון תשע''ט    21:21   04.11.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. מצטער על העיכוב בתשובה - נסיתי להבין מה מובאה זו תורמת מעבר למה שכבר עברנו עליו  
בתגובה להודעה מספר 10
 
  
לא כל כך הבנתי;
במיוחד אחרי שהייתי נכון לזרום עם שיטתך - רק נסיתי להבין לאיזו "משבצת" יש לסווג את דרכך.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות
יום שלישי כ''א בחשון תשע''ט    15:41   30.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. בית תפילה ולא בית תיפלה  
בתגובה להודעה מספר 0
 


''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות