לאחרונה התפתח דיון נרחב על הקוד האתי, חלק בעד, חלק נגד.
מבט קטן על סילבוס ששלח לנו סטודנט מאוניברסיטת חיפה, מקורס חובה בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון, מסביר לנו את הבעיתיות.
מדובר בקורס חובה המחולק לשניים, ונלמד בשני סמסטרים. לפניכם הפרטים של החלק הראשון של הקורס:
למעלה: השם הרשמי של הקורס. השם שמופיע כשנרשמים לקורס, השם שמופיע כשניגשים להיבחן וגם השם שמופיע בגיליון הציונים.
למטה: זה כבר משהו אחר. פה הקורס נקרא ״החברה הפלסטינים והזירה הבינערבית״. החברה הפלסטינית קיימת לדעתם מסוף המאה ה-18. וכמובן שמלחמת 48 נקראת נכבה.
נעבור לחלק השני של הקורס:
למעלה: השם הרישמי של הקורס, כמו שפירטתי בחלק א׳
באמצע: שם הקובץ של הסילבוס, שלא משאיר מקום לספק בכך שכל הערבים בישראל הם פלסטינים.
למטה: השם של הקורס כפי שהמרצה קורא לו. בפירוט מופיע כמובן שמלחמת 48 היא נכבה. ערביי ישראל הם כמובן פלסטינים.
חבר מתאריך 22.4.16
57334 הודעות, 396 מדרגים, 424 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
4253 הודעות, 54 מדרגים, 72 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.6.16
12333 הודעות, 238 מדרגים, 268 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 6
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 16.1.09
13559 הודעות, 79 מדרגים, 138 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 10
ותמיכה בנאראטיב הפלשתינאי העויין
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.6.12
31809 הודעות
בתגובה להודעה מספר 6
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.4.16
57334 הודעות, 396 מדרגים, 424 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 6
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.5.16
1668 הודעות, 18 מדרגים, 36 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 13
זה מה שמלמדים בקורס. זה שמרצה מתלונן על כל שבספרי האזרחות בבתי הספר לא מסומן גבול עם יהודה ושומרון כי לדעתו ״זאת מדינה אחרת״, זה עדיין ״אז מה״?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.4.16
57334 הודעות, 396 מדרגים, 424 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 15
למה אני מתווכח בכלל?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.3.19
22885 הודעות, 132 מדרגים, 245 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 13
1. ונניח לרגע שאין קשר לקוד האתי - האם יש לך בעיה עם מה שמלמדים באוניברסיטאות ישראל, למשל בקורס זה?
2. האם אתה מתנגד לקוד אתי - דבר מקובל במרבית האוניברסיטאות היוקרתיות בארה"ב?
אתה מבין ששם מדובר אפילו על אוניבסיטאות פרטיות אז קל וחומר שצריך קוד אתי באוניברסיטאות ציבוריות במימון ציבורי ממשלתי?
מחבר הקוד האתי הוא ליכודניק? גם כשכתב את הקוד האתי של צה"ל יצאתם נגדו?
גדי אייזנקוט הוא לא הרמטכ"ל שלי, כל עוד אלאור לא בבית
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.1.15
18000 הודעות, 163 מדרגים, 294 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.6.12
31809 הודעות
בתגובה להודעה מספר 21
אם לשיטתך הוא טרול, למה אתה מתייחס אליו? תעבור הלאה לאשכול אחר
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 16.4.02
20373 הודעות, 139 מדרגים, 253 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.9.05
26373 הודעות, 362 מדרגים, 671 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
התקווה היחידה שלנו היא שיהיו הרבה יותר סטודנטים מודעים כמו
הסטודנט הזה, ובעיקר שלא יחששו לחשוף את המרצה וגם להתעמת אתו.
אם הרבה יעשו זאת, אף מרצה לא יוכל להתנקם בהרבה סטודנטים.
שקט הוא רפש.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 16.1.09
13559 הודעות, 79 מדרגים, 138 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 3
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.5.12
20753 הודעות, 144 מדרגים, 197 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.7.15
12045 הודעות, 162 מדרגים, 324 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 24.3.19
22885 הודעות, 132 מדרגים, 245 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
בין המאה ה- 16 למאה ה- 18.
יראה לי הפרופסור המכובד אזכור אחר של המונח פלשתין או עם פלשתיני מהמאה ה- 17 ואני רץ ללמוד בשמחה.
יוכיח נא שהיתה מילה כזו בכלל בשפה הערבית.
אשמח ללמוד למשל מתי המונח הזה הופיע לראשונה בכתובים?
לא יהיה כלום כי לא היה כלום.
ראוי להזכיר בהקשר זה את המספר הזעום של ערבים בכלל שהתגוררו בארץ ישראל כאשר ראשוני הביל"ויים החלו לעלות לארץ ועם ישראל החל לשוב לארצו.
פחות ממספר התושבים בשכונה אחת קטנה של לונדון כיום.
חשוב לציין שמדובר במוסלמים, נוצרים, בדואים, דרוזים, צ'רקסים ועוד.
קהילות נפרדות לחלוטין שאז גם הקפידו מאוד שלא יהיו קשרי נישואין ביניהם.
הם טרחו לייבש את הביצות?
באומלבס (פתח-תקווה של היום) היו או לא היו ציפורים?
כשהפרופסור המכובד מדבר על נאכבה - הוא מוכן לספר כמה בדיוק עזבו את תחומי ארץ ישראל?
הוא מוכן לספר כמה מתוכם בכלל היו כאן למעלה מדור אחד?
האם מישהו שהובא לכאן כפועל ע"י העותומנים או הבריטים ונאלץ לחזור למקום הולדתו נחשב לפליט?
הוא מוכן לספר שרובם המכריע נטשו בגלל שמנהיגיהם קראו להם לעזוב לזמן קצר?
הוא מוכן לספר האם החברה הערבית בכלל היתה ריבון כאן פעם עם הגדרה עצמית?
הם איבדו בכלל ריבונות שהיתה להם?
הוא מוכן לספר מי היה הצד שדחה את כל הצעות הפשרה וחלוקת הארץ פעם אחר פעם? ומי היה הצד התוקפן שיזם את תחילת הלחימה ב- 48?
במאתיים השנים האחרונות - הוא יודע לספר לנו כמה מקרים היו בעולם של תזוזות גדולות בהרבה של אוכלוסיות שלמות ממקום למקום בגלל אילוץ כזה או אחר?
בשם מי הוא מדבר כשהוא מדבר על החברה הערבית?
בשם הדרוזים למשל שמשרתים בצה"ל ורבים מהם נפלו במערכות ישראל?
בשם הבדואים שלא עזבו בכלל?
בשם הנוצרים שכה רבים נאלצו בגלל המוסלמים לנטוש אפילו את בית-לחם?
האם למה שהם עשו לנוצרים בבית לחם הוא גם קורא נאכבה?
ואם נחזור רגע לימינו אלה -
האם ערביי ישראל אינם אזרחים שווי זכויות עם ייצוג מכובד בכנסת?
הוא יודע לתת דוגמא אחת של מדינה ערבית בה מצב התושבים הערבים טוב יותר?
נתון אחד למשל?
תוחלת חיים? תמותת תינוקות? רמת חיים? רמת השכלה? זכויות אדם?
או שמא הפרופסור המכובד מבכה את מצב נכדיהם של אלה שעזבו כאן ב- 48?
יש עוד פליט בעולם שנהנה ממה שהפלשתינאים מקבלים?
הוא מוכן לספר לנו כמה קיצבה שנתית מהעולם הם מקבלים?
יש עוד דוגמא לכך שפליטות עוברת בתורשה? הרי בשום מקום אחר בעולם בנו של פליט אינו מוגדר עוד כפליט (רק מי שנאלץ לעזוב את ביתו בחייו, לא כולל צאצאיו עד קץ הימים).
אין לכך אח ורע בעולם כולו.
בנוסף, ברגע שפליט עובר למדינה שלישית גם אז הוא מפסיק להיות זכאי לתואר פליט.
ההתמסכנות הערבית איננה במקומה.
יואיל נא לספר לנו אותו פרופסור מכובד כמה מערביי ישראל נהרגו בעימותים מול יהודים במאתיים השנים האחרונות?
הניסיון הנואל והמבחיל להשוות בין הנאכבה לשואה הוא מחריד, מעוות, ואין סילוף גדול מכך של האמת.
גדי אייזנקוט הוא לא הרמטכ"ל שלי, כל עוד אלאור לא בבית
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.12.13
18023 הודעות, 90 מדרגים, 165 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
הבעיה בקורס ובפקולטה, אבל אין שום קשר לקוד האתי.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 10.12.07
76259 הודעות, 384 מדרגים, 691 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.4.12
22793 הודעות, 153 מדרגים, 302 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.6.12
31809 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.5.16
1668 הודעות, 18 מדרגים, 36 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 12
זאת אחת הסיבות שצריך קוד אתי. מרצים שמנצלים את הבמה האקדמית כדי לקדם את האג׳נדה שלהם.
נחשפתי לעוד כמה סילבוסים של קורסים, ומדובר בתופעה ולא במקרה בודד.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 18.6.12
31809 הודעות
בתגובה להודעה מספר 14
אתה הסקת שהוא מתייחס לכל הערבים בישראל כפלסטינים אבל אני לא מסכים איתך
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.5.16
1668 הודעות, 18 מדרגים, 36 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 17
קצת הבנת הנקרא בנאדם. עברית פשוטה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 10.12.07
76259 הודעות, 384 מדרגים, 691 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
1. "מבט קטן על סילבוס ששלח לנו סטודנט מאוניברסיטת חיפה" - מי זה לנו? מי המקור אותו הבאת?
2. אין כלל קישורים חוץ מהדבקת תמונות
3. לא הובא כלל רשימת הקריאה
4. קורסים במזה"ת דנים גם בחברה הפלסטינית - זו האקדמיה
דנים בנכבה, בהלך הרוח הפלסטיני ושאר נושאים שמצוין
5. "ההחלפת השמות" הן בעצם שני קורסים שונים של שני מרצים שונים
לא הבנתי מה מטרת האשכול אבל הוא אידיוטי לגמרי
אלא אם כן אתה רוצה שיקבעו שמות, תכנים, מרצים וכו'..
שורה תחתונה: לא הוכח כלום.. סתם העתק-הדבק עם כמה תוספות של מילים
מפתיע שזה עוד כאן
כי אין לזה שום קשר לקוד אתי אלא סתם חוסר הבנה של מי שפתח את האשכול והמקור העלום
שפרסם את זה
נ.ב בקורסים על החברה הישראלית לא רואים את כל ערביי ישראל כפלסטינים
לחברה הפלסטינית יש משבר זהות עמוק כמו שיש לישראלים(יהודי/ישראלי?)
חלקם מגדירים עצמם ישראליים
חלקם מגדירים עצמם כחלק מהאומה הערבית
חלקם מגדירים עצמם קודם פלסטינים ואז חלק מהעולם הערבי ומתכחשים לישראליות
יש הרבה תפיסות
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.5.16
1668 הודעות, 18 מדרגים, 36 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 20
1. אני המקור, קיבלתי את הסילבוס מסטודנט שלומד באוניברסיטת ואימתתי את זה עם עוד שני סטודנטים. קיבלתי את הקובץ עצמו.
2. לא מובנת לי הטענה הזאת. הקישורים מוגבלים לסטודנטים בלבד.
3. לעיונך:
4. קורסים במזרח תיכון דנים בהיסטוריה. לקרוא לערבים אזרחי ישראל ״פלסטינים״ זאת לא היסטוריה, זה נרטיב מובהק לצד אחד.
5. תתעמק קצת לפני שתגיד סתם דברים. מדובר בקורס בשני חלקים, ובשני המקרים השם השתנה. וכן, להחלפת השם יש משמעות גדולה. לא סתם לא שינו את השם הרישמי.
ושורה תחתונה, לפני שאתה מדבר על חוסר הבנה, תחשוב קודם כל שאתה לא יודע מי אני ומה הידע שלי בנושא הזה או במה שקורה בקורסים האלה.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
90967 הודעות, 318 מדרגים, 401 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
זוהי שאלה מוסרית מאין כמותה, האם יש לכפות על האזרחים לממן את סוג "המדעים" הזה ללא תנאי.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
2368 הודעות, 19 מדרגים, 33 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
אני למדתי ביולוגיה באוניברסיטה העברית.
לגבי שמות הקורסים- כבר נתקלתי בכמה קורסים שכנראה "מיחזרו" את מספר הקורס, וכך נולדו לו שמות שונים. לדוגמא אחד הקורסים שלקחתי היה "מנגנוני אלימות של חיידקים גורמי מחלות" אך שם הקורס באנגלית (שהופיע בשנתון) היה "סיסטמטיקה מיקרוביאלית" (איך נותנים שמות לחיידקים). מובן מאליו שאין קשר, וזו פשוט טעות ששינו את שם הקורס בעברית אבל לא באנגלית. דברים כאלו יכולים לקרות. קורה גם שמרצה מעביר יותר מקורס אחד ומתערבבים לו חלקים שונים של הקורסים אחד עם השני.
הקוד האתי כפי שאני מבין אותו נועד למנוע מצבים של חוסר נעימות כתוצאה מהכנסה של פוליטיקה לאולם ההרצאות גם כשלא צריך.
רוב המרצים שנפגשתי איתם בגבעת רם השתייכו לשמאל הפוליטי. יצא לי שבשיחות מסדרון אחד או שניים אפילו התוודו בפני שהם התאפקו מלהכניס מסרים או בדיחות פוליטיות לשיעורים. לפחות הם הבינו שזה ממש לא שייך.
זה עובד גם לכיוון השני- בעבודה יוצא לי הרבה לעבוד עם כימאים מאוניברסיטת בר אילן. יש מרצים שם, שחושבים שצריך לשטח את עזה, ומי שלא חושב כמוהם הוא שמאל קיצוני. חבר סיפר לי על איזה סטודנט אדיוט שפלט הערה שמאלנית בשיעור/הפסקה מול המרצה, ובמשך כל ההרצאה המרצה (בכימיה!!!) לא הפסיק לזרוק מסרים פוליטיים.
הרעיון הוא הלתנהג בעדינות וסובלנות ולא לדרוך לאף אחד על הרגליים.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד