גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #31841 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 31841   
ש-עצמון
חבר מתאריך 10.4.16
83379 הודעות
יום ששי א' באלול תשפ''ג    19:04   18.08.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מסלול הידרדרות מהיר: עומק הפער בין נתניהו למערכת הביטחון רק הולך וגדל  

 
  
גלנט הוכיח השבוע כי הוא ניצב מאחורי בכירי מערכת הביטחון שמנסים להתריע מפני הנזקים הנגרמים לצבא – מה שעלול לגבות ממנו מחיר פוליטי כבד.
=טל לב רם =

השבוע האחרון לא עמד בסימן של אירועים ביטחוניים גדולים ויוצאי דופן. הכנסת נמצאת בפגרה, גם בגזרת המחאה הציבורית כנגד הרפורמה המשפטית יש תחושה של הקפאת מצב, בהמתנה לחודש ספטמבר שצפוי להיות סוער מאוד, ובצבא לא התרחשו משברים חדשים הקשורים לאנשי המילואים."חייבים להציל את הצבא": הפגישה הדחופה של גלנט ודרעי על המשבר בצה"ל| דיווח
במערכת הביטחון נערכים להסלמה מול הדרג המדיני ונתניה ועם זאת, השבוע הזה עמד בסימן רתיחה ביחסים שבין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ובכירי הצבא. מסלול הידרדרות מהיר ביחסים שבין ראש הממשלה לצמרת צה"ל, שהחל בשיחת הצעקות בשישי, לאחר שצה"ל פרסם ציטוטים של מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר מתוך שיחה עם כ־60 אנשי מילואים. מבלי שקרה כל דבר דרמטי בגזרה הביטחונית, השבוע הזה חידד את עומק הפער בין ראש הממשלה למערכת הביטחון, אל מול המשבר שמתרחש כעת בצבא.

בעיצומה של מה שמוגדר בצבא, בהשאלה מעולמות הספורט, עונת המלפפונים, כאשר הדברים הפחות דחופים נדחקים לצד נוכח חופשות רבות של אנשי הקבע עם בני משפחותיהם – דווקא השבוע הזה היה מהסוערים ביותר במטה הכללי. ולא בגלל מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, או צורך מבצעי דחוף.
חולמים להיות מורי העתיד? כל מה שאתם חייבים לדעת על מסלולי הלימוד השונים
המתח הפנימי בישראל וביחסים שבין ראש הממשלה לבכירי מערכת הביטחון הוא שהכתיב את הטון וסיפק רמז לבאות בדבר המשברים שעוד יגיעו בהמשך. הודעת הגיבוי המשותפת של נתניהו וגלנט, שבה גינו השניים את ההתקפות חסרות הרסן על הרמטכ"ל ובכירי הצבא מצד שרים בממשלה וחברי כנסת, ציננה מעט את השטח, אבל יש לראות בה רגיעון זמני בלבד, אפילו לא אנטיביוטיקה.

השבוע התברר עומק המחלוקת והמתיחות בין נתניהו לרמטכ"ל ולשר הביטחון, שהציב את עצמו באופן ברור לצד הצבא. נתניהו היה זה שיזם את הרעיון שהודעת הגיבוי תצא באופן משותף עם גלנט, אולי בניסיון לעצור את הסחף המהיר. אבל נדמה שכולם מבינים כי כל עוד אין פתרון למבוי הסתום, החקיקה נמשכת ומדינת ישראל עומדת ערב משבר חוקתי בין הרשויות – אנו עלולים לגלות שהשבוע הסוער הזה הוא רק פרומו לבאות.מי שסייע לא מעט לליבוי האש היה יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה. הג'וניור שיתף פוסט של פעיל ליכוד בולט, שבו נכתב כי הלוי ייזכר כרמטכ"ל הכושל ביותר בתולדות צה"ל. הפוסט, אף שנמחק במהירות, נתן את האות להתרת רסן פרועה ולמתקפה חסרת תקדים על הרמטכ"ל, ובעצם כלפי צמרת הצבא כולו מצד גורמים בתוך הממשלה.בתוך כך, האגף הצרצרי מבין שרי הליכוד המתונים שמר כרגיל על זכות השתיקה והותיר את גלנט לבדו. קשה היה למצוא השבוע קצינים בכירים שחשבו כי מדובר במהלך שהתפתח בדרך המקרה ולא כחלק משיטה סדורה.בתחילת השבוע זה כבר הפך למתקפה ישירה של שרים בממשלה וחברי כנסת מהקואליציה על הצבא והעומד בראשו. בין שמדובר בסימון גבולות לצבא בהצגת תמונת המצב לציבור, במפגן נאמנות לנתניהו, או בניסיון לגלגל כלפי שר הביטחון והרמטכ"ל את האחריות הבלעדית למשבר, הרי שהודעת הגיבוי המאוחרת של ראש הממשלה לצבא נתפסת רק כפסק זמן בהידרדרות אפשרית נוספת ביחסים שבין ראש הממשלה לצבא ולשר הביטחון. גלנט, נזכיר, בחר השבוע באופן אקטיבי למקם את עצמו כמי שנותן את הגב לצבא, גם כאשר מקור הרעש שמייצר את גלי ההדף מגיע מכיוונו של ראש הממשלה.משני צדי השולחן
ובחזרה לתחילת הסיפור. הכל התחיל כאמור בשיחה שקיים בשישי בבוקר מפקד חיל האוויר עם כמה עשרות אנשי מילואים מטייסות ויחידות שונות. בחיל האוויר סבורים שאסור לוותר על השיח עם אנשי המילואים, כולל כאלה שהפסיקו לטוס.כבר לפני כמה חודשים, עוד לפני פיטורי גלנט, הזהירו שר הביטחון ובכירי הצבא מפני מה שמגולם כעת במשבר חמור בצבא, שהשפעתו המרכזית היא על חיל האוויר. האזהרות נפלו על אוזניים ערלות. כפי שכתבנו בשבוע שעבר, את צה"ל וחיל האוויר בפרט ניתן לדמות לפצוע שספג נזק רב־מערכתי, אך עדיין לא הובל לחדר המיון לקבלת טיפול.ככל שהזמן עובר, הפציעה מחמירה ותהליך השיקום הופך למורכב הרבה יותר. זעזוע נוסף בספטמבר, כאשר לפחות כרגע הכל נראה על מסלול התנגשות בתוך החברה הישראלית על רקע החקיקה, הדיונים בבג"ץ, חוק הגיוס ועוד – צפוי להעמיק עוד יותר את המשבר בתוך הצבא.
בשיחה עם אנשי המילואים התייחס האלוף בר לסוגיית הכשירות בחיל. כעסו של נתניהו יצא לאחר פרסום הדברים, שמהם עולה כי צה"ל מודה באופן מפורש כי כבר עכשיו מתחילה להיווצר בעיית כשירות, שתלך ותחמיר ככל שהזמן יעבור.גורמים שבקיאים בפרטי שיחת הנזיפה, שבה טען נתניהו כי הדברים פוגעים בהרתעה הישראלית, מספרים כי ראש הממשלה דרש להוציא הודעת הכחשה או הבהרה לדברים, אף שנאמר לו כי אין מדובר בהדלפה אלא בהודעה מסודרת שיצאה מדובר צה"ל לכתבים הצבאיים. מפקד חיל האוויר כבר למד על בשרו כי בשיחה עם קהל משתתפים רחב כל כך, עדיף להיות הצד היוזם שמוציא באופן מדוד פרטים מתוך השיחה, מאשר להגיב להדלפות מצד בעלי אינטרסים שונים.זאת ללא קשר לכך שבצבא עומדים על כך, גם לאחר העימות מול נתניהו, כי חובתם להציג באופן אמין ומבוקר את השלכות המשבר על צה"ל. הן לשרי הקבינט, הן לוועדות הרלוונטיות בכנסת והן לציבור בישראל, בלי לפרסם נתונים מדויקים של מספר הטייסים שהפסיקו לטוס או נתונים דומים במערכים אחרים. העמדה הזאת זוכה לתמיכת שר הביטחון גלנט. גם בשיחה שהתקיימה בתחילת השבוע בקריה בתל אביב, שכבר נערכה באווירה נינוחה יותר בין ראש הממשלה, שר הביטחון ובכירי הצבא, הועבר המסר הזה לנתניהו.באופן סמלי, מצד אחד של השולחן בפגישה ביום ראשון ישבו נתניהו, ראש המל"ל צחי הנגבי והמזכיר הצבאי האלוף אבי גיל. מהצד השני של השולחן ישבו שר הביטחון גלנט, הרמטכ"ל הלוי, מפקד חיל האוויר, ראש אגף המבצעים וראש אמ"ן. אפשר לומר שהישיבה משני צדי השולחן מבטאת את פערי העמדות בין הצדדים.בסוף הפגישה, בהודעה שיצאה מטעם לשכת ראש הממשלה, נכתב כי "ראש הממשלה הנחה לשמור על כשירות ומוכנות צה"ל בשגרה ובחירום לכל אתגר". באותה פגישה נאמר לנתניהו, ולא בפעם הראשונה, כי הצבא מבין היטב את האתגר שניצב בפניו, אבל הוא תלוי בעוד הרבה משתנים ובעוצמת המשבר הפנימי. את הדברים הללו אומר גלנט לנתניהו באופן גלוי.גלנט שב ומדגיש בפני נתניהו כי התפתחות המשבר בצבא תלויה גם בהתנהלות הממשלה ובמציאת דרכים להגיע להסכמות ולפשרות, ולא להיכנס ראש בראש לתאונה חזיתית כשברור לכולם מהם המחירים שתשלם ישראל.לפני שפוטר גלנט בחודש מרץ, הוא התריע מפני העתיד לבוא, ומשאזהרותיו מתממשות כעת לנגד עיני כולנו, הניסיון הנוכחי הוא לעצור את הסחף ולבלום מגמות מסוכנות. גלנט עצמו אינו מחפש עימותים עם נתניהו, אבל לאחר תקופה שבה נראה היה שהוא מנסה ללכת בין הטיפות, השבוע הזה מבטא באופן ברור כי שר הביטחון מבחינתו קיבל החלטה שהוא מגבה את הצבא והרמטכ"ל. גם אם במחיר של פיטורים, ביקורת חריפה שהוא סופג מתוך הליכוד ומקרב ציבור התומכים של נתניהו, כאשר הכינוי "שר ביטחון שלא משלנו" הפך כמעט לשם נרדף בפאנלים השונים בערוץ 14.מקורבים לגלנט אומרים כי הוא מצהיר באופן הגלוי ביותר כי השיקולים הביטחוניים ומה שהוא תופס כביטחון המדינה וחוזקת הצבא קודמים מבחינתו לשיקולים פוליטיים אישיים, גם אם יצטרך לקבל החלטות כבדות משקל בהמשך. זה לא אומר בשלב הזה כי הוא שוקל להתפטר, וניתן להתרשם שגם בצבא רואים בו עוגן חשוב לשמירה על יציבות הארגון בגיבוי שהוא מעניק לרמטכ"ל.גלנט נחוש להעמיד קו עצמאי משלו בניסיון לחפש דרך לצאת מהמשבר, אבל אם זה לא יצליח, נראה שגם אפשרויות נוספות נמצאות על הפרק. הוא אינו פועל על פי שיטתם של ארגוני המחאה המתנגדים לרפורמה. רחוק מכך, הוא סבור שהבחירה בנתיב של הפסקת שירות מילואים והתנדבות היא שגויה וחמורה, ושסוגיית עילת הסבירות בוודאי לא מצדיקה את המהלכים האחרונים.הדילמות של הטייסים
יום שני האחרון משקף את מצבו המורכב של שר הביטחון, כפי שהתבטא בתקשורת וברשתות החברתיות. ביקורת חריפה מצד אחד שמטילה עליו את האחריות, מנקה כמובן את זו של ראש הממשלה, כאשר נטען נגדו כי פעל באופן רך אל מול גילויי סרבנות.
מנגד, באותו היום עלה קמפיין אגרסיבי מצד אחים לנשק, שתקף אותו על חוסר עמוד שדרה. בערב, לקינוח, חסן נסראללה החזיר לו באותו מטבע של איום כי אם ישראל תפתח במלחמה, חיזבאללה יחזיר את ישראל לתקופת האבן.מבין כל האתגרים, ניתן להניח שגלנט מעדיף להתמקד באיומים מבחוץ. למרות השנים הלא מעטות שבהן הוא מנווט בפוליטיקה, נראה כי הסביבה הטבעית שלו נותרה בתוך הצבא, שם הוא זוכה לאמון על הדרך השקולה והמתונה שבה הוא מנסה לנהל את המשבר, מתוך הבנה כי צעדים קיצוניים עלולים רק להחריף אותו.הביקור של גלנט השבוע בבסיס רמון והמפגש עם הטייסים בסדיר ובמילואים מבטא במידה רבה את הבדלי התפיסות ודרך הפעולה השונה באופן קיצוני לעומת ראש הממשלה. רק בימים מטורפים במיוחד, אפילו ביקור שגרתי של שר ביטחון בבסיס חיל האוויר ומפגש עם טייסים, נתפס כעקיצה כלפי נתניהו ותומכי הרפורמה. במיוחד כאשר המסרים שיוצאים מהשיחה הזאת מאוד מתונים, מנוגדים כל כך לקולות הרועמים והמאיימים שיוצאים מתוך הממשלה.זו הייתה פגישה שבה טייסי המילואים שנכחו בה אומנם לא הפסיקו לטוס, אבל רבים מהם סיפרו על התחושות של החברים שהחליטו להפסיק לטוס, ושיתפו בכנות בדילמות שלהם. טייס מסוק קרב שהשתתף בלחימה בג'נין ותקף שם, סיפר כי הוא מפגין קבוע בקפלן וממשיך כמו אחרים להתנדב למילואים, אבל הדילמות קיימות.אחרים סיפרו על החששות של החברים לגורל הדמוקרטיה, ועל כך שטייסים רבים מרגישים כי לצד המחאה שלהם כלפי פעולות הממשלה והחקיקה, הם בעיקר לא מסוגלים לטוס מבחינה בטיחותית, שכן היכולת הנדרשת אצל טייס ליצור הפרדה ובידוד מוחלטים כאשר הוא עולה על כלי הטיס ויוצא למשימה מבצעית או לאימון, נפגעה בצורה כזו שאינה מאפשרת לו להמשיך לטוס בשלב זה.לאנשי יבשה קצת קשה אולי להבין את האמירה הזאת, אבל אנשי צוות אוויר רבים מדברים על הסוגיה, ובחיל האוויר שמים על כך דגש מיוחד כדי למנוע תאונות קטלניות. הבטיחות בעניין הזה קודמת לכל שיקול אחר. בחיל האוויר זוכרים רשימה של אסונות שהרקע שלהם היה מצוקה או בעיות בבית.החובה והאחריות
הפתרון למשבר מבחינת גלנט ובכירי הצבא מתחיל קודם בפשרות ובהסכמות בחברה הישראלית ובדרג הפוליטי, ובניסיון למצוא פתרון של ממש שיתחיל להוציא את ישראל מהמשבר שאליו נקלעה, לשמחת האויבים שלנו מסביב. קרבות ראש בראש בתוך הצבא, נגד אנשי מילואים שהחליטו לסיים את פרק ההתנדבות שלהם, הם הדרך הבטוחה לברוח מאחריות ולהחריף את המצב.השורה התחתונה אינה אופטימית. בכירי הצבא אינם נכנסים לתוך הוויכוח הפוליטי, אבל את ההשלכות הצפויות על כשירות ולכידות הצבא, אם המשבר יימשך או אפילו יחריף, הם מתכוונים להמשיך להציג באופן מקצועי ושקוף. אפילו אם יספגו ביקורת ואש צולבת מנתניהו ואנשיו גם בהמשך. זו חובתם ואחריותם, ובשבוע הזה התברר שבמציאות של היום גם זו משימה מורכבת, הדורשת אופי ועמוד שדרה.ההתקפה החמורה והלא מקרית על הרמטכ"ל מסמנת – למרות מכתבון הגיבוי שיצא השבוע מלשכת נתניהו – שהסכר נפרץ ואירועי השבוע שחלף הם רק ההתחלה.

מעריב
https://www.maariv.co.il/journalists/Article-1031089



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  אוי, זה טוב. החרדות של הטייסים ''לגורל הדמוקרטיה'' מסיחות את דעתם בעת הטיסה ומהוות סכנה בטיחותית, לא פחות!... זבוב על הקיר 19.08.23 00:37 1
     ? ש-עצמון 19.08.23 08:05 2

     
זבוב על הקיר לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 4.3.18
11444 הודעות, 75 מדרגים, 133 נקודות.  ראה משוב
יום שבת ב' באלול תשפ''ג    00:37   19.08.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. אוי, זה טוב. החרדות של הטייסים ''לגורל הדמוקרטיה'' מסיחות את דעתם בעת הטיסה ומהוות סכנה בטיחותית, לא פחות!...  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ש-עצמון
חבר מתאריך 10.4.16
83379 הודעות
יום שבת ב' באלול תשפ''ג    08:05   19.08.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. ?  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות