ערכתי לאחרונה בתאריך 17.05.24 בשעה 14:15 בברכה, כח המלך
בפתיחת פרשת השבוע מצווים הכוהנים שלא יטמאו למת.
הציווי נכתב בלשון כפולה: "אמור אל הכוהנים בני אהרן ואמרת אליהם". כפל-הלשון "אמור... ואמרת" מלמד שיש צורך שלא רק יעשו זאת אלא גם יחנכו כך אחרים, כפי שרש"י מציין מיד: "להזהיר גדולים על הקטנים".אין זו הפעם היחידה שהתורה מצווה את הגדולים (לא דווקא בגיל אלא גם ובעיקר בידע) לצוות גם את הקטנים.
חז"ל אומרים, שציווי שכזה נאמר על שלושה דברים: איסור אכילת שקצים, איסור אכילת דם וכאמור, איסור טומאת כוהנים.
מדוע דווקא בשלושה עניינים אלו ראתה לנכון התורה להדגיש את חובת החינוך? אומר הרבי שאין זאת, אלא משום שבכל אחד משלושה דברים אלו עלול מחנך לבוא לידי רפיון וייאוש ולכן צריכה התורה לחזק את ידיו.
המאפיין המרכזי מבחינת התורה בנוגע לאיסור אכילת שקצים: שנפשו של אדם סולדת מכך באופן טבעי.
המאפיין של איסור אכילת דם (בעיקר בשר שלא עבר 'הכשרה' והוא עדיין מלא בדם) : שבני ישראל בארץ מצרים היו רגילים ולהוטים באכילתו.
המאפיין את איסור טומאת כוהנים (כמו כל עניין הטומאה והטהרה) : זה עניין על שכלי.
מכאן למדים שלושה כללים גדולים בחינוך:
א) כשאדם נתקל במצב פרוץ ובעייתי, הוא עלול לחשוב שבמצב כזה אין לו שום אפשרות לפעול ולחנך לטוב.
באה התורה ואומרת, שאפילו כשמדובר באדם האוכל שקצים - נגד האינסטינקט הטבעי הנורמטיבי - חלה חובת החינוך ואפשר להעמידו על דרך הישר.
ב) יש אומרים שחינוך יכול להועיל לכל עניין אך כל עוד לא התרגל האדם ללכת זמן רב בדרך בעייתית, אבל אם כבר הפך את דרכו זו להרגל - לא יועיל החינוך וחבל על המאמץ.
מדריכה אותנו התורה, שגם בדבר שבו היו בני ישראל כה רגילים כאכילת דם, חלה חובת החינוך ומכאן שאפשר על-ידי חינוך טוב לשנות אצל האדם גם דברים שהורגל בהם ביותר.
ג) יש הסבורים, שחינוך אפקטיבי ומעשי רק בדברים שניתן להסבירם בהיגיון ואילו כשמדובר בענייני אמונה, אי אפשר לחנך לזה.
לכן, אם יש הטוענים שאין הם מאמינים, אין מה לדבר עמם על כך.
מדגישה התורה דווקא בעניין כמו טומאת כוהנים - עניין על-שכלי לחלוטין, את חובת החינוך. כדי ללמדנו, שגם בעניינים שבאמונה מועיל החינוך ואין שום סיבה להרים ידיים, שכן בפנימיות לבבו כל יהודי הוא מאמין והחינוך רק עוזר לו לגלות את האמונה שבנפשו.
כאשר התורה מצווה אותנו לעשות דבר מה, אין זו רק הוראה שהדבר אפשרי, אלא הציווי עצמו מעניק את הכוחות לבצע את המצווה. הקב"ה אינו תובע מהאדם דברים שאין הוא יכול לעמוד בהם, ומכאן, שכאשר הוא תובע משהו, הוא נותן גם את הכוחות לבצע זאת.
על מנהגי וזמן פסח שני שעניינו המרכזי הוא גם כן: 'אין דבר אבוד' - אשתדל אי"ה להרחיב בתגובות ושנזכה לקיימו כהלכתו בגילוי משיח צדקנו באופן מיידי!
***
שרשור שכזה נפתח בימי שישי רבים באישור המנהלים, מטרתו העיקרית היא להיכנס לשבת בנחיתה רכה ועם כמה נקודות בסיסיות מהפרשה והזמן בו נמצאים - כל אלו שיכולים להוסיף בעניין הקשור לכך, מוזמנים בשמחה לעשות זאת ולהוסיף לכולנו באחדות הנכונה לקראת שבת קודש שתחל לפני שקיעת החמה.
במצב הנוכחי נקדיש זאת להצלחת כל עם ישראל ובפרט להצלת והצלחת חיילינו היקרים והמסורים יחד עם כל כוחות הביטחון, תוך ניצחון ברור ומוחלט - לרפואת כל הפצועים, הצלת ושחרור כל החטופות והחטופים ולהבדיל - לעילוי נשמת ההרוגים.
שבת שלום, הצלחה רבה ושיהיו רק בשורות טובות בגלוי!
חבר מתאריך 29.3.15
36021 הודעות, 260 מדרגים, 505 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 4.4.17
4451 הודעות, 111 מדרגים, 187 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
אנחנו המגדלור!
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
החינוך מתחיל בלהיות נורמאלי:
https://drashotforyou.blogspot.com/2018/05/blog-post_13.html
קודם כל השתדלות:
https://drashotforyou.blogspot.co.il/2018/04/blog-post_25.html
כהנים ועין טובה:
http://drashotforyou.blogspot.co.il/2016/05/blog-post_17.html
כ"ד אלף תלמידי רבי עקיבא:
http://drashotforyou.blogspot.co.il/2016/05/blog-post_28.html
ממלכת כהנים וגוי קדוש:
http://drashotforyou.blogspot.co.il/2014/05/blog-post_3482.html
תמיד אפשר להתקדם ולהשתנות:
http://drashotforyou.blogspot.co.il/2014/05/blog-post_2.html
ספירת העומר וזיכוך המידות:
http://drashotforyou.blogspot.co.il/2014/05/blog-post.html
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.4.12
9387 הודעות, 30 מדרגים, 39 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.4.15
8542 הודעות, 32 מדרגים, 52 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.22
34878 הודעות, 166 מדרגים, 304 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 29.8.19
12490 הודעות, 163 מדרגים, 299 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 31.8.09
4890 הודעות, 58 מדרגים, 112 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
שבת שלום
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 7.8.22
683 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 27.12.17
73709 הודעות, 179 מדרגים, 274 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 9.4.24
2022 הודעות, 8 מדרגים, 16 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
4201 הודעות, 66 מדרגים, 121 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 9
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/513073
כל עוד לא נבנה בית המקדש עדיין, יש כאלו שאכלו מצות בלילה שמתחיל את יום ט"ו אייר (הלילה שאחרי יום רביעי השנה) ויש שאכלו גם בצהרי י"ד וגם בליל אור לט"ו.
שנתקן את כל מה שלא עשינו כראוי עד עתה, נשפר גם את מה שכן ונפעל את גילוי משיח צדקנו תיכף ומי"ד ממ"ש!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
4201 הודעות, 66 מדרגים, 121 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
----
ניתן לבדוק את זמני השבת במקומות ספציפיים יותר בארץ ובעולם - בקישור הבא:
http://www.chabad.co.il/?template=candle_light
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
4201 הודעות, 66 מדרגים, 121 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
פרשת אמור היא בספר ויקרא. בשבוע שעבר קראנו את פרשת קדושים בה ציוה ה' על בני ישראל להיות קדושים. השבוע נותן הקב"ה לכהנים את הציוויים הפרטיים כיצד לקדש את עצמם מעל לשאר עם ישראל, כיון שהם נבחרו לשרת את השם בבית המקדש.
בעליה הראשונה אנו קוראים על מספר ציווים לכהנים, כיצד עליהם להתנהג בחיי היום יום שלהם, כולל הציווי שאסור לכהן להיטמא בנגיעה באדם מת, למעט באם מדובר בקרובים מדרגא ראשונה. כמו כן, אסור לכהן להכנס תחת קורת גג אחת עם מת. לאחר מכן ממשיכה התורה בפירוט הדינים עם מי מותר לכהן להתחתן.
בעליה השניה התורה מונה את המומים שפוסלים כהן מלשרת בכהונה. כמו כן מפרטת התורה את המקרים והאפשרויות המטמאות את הכהנים, וכן את דרכי הטהרה על ידי טבילה במקווה.
גם כיום, יהודים רבים נוהגים לטבול מידי יום במקוה קודם התפילה, כיון שהם רוצים להוסיף על עצמם קדושה יתירה.
העליה מסתיימת עם ההלכות של אכילת מתנות כהונה שניתנו לכהן.
העליה השלישית מפרטת את ההלכות לגבי הבאת קורבן על ידי יהודי מעם ישראל, כולל ההלכות הפוסלות בהמה מלקרב על גבי המזבח. בהמשך אוסרת התורה לסרס חיות, וכן האיסור לשחוט חיה ובנה ביום אחד.
העליה הרביעית מתחילה במספר הלכות הקשורות לכל החגים במהלך השנה. התורה מתחילה מהציווי לשמור שבת, לאחר מכן הציווי של חג הפסח, ספירת העומר (שאנו מצויים בדיוק באמצע ימי הספירה) וחג השבועות.
בעליה החמישית ממשיכה התורה עם ההלכות של הימים הטובים במעגל השנה, ומתמקדת בראש השנה ויום הכיפורים, ימי הדין והכפרה על השנה כולה.
בעליה השישית מצווה אותנו התורה לשמור את חג הסוכות בחודש תשרי.
בעליה השביעית והאחרונה מפרטת התורה את אופן הכנת "לחם הפנים" שהיה מונח על השולחן הטהור בבית המקדש מידי ערב שבת קודש.
הפרשה מסתיימת בסיפורו של היהודי שקילל את ה', ומשפט המוות שנגזר עליו.
ההפטרה מפרטת גם היא על הנהגות הכוהנים הנדרשות.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.4.12
4201 הודעות, 66 מדרגים, 121 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
תורה' מלשון 'הוראה'. כל דבר בה מהווה הוראה לכל אחד, בכל זמן ומקום. אפילו בשמן של הפרשות טמונה הוראה לחיים.
שם פרשת השבוע הוא 'אמור'.
אמרות ה' מכונות 'אמרות טהורות' כי הן תמיד מתקיימות. כולנו כיהודים קשורים לאלוקים ולכן גם אמרי פינו מתקיימים, וצריך להזהר ביוצא מפינו, לא לומר רע על אף יהודי.
הרמב"ם אומר:
"מצווה על כל יהודי לאהוב כל אחד ואחד מישראל . . לפיכך צריך לספר בשבחו". את התלמיד חכם מתאר הרמב"ם שהוא "מספר בשבח חברו ולא בגנותו כלל".
גם אם השני לא ממש עשה טוב - צריך תמיד ללמד עליו זכות.
כמו אמרה אלוקית, שתמיד יש לה קיום, כך גם דברים טובים, שתדבר על השני יהיה להם קיום.
איך? עצם הדיבור לטובה, יעורר את הכוחות הטובים, שטמונים בו, ויגרום לו להיות טוב - ממש כפי שדברת עליו.
פרשת אמור נקראת בתקופת ספירת העומר, בה נפטרו 24 אלף תלמידי רבי עקיבא, משום שלא נהגו כבוד זה בזה.
פרשת אמור מביאה תיקון לענין: אמור תמיד רק טוב!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד