גירסת הדפסה        
   
קבוצות דיון סקופים נושא #852271 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 852271        
ירושלמי ציוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.1.13
55795 הודעות, 416 מדרגים, 806 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:18   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

חלוצים לפני המחנה: עשור לישיבת ההסדר החרדית הראשונה  

 
  
לא קצר... אבל ממש שווה קריאה (י.צ.)

החזון של הרבנים הוא לשלב בין עולם התורה לעולם המעשה ושירות בצה"ל, התלמידים נחושים להיות חלק מהסיפור הישראלי – אבל רק כמה מאות רשומים בישיבות ההסדר החרדיות. בבית מדרש "דרך חיים", ישיבה חרדית-טכנולוגית בגן יבנה שפרצה דרך לפני עשור, משוכנעים שהמציאות תשתנה: "בתוך עשור המספרים יגדלו פי 10. צריך להוסיף קידוש השם ולא פלגנות, בוז ושנאה"

אליעזר היון| | ynet

במבט ראשון, בית מדרש "דרך חיים" בגן יבנה נראה רגיל לגמרי: בחורי ישיבה לבושים בשחור ולבן, ציציותיהם משתלשלות מבעד לחולצותיהם, ולרבנים הדנים עימם בלימוד חזות מובהקת של תלמידי חכמים מהמגזר החרדי. אלא ש"דרך חיים" אינה ישיבה חרדית רגילה, אלא ישיבת הסדר. למעשה, היא ישיבת ההסדר החרדית הראשונה, שחוגגת החודש עשור לקיומה.
איך צומח מוסד כה אוונגרדי בחברה שמרנית שבימים אלו מנהלת מאבק סביב חוק הגיוס? ראש הישיבה הרב כרמי גרוס, יליד ארצות הברית שנמצא בשנות ה-60 לחייו ובוגר ישיבות חרדיות-ליטאיות מפורסמות, נזכר איך הכול התחיל: "לפני 11 שנים, פגשתי בן משפחה שהקשה: 'הרב, האם תרצה לעשות משהו גדול עבוד המדינה, עבור העם היהודי?'"


תלמידים בישיבה. חרדים שמעוניינים להרגיש חלק מהמדינה (צילום: בית מדרש דרך חיים)

השאלה התמימה הזו, אולי נאיבית, חילצה ממנו תובנה שהכתה בו: "בחו"ל הניכור והשסע בין יהודים דתיים לחילונים כמעט ולא קיימים, השנאה והדמוניזציה הדו-צדדית היא תופעה ישראלית לגמרי, מסתבר. פתאום הבנתי שאני חייב להוביל מהלך ולהביא קול של הרבה חרדים שמעוניינים להרגיש חלק מהמדינה, חלק מהעם, אפילו חלק מהתרבות הישראלית".

התובנה של הרב גרוס תורגמה לצעד מהפכני: הקמת ישיבת הסדר חרדית שכוללת לימודי קודש לצד לימודי חול במשך שלוש שנים, ושירות של שלוש או ארבע שנים נוספות ביחידות טכנולוגיות בחיל האוויר ובמודיעין. הישיבה מונה כיום כ-150 תלמידים – 90 לומדים בישיבה, 60 נוספים משרתים בצבא. סך בוגרי הישיבה עומד על כ-300 תלמידים-חיילים.

סגלללא בדיעבד, אלא לכתחילה
אחד מהתלמידים הוא יהודה זילבר, בן 21 שהגיע לישיבה לאחר שעזב ישיבה חרדית מובילה במודיעין עילית: "בשלב מסוים בישיבה שאלתי את עצמי שתי שאלות – האם אוכל לפרנס את המשפחה שלי בעתיד, ואיך אני יכול להיות שותף לפרויקט הגדול הזה שנקרא מדינת ישראל".


ראש הישיבה, הרב כרמי גרוס

מה הביא אותך לשאול את השאלות הללו? "זה קרה מיד לאחר הקורונה. ההפסקה של השגרה העניקה לי זמן של מחשבה, של שאלות מול עצמי שלבסוף הובילו אותי להחלטה הזו".

תלמיד הישיבה, אפרים שטולמן: "אנחנו באים לכאן במטרה שיום יבוא והילדים של החברים שלנו בישיבות מהמיינסטרים החרדי יפנימו את העובדה שאנחנו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, ויבואו מיוזמתם לישיבות ההסדר החרדיות"

יונתן מלמד, בן 23, מספר גם כן על התחבטויות פנימיות שהובילו אותו לצעד שנוגד את הזרם בציבור שהוא בא ממנו: "בישיבה שבה למדתי נחשבתי לבחור טוב. אלא שבמקום ללמוד שלושה סדרי לימוד – בוקר, צהריים וערב – למדתי רק שניים, ועל הערב דילגתי. הרגשתי שאני מכלה את שעותיי ללא מטרה וללא מיצוי, והיה זה דווקא אבא שלי שהציע לי את ישיבת ההסדר. עכשיו אני לא רק ממצה את עצמי ברמת לימודי הקודש, אלא מרגיש שאני וחבריי מהווים את חוד החנית של הצעירים החרדים".

הישיבה נותנת מענה גם למקצוע עתידי, גם ללימוד תורה ברמה גבוהה אך גם לאינטגרציה עם החברה הישראלית, מסביר אפרים שטולמן, שהגיע מישיבה תיכונית חרדית. כמו שני חבריו הוא רואה בשירות הצבאי ייעוד ואידיאל: "אנחנו באים לכאן במטרה שיום יבוא והילדים של החברים שלנו בישיבות מהמיינסטרים החרדי יפנימו את העובדה שאנחנו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, ויבואו מיוזמתם לישיבות ההסדר החרדיות. איננו נמצאים פה ממקום של 'בדיעבד', כלומר כברירת מחדל, אלא 'לכתחילה' – כלומר כאידיאל וכרצון להנכיח קול אחר של חרדים שרואים את עצמם בתוך הסיפור הישראלי".

סכנות רוחניות בדרך?
"דרך חיים" היא כאמור ישיבת ההסדר החרדית הראשונה. עם השנים נפתחו שלוש ישיבות נוספות כאלה, ומספר תלמידיהן הכולל מגיע לכמה מאות. מול 66 אלף תלמידי הישיבות החרדיות הקלאסיות החייבים בגיוס, המספר נשמע זעום. הרב גרוס מאמין כי המגמה תשתנה: "השינוי שאנחנו מובילים ייתפס. בתוך עשור המספרים הקיימים היום יכפילו עצמם לפחות פי עשרה".
יהודה זילבר. "שאלתי את עצמי איך אוכל להיות שותף לפרויקט שנקרא מדינת ישראל"

עם זאת, גם ראש הישיבה וגם הרבנים המכהנים בה – יוסף מילר, רפאל קרויזר ונתנאל עמר, כולם תלמידי חכמים גדולים אך גם בעלי תארים מתקדמים ודוקטורנטים, מבינים כי המהלך שהם מובילים מורכב. "החזון שלי הוא ישיבה שבה לומדים תורה ברמה גבוהה ומעמיקה לצד דאגה כנה וגילוי אחריות ובעיקר אכפתיות לכלל ישראל", אומר הרב קרויזר, "אין באמת ניתוק בין עולם התורה לעולם המעשה, אפשר להיות תלמיד חכם גדול וגם להצליח כאיש עסקים. אדרבה, הכלים האקדמיים והטכנולוגיים מעשירים את התורה, מפתחים את העיסוק בה ויוצרים דיונים, תובנות ואופקים חדשים".

הרב מילר מצביע על יתרון שאינו מובן מאליו בבית מדרש שלהם. "בחורים שמתנסים במודל שאנו מציעים פוטרים את עצמם מהמחיר הכואב והבעייתי של חיבוטים עצמיים: למה אני לא ממלא את חובי לחברה הישראלית? מדוע צעירים אחרים בני גילי מוסרים את נפשם או תורמים בכל דרך אחרת, בעוד אני לא ממש חש כך? אלו הם הרהורים שאינם פשוטים המשותפים להרבה צעירים חרדים", הוא אומר.

זה יפה, רק שלטענתם, בדרך שלכם עלולים לצוץ מכשולים רוחניים. "גם החיים בישיבה 'רגילה' או אפילו בכולל אינם פשוטים מבחינה רוחנית", פוסק הרב קרויזר, "בכלל, החיים טעונים ב'סכנות רוחניות', ו'אדם לא הושם בזה העולם כי אם לעמוד בניסיון' (לשון הרמח"ל, רבי משה חיים לוצאטו). המטרה שלנו היא להתמודד, לקדש את החיים ולא לברוח בגלל קשיים מאחריות לכלל ישראל".


הרב יוסף מילר. החברה החרדית הקלאסית מפחדת (צילום: עזרא ענתבי)

הרב קרויזר משוכנע כי בית המדרש מציע את המודל המובחר לצעירים החרדים. "יש אומנם בחורים חרדים שחוששים מאוד מהניסיונות, מפגיעה ברוחניות, ואולי הם אכן לא מתאימים למסלול התובעני של הישיבה, אך מי ששלם עם עצמו ומול עצמו, מבין את תפקידו בעולם ואת מחויבותו לתורה ולעם", הוא מסביר.
הפחד מפני אותן "סכנות רוחניות" העלולות לפגוש את הבוגרים במערכות הצבא והתעסוקה מעסיק את רבני הישיבה, והם נוקטים פעולות הכנה מאסיביות. "החברה החרדית הקלאסית בהחלט מפחדת, במובן הפשוט של המילה, מגביית המחיר הרוחני מהצעירים הנחשפים לעולמות שמחוץ לישיבה", מודים הרבנים מילר וקרויזר. עם זאת הם סבורים שאפשר להתמודד עם החשש: "לצד לימוד תורה יש בישיבה שיח מעמיק מעולמות ההגות והפילוסופיה היהודית, סדרות של שיעורים בנושא, מפגש בלתי פוסק עם בוגרים והענקת מידע הלכתי רלוונטי לקראת החיים ב'חוץ'".

שיהא שם שמיים מתאהב על ידך
מה קורה בצבא, רגע אחרי שהצעירים נפרדים משערי הישיבה וחוצים את דלת הבקו"ם? המסלולים שהבחורים מוכוונים אליהם מאפשרים להם לשמור על קשר יומיומי עם הבית ולעיתים גם עם הישיבה. הצבא מספק אוכל כשר למהדרין, ומאפשר תפילות ושיעורי תורה. ראש הישיבה הרב גרוס מקפיד להופיע בפני בוגריו ולהעביר להם שיעורים, וגם "שבתות ישיבה" מתקיימות מעת לעת.


הרב רפאל קרויזר. "הכלים האקדמיים והטכנולוגיים רק מעשירים את התורה" (צילום: אביב נווה)

האם הצבא מרוצה מהבחורים הנשלחים מהישיבה? הרב מילר משיב בחצי חיוך: "אין ספק, אולם האם אנחנו מרוצים מהם? לא תמיד. עם זאת, קיים שיח מתמיד ופורה בהחלט עם הצבא, למשל עם 'מִנהלת חרדים' בהובלת יוני כץ. אינני מתעלם מהקשיים שלא תמיד נמצא להם פתרון ראוי, ולא אחת מתרחשות טעויות בתום לב. הצבא כגוף, מכל מקום, ללא ספק מגלה נכונות ומנסה להידבר איתנו כדי למצוא פתרונות משביעי רצון".
דרשת הגמרא: "'וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ' – שיהא שם שמיים מתאהב (כלומר, נעשה אהוב על אחרים) על ידך", עולה שוב ושוב במהלך השיחה עם הרב גרוס. נדמה שהשאלה שממלאת את עולמו היא תהיית הגמרא: "מה הבריות אומרות עליו"? המענה, מבחינתו, הוא הדוגמה האישית של בן תורה התורם את חלקו לעם בישראל, בשירות צבאי, בתעסוקה ובלימוד תורה. "בעולם החרדי 'הרגיל' לא ממש אכפת 'מה הבריות אומרות עלינו', רק שלגמרא במסכת יומא כן אכפת, והיא דורשת מן האדם לתת תשובה שתוסיף קידוש השם ולא פלגנות, בוז ושנאה".
החרדיוּת הקלאסית לא מכירה את הגמרא? "אני חושב שאנו ניצבים מול שתי תפיסות עולם: מזרח-אירופית ומערב-אירופית. הראשונה דגלה בהתבדלות, בהגבהת חומות, בהסתגרות. סיסמתם הייתה בידוד מוחלט מהגויים ומהשפעותיהם. היהדות המערב-אירופית שזלגה לארצות הברית ביקשה להיות חלק מהתרבות הכללית, לקדש את החומר, להיכנס אל תוך העולם האחר ולהישאר יהודי".

מכאן הפחד מהשירות הצבאי? "בהחלט, הצבא נתפס לא רק כאיום הלכתי אלא בעיקר כאיום תרבותי, משל היו המשרתים בו לא שונים מהילדים הקנטוניסטים האומללים ברוסיה שנחטפו על ידי הרשויות לצבא הכפירה של הצאר. התפיסה המערב-אירופית והאמריקנית רואה בשירות הצבאי קידוש שם שמיים. לא רק תלמיד חכם ששקוע בעולמה של הלכה עושה זאת. גם רופא או עורך דין יכולים לעשות זאת. זו לא ברירת מחדל. זו אידיאולוגיה".

בפסח האחרון הוזמן הרב לטקס גדול ביחידת 8200. ההזמנה הגיעה מתלמיד לשעבר, גאון סייבר, שקיבל דרגת קצין במסלול גאמ"א היוקרתי. במסלול אתגרי זה אין תנאי חממה שבוגרי "דרך חיים" זוכים להם, והרב גרוס חשש לשלומו הרוחני של התלמיד. לקראת סוף הטקס החלו הקצינים המאושרים לענוד זה על כתפו של זה את הדרגות. אלא שהשרשרת החגיגית נתקעה דווקא אצל אותו תלמיד. ראש הישיבה התקרב והבחין כי לצד הקצין הטרי ניצבת קצינה. מתברר כי היא ידעה שחברה הדתי "שומר נגיעה", ובחרה להעביר לו את הדרגה בהושטת יד ולא בענידה על הכתף.
עם תום הטקס ניגשו אל ראש הישיבה קצינים, חיילים ואפילו עובדי הקיוסק המקומי, ולא חדלו מלשבח את אנושיותו ואופיו של תלמידו לשעבר. "זה אולי הביטוי המדויק ביותר למסר של חז"ל: מה הבריות אומרות עליו? שיהיה שם שמיים מתאהב על ידו", מסכם הרב.

מקור:
https://www.ynet.co.il/judaism/discourse/article/rj1111rmyha#autoplay



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה         (ניהול: למבזק)        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  יש כתבה מפרגנת על חרדים בווינט? איך זה קרה? כותב מהשטח 07.06.24 10:24 1
     זו ההוכחה שיש ניסים היינו כחולמים 07.06.24 10:26 3
         זו הוכחה שכשחרדים רוצים להיות חלק מהפיתרון ולא רק לומר לא, קורים דברים טובים. לא על המפה 07.06.24 10:48 15
             נתחיל בכך שרמת האימון בין הציבור החרדי למוסדות המדינה גדול 07.06.24 11:38 25
                 לביטוח לאומי למשרד האוצר ולמשרד הפנים דווקא נראה שיש חיבור לא רע לא על המפה 07.06.24 12:16 30
     יש כבוד לכל מי שאוהב את המדינה ותורם לה ירושלמי ציוני 07.06.24 10:28 6
         אלו ששונאים את החרדים כי ''הם לא משרתים'', שונאים גם הדתיים כי הם ''משרתים יותר מדי''. יוסף כץ 07.06.24 10:35 10
             בכתבה כזו יפה, ובמיוחד בימים אלה, אין לי רצון להכנס לשיח מפלג, אז רק אומר שלענ״ד אתה ממש טועה ירושלמי ציוני 07.06.24 10:41 11
                 אני עוד יזכיר לך את המשפט היפה הזה מזל דלי 07.06.24 11:35 24
             ++ מזל דלי 07.06.24 11:35 23
         למה לתרום אם המטרה של המדינה לחלן גולנציק 07.06.24 12:21 31
     אלי מתכננים לשבוע הבא הפתעה.... סוף - סוף 07.06.24 10:29 7
     תקרא את הכתבה, במה הם חרדים? חרדים זה לא שם משפחה, זו דרך חיים, והם לא gardner 07.06.24 10:35 9
         למה לא? כי הם אוהבים את המדינה ורוצים לתרום לה? ירושלמי ציוני 07.06.24 10:44 13
             חס וחלילה, זאת לא ההגדרה שלי לחרדיות, אין שום מרכיב בחרדיות ששולל את המדינה או שונא אותה gardner 07.06.24 10:45 14
                 לא ראיתי במושאי הכתבה את מה שאתה מייחס להם ירושלמי ציוני 07.06.24 11:15 17
                     המודרן אורתודוקס, שזה מה שהוא מתכוון ב''חרדיות המערב אירופית'' היא חלק מתנועת המזרחי ובפירוש איננה חרדית gardner 07.06.24 11:22 20
                         לדעתי אתה לא קורא אותו נכון. קח למשל את 'האגרות משה'. הוא חרדי למהדרין (מארה''ב), נכון? ירושלמי ציוני 07.06.24 11:32 22
                             האגרות משה היה חרדי, הוא לא ראה בלימודי חול ערך העומד בפני עצמו gardner 07.06.24 11:39 26
     לא מפרגן . הפוך. המשך ניסיון החילון גולנציק 07.06.24 11:51 28
     התשובה בגוף השאלה, הם לא כל כך חרדים.... למרות הלבוש הדומה. פובליציסט 07.06.24 12:28 32
  וואלה שאולי 07.06.24 10:26 2
  כל הכבוד! שאולי 07.06.24 10:27 4
  כל הכבוד ביריון 07.06.24 10:28 5
  יפה, אבל למען ההגינות צריך לציין שמהמתואר בכתבה הישיבה היא ציונית לחלוטין, גם אם יש להם כיפה שחורה gardner 07.06.24 10:32 8
     נכון שאולי 07.06.24 10:42 12
     ארבעת ישיבות ההסדר החרדיות (וקודמות להן- הישיבות התיכוניות החרדיות הרבות שהוקמו) אורות 07.06.24 11:22 19
     גם חלק מהרבנים של הציונות הדתית לאומית מזרוחניקים גולנציק 07.06.24 11:52 29
  מקדשי שם השם ישראלי5 07.06.24 11:08 16
  כשגדולי הרבנים החרדים תמכו בשירות צבאי עדי 07.06.24 11:19 18
     לדעת החרדים, הם לא הקצינו אלא החברה הישראלית גדול 07.06.24 11:28 21
         'כור היתוך' היה אידאל של ראשית ימי המדינה; לדעתי היום החברה הרבה יותר פתוחה לקבל את השונה ירושלמי ציוני 07.06.24 11:42 27

   
   
כותב מהשטח לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 11.5.20
3354 הודעות, 37 מדרגים, 2 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:24   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. יש כתבה מפרגנת על חרדים בווינט? איך זה קרה?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
היינו כחולמים לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 25.6.23
1975 הודעות, 12 מדרגים, 24 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:26   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. זו ההוכחה שיש ניסים  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
לא על המפה
חבר מתאריך 16.10.23
2691 הודעות, 18 מדרגים, מינוס 10 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:48   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. זו הוכחה שכשחרדים רוצים להיות חלק מהפיתרון ולא רק לומר לא, קורים דברים טובים.  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  
מתלוננים שצה״ל לא מותאם לחרדים, מתי היה שיתוף פעולה שיעזור לבנות מסגרת מתאימה?
לא חוכמה להתנגד ולהפריע ואז להתלונן שלא קיימת מסגרת.

הנה ההוכחה שכשחרדים מתגייסים לטובת פרוייקט הם בונים אותו בצורה מוצלחת.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גדול לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.7.18
2658 הודעות, 38 מדרגים, 76 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:38   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  25. נתחיל בכך שרמת האימון בין הציבור החרדי למוסדות המדינה  
בתגובה להודעה מספר 15
 
  
כולל התקשורת נמצאים באזור האפס אם לא מינוס. ממבט היסטורי מקום המדינה כמו סיפור ילדי טהרן ועוד חוסר האמון מוצדק. מאז ועד היום לא התקשורת ולא המדינה פעלה אפילו לא במקצת לנסות לגשר על הפערים.
מדי פעם קמים כל מיני מיזמי חיבור בין האוכלוסייה החרדית לישראלית שבראשם עומדים אמריקאים או חוזרים בתשובה שלא היה להם סבים וסבתות להסתכל עליהם בעיניים ולראות את הפחד מהמדינה. אותם אנשים עם רצון טוב נאיבים במקרה הטוב וםושעים במקרה הרע לא מבינים את הציניות שבדברים, לא מבינים את הליקוק של אותם מוסדות בשביל לנגח את שאר הציבור החרדי. מעניין שאף פעם לא קם מיזם חילוני שמנסה לסנגר על הציבור החרדי, מנסה להראות את חיי במשמעות, מנסה להגיד לצבא אולי תכניסו לימוד תורה כחלק מהשירות ועוד.
מידיעה, ווינט לא עשה כתבת תדמית על חרדים אלא מתוך הן אתה שומע לאו והוא בא בביקורת כלפי הציבור החרדי שלא עושה את הדברים אני מכיר את אליעזר היון כבר 15 שנה ואמרתי לו לא פעם שהוא כלי במשחק של ווינט ולקשה לו להפריך את טענותי.

אתה יכול לצלם את הפיסקה הזאת, ביום שהחרדים יתגייסו יתחילו עצירות לבגץ שהם שבשם השיווין הם חייבים להיות עם חיילות באותו החדר, ואסור לתת להם כל מיני דברים. ואז ידברו על זה שהם לא מספיק נהרגים במלחמות ויש להם כל מיני פריוולגיות. במקביל, חלקים גדולים בציבורים הישראלים יגידו אנחנו שירתנו עד היום ואתם מהיום ויחליטו לא להתגייס ואז פתאום לא יהיה צריך להיות בצבא בשביל להשתלב בשוק העבודה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
לא על המפה
חבר מתאריך 16.10.23
2691 הודעות, 18 מדרגים, מינוס 10 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    12:16   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  30. לביטוח לאומי למשרד האוצר ולמשרד הפנים דווקא נראה שיש חיבור לא רע  
בתגובה להודעה מספר 25
 
  
החרדים רק עסוקים בלהתבדל ולא בבניית גשרים. אין אמון כי אין רצון לבנות אמון.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.1.13
55795 הודעות, 416 מדרגים, 806 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:28   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. יש כבוד לכל מי שאוהב את המדינה ותורם לה  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יוסף כץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.12.15
56576 הודעות, 169 מדרגים, 203 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:35   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. אלו ששונאים את החרדים כי ''הם לא משרתים'', שונאים גם הדתיים כי הם ''משרתים יותר מדי''.  
בתגובה להודעה מספר 6
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.1.13
55795 הודעות, 416 מדרגים, 806 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:41   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. בכתבה כזו יפה, ובמיוחד בימים אלה, אין לי רצון להכנס לשיח מפלג, אז רק אומר שלענ״ד אתה ממש טועה  
בתגובה להודעה מספר 10
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מזל דלי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.3.18
56640 הודעות, 161 מדרגים, 310 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:35   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  24. אני עוד יזכיר לך את המשפט היפה הזה  
בתגובה להודעה מספר 11
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מזל דלי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.3.18
56640 הודעות, 161 מדרגים, 310 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:35   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  23. ++  
בתגובה להודעה מספר 10
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולנציק לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.8.12
7713 הודעות, 63 מדרגים, 106 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    12:21   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  31. למה לתרום אם המטרה של המדינה לחלן  
בתגובה להודעה מספר 6
 
  
ולהשכיח תורתינו הקדושה?

כשתבינו את זה , כבר יהי מאוחר.. למרות שכבר עכשיו אתם זוכים ליחס מועדף: שופכים דמם בשביל המדינה ומפונים ע״י ערבים שנשכרים ע״י המדינה אולי אף בכוונה.

תראה , אם אתם בעד המדינה , אז מה שהמדינה תגזור עליכם תקבלו בהבנה ואל תתלונן או תילחמו בזה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
סוף - סוף לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 4.10.22
2251 הודעות, 12 מדרגים, 19 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:29   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. אלי מתכננים לשבוע הבא הפתעה....  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
ההמשך יבוא .......



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
gardner לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.7.14
19027 הודעות, 85 מדרגים, 159 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:35   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. תקרא את הכתבה, במה הם חרדים? חרדים זה לא שם משפחה, זו דרך חיים, והם לא  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.1.13
55795 הודעות, 416 מדרגים, 806 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:44   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. למה לא? כי הם אוהבים את המדינה ורוצים לתרום לה?  
בתגובה להודעה מספר 9
 
  
ואם זו הסיבה - למה אתה מגדיר ׳חרדיות׳ כשוללת את היחס הזה למדינה?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
gardner לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.7.14
19027 הודעות, 85 מדרגים, 159 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:45   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. חס וחלילה, זאת לא ההגדרה שלי לחרדיות, אין שום מרכיב בחרדיות ששולל את המדינה או שונא אותה  
בתגובה להודעה מספר 13
 
  
אבל החרדיות לא רואה במדינה אידיאל רוחני וחלק מגאולת ישראל, אלא צורך פוליטי וגם הזדמנות לקיום מצוות בביטחון ושגשוג.

מרכיב נוסף בחרדיות הוא היחס לעולם ולעולם החילוני בפרט, החרדיות לא רואה בעולם החילוני שותף אלא יריב, שאפשר להשתמש בו ולשתף איתו פעולה אבל לא להפוך אותו לערך.

אין לי שום בעיה עם הרצון לתרום למדינה, אבל אם תקרא את העמדות של רבני הישיבה תראה שהם דוגלים בשיטת תורה עם דרך ארץ, רואים ערך בלימודי חול ובהשתלבות בעולם החילוני. האם אתה יכול לזהות הבדל כלשהו בין הישיבה הזאת לישיבה ציונית דתית, מלבד המוצא של הרבנים והתלמידים?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.1.13
55795 הודעות, 416 מדרגים, 806 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:15   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  17. לא ראיתי במושאי הכתבה את מה שאתה מייחס להם  
בתגובה להודעה מספר 14
 
  
הם לא מדברים על 'אתחלתא דגאולה', יש להם את החששות מהשפעת העולם החילוני עליהם וכד'. תקרא את מה שהרב מילר מסביר:

"אני חושב שאנו ניצבים מול שתי תפיסות עולם: מזרח-אירופית ומערב-אירופית. הראשונה דגלה בהתבדלות, בהגבהת חומות, בהסתגרות. סיסמתם הייתה בידוד מוחלט מהגויים ומהשפעותיהם. היהדות המערב-אירופית שזלגה לארצות הברית ביקשה להיות חלק מהתרבות הכללית, לקדש את החומר, להיכנס אל תוך העולם האחר ולהישאר יהודי".

אתה בעצם אומר שרק התפיסה שהוא קורא לה מזרח אירופית היא "חרדיות". למה?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
gardner לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.7.14
19027 הודעות, 85 מדרגים, 159 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:22   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  20. המודרן אורתודוקס, שזה מה שהוא מתכוון ב''חרדיות המערב אירופית'' היא חלק מתנועת המזרחי ובפירוש איננה חרדית  
בתגובה להודעה מספר 17
 
  
כן, התפיסה החרדית היתה קיימת במזרח אירופה, בעוד במערב אירופה התפחתה תנועת "תורה ודרך ארץ" שכיום מהווה מרכיב בתנועות הדתיות לאומיות.
הציונות הדתית לא נבדלת מהחרדים רק ביחס לציונות, אלא גם ביחס למודרנה, והישיבה הזאת מבטאת למודרנה את אותו היחס של הדתיים לאומיים, קירוב וקבלה של המודרנה, כולל ערכי המודרנה, תוך שמירה על קיום מצוות. זה לא חרדי.
ישיבת מרכז הרב של הרב קוק היתה יותר סגורה ובדלנית מהישיבה הזו.

אגב, זה לא נכון שהיהדות המזרח אירופית דגלה בהסתגרות מוחלטת מהעולם, הם היו סוחרים וידעו לבוא במגע עם הגוים, הם רק לא רצו להיות מושפעים מהם ולספוג את ערכיהם - ובזה נבדלו מהיהודים במערב אירופה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.1.13
55795 הודעות, 416 מדרגים, 806 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:32   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  22. לדעתי אתה לא קורא אותו נכון. קח למשל את 'האגרות משה'. הוא חרדי למהדרין (מארה''ב), נכון?  
בתגובה להודעה מספר 20
 
  
הוא התיר (לא בהתלהבות) ישיבות תיכוניות, עם לימודי חול.
הוא בוודאי התיר פרנסה (מסחר ועבודה ולימוד אומנות לשם כך), והכיר כי לימוד תורה נטו זה למעטים מובחרים.

נושאים כאלה הם היבטים של שילוב באוכלוסיה הכללית; וזה גם כאן בישיבה החרדית שבכתבה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
gardner לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.7.14
19027 הודעות, 85 מדרגים, 159 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:39   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  26. האגרות משה היה חרדי, הוא לא ראה בלימודי חול ערך העומד בפני עצמו  
בתגובה להודעה מספר 22
 
  
אם היית שואל את הרב פיינשטיין האם לדעתו רב צריך להתהדר גם בתואר ד"ר הוא היה משיב בשלילה מוחלטת, לא כן הרב סולובייצ'יק.

אגב, בישיבה של הרב פיינשטיין לא למדו לימודי חול.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולנציק לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.8.12
7713 הודעות, 63 מדרגים, 106 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:51   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  28. לא מפרגן . הפוך. המשך ניסיון החילון  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
אלו הם דווקא החלשים בן החרדים.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פובליציסט לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.2.15
15836 הודעות, 126 מדרגים, 229 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    12:28   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  32. התשובה בגוף השאלה, הם לא כל כך חרדים.... למרות הלבוש הדומה.  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
אגב, זאת זכותם, אני מפרגן להם שיצליחו. אבל מצחיק שהם מתעקשים להגדיר את עצמם חרדים כשאין להם כלום עם חרדיות למעט כמה מטבעות לשון שנשארו להם מימים עברו.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שאולי
חבר מתאריך 22.10.23
155 הודעות
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:26   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. וואלה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
חידוש! בחיים לא שמעתי על זה, וזה קיים כבר עשור..



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שאולי
חבר מתאריך 22.10.23
155 הודעות
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:27   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. כל הכבוד!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ביריון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.07
126188 הודעות, 403 מדרגים, 636 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:28   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. כל הכבוד  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
gardner לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.7.14
19027 הודעות, 85 מדרגים, 159 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:32   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. יפה, אבל למען ההגינות צריך לציין שמהמתואר בכתבה הישיבה היא ציונית לחלוטין, גם אם יש להם כיפה שחורה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
לא רק ציונים בהקשר של לאומיות, אלא גם בהקשר של שילוב בעולם החילוני כאידיאל ולא רק כצורך (תורה עם דרך ארץ). אלו בדיוק 2 הדברים שבהם החרדים נבדלים מהדתיים לאומיים.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שאולי
חבר מתאריך 22.10.23
155 הודעות
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    10:42   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. נכון  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  
אבל כמות הגוונים הודעות שקיימת היום בציבור החרדי כל כך גדולה שמה שקובע בסופו של דבר היא החזות החיצונית שלך והם נראים חרדים



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אורות
חבר מתאריך 27.3.22
127 הודעות
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:22   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  19. ארבעת ישיבות ההסדר החרדיות (וקודמות להן- הישיבות התיכוניות החרדיות הרבות שהוקמו)  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  
מעידות על כך שהערכים הרוחניים וההשקפה התורנית של הרבנים מהציונות הדתית מחלחלים גם לתוך הציבור החרדי, משפיעים עליו, ומשנים בו חלקים מסויימים בחברה. אותם אנשים הם עדיין חלק בלתי נפרד ושייכים למגזר החרדי הן מבחינת השמירה על הקוד לבוש החיצוני והן מבחינת בחירת מקום מגורים- בתוך קהילות, שכונות ומוסדות לימוד חרדיים לילדים, אך בעצם בשורש הם מאמינים בהשקפה והתפיסה הרוחנית של הציונות הדתית, והקבוצה הזו הולכת וגדלה בעולם החרדי משנה לשנה.
משמח מאוד לראות זאת כי המגמה הוז הינה חלק מהתהליך הרוחני של הגיבוש של עם ישראל יחד לעם אחד מאוחד עם שובנו לארץ ישראל לאחר הגלות הארוכה.

מובן שלאר הכיוון החדש והחזק הזה שגורם לרבים וטובים בתוך הציבור החרדי להיות יותר מחוברים לכלל עם ישראל ולמדינת ישראל מתוך חיבור ונאמנות לעולמה של תורה, ישנה גם מגמה הפוכה בתוך העולם החרדי שמתוך חשש ופחד גדול מנסה לתת קונטרה ולנטות לקצה השני של ההתבדלות והסגירות מפני החברה הישראלית ואת המגמה ההפוכה הזו מוביל "הפלג הירושלמי".
מעניין יהיה לראות איזו המגמה תהיה חזקה ומשפיעה יותר וזאת נוכל לדעת רק בעשרות השנים הבאות בע"ה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולנציק
חבר מתאריך 5.8.12
7713 הודעות
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:52   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  29. גם חלק מהרבנים של הציונות הדתית לאומית מזרוחניקים  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  
לבושים כמו חרדים ..



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ישראלי5 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.12.20
6676 הודעות, 37 מדרגים, 57 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:08   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  16. מקדשי שם השם  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
הכרתי בחור צעיר מהישיבה הזו .
איכותיים ורציניים ומקדשי שם השם.
מדינת ישראל צריכה לשפוך עליהם תקציבים ע"ח מוסדות שמגדלים קיצוניים ועל ידי כך המשוואה תתחיל לזוז לכיוונים חיוביים.
הורים שמתלבטים ישלחו לשם את ילדיהם בסבסוד מלא ותעודה יוקרתית
או לשלם הרבה כסף על מוסד חרדי קיצוני קלאסי



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
עדי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.9.19
37658 הודעות, 84 מדרגים, 32 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:19   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  18. כשגדולי הרבנים החרדים תמכו בשירות צבאי  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
הסיפור על התגייסות החרדים למערכה לפני 76 שנה מוכר פחות, אף שבשנים האחרונות הוא זכה לתיעוד מפורט בספרו של משה ארנוולד - "החרדים במלחמת העצמאות". ארנוולד פורש שם מסכת שלמה, שונה כל כך, מההתנהלות של גדולי התורה החרדים בדורנו.

בינואר 1948 קיבל מרכז אגודת ישראל, בהמשך להחלטות מועצת גדולי התורה שלו, החלטה מהפכנית והכריז על חובת התייצבות ל"שירות העם" של בני 17-25, ול"משמר העם" של בני 26-46, ביחידות הדתיות. זה היה מהפך אדיר, שהתרחש בתוך זמן קצר. אלפי חרדים התגייסו, רבים מהם בירושלים. מנהיג אגודת ישראל, הרב יצחק מאיר לוין, הצטלם כשהוא רוקד עם חיילים חרדים בבני ברק.

רק שנים מעטות קודם לכן עדיין פעלו ראשי אגו"י אצל הנציב הבריטי העליון כדי למנוע הקמת מדינה, והחרימו את מפקד האוכלוסין בירושלים. הם חששו שחיי הדת ינוהלו על ידי שלטון יהודי חילוני. אבל כבר בנובמבר 1947, כאשר חלחלה ההבנה שהמדינה אכן עומדת לקום, החליטה מועצת חכמי התורה, לא מעט בלחץ הרחוב החרדי, לאסור המשך פעילות נגד הקמת המדינה היהודית, וחשוב מכך - להשתלב בפעילות הביטחונית להגנתה.

זמן קצר לאחר שהאו"ם קיבל את החלטת החלוקה, כבר השתתפו חרדים רבים, חלקם לבושי קפוטות, בריקודים בשכונת גאולה בירושלים. בשכונת בית ישראל החרדית קיבלו התושבים בתרועות אנשי הגנה, שבאו לעצור עריקים.הרבנים החרדים ברחבי הארץ השתלבו במהפך: רבה

של ירושלים, הרב צבי פסח פרנק, ששימש אב בית דין לעדת האשכנזים בעיר, הסתיר במרתף ביתו רימונים ונשק. ראש ישיבת חת"ם סופר בצפת, הרב אברהם זידא הלר, רכש נשק והתיר עבודות ביצורים בשבת. גם האדמו"ר מבעלז, הרב אהרון רוקח, נהג כך. רבה של שכונת מאה שערים, הרב גרשון הורוביץ, הביע "שמחה על הקמת המדינה והודיה על כך לצור ישראל". הרב יוסף שלמה כהנמן, מייסד ישיבת פוניבז', שיבח את הנוער החרדי המתגייס, ש"נכון לתת את נפשו להצלת כלל ישראל ולהגנת ארץ ישראל".

החזון איש, שלא היה שלם עם הקמת המדינה, מי שלימים התפלמס עם בן־גוריון בשאלה העגלה של איזה ציבור מלאה יותר, התיר לחסידי גור בבני ברק לצאת לשמירה בלילות שבת, אחרי שהשתכנע שאם ייוודע לערבים שאין שמירה במקום - הם יתקיפו ויכבשו אותו.

רבים בהנהגה הרבנית החרדית היו ניצולי שואה, שאיבדו בני משפחה קרובים. הם הבינו שאם הם לא ייתנו כתף, עלולה חלילה להתחולל שואה שנייה; שאיומי ההשמדה של המדינות הפולשות לארץ ישראל אינן הצהרות סרק.

השאלה שצריכה להישאל עתה היא מדוע ההנהגה החרדית (הרבנית והפוליטית) של דורנו לא משתכנעת שאיומי ההשמדה עלינו היום רציניים באותה המידה; שדי בהם כדי להורות לציבור החרדי להתגייס. מדוע, למשל, זקן הרבנים הליטאים, הרב מאיר צבי ברגמן, מבהיר בימים אלה שלא תהיה פשרה וש"לא יעזור להם כלום". האם אינו מבין שדיבורים על "הם" ו"אנחנו'" הם מותרות, שאיננו יכולים להרשות לעצמנו עכשיו?

מדוע ח"כים כגולדקנופף ופרוש וגפני לא נתפסו בעדשת המצלמה כשהם רוקדים עם מתגייסים חרדים, כדרך שח"כ יצחק (איצ'ה) מאיר לוין נהג עם המתגייסים החרדים ב־1948? כיצד זה אין אפילו גדול תורה חרדי אחד שינהג היום כפי שנהג החפץ חיים בתקופת מלחמת העולם הראשונה, כאשר בשורות הצבאות הלוחמים שירתו יהודים רבים?

החפץ חיים, על פי המסופר, נהג באותם הימים לישון על האדמה הקרה, והסביר שאינו יכול לשכב בנוחות במיטתו, בשעה שיהודים כה רבים ישנים תחת כיפת השמיים בתנאי קרב ומסכנים את נפשם. יש להניח שאם היה חי היום, ההשוואה בין אימהות בני ברק שישנות בשלווה במיטותיהן, לבין אימהות הלוחמים ששנתן נודדת עליהן, היתה מוצאת אצלו אוזן קשבת.

https://www.israelhayom.co.il/magazine/hashavua/article/15379187



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גדול לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.7.18
2658 הודעות, 38 מדרגים, 76 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:28   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  21. לדעת החרדים, הם לא הקצינו אלא החברה הישראלית  
בתגובה להודעה מספר 18
 
  
במשפחתי יש הרבה שהתגייסו לצבא בשנים של אז ואפילו לפני ארבעים שנה. הם טענו בפני בצורה הכי ברורה בתקופה ההיא הצבא היה עסוק בהישרדות בעשרות שנים האחרונות הוא עסוק בדברים אחרים, הוא עסוק בלנסות לחנך לערכים שהוא חושב שזה נכון, הוא עסוק בלהיות כור היתוך, הוא עסוק בלקחת חלק בשיח הפוליטי במדינה. בעזה צבא החרדים לא רוצים לקחת חלק ואפילו להתנגד.
מאז ומתמיד החרדים דגלו בהתבדלות איפה ששהתבדלות טבעית כמו מול הגויים החרדים מאשים לעצמם קצת לשחרר אבל איפה ששהתבדלות לא טבעית ולא נותנים להם ישר קוצי הקיפוד והדורבן מתחדדים ומצופפים שורות.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.1.13
55795 הודעות, 416 מדרגים, 806 נקודות.  ראה משוב
יום ששי א' בסיון תשפ''ד    11:42   07.06.24   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  27. 'כור היתוך' היה אידאל של ראשית ימי המדינה; לדעתי היום החברה הרבה יותר פתוחה לקבל את השונה  
בתגובה להודעה מספר 21
 
  
(אני מודה שאני סבור שכור היתוך זה טוב, ולא צריך לקדש כל שוני - התגובה שלי היא תיאור מצב, ולא הצבעה על אידאל)



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות