halemo
חבר מתאריך 7.4.02
7394 הודעות, 91 מדרגים, 168 נקודות. ראה משוב יום רביעי א' בטבת תשע''א 11:27 08.12.10
מסמך: דוח מבקר המדינה המלא על מערך הכבאות במדינת ישראל
באתר האינטרנט של מבקר המדינההיערכות שירותי הכבאות וההצלה לעת חירום
בפורמט PDF
http://www.mevaker.gov.il/serve/saveasdialog.asp?doc=6575.pdf
בפורמט DOC
http://www.mevaker.gov.il/serve/saveasdialog.asp?doc=6574.doc
halemo
חבר מתאריך 7.4.02
7394 הודעות, 91 מדרגים, 168 נקודות. ראה משוב יום רביעי א' בטבת תשע''א 15:17 08.12.10
30. קישורים חדשים למסמך
תגובה עבור הודעה מספר 0
המבקר החליף את הקישור.
הנה בקישור חדש
http://www.mevaker.gov.il/serve/saveasdialog.asp?doc=6573.pdf
http://www.mevaker.gov.il/serve/saveasdialog.asp?doc=6570.doc
עדכון חדש:
המסמכים הרשמיים
http://www.mevaker.gov.il/serve/saveasdialog.asp?doc=6575.pdf
http://www.mevaker.gov.il/serve/saveasdialog.asp?doc=6574.doc
בביקורת התברר כי נציב הכבאות התריע פעמים אחדות בשנים 2007-2009 לפני שר הפנים דאז, ח"כ מאיר שטרית , שהיה מופקד על שירותי הכבאות, ולפני סגן ראש הממשלה ושר הפנים, מר אלי ישי, המופקד על שירותי הכבאות, ולפני משרד האוצר על המצב החמור ועל כל מה שחסר בשירותי הכבאות, אך בפועל לא חל שינוי ממשי במצב. עוד הועלה כי במאי 2008, בעקבות הגשת הצעתו של שר הפנים דאז, ח"כ מאיר שטרית, לשינוי המבנה הארגוני של שירותי הכבאות, החליטה הממשלה על הקמת רשות ארצית לכבאות והצלה. בהחלטה זו נקבעו, בין היתר, לוחות זמנים לגיבוש חקיקה והמבנה הארגוני החדש של שירותי הכבאות. אולם עד מועד סיכום הביקורת, יוני 2010, לא יושמה החלטת הממשלה ומצבם של שירותי הכבאות לא השתנה ונותר חמור כשהיה.
... מר אלי ישי, המכהן כשר הפנים מאפריל 2009 , אמנם התריע גם הוא לפני ראש הממשלה על מצבם של שירותי הכבאות, אך רק ביולי 2010, לאחר סיום הביקורת, התקבלה החלטת ממשלה נוספת בנושא "שיפור מערך הכבאות" (ראו להלן) ועד אז, כאמור, לא חלה התקדמות של ממש בנושא.
עוד עלה בביקורת כי היכולת לשיפור היערכותם של שירותי הכבאות לעת חירום תלויה בעיקר בהקצאת התקציבים הנדרשים להם ובביצוע שינוי ארגוני. המענה התקציבי הותנה על ידי משרד האוצר בביצוע הרפורמה הארגונית.
...מאחר שמשרד האוצר התנה את הקצאת התקציבים הנדרשים בביצוע הרפורמה הארגונית ובמועד הביקורת טרם בוצעה הרפורמה האמורה, הפערים החמורים בנושא היערכות שירותי הכבאות לעת חירום נותרו בעינם, והטיפול בנושא זה נקלע למצב בלתי נסבל של היעדר פתרון.
...גם משרד הביטחון, שעל השר העומד בראשו, מר אהוד ברק, הטילה הממשלה באפריל 2007 את "אחריות העל לטיפול בעורף בכלל מצבי החירום", לא היה מעורב באופן פעיל בשיתוף עם שר הפנים - ובהתאם לצורך עם ראש הממשלה או הממשלה - בקידום הטיפול בעניין היערכות שירותי הכבאות לעת חירום לכלל גיבוש פתרון מעשי.
... בספטמבר 2009 פנה שר הפנים, מר אלי ישי, לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, כדי להתריע לפניו על המצב וכדי לבקשו לסייע בענייני שירותי הכבאות, אולם הנושא נדון אצל ראש הממשלה רק בסוף דצמבר 2009. גם לאחר הדיון האמור לא חלה כל התקדמות של ממש בנושא זה עד להחלטת הממשלה מיולי 2010 בנושא שיפור מערך הכבאות.
...נמצא כי נציבות הכבאות לא בחנה בשנים האחרונות את התאמת תקן כוח האדם של שירותי הכבאות לעת שגרה לגידול שחל באוכלוסייה ולפיזור האוכלוסין בישראל. אילו הייתה עושה כן, היה באפשרותה ללמוד על המחסור בכוח האדם בשירותי הכבאות הן בעתות שגרה והן בעתות חירום, שבהן, מטבע הדברים, נדרש כוח אדם רב יותר.
עוד נמצא בביקורת כי נציב הכבאות, רב-טפסר שמעון רומח, לא קבע תקן כבאות עדכני לעת שגרה ולעת חירום, אף ששר הפנים הסמיכו לעשות כן ואף שהיה ראוי לעשות כן נוכח ההחמרה שחלה באיום הייחוס.
...כל התכתובות והדיונים בנושא זה שהתקיימו בין נציבות הכבאות, משרד הפנים ומשרד האוצר לא הבשילו לכדי פתרון מעשי ובר-יישום, ורק באוקטובר 2009 נדונו אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מר אייל גבאי, הסוגיות בנושא התקציב וההצטיידות של שירותי הכבאות, ובסוף דצמבר 2009 נדונו סוגיות אלה אצל ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו. ברם, גם לאחר דיונים אלו לא חלה התקדמות ממשית בנושא, והבעיות החמורות בשירותי הכבאות נותרו בעינן. כאמור, רק ביולי 2010 קיבלה הממשלה החלטה בנושא "שיפור מערך הכבאות" שבה, בין היתר, הורתה לנציבות הכבאות "להשלים את החוסרים המהותיים במערך הכבאות בציוד ובכוח אדם בעלות של 100 מיליון ש"ח" מתקציבים שמשרד הפנים ומשרד האוצר אמורים להקצות לה,
...מדובר במחדל מתמשך ובמצב חמור, שחיי רבים עלולים להיות תלויים בו ואשר עלול לגרום לנזק רב מאוד לרכוש, והוא מחייב בראש ובראשונה את שר הפנים - במשולב עם שר האוצר ושר הביטחון - להידרש בדחיפות לתקנו, ויפה שעה אחת קודם.
...אשר על כן, על כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר - משרד הפנים, משרד האוצר ומשרד הביטחון - ובהובלת שר הפנים, לפעול בשיתוף פעולה הדוק ולהבטיח כי החלטת הממשלה תיושם ולפעול בדחיפות בטווח הקצר ביותר
...על שר הפנים ושר האוצר לסיים בדחיפות את הכנת ההצעה לחקיקה הנדרשת ליישום החלטת הממשלה כדי לשנות את המבנה הארגוני של שירותי הכבאות.
מאחר שעל שר הביטחון, מר אהוד ברק, הוטלה "אחריות העל לטיפול בעורף בכלל מצבי החירום" ורשות חירום לאומית אמורה לסייע בידיו לממש את אחריותו ולהציג לממשלה דוח על מוכנות העורף לחירום, עליהם להיות מעורבים באופן פעיל בקידום המוכנות של שירותי הכבאות לעת חירום בתיאום עם שר הפנים ועם משרד הפנים. בשל חשיבותו של נושא זה, בגלל הסחבת הקשה והבלתי-מובנת לחלוטין בטיפול ובשל ניסיון העבר ממליץ משרד מבקר המדינה, כי ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, יעקוב אחר מימוש החלטת הממשלה.
..ראוי לבחון את הצעתם של שר הפנים לשעבר, ח"כ מאיר שטרית, ושר הפנים, מר אלי ישי, באשר למקומו של מערך הכבאות, האם להותירו במשרד הפנים או להעבירו למשרד אחר, כמו המשרד לביטחון הפנים או משרד הביטחון.
... אמנם שר הפנים לשעבר, ח"כ מאיר שטרית, ושר הפנים, מר אלי ישי, טיפלו בנושא זה והתריעו, כל שר בזמן כהונתו, על מצבם של שירותי הכבאות, בין היתר - לפני ראש הממשלה, ואולם הדברים לא הגיעו לכלל גיבושו של פתרון מערכתי מעשי.
...סגן ראש הממשלה ושר הפנים, מר אלי ישי, הודיע למשרד מבקר המדינה במאי 2010 כי "במהלך הדיונים על הכבאות העליתי בכל הפורומים, כולל בדיון בראשות ראש הממשלה את ההצעה על מיקומו של מערך הכבאות וציינתי, כי מיקומו הטבעי הינו במשרד לביטחון פנים או במשרד הביטחון. הרציונל התפעולי העומד ותומך בדרישתי הינו, כי שני המשרדים משמשים כמשרדי העל לטיפול בחירום, כאשר כלל מערכי החירום נמצאים בשני המשרדים הנ"ל".
...בהצעת המחליטים שצורפה למכתב ששלח שר הפנים, מר אלי ישי, במאי 2010 למשרד מבקר המדינה צוין כי "מספרם היחסי של הכבאים בארץ הוא אכן כרבע ממספרם של כבאים מקצועיים בעולם" - יחס של 1.6 כבאים
ל-10,000 תושבים בישראל, לעומת יחס של שישה כבאים ל-10,000 תושבים במרבית מדינות העולם.
...משרד מבקר המדינה מעיר כלהלן: תמונת המצב החמורה של היערכות שירותי הכבאות לעת חירום מעידה שיש צורך להסדיר בדחיפות את הקצאת התקציבים למערך הכבאות. זאת ועוד, אף שמשרד הפנים ומשרד האוצר היו ערים למחסור החמור בציוד ובכוח אדם בשירותי הכבאות, הם לא פעלו בשיתוף לגיבוש ולתקצוב של תכנית הכוללת לוח זמנים ברור להשלמת הפערים האמורים בטווח המידי והקצר ובטווח הארוך, אף שברור כי הדבר חיוני לתפקודו של מערך הכבאות בעת חירום.
עוד מעיר משרד מבקר המדינה כי משרד האוצר התנה לאורך זמן את מתן הסיוע התקציבי לשירותי הכבאות בכך שקודם לכן תתבצע הרפורמה הארגונית בהתאם להחלטת הממשלה, וכך מנע הקצאת תקציב להשלמת המחסור במשאבים החיוניים להיערכות של שירותי הכבאות לעת חירום; לפיכך לא חוסל המחסור - לא גויסו כבאים ולא נרכשו רכבי כיבוי אש וציוד. יצוין כי גם לאחר שיתקבל התקציב הדרוש להשלמת המחסור יידרש זמן מה כדי לחסלו ולהטמיע את הציוד בפעילות שירותי הכבאות. התניית השיפורים המידיים וההכרחיים במערך הכבאות, כמפורט לעיל, בביצוע הרפורמה הארגונית, פוגעת בתהליך השיפור ומביאה למלכוד ולמצב בלתי-נסבל של היעדר פתרון לעת חירום.
דניאל ינאי
חבר מתאריך 16.9.10
436 הודעות יום רביעי א' בטבת תשע''א 15:51 08.12.10
40. קריאת המסמך מהדפדפן
בתגובה להודעה מספר 1
http://www.scribd.com/full/44892857?access_key=key-pt3urz2nsl0te743q54
שאול
חבר מתאריך 13.10.09
2739 הודעות, 37 מדרגים, 64 נקודות. ראה משוב יום רביעי א' בטבת תשע''א 11:59 08.12.10
10. בבקשה: סיכום הדברים:
בתגובה להודעה מספר 2
שירותי הכבאות מופקדים על כיבוי דלקות ועל משימות של חילוץ והצלה, והם חוליה חיונית וייחודית בשרשרת הגופים המופקדים - בעת שגרה ובעת חירום - על הצלת נפשות ועל טיפול בנפגעים בעורף. אף על פי כן, מצב שירותי הכבאות החמיר מאז מלחמת לבנון השנייה. עקב כך נפגעו במידה ניכרת יכולותיהם להתמודד עם מספר גדול של אירועים בעורף בעת חירום, אף שאיום הייחוס הנוכחי שקבע צה"ל חמור מזה שהיה תקף בעת מלחמת לבנון השנייה.
לנוכח מצב מערך שירותי הכבאות, בעת חירום הוא עלול לקרוס בגין העומס שצפוי להיות מוטל עליו; לפיכך צפוי להיפגע כל מערך החילוץ וההצלה לעת חירום, ותושבים רבים יימצאו בסכנת חיים ממשית. כתוצאה מכך, להשלכות הנובעות מהמצב המתואר של שירותי הכבאות עלולה להיות השפעה ניכרת על קבלת ההחלטות בממשלה ובקבינט הביטחוני בעת ניהול המערכה.
מבצע "עופרת יצוקה" ותרגיל "נקודת מפנה 3" , העלו בפני שר הפנים ושר הביטחון את המשמעות החמורה של הפערים במערך שירותי הכבאות. אף על פי כן, במועד סיום הביקורת, זמן רב לאחר המבצע והתרגיל האמורים, נמצא כי לא נעשו פעולות ממשיות לטיפול בבעיה שתוארה לעיל. העובדה שהטיפול בבעיה - של סגן ראש הממשלה ושר הפנים, מר אלי ישי, בשיתוף משרד האוצר ומשרד הביטחון - התמשך מאוד ולא תרם לקידום פתרונות מעשיים ותכניות משולבות היא בגדר כשל שמשמעותו הפקרת האוכלוסייה האזרחית בעת חירום. נוסף על כך, היה על שר הביטחון להידרש לטיפול בנושא בתוקף אחריות-העל שהטילה עליו הממשלה "לטיפול בעורף בכלל מצבי החירום".
אף שהממשלה, בראשות מר אהוד אולמרט, החליטה ב-11.5.08 על הקמת רשות ארצית לכבאות והצלה, טרם חל שינוי כלשהו במבנה שירותי הכבאות ומשרד הפנים טרם גיבש את הצעת החוק הנדרשת ליישום החלטת הממשלה. במבנה הארגוני הנוכחי לנציב הכבאות אין יכולת ממשית של פיקוד ושליטה על הכוחות בשטח ובשירותי הכבאות אין גורם מרכזי בעל סמכות ואחריות לבחון את הצרכים של כל מערך שירותי הכבאות ולהחליט על הקצאת משאבים ותעדופם בעת חירום.
תמונת המצב החמורה של היערכות שירותי הכבאות לעת חירום העידה כי יש צורך חיוני בפתרון מידי לבעיית התקציב של מערך הכבאות. משרד הפנים ומשרד האוצר היו ערים לתמונת מצב זו. בשנים 2007-2010 הציג משרד הפנים למשרד האוצר פעמים אחדות את הצרכים התקציביים הכוללים של שירותי הכבאות לעת שגרה ולעת חירום, אך רק במאי 2010 הוא הציג גם דרישה תקציבית מצומצמת לכיסוי מחסור מידי.
משרד האוצר התנה מתן סיוע תקציבי לשירותי הכבאות בכך שקודם לכן תבוצע רפורמה ארגונית בהתאם להחלטת הממשלה; ובכך מנע הקצאת תקציב הנדרש למלא את החסר במשאבים החיוניים להיערכותם של שירותי הכבאות לעת חירום, ולפיכך לא חוסל המחסור - לא גויסו כבאים ולא נרכשו רכבי כיבוי אש וציוד. יצוין כי גם לאחר שיתקבל התקציב הדרוש כדי להתגבר על המחסור יידרש זמן מה למלא את החסר ולהטמיע את הציוד בפעילות שירותי הכבאות. משרד מבקר המדינה קובע כי על אף החשיבות שבביצוע הרפורמה הארגונית בשירותי הכבאות אין להתנות את השיפורים המידיים וההכרחיים במערך הכבאות, כמפורט לעיל, בביצוע הרפורמה, שכן התוצאה חמורה - מצב בלתי-נסבל של מלכוד והיעדר פתרון.
על אף המחסור החמור בציוד ובכוח אדם בשירותי הכבאות לא השכיל משרד הפנים, במשולב עם משרד האוצר, לגבש ולתקצב תכנית מוסכמת להשלמת פערים מידיים וקריטיים בשירותי הכבאות בציוד ובכוח אדם שהם חיוניים למערך הכבאות בעת חירום, ולחיסול המחסור לטווח הרחוק.
רק ביולי 2010, לאחר שמשרד מבקר המדינה שלח את טיוטת דוח הביקורת בעניין "היערכות שירותי הכבאות וההצלה לעת חירום" לגופים המבוקרים, התקבלה החלטת הממשלה בנושא "שיפור מערך הכבאות", ובה נקבע, בין היתר, כי על שר הפנים, בתיאום עם שר המשפטים ושר האוצר, להשלים את תזכיר החוק בדבר הקמת רשות ארצית לכבאות והצלה ולהפיצו עד אוגוסט 2010, ועל משרד הפנים ונציבות הכבאות להשלים את "החוסרים המהותיים" בציוד ובכוח אדם במערך הכבאות, שעלותם מסתכמת ב-100 מיליון ש"ח. עוד נקבע בהחלטת הממשלה כי "עד סוף שנת 2012 יושלם תהליך הקמת הרשות הארצית לכבאות. עם ההתקדמות בהקמת הרשות, יושלמו החוסרים של מערך הכבאות, כפי שיסוכמו במהלך הקמת הרשות".
יש לציין בחיוב את החלטת הממשלה מיולי 2010, כאמור, בעניין "שיפור מערך הכבאות"; מדובר בהחלטה חשובה ומשמעותית, שמבחנה העיקרי ביישומה. נוכח הליקויים החמורים שפורטו בדוח זה ובהתחשב באיום הייחוס לעורף, על כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר - משרד הפנים, משרד האוצר ומשרד הביטחון - ובהובלת שם הפנים, לפעול להבטחת יישום ההחלטה. בכך יינתן מענה ראוי להיערכות שירותי הכבאות וההצלה - בטווח המידי והקרוב ובטווח הרחוק של השלמת הרפורמה במערך שירותי הכבאות וההצלה.
על משרד הפנים בהיותו הגורם האחראי למערך הכבאות, במשולב עם משרד האוצר, לגבש תכנית מגובת תקציב, באופן שיעלה בקנה אחד עם החלטת הממשלה מיולי 2010, שתכלול לוח זמנים ברור לביצוע ואשר תאפשר לחסל מחסור מידי וקריטי הקיים במערך שירותי הכבאות ולהשלים את החסר לטווח הארוך במערך זה. נוסף על כך, על שר הפנים ועל שר האוצר לסיים בדחיפות את גיבוש ההצעה לחקיקה ולקדם את החקיקה הנדרשת ליישום החלטת הממשלה, כדי לשנות את המבנה הארגוני של שירותי הכבאות ובכך להבטיח שתיושם החלטת הממשלה שתוקם רשות ארצית לכבאות והצלה ותיפתר הבעיה העיקרית הנוגעת למערך הכבאות. מאחר שעל שר הביטחון, מר אהוד ברק, הוטלה "אחריות העל לטיפול בעורף בכלל מצבי החירום" ורח"ל אמורה לסייע לו לממש את אחריותו ולהציג לממשלה דוח על היערכות העורף לעת חירום, נדרשת מעורבות פעילה שלהם בקידום המוכנות של שירותי הכבאות לעת חירום, בתיאום עם שר הפנים ומשרד הפנים.
מאחר שפקע"ר אחראי להתגוננות האזרחית ולהפעלה בעת חירום של ארגוני העזר, לרבות שירותי הכבאות, ונוכח הליקויים בשיתוף הפעולה בין פקע"ר ובין שירותי הכבאות, שצוינו בדוח זה, על שירותי הכבאות ועל פקע"ר להבטיח שיתוף פעולה הדוק ביניהם, לרבות במסגרת אימונים ותרגילים, כדי להעריך את יכולותיהם ולשפר את היערכותם וכשירותם המבצעית וכדי להיערך כיאות להפעלתם בעת חירום.
כמו כן, על רח"ל, בהיותה הגוף המסייע לשר הביטחון לממש את אחריות-העל שהוטלה עליו לטיפול בעורף בכל מצבי החירום ולנוכח ראייתה הכוללת הנדרשת לעניין זה, לקדם את הטיפול בהיערכות שירותי הכבאות לעת חירום, לרבות בעניין שיתוף הפעולה בין פקע"ר ובין שירותי הכבאות.
kirsh
חבר מתאריך 10.3.02
4915 הודעות יום רביעי א' בטבת תשע''א 12:12 08.12.10
15. קטעים נבחרים: (אם להתעלק - אז על כולם!)
בתגובה להודעה מספר 0
בביקורת התברר כי נציב הכבאות התריע פעמים אחדות בשנים 2007-2009 לפני שר הפנים דאז, ח"כ מאיר שטרית , שהיה מופקד על שירותי הכבאות, ולפני סגן ראש הממשלה ושר הפנים, מר אלי ישי, המופקד על שירותי הכבאות, ולפני משרד האוצר על המצב החמור ועל כל מה שחסר בשירותי הכבאות, אך בפועל לא חל שינוי ממשי במצב. עוד הועלה כי במאי 2008, בעקבות הגשת הצעתו של שר הפנים דאז, ח"כ מאיר שטרית, לשינוי המבנה הארגוני של שירותי הכבאות, החליטה הממשלה על הקמת רשות ארצית לכבאות והצלה. בהחלטה זו נקבעו, בין היתר, לוחות זמנים לגיבוש חקיקה והמבנה הארגוני החדש של שירותי הכבאות. אולם עד מועד סיכום הביקורת, יוני 2010, לא יושמה החלטת הממשלה ומצבם של שירותי הכבאות לא השתנה ונותר חמור כשהיה.
... מר אלי ישי, המכהן כשר הפנים מאפריל 2009 , אמנם התריע גם הוא לפני ראש הממשלה על מצבם של שירותי הכבאות, אך רק ביולי 2010, לאחר סיום הביקורת, התקבלה החלטת ממשלה נוספת בנושא "שיפור מערך הכבאות" (ראו להלן) ועד אז, כאמור, לא חלה התקדמות של ממש בנושא.
עוד עלה בביקורת כי היכולת לשיפור היערכותם של שירותי הכבאות לעת חירום תלויה בעיקר בהקצאת התקציבים הנדרשים להם ובביצוע שינוי ארגוני. המענה התקציבי הותנה על ידי משרד האוצר בביצוע הרפורמה הארגונית.
...מאחר שמשרד האוצר התנה את הקצאת התקציבים הנדרשים בביצוע הרפורמה הארגונית ובמועד הביקורת טרם בוצעה הרפורמה האמורה, הפערים החמורים בנושא היערכות שירותי הכבאות לעת חירום נותרו בעינם, והטיפול בנושא זה נקלע למצב בלתי נסבל של היעדר פתרון.
...גם משרד הביטחון, שעל השר העומד בראשו, מר אהוד ברק, הטילה הממשלה באפריל 2007 את "אחריות העל לטיפול בעורף בכלל מצבי החירום", לא היה מעורב באופן פעיל בשיתוף עם שר הפנים - ובהתאם לצורך עם ראש הממשלה או הממשלה - בקידום הטיפול בעניין היערכות שירותי הכבאות לעת חירום לכלל גיבוש פתרון מעשי.
... בספטמבר 2009 פנה שר הפנים, מר אלי ישי, לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, כדי להתריע לפניו על המצב וכדי לבקשו לסייע בענייני שירותי הכבאות, אולם הנושא נדון אצל ראש הממשלה רק בסוף דצמבר 2009. גם לאחר הדיון האמור לא חלה כל התקדמות של ממש בנושא זה עד להחלטת הממשלה מיולי 2010 בנושא שיפור מערך הכבאות.
...נמצא כי נציבות הכבאות לא בחנה בשנים האחרונות את התאמת תקן כוח האדם של שירותי הכבאות לעת שגרה לגידול שחל באוכלוסייה ולפיזור האוכלוסין בישראל. אילו הייתה עושה כן, היה באפשרותה ללמוד על המחסור בכוח האדם בשירותי הכבאות הן בעתות שגרה והן בעתות חירום, שבהן, מטבע הדברים, נדרש כוח אדם רב יותר.
עוד נמצא בביקורת כי נציב הכבאות, רב-טפסר שמעון רומח, לא קבע תקן כבאות עדכני לעת שגרה ולעת חירום, אף ששר הפנים הסמיכו לעשות כן ואף שהיה ראוי לעשות כן נוכח ההחמרה שחלה באיום הייחוס.
...כל התכתובות והדיונים בנושא זה שהתקיימו בין נציבות הכבאות, משרד הפנים ומשרד האוצר לא הבשילו לכדי פתרון מעשי ובר-יישום, ורק באוקטובר 2009 נדונו אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מר אייל גבאי, הסוגיות בנושא התקציב וההצטיידות של שירותי הכבאות, ובסוף דצמבר 2009 נדונו סוגיות אלה אצל ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו. ברם, גם לאחר דיונים אלו לא חלה התקדמות ממשית בנושא, והבעיות החמורות בשירותי הכבאות נותרו בעינן. כאמור, רק ביולי 2010 קיבלה הממשלה החלטה בנושא "שיפור מערך הכבאות" שבה, בין היתר, הורתה לנציבות הכבאות "להשלים את החוסרים המהותיים במערך הכבאות בציוד ובכוח אדם בעלות של 100 מיליון ש"ח" מתקציבים שמשרד הפנים ומשרד האוצר אמורים להקצות לה,
...מדובר במחדל מתמשך ובמצב חמור, שחיי רבים עלולים להיות תלויים בו ואשר עלול לגרום לנזק רב מאוד לרכוש, והוא מחייב בראש ובראשונה את שר הפנים - במשולב עם שר האוצר ושר הביטחון - להידרש בדחיפות לתקנו, ויפה שעה אחת קודם.
...אשר על כן, על כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר - משרד הפנים, משרד האוצר ומשרד הביטחון - ובהובלת שר הפנים, לפעול בשיתוף פעולה הדוק ולהבטיח כי החלטת הממשלה תיושם ולפעול בדחיפות בטווח הקצר ביותר
...על שר הפנים ושר האוצר לסיים בדחיפות את הכנת ההצעה לחקיקה הנדרשת ליישום החלטת הממשלה כדי לשנות את המבנה הארגוני של שירותי הכבאות.
מאחר שעל שר הביטחון, מר אהוד ברק, הוטלה "אחריות העל לטיפול בעורף בכלל מצבי החירום" ורשות חירום לאומית אמורה לסייע בידיו לממש את אחריותו ולהציג לממשלה דוח על מוכנות העורף לחירום, עליהם להיות מעורבים באופן פעיל בקידום המוכנות של שירותי הכבאות לעת חירום בתיאום עם שר הפנים ועם משרד הפנים. בשל חשיבותו של נושא זה, בגלל הסחבת הקשה והבלתי-מובנת לחלוטין בטיפול ובשל ניסיון העבר ממליץ משרד מבקר המדינה, כי ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, יעקוב אחר מימוש החלטת הממשלה.
..ראוי לבחון את הצעתם של שר הפנים לשעבר, ח"כ מאיר שטרית, ושר הפנים, מר אלי ישי, באשר למקומו של מערך הכבאות, האם להותירו במשרד הפנים או להעבירו למשרד אחר, כמו המשרד לביטחון הפנים או משרד הביטחון.
... אמנם שר הפנים לשעבר, ח"כ מאיר שטרית, ושר הפנים, מר אלי ישי, טיפלו בנושא זה והתריעו, כל שר בזמן כהונתו, על מצבם של שירותי הכבאות, בין היתר - לפני ראש הממשלה, ואולם הדברים לא הגיעו לכלל גיבושו של פתרון מערכתי מעשי.
...סגן ראש הממשלה ושר הפנים, מר אלי ישי, הודיע למשרד מבקר המדינה במאי 2010 כי "במהלך הדיונים על הכבאות העליתי בכל הפורומים, כולל בדיון בראשות ראש הממשלה את ההצעה על מיקומו של מערך הכבאות וציינתי, כי מיקומו הטבעי הינו במשרד לביטחון פנים או במשרד הביטחון. הרציונל התפעולי העומד ותומך בדרישתי הינו, כי שני המשרדים משמשים כמשרדי העל לטיפול בחירום, כאשר כלל מערכי החירום נמצאים בשני המשרדים הנ"ל".
...בהצעת המחליטים שצורפה למכתב ששלח שר הפנים, מר אלי ישי, במאי 2010 למשרד מבקר המדינה צוין כי "מספרם היחסי של הכבאים בארץ הוא אכן כרבע ממספרם של כבאים מקצועיים בעולם" - יחס של 1.6 כבאים
ל-10,000 תושבים בישראל, לעומת יחס של שישה כבאים ל-10,000 תושבים במרבית מדינות העולם.
...משרד מבקר המדינה מעיר כלהלן: תמונת המצב החמורה של היערכות שירותי הכבאות לעת חירום מעידה שיש צורך להסדיר בדחיפות את הקצאת התקציבים למערך הכבאות. זאת ועוד, אף שמשרד הפנים ומשרד האוצר היו ערים למחסור החמור בציוד ובכוח אדם בשירותי הכבאות, הם לא פעלו בשיתוף לגיבוש ולתקצוב של תכנית הכוללת לוח זמנים ברור להשלמת הפערים האמורים בטווח המידי והקצר ובטווח הארוך, אף שברור כי הדבר חיוני לתפקודו של מערך הכבאות בעת חירום.
עוד מעיר משרד מבקר המדינה כי משרד האוצר התנה לאורך זמן את מתן הסיוע התקציבי לשירותי הכבאות בכך שקודם לכן תתבצע הרפורמה הארגונית בהתאם להחלטת הממשלה, וכך מנע הקצאת תקציב להשלמת המחסור במשאבים החיוניים להיערכות של שירותי הכבאות לעת חירום; לפיכך לא חוסל המחסור - לא גויסו כבאים ולא נרכשו רכבי כיבוי אש וציוד. יצוין כי גם לאחר שיתקבל התקציב הדרוש להשלמת המחסור יידרש זמן מה כדי לחסלו ולהטמיע את הציוד בפעילות שירותי הכבאות. התניית השיפורים המידיים וההכרחיים במערך הכבאות, כמפורט לעיל, בביצוע הרפורמה הארגונית, פוגעת בתהליך השיפור ומביאה למלכוד ולמצב בלתי-נסבל של היעדר פתרון לעת חירום.
לחץ כאן ~~ ח''כ/הרב פורוש (הבן): ''ועדה לחקירת תפקוד המשטרה''